نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 

نگاهی به فناوری تراکم متغیر پیشرانه نیسان

 
نیسان از فناوری تراکم متغیر توربو در خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 بهره می‌برد که امکان تغییر نسبت تراکم پیشرانه را هنگام کارکرد فراهم می‌کند و باعث افزایش قدرت و کارایی می‌شود.
 
تقریبا از زمان وجود پیشرانه‌ها‌، مهندسان سعی کرده‌اند پیشرانه‌های با فشار (تراکم) متغیر را به کمال برسانند؛ گرچه تاکنون فقط نیسان موفق شده است که یک مدل از آن را تولید کند. فناوری تراکم متغیر توربو (VC-T) دقیقا کاری را انجام می‌دهد که بسیاری نتوانسته‌اند انجام دهند. به‌عبارت‌دیگر، این فناوری نسبت تراکم پیشرانه‌ را هنگام کار تغییر می‌دهد.
 
 
نسبت تراکم به حاصل تقسیم حجم جاروب‌شده یک سیلندر (بخشی از سیلندر که پیستون آن را جارو می‌کند) بر حجم جاروب‌شده به اضافه‌ی حجم محفظه احتراق (حجم جاروب‌نشده) می‌گویند. محفظه‌ی احتراق در بالای سیلندر جایی است که سوخت و هوا را پیستون فشرده و مشتعل می‌کند.
 
هرچه فشار در این محفظه بیشتر باشد، احتراق کارآمدتر است و قدرت بیشتری ایجاد می‌شود. بااین‌حال، افزایش فشار بیش‌از‌حد معایبی نیز دارد. ایجاد فشار بیش‌از‌حد به‌جای سوختن یکنواخت (مطلوب)، باعث منفجرشدن پیش از موعد مخلوط سوخت و هوا یا به‌اصطلاح کوبش پیشرانه خواهد شد. این وضعیت نامطلوب است و به‌طور بالقوه می‌تواند موجب خراب‌شدن پیشرانه‌ شود.
 
 
با افزایش درجه‌ی اکتان بنزین می‌توان از کوبش جلوگیری کرد و باعث احتراق آهسته‌تر آن یا عقب‌انداختن جرقه شد. بنابراین، سوخت درحالی‌که پیستون در مرحله‌ی احتراق در حال حرکت به‌سمت پایین است، می‌سوزد و باعث کاهش فشار در سیلندر می‌شود. این کار را می‌توان با استفاده از حسگرهای ضربه برای تشخیص شروع کوبش انجام داد؛ اما این باعث کاهش کارایی و قدرت پیشرانه خواهد شد.
 
 
وقتی توربوشارژر به پیشرانه اضافه شود، معادله حتی پیچیده‌تر می‌شود. توربوشارژر هوای ورودی را زیر فشار قرار می‌دهد و فشار را در محفظه‌ی احتراق بیشتر می‌کند. پیشرانه‌های توربوشارژ اولیه نسبت تراکم (فشرده‌سازی) نسبتا کمی داشتند تا فشار محفظه‌ی احتراق را هنگام افزایش تراکم زیر آستانه‌ی ضربه نگه دارند. یکی از نکات منفی استفاده از توربوشارژر این بود که عملکرد و کارایی و واکنش پیشرانه‌ تحت‌تأثیر قرار می‌گرفت و تأخیر ایجاد می‌شد. حسگرهای ضربه‌ی مدرن نسبت‌های تراکم مکانیکی بیشتری ایجاد می‌کنند؛ اما حالت ایدئال این است که نسبت تراکم مکانیکی در هنگام کارکرد پیشرانه تغییر کند.
 
روش‌های بسیاری برای بهبود این وضعیت امتحان شده است. پر گیلبراند، نابغه‌ی اسبق پیشرانه‌‌ی شرکت خودروسازی ساب، یک بلوک پیشرانه‌ را از وسط نصف و نیمه‌ی بالایی را از یک طرف لولا کرد و مانند آکاردئون، نشتی قسمت پایین را گرفت و آن را کاملا ایزوله کرد. با تکان‌دادن نیمه‌ی بالایی بلوک با استفاده از وسایل الکترونیکی و بادامک، محفظه‌ی احتراق در بالای بلوک دربرابر میل‌لنگ و پیستون‌ها به‌سمت بالا و پایین حرکت می‌کرد. این طرح جواب داد؛ اما احتمالا عملی نبود.
 
مثال دیگر، پیشرانه‌‌ی دوزمانه‌ی طراحی‌شده‌ی شرکت لوتوس اینجینیرینگ بود. این پیشرانه که آمنی‌ور (Omnivore) یا همه‌چیز‌خوار نامیده می‌شود، می‌تواند با تغییر در نسبت تراکم، خود را با سوخت‌‌های مختلف تطبیق دهد. دیسک کوچک و پیستون‌مانندی در سرسیلندر به داخل و خارج حرکت می‌کند تا حجم محفظه‌ی احتراق بزرگ‌تر یا کوچک‌تری ایجاد کند.
 
هیچ‌کدام از این پیشرانه‌ها و ایده‌ها تولید نشدند؛ اما فناوری VC-T نیسان در پیشرانه‌ی خودروهای Mk6 آلتیما و اینفینیتی QX50 به‌کار گرفته شد. هر‌کدام از شاتون‌های پیستون ازطریق اتصال مفصلی به میل‌لنگ متصل می‌شوند و با کنترل آن اتصال ازطریق مجموعه‌ای از پیوندها، پیستون‌ها به‌سمت بالا یا پایین می‌روند. با بالارفتن پیستون، نسبت تراکم تا ۱:۱۴ افزایش می‌یابد که موجب بهترشدن کارایی می‌شود. با پایین‌رفتن پیستون، نسبت تراکم به ۱:۸ می‌رسد و باعث می‌شود قدرت ناشی از عملکرد توربوشارژر افزایش یابد. این ایده کمی پیچیده، ولی درعین‌حال هوشمندانه است؛ هرچند هنوز در خودروهای کمی استفاده می‌شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , پیشرانه نیسان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : فقط تجمع... تجمع. تجمع....
Masoud x5 : موتور های gdi نسبت به تنفس طبیعی فرقشان در پاشش سوخت هستش و برای اینه توان بیشترو گشتاور بیشتری تولید میکنند ولی در تفس طبیعی سوخت باید با هوای طبیعی به نسبت ترکیب شده و به سیلند تزریق بشه در کل بحث این نیست که ماشین کی بهتره این یک بحث مهندسی هستش الان مهندسان مجبورند برای دریافت توان بیشتر در حجم موتور کم به طرف موتورهای gdi روی بیارند ولی خوب متاسفانه در کشور نفت خیز ما یدترین کیفیت بنزین ارائه میشه .اگر این چند سال به جای خودروهای مونتاژی با طرحهای قدیمی و خودروهای تازه ساخت حتی دسته دوم وارد میکردند هم مصرف بنزین کمترل میشد هم کیفیت هوا ولی چه فایده این مونتاژ کاران فاسد با ایجاد مافیا مانع میشوند تا یک خودروی چینی 5000 دلاری را بقیمت 20000 دلار و انهم با تاخیر زیاد به مردم تحمیل کنند . در صورتی که اگه واردات خودرو دسته دوم ازاد بود مطمینا اخرین گزینه انتخاب ماشین چینی بود
Masoud x5 : موتور های gdi نسبت به تنفس طبیعی فرقشان در پاشش سوخت هستش و برای اینه توان بیشترو گشتاور بیشتری تولید میکنند ولی در تفس طبیعی سوخت باید با هوای طبیعی به نسبت ترکیب شده و به سیلند تزریق بشه در کل بحث این نیست که ماشین کی بهتره این یک بحث مهندسی هستش الان مهندسان مجبورند برای دریافت توان بیشتر در حجم موتور کم به طرف موتورهای gdi روی بیارند ولی خوب متاسفانه در کشور نفت خیز ما یدترین کیفیت بنزین ارائه میشه .اگر این چند سال به جای خودروهای مونتاژی با طرحهای قدیمی و خودروهای تازه ساخت حتی دسته دوم وارد میکردند هم مصرف بنزین کمترل میشد هم کیفیت هوا ولی چه فایده این مونتاژ کاران فاسد با ایجاد مافیا مانع میشوند تا یک خودروی چینی 5000 دلاری را بقیمت 20000 دلار و انهم با تاخیر زیاد به مردم تحمیل کنند . در صورتی که اگه واردات خودرو دسته دوم ازاد بود مطمینا اخرین گزینه انتخاب ماشین چینی بود
احمد : دقیقا فردا sx5 همین موتور گیربکس و با همین وزنه
مهراد : ممنون عزیز لطف کردی
حسن اقا : چون حساسیت ب بنزین نداره در عمل توان شتاب ماشین از ایکس پنج خیلی بیشتره ایکس پنج خیلی زشت و ضایعس اپشنشم با پیکان قابل رقابته
شاهین مهر1402 : آقا تاریخ تجمع رو درست بزارید 16,تیر هست نه اذر
,شاهین زمستان : یعنی آذر به بعد هیچ شاهینG و Gl فاکتور نشده؟؟ ما که خرداد تکمیل وجه جی ال کردیم با این اوضاع میره واسه آخر سال حداقل. مثلا برج ۱۲ میخان ماشین ۱۴۰۴ تحویل بدن😐😐😐😐😐😐
ایکس 5 آذر : نه آقا سه هفته کجا بود . 20 اردیبهشت شاسی شده ماشین ما هنوز میگن در صف باربری هست نزدیک دو ماه از پلاک شدن میگذره
سبیل : توخونه بایدبا2تابچه بشینم...پسرم همش میگه باباتوگفتی ماشین میدن میریم روستا... جزشرمندگی وپای تلویزیون عزاداری نگاه کنم... خدایاخودت ازدلم خبرداری.من نذرکردم باماشین بیام پیش علمت...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرهاد : درود بر شما که حقایق مربوط به شرکت محترم مدیران خودرو را بیان فرمودید
کوییک s شهریور : کسی که عقل تو کلشه کوییک glx ثبت نام نمیکنه کوییک اس خوبه
ساینا اتومات : باسلام ساینا اتومات تحویل یک ماهه 23 برج2 واریز کردم با 20 روز تاخیر امروز فاکتور شد انشالله همتون بزودی فاکتورشین
دوگانه تیر : خب تو که هم دکترتو رفتی هم قرصاتو نشسته خوردی، بگو ببینم چه تاریخی واریز وجه ات بوده؟؟؟
دنا شش دنده خرداد سفید : جواب دانیال . بله مجبور هستیم . تو این کشور که ماشین درست حسابی نیست مجبور هستم همین رو بگیریم . تا زن و سه تا بچه که تموم زندگی مون هستن تو یه وسیله نیمه استاندارد جابجا کنیم
هستی : دوگانه ها تا 31 تیرماه فاکتور شدن ولی بنزینی ها از 18 خرداد دیگه فاکتو نشدن
تحویلی 2 تیرماه : تا اخر تیر ماه فقط تحویلی های خرداد فاکتور میشن . از اول مرداد ماه تحویلی های تیر ماه فاکتور میشن . کلا 1 ماه تاخیر حداقل زمان تحویل برای فاکتور نشده ها
مادران 19 خرداد : به همین xu7p میگن موتور جدید
هاشم : از بقیه اسباب بازیهای سایپا وایرانخودرو مسلما بهتره شک نکنید
ساینا 23 بهمن : سلام دروغ میگن تا چهارم بیشتر فاکتور نشده الان یک ماهه همین میگن نمیدونم فوق العاده چه کرده باهاشون که اصلا فاکتور نمیشه