تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 

تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در چیست؟

 
زمانی که به جایگاه سوخت مراجعه می کنید عموما ۲ انتخاب پیش رو دارید. بنزین مرسوم معمولی با قیمت پایین تر یا بنزین گران تر سوپر بدون سرب. در شرایط مختلف ممکن است از هر دو سوخت بهره ببرید اما در ادامه از مهم ترین تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب و دلایل استفاده از آن‌ها خواهیم گفت.
 
مهم ترین تفاوت بین این دو نوع سوخت میزان شاخص اکتان (RON) است. شاخص اکتان سوخت به شما می گوید که سوخت چقدر در برابر انفجار و سوختن مقاوم از خود نشان می دهد. این مورد به "ناک زدن" یا pinking نیز معروف است. در موتورهای احتراق داخلی بنزین سوز، بنزین با هوا مخلوط می شود و پس از متراکم سازی (فشرده شدن) توسط پیستون با جرقه شمع مشتعل می شود. پس از مشتعل شدن این مخلوط به مانند سوختن چمن زار (اما سریع تر) می سوزد.
 
 
 
این اتفاق باید به نرمی و کنترل شده صورت بگیرد اما اگر میزان متراکم سازی بیش از حد باشد، ممکن است در این مخلوط انفجارهای کوچکی صورت بگیرد و اشتعال زودتر از زمان جرقه زنی شمع شروع شود(تقریبا مشابه با اتفاقی که در موتورهای دیزلی می افتد). این اتفاق به وضوح قابل شنیدن است و موتور صدایی مشابه با موتورهای دیزلی تولید می کند.
 
یکی از راه های ارتقا عملکرد موتورهای بنزین سوز در افزایش نسبت متراکم سازی یا در موتور مجهز به توربوشارژر افزایش بوست ورودی است که تحت هر دو حالت باعث افزایش فشار داخل محفظه احتراق می شود. در موتورهای قدیمی آستانه اشتعال به دقت توسط طراحان موتور و تیونرها کنترل می شد به ویژه در زمانی که از توربوشارژر استفاده می شود.
 
سال ۱۹۸۲، مهندس نابغه شرکت ساب، پر گیلی برند (Per Gillibrand) ملقب به آقای توربو در رویای کنترل عملکرد موتور به صورت خودکار بود او در ادامه سیستمی با نام اختصاری APC را طراحی کرد که با کمک یک میکروفون که به بلوک سیلندر متصل شده و با ارزیابی فشار بوست و دور موتور، ناک زدن موتور را تشخیص و کنترل می کند. شرکت ساب از این سیستم ابداعی در مدل ۹۰۰ خود استفاده کرده بود.
 
امروزه شرکت های خودروسازی از سیستمی مشابه برای مقابله با ناک زدن استفاده می کنند. به لطف پردازش بسیار سریع تر کامپیوترهای امروزی امکان استفاده از الگوریتم برای پیش بینی زمان ناک زدن نیز فراهم شده است. در موتورهای تنفس طبیعی (بدون توربوشارژر/سوپرشارژر) زمان احتراق را در صورت تهدید ناک زدن به تاخیر می اندازد.
 
 
 
با همه این توصیف ها به سوال اول باز می گردیم. آیا دلیلی برای هزینه بیشتر و استفاده از سوخت های سوپر وجود دارد؟ اگر در دفترچه خودرو به صراحت این مسئله عنوان شده باید از این نوع سوخت استفاده کنید و یا این که موتور شما از موتورهای با عملکرد بسیار بالا است و نیاز به سوخت با اکتان اضافه دارید در غیر این صورت شما عملا از مزیت های سوخت با اکتان بالاتر استفاده نمی کنید و فقط جیبتان خالی می‌شود.
 
امروزه در کشورهای توسعه یافته تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر بدون سرب در میزان اکتان (۹۷ در برابر ۹۹) است و احتمال این که موتور امروزی در صورت استفاده از سوخت معمولی آسیب ببیند تقریبا صفر درصد است.
 
با این حال مهندسان عموما به دنبال رسیدن به عملکرد بالاتر هستند و این کار با استفاده از بالاترین درجه اکتان راحت تر خواهد بود.
 
 
 
سوخت با اکتان بالاتر باعث می شود تا بوست با فشار بالاتری به درون محفظه احتراق وارد شود و در نتیجه قدرت موتور بالاتر رود. در صورت استفاده از سوخت با درصد اکتان پایین تر تنظیمات موتور به حالتی باز می گردد تا آستانه اشتعال را برای جلوگیری از ناک زدن تغییر دهد. درک این تغییر حالت در رفتار موتور بستگی به میزان شناخت شما از خودرویتان دارد.
 
تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر
 
اما بدترین سناریو ممکن زمانی است که انفجار زود هنگام باعث آسیب زدن به موتور شما می شود.
 
در تصویر بالا که از یک موتور تیون شده مسابقه ای گرفته شده است جداره های بین سوپاپ ها دچار خوردگی شده است. اما نگران نشوید در صورت استفاده از سوخت معمولی در موتورهای تولید انبوه امروزی تقریبا هیچ شانسی برای این اتفاق وجود ندارد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنزین سوپر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
صابر : من بتدریج متوجه شدم،اطلاعات و تجربیات اعضای فرهیخته این گروه، بمراتب دقیقتر و صحیحتر از حرف اپراتورهای سایپاست.
A5شهریور سفید : امروز زنگ زدم دفتر مرکزی گفت اواخر هفته دیگه احتمالا شاسی بشه
ایگل مشکی : سلام شما ثبت نام کی هستین؟و با چه شرایطی؟ به منم که ثبت اردیبهشتم گفتن تا پایان تیر شاسی میشه البته خیلی از سر باز کنی جواب دادن انگار
حسینی : سلام واقعا چرا خبری هیچ جا نیست
علی x5 دی ۴۰۳ : چرا اینقدر قیمت x5 تو بازار پایینه؟این همه تاخیر داره این ماشین قیمت کارخونش اینقدر بالا،با این هزینه مابه التفاوت همش ضر در ضرر میش چرا واقعا باس کسی بخره با این قیمت
علی : آقا نادر،دقیقا همین است که میفرمایید.من در یک روز ۳ بار تماس گرفتم،سئوالی در مورد خسارت تاخیر داشتم، ۳ اپراتور مختلف ۳ پاسخ متفاوت و نامربوط به من دادند.نه تنها توجیه نیستند،بلکه با همدیگر ، هماهنگ نیستند!
نادر : اپراتورهای سایپا بسیار کم اطلاع و از موضوع پرت هستند.آنجا نشستند تا یک مشت وعده های کلی مثل صبورباشید و انشالله و بزودی....تحویل دهند.روی حرفشان زیاد حساب نکنید.
هایما ۸اس : احتمالا امحا شده برو راهنمایی رانندگی منطقتون
عبدی : تا امروز در جریان نبودم،الان در جریانم. ممنون.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمندسورن 13اسفند : سلام من طرح عادی 13اسفندتکمیل وجه کردم 11خردادتحویلی بودولی خبری نبودتا12تیرفاکتورش کردن فعلاروتخصیص پلاک میگرده خدابدونه چقدردیگه طول بکشه کسی میدونه راهنمایی کنه ممنون
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام. فروش حواله دنا 5سرعته مشکی تحویل 14مرداد.کسی خریداره بگه هماهنگ کنیم
آرش : سلام من تکمیل وج 12 اسفند الان یک مرحله رفتم عقب نوشته پذیر یعنی چه چرا عقب رفتم
6 تیر : لعنت به ایران خودرو، مردیم از بی ماشینی و انتظار......
ساینا اس : تکمیل وجه 9 اسفند هستم وضعیت هیچ تغییری نکرده. کسی میدونه چه خبره چرا فاکتور نمیکنن؟
فوق العاده بهمن 6بهمن : در جواب مهرداد فوق العاده کرج ..اینایی که 12 واریز کردن 13 پذیرش شدن دیروز رفتید چه جوابی بهتون دادن آقا مهرداد
16خردادفوق العاده : درسته الانم هست ولی باز نمیشه
عباس : سلام دوستان طرح فرسوده اینجا کسی هست ماشین رو دادیم رفت حالا باید دنبال اینا بدویم
کوییک آس تحویل آذر : پس من هم تا 405ا باید صبرکنم تا ماشین بدن سال 402 که اذیت نکردن به موقع تحویل دادن
ساینا بهمن : پیش فروش اسفند نگاه کنن ببینن سایپا عقب جلوشون کرده؟