راه حلی جدید برای خودرودار شدن کم درآمدها

 

راه حلی جدید برای خودرودار شدن کم درآمدها

 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید که دولت باید تصمیم بگیرد که تا چه زمانی می‌خواهد این حجم از رانت گسترده را در حوزه خودرو به حال خود رها کند.
 
محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: بر اساس براوردهای ما، در حال حاضر حجم کل رانت که در صنعت خودرو کشور وجود دارد، بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و سوال فعالان بازار خودرو این است که چرا دولت هیچ برنامه‌های برای کاهش این رانت ندارد و همچنان برخی افراد با استفاده از فضای به وجود آمده، در سطوح مختلف از این رانت به نفع شخصی خود سو استفاده می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه دولت یک بار برای همیشه باید تصمیم بزرگ سپردن قیمت به حاشیه بازار را بگیرد، بیان کرد: فاصله قیمتی به وجود آمده میان اعداد رسمی کارخانه و آنچه که در بازار خرید و فروش می‌شود، باعث شده تعداد زیادی دلال در این مسیر فعالیت کنند و فضا را بر هم بریزند. در حالی که اگر قیمت به حاشیه بازار سپرده شود، دیگر سودی در خرید و فروش و معاملات این چنینی نخواهد بود و شوک‌های قیمتی که در سال‌های گذشته بارها تکرار شده، دیگر دیده نمی‌شوند.
 
عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: وقتی قیمت گذاری به بازار محول می‌شود، منطق بازار خود شرایط را تعیین می‌کند. در این شرایط گران فروشی تنها به معنی از دست دادن بازار و شکست از رقیب است. از این رو در فضای رقابت امکان کاهش قیمت‌ها نیز وجود خواهد داشت و از سوی دیگر با واقعی شدن نرخ‌ها، هم زیان انباشته سال‌های گذشته تکرار نمی‌شود و هم بدهی خودروسازان به قطعه سازان کاهش پیدا می‌کند.
 
 نجفی منش در پاسخ به این سوال که در صورت آزادسازی، آیا شوک ناگهانی افزایش قیمت به بازار وارد نخواهد شد؟ گفت: غیر واقعی نگه داشتن قیمت جز ایجاد فضای یک رانت گسترده هیچ دستاوردی نداشته و امروز می‌بینیم که خودروسازان نه تنها در زیان هستند که حتی توان پرداخت بدهی‌های خود را نیز ندارند. در چنین بستری، سپردن قیمت به حاشیه بازار می‌تواند گره گشا باشد و ما حتی می‌گوییم که اگر مسئولان ترس دارند، به شکل امتحانی این طرح را اجرایی کنند و اگر موفقیت آمیز نبود، بار دیگر قیمت گذاری دستوری را کلید بزنند، هرچند ما معتقدیم این شیوه قطعا نتیجه مثبت خواهد داشت.
 
وی با اشاره به این دیدگاه که آزادسازی قیمت باعث می‌شود اقشار کم درآمد از دسترسی به خودرو محروم شوند، توضیح داد: اولا شیوه فعلی نیز نتوانسته برای این اقشار خودرو فراهم کند و در طرح‌هایی مانند قرعه کشی خودرو نیز به جایی رسیده که همه برای سودآوری در آن فعالیت می‌کنند و کسی برای مصرف واقعی خودرو نمی‌خرد زیرا با یک خرید و فروش چند ده میلیون تومان سود خواهد کرد.
 
نجفی منش خاطرنشان کرد: ما اخیرا به دولت پیشنهادی داده‌ایم که در چارچوب آن، خودروساز بتواند بر اساس قیمت واقعی خود محصولش را بفروشد و اگر دولت اصرار دارد که اقشار کم درآمد صاحب خودرو شوند، رقم مابه التفاوت قیمت خودرو ساز با نرخ دستوری شورای رقابت را محاسبه کند و پس از سه سال که فرد خودرو را در اختیار خود نگه داشته باشد و مصرف شخصی می‌کرد، این پول یا کمک دولتی را به فرد بازگرداند. به این ترتیب هم زیان خودروساز متوقف می‌شود و هم اقشار کم درآمد که واقعا قصد خرید خودرو دارند از کمک دولت بهره خواهند برد.
 
از اردیبهشت سال جاری و همزمان با افزایش دوباره قیمت خودرو، شورای رقابت برای قیمت گذاری محصولات بار دیگر به این بازار ورود کرده است.
 
از اواسط پاییز و با کاهش قیمت دلار، قیمت بسیاری از خودروها نیز در بازار افت کرده است.
 

منبع

isna

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی ارزان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
اهواز 50 نظر
Fx *Khani 14 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زهرا : اینکه ماشین شما مشکل داشته دلیل بر این نیست بزنید تو سر مال بقیه بگید سگ نگاش نمیکرد اتفاقا همین اطلس همه آرزوشو دارن پشت فرمونش بشینن خیلیا منتظرن سایت باز بشه صف ببندن برای سال آینده ، من یکی از فامیلامون از فردا موتور از sx5 خرید رینگاش تاب داشت و کلی مشکل دیگه.. خلاصه دلیل نمیشه واسه رینگ پنچر بودن که قطعا اینطور هم نیست چون کاملا چک میشه توی سایپا و ایران‌خودرو..
s3 : بله درسته ولی ۴ ماه از سال گذشته ولی ۱۴۰۳ داخلش نیس..یعنی کارخانه تحویل نمیده
مهدی : سلام به تمامی دوستان گروه به ویژه اسفندماهی ها خلاصه بگم منم منتظرم ؛؛ اونایی که ماشینشون رو گرفتن ایشالله چرخش براش بچرخه اونایی هم که مثل من هنوز دعوتنامشون نیومده مثل من ایشالله هر چی زودتر دعوتنامشون بیاد این مدیرای سایپا در جریان نیستن که امثال ماها اگه نباشیم همین مدیر باید بره گدایی کنه اینا حقوقشون از جیب ماست یه کاری کرده که اگه ماشین رو خم بهمون بدن اونقدر کاممون تلخ شده که شیرینی وخوشحالی نداریم ودر آخر لعنت خدا بر بی مسولیت ها و کسانی که پای عهد و وعده خود نبودند هیچ جای دنیا مثل این خودرو ساز نیست خوب بی شرف ماشین آشغال که داری تولید میکنی حداقل رضایت مشتری رو که داشته باش لعنت بر شما
هایما7x : سلام دوستان هایما x7 برای کسی قسمت صدور پلاک رسیده
صالحی : سلام من ۳۱فرودینم تارا مشکی فاکتور نشده.پیش فروش
ممد : اره منم همین روز بودم چون پیش فروش بودیم یک درصد سود میدن
ز : مونتاژ به صورتskd هست و کیفیت مشابه همان خودرو وارداتی هست
xx5 : سلام اینجا از عدم تحویل کرمان موتور همه ناراضی هستن الان اپلیکیشن دیوار کل کشور بزنید تنها محصول قابل فروش خودروهای کرمان موتور هستن!!!
سعید : سلام ۴۰۵ موتور ۱۸۰۰ دارم از ۱۶۰ به بالا نمیره انگار قفل شده باشه مدل ۹۰
Rz : سلام ان دبه سمت چپ اب سبز داخلش آن مخزن اب رادیاتور می باشد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : دوگانه بهمن
رانا اسفند : دوستان من 16 فاکتور شدم واریزی 4 بهمن هستم سلام سبز ه رفتم نمایندگی به پشتیبانی سخا هم زنگ زدم میکن مشکلی نداره ولی من هنوز پلاک نشدم اکه خواهشا میتونید یه راهنمایی کنید ما هم پلاک شیم
مسعود اسفند : تاریخ دقیق یکشنبه است سوم تیرماه دعوتنامه اسفند میاد از آقای راعی پرسیدم معاونت فروش
تحویل خرداد : دوستان یسوال داشتم ماشینم تارا هست و پلاک شده الان از دیروز رفته روی صدور اسناد، به نظر شما کی تحویل میدن؟؟ و از کجا بدونم پلاک نصب شده روی ماشین یا نه؟؟
8s : در انتظار ماده 10یعنی چی
خسرو : خسته نباشی شایان بهاری
تبدیلی تارا : سلام اگر تیک زدی حتما باید پرداخت کنی وگر نه حوالت میسوزه من تیک زدم پرداخت نکردم حوالم سوخت
علی حسنوند : خودتی بهاری کسی ازت دفاع نمیکنه
سورن پلاس xu7p تحویل 31 تیر 403 : سلام وقت همگی بخیر به نظرتون دعوتنامه ما کی می خواد بیاد ؟
رانا اسفندی : تقریباً یک هفته طول می‌کشه . منم 21 فاکتور شدم 27 پلاک