دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 

دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 
در شرایطی که تنها 4 سال به پایان زمان پیش بینی شده در سند چشم انداز صنعت خودرو باقی مانده، فعالان این حوزه انحراف از اهداف این سند را دلیل مشکلات اصلی صنعت خودرو عنوان می کنند و هرچند ایدرو با برگزاری جلساتی در تلاش برای بررسی دلایل این انحراف است اما بعید به نظر می رسد در فرصت باقی مانده اهدافی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مبتنی بر واقعیت نبوده، محقق شود.
 
کارشناسان صنعت خودرو این روزها و با عدم تحقق افزایش تیراژ تولید خودرو بر اساس سند چشم انداز این صنعت و همچنین سایر اهداف تاکید دارند که صنعت خودرو از اهداف پیش بینی شده در صنعت منحرف شده و سیاست‌گذاران نیز کمتر به سند چشم انداز ۱۴۰۴ این حوزه توجه می‌کنند، در حالی که باید به آن توجه ویژه داشت، زیرا مشکلات امروز ناشی از تصمیمات دیروز است.
 
نگاهی به سند چشم‌انداز صنعت خورو و قطعه، انحراف زیادی را در آن نشان می‌دهد که دستیابی به اهداف را در سال ۱۴۰۴ دشوار می کند؛ سندی که تولید سه میلیون دستگاه خودروی سواری و صادرات یک میلیون دستگاه از این میزان تولید، تولید ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی تجاری و صادرات ۳۰ هزار دستگاه آن و همچنین تولید قطعه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و صادرات به ارزش ۶ میلیارد دلار در آن پیش‌بینی شده است.
 
به اعتقاد کارشناسان این حوزه، امروز تفکر سیاست‌گذاران خودرویی بیشتر به حل مشکلات جاری خودروسازان و قطعه‌سازان ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا معطوف شده ، در حالی که نباید از سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ این دو صنعت غافل شد.
 
اما اظهارنظر در خصوص تحقق اهداف این صنعت متفاوت است چرا که برخی عدم تحقق اهداف پیش بینی شده را به شرایط موجود و عوامل سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور نسبت می دهند و معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور با رشد منفی روبرو است نمی توان انتظار تحقق اهداف سند چشم انداز را داشت. 
 
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار انحراف از اهداف این سند را به عوامل و شرایط عمومی کشور در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نسبت می دهد و می گوید: این صنعت نیز همانند سایر حوزه ها با چالش های جدی روبرو شده تا وقتی منابع و درآمد شرکت ها محدود شده و شرکت های خودروسازی زیان ده می شوند چگونه می توان انتظار تحقق طرح های توسعه ای آن را داشت.
 
وی با بیان این که به طور قطع شرایط عمومی جامعه در وضعیت صنعت خودرو و دستیابی آن به اهداف پیش بینی شده تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: اگر می خواهیم برنامه ای برای صنعت خودرو تدوین شود باید با توجه به درنظر گرفتن واقعیت ها باشد و اتفاقات رخ داده در زمینه سیاست های داخلی و خارجی و منابع را بررسی کرد و بر اساس واقعیت ها پیشرفت های صنعت خودرو را مشخص کنیم.
 
آزادی ادامه می دهد: در کنار این موضوع حمایت هایی باید از صنعت خودرو انجام شود تا منجر به تحول در درون این صنعت شود و بهبود فناوری، کیفیت و عرضه مناسب خودرو برای مردم شود در حقیقت تحقق این موارد بدون حضور دولت و حمایت های او امکانپذیر نخواهد بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: رهاکردن صنعت خودرو و اصرار بر تحقق اهدافی که از سوی وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعریف شود، کافی نبوده و باید منابعی برای تحقق آن ها پیش بینی شود که ممکن است این منابع درونی و از منابع تحت اختیار خودروسازان باشد و یا این منابع بیرونی از طریق سرمایه گذاری خارجی و داخلی محقق شود . ضمن آن که با سرمایه گذاری خارجی باید به این موضوع توجه داشت که توسعه با تحریم ها و عدم تمایل به همکاری با شرکت های خارجی محقق نخواهد شد بنابراین در تنظیم سند بعدی صنعت خودرو باید به این موارد توجه ویژه ای داشت.
 
وی در خصوص واقعی بودن اهداف سند چشم انداز صنعت خودرو نیز می گوید: هم اکنون نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع تحت اختیار خودروسازان به گونه ای است که تحقق اهداف پیش بینی شده در سند را امکانپذیر می کند اما آن چه تاکنون محقق نشده بحث سرمایه گذاری خارجی و تحریم هایی که بر منابع مالی صنعت خودرو تاثیر گذاشته و منجر به تحقق برخی اهداف این سند شده است.
 
آزادی ادامه می دهد: بررسی روند موجود نشان می دهد که از اهداف این سند دور شده ایم اما دلیل آن را نمی توان اشتباه در هدفگذاری دانست بلکه شرایط تحمیلی از جمله تحریم ها که منجر به عدم سرمایه گذاری خارجی و بروز مشکل در صنعت خودرو شده را باید از اصلی ترین دلایل عدم تحقق اهداف سند چشم انداز عنوان کرد. 
 
وی می افزاید: نمی توان هم اکنون تحلیل درستی از عدم دسترسی صنعت خودرو به اهداف سند چشم انداز 20 ساله صنعت خودرو داشت چرا که دلایلی وجود دارد که در همه صنایع کشور از جمله صنعت خودرو و به طور کلی بر وضعیت اقتصادی کشور سایه انداخته است بنابراین صنعت خودرو نمی تواند از رشد منفی اقتصادی کشور مستثنی باشد زیرا دلایلی در این میان وجود داشت که اثر آن بر همه بخش ها از جمله صنعت خودرو قابل لمس است .
 
آزادی یادآور می شود: در شرایط عادی که همه زمینه ها فراهم شده باید انتظار داشت، صنعت خودرو راه منطقی را پیش گرفته و پیشرفتی حاصل شود که در شان مردم ایران باشد.  
 

منبع

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کد رهگیری mina j7 : سلام جناب صدرا تشریف ببرید تو سایت سخا بعد قسمت استعلامات بعد قسمت مدارک خودرو مبلغ 6200 پرداخت میفرمایید کد رهگیری سند و کارت ماشین رو خدممتون اعلام میکنه
خریدار : دوستانی که جی سون دارین،گارانتی جی ۷ ۵ ساله هست یا ۳ ساله؟!
مهدی صدرا : سلام و عرض ادب برای بنده هم کارت دیروز آمد . خواستم خواهش کنم ، راهنمایی بفرماید ، کد رهگیری سند را چگونه می توانم بدست آورم .
اصغر ابان ۳ : سلام ماشین خوب و کم مصرفی من ۶ماه سوارم فقط یه خورده ایراد موقع روشن شدن و حرکت دنده یک ماشین ریپ می زنه
قلی نیا : سلام از طریق بازرسی کل کشور برید تو سایت مشخصه
Minaj7 : سلام دوستان برای من کارت ماشین رسیده اما کد رهگیری سند رو میزنم فقط تو مرحله تولید بارکد هست شما سند ماشین هم دریافت کردید؟ بعد کارت سوخت هم باید خودم اینترنتی سفارش بدم درسته؟ مدارک دبگه ای هست پیگیز باشم؟
بهمن j4 : درود.هنوز ثبت نامی های دی و بهمن تکلیفشون روشن نشده
هادی : اوایل تولید شاهین رنگ نقره ای و نوک مدادی و مشکی و حتی رنگ اطلسی (من دیدم) میزد. الان 99 درصد سفید میزنن . بعضا خیلی خیلی کم مشکی
ارزو : طرح مادران کی فاکتور میشن ممنون
مرتضی j4 : سلام دوستان . کسی اسفند ماه j4 ثبت نام کرده که مرحله دومش سبز شده باشه . ممنونم از شما . انشاالله همه زودتر به ماشین هاشون برسن . من که به خدا خیلی نیاز دارم و دارم اذیت میشم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : قبل از عید واریز کردم نقد ماشین شاسی خورده بودگفتیم برج 3 بهمون میدن ماشینو ..که کلاه گذاران وارد شدن و همه رو سر کیسه کردن الان هم که پیام آمده 160 میلیون باید بپردازیم رفتم نمایندگی امروز انصراف بدم کسی نبود گفتن فردا بیا . تصمیم خودمو گرفتم فردا تو نمایندگی خودمو آتش میزنم چون هیچ راهی ندارم به پولم هم نمیرسم کلی چک کلی قرض هر چی داشتم دادم دگه برام فرقی نمیکنه الکی نفس میکشیم فکر میکنیم زنده هستیم .
سید : سلام عزیزان برا منم رانا پلاس طرح مادران 90روزه تحویل 3تیر گزینه تغییر رنگ اومده قبلاً سفید انتخاب کرده بودم ، همون رنگ رو می‌خوام لازمه بازم تایید کنم ؟
شاهین : نه اجباری نیست.اگه خواستید تغییر بدید اگر نخواستی هم همون رنگ قبل بزار .چند روز بیشتر فعال نیست این سیاست تغییر رنگ
مجید : دمت گرم جعفر خان، خیلی خندیدم از جوابت
فاکتورر : اگر میتونستم افشاگر رو فاک توری میکردم
ساینا : سلام من الان با شرکت تماس گرفتم گفت تا 20بهمن فاکتور شده و گفتن به خاطر شلوغی فاکتور را بر اساس سخا انجام میدهند پرسیدم کمبود قطعه دارید ساینا گفتن نه شلوغه
جعفر : خدا به الاغ و گوسفندات صبر بده...
امیر : سلام ما را هم به مادر گرامی برسان
حسین : برای منم اومده ولی من بازش نکردم ، اجباریه؟؟
رادمهر : گزینه تغییررنگ زدم،همون رنگ سفیدفقط هستش،ایران خودرو زنگ زدم کارشناس میگه احتمالابروزرسانی سیستم هست