دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 

دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 
در شرایطی که تنها 4 سال به پایان زمان پیش بینی شده در سند چشم انداز صنعت خودرو باقی مانده، فعالان این حوزه انحراف از اهداف این سند را دلیل مشکلات اصلی صنعت خودرو عنوان می کنند و هرچند ایدرو با برگزاری جلساتی در تلاش برای بررسی دلایل این انحراف است اما بعید به نظر می رسد در فرصت باقی مانده اهدافی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مبتنی بر واقعیت نبوده، محقق شود.
 
کارشناسان صنعت خودرو این روزها و با عدم تحقق افزایش تیراژ تولید خودرو بر اساس سند چشم انداز این صنعت و همچنین سایر اهداف تاکید دارند که صنعت خودرو از اهداف پیش بینی شده در صنعت منحرف شده و سیاست‌گذاران نیز کمتر به سند چشم انداز ۱۴۰۴ این حوزه توجه می‌کنند، در حالی که باید به آن توجه ویژه داشت، زیرا مشکلات امروز ناشی از تصمیمات دیروز است.
 
نگاهی به سند چشم‌انداز صنعت خورو و قطعه، انحراف زیادی را در آن نشان می‌دهد که دستیابی به اهداف را در سال ۱۴۰۴ دشوار می کند؛ سندی که تولید سه میلیون دستگاه خودروی سواری و صادرات یک میلیون دستگاه از این میزان تولید، تولید ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی تجاری و صادرات ۳۰ هزار دستگاه آن و همچنین تولید قطعه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و صادرات به ارزش ۶ میلیارد دلار در آن پیش‌بینی شده است.
 
به اعتقاد کارشناسان این حوزه، امروز تفکر سیاست‌گذاران خودرویی بیشتر به حل مشکلات جاری خودروسازان و قطعه‌سازان ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا معطوف شده ، در حالی که نباید از سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ این دو صنعت غافل شد.
 
اما اظهارنظر در خصوص تحقق اهداف این صنعت متفاوت است چرا که برخی عدم تحقق اهداف پیش بینی شده را به شرایط موجود و عوامل سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور نسبت می دهند و معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور با رشد منفی روبرو است نمی توان انتظار تحقق اهداف سند چشم انداز را داشت. 
 
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار انحراف از اهداف این سند را به عوامل و شرایط عمومی کشور در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نسبت می دهد و می گوید: این صنعت نیز همانند سایر حوزه ها با چالش های جدی روبرو شده تا وقتی منابع و درآمد شرکت ها محدود شده و شرکت های خودروسازی زیان ده می شوند چگونه می توان انتظار تحقق طرح های توسعه ای آن را داشت.
 
وی با بیان این که به طور قطع شرایط عمومی جامعه در وضعیت صنعت خودرو و دستیابی آن به اهداف پیش بینی شده تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: اگر می خواهیم برنامه ای برای صنعت خودرو تدوین شود باید با توجه به درنظر گرفتن واقعیت ها باشد و اتفاقات رخ داده در زمینه سیاست های داخلی و خارجی و منابع را بررسی کرد و بر اساس واقعیت ها پیشرفت های صنعت خودرو را مشخص کنیم.
 
آزادی ادامه می دهد: در کنار این موضوع حمایت هایی باید از صنعت خودرو انجام شود تا منجر به تحول در درون این صنعت شود و بهبود فناوری، کیفیت و عرضه مناسب خودرو برای مردم شود در حقیقت تحقق این موارد بدون حضور دولت و حمایت های او امکانپذیر نخواهد بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: رهاکردن صنعت خودرو و اصرار بر تحقق اهدافی که از سوی وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعریف شود، کافی نبوده و باید منابعی برای تحقق آن ها پیش بینی شود که ممکن است این منابع درونی و از منابع تحت اختیار خودروسازان باشد و یا این منابع بیرونی از طریق سرمایه گذاری خارجی و داخلی محقق شود . ضمن آن که با سرمایه گذاری خارجی باید به این موضوع توجه داشت که توسعه با تحریم ها و عدم تمایل به همکاری با شرکت های خارجی محقق نخواهد شد بنابراین در تنظیم سند بعدی صنعت خودرو باید به این موارد توجه ویژه ای داشت.
 
وی در خصوص واقعی بودن اهداف سند چشم انداز صنعت خودرو نیز می گوید: هم اکنون نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع تحت اختیار خودروسازان به گونه ای است که تحقق اهداف پیش بینی شده در سند را امکانپذیر می کند اما آن چه تاکنون محقق نشده بحث سرمایه گذاری خارجی و تحریم هایی که بر منابع مالی صنعت خودرو تاثیر گذاشته و منجر به تحقق برخی اهداف این سند شده است.
 
آزادی ادامه می دهد: بررسی روند موجود نشان می دهد که از اهداف این سند دور شده ایم اما دلیل آن را نمی توان اشتباه در هدفگذاری دانست بلکه شرایط تحمیلی از جمله تحریم ها که منجر به عدم سرمایه گذاری خارجی و بروز مشکل در صنعت خودرو شده را باید از اصلی ترین دلایل عدم تحقق اهداف سند چشم انداز عنوان کرد. 
 
وی می افزاید: نمی توان هم اکنون تحلیل درستی از عدم دسترسی صنعت خودرو به اهداف سند چشم انداز 20 ساله صنعت خودرو داشت چرا که دلایلی وجود دارد که در همه صنایع کشور از جمله صنعت خودرو و به طور کلی بر وضعیت اقتصادی کشور سایه انداخته است بنابراین صنعت خودرو نمی تواند از رشد منفی اقتصادی کشور مستثنی باشد زیرا دلایلی در این میان وجود داشت که اثر آن بر همه بخش ها از جمله صنعت خودرو قابل لمس است .
 
آزادی یادآور می شود: در شرایط عادی که همه زمینه ها فراهم شده باید انتظار داشت، صنعت خودرو راه منطقی را پیش گرفته و پیشرفتی حاصل شود که در شان مردم ایران باشد.  
 

منبع

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan 4 نظر
Hamta 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ff : یعنی سخا مشکل دارید وارد سامانه سخا بشید و استعلام کنید
تارا دستی سفید تحویل ده دی : ممکنه قبل از عید فاکتور بشی اما تحویل بعد از تعطیلات با توجه به این تاخیر الان
مریم : سلام به دوستان امیدوارم همه هر چه زودتر ماشینهای ثبت نامی رو تحویل بگیرن لطفا اگه کسی خبر داره بگه 1- موقع فروش تاراv4 در 1403هزینه برگ سبز و مالیات جداگانه چند میشه 2- من حواله خریدم هزینه مالیات با من هست یا صاحب حواله
حميدرضا : بايد سخا رو ثبت كني پستچي مياد تاييدميكنه ميشه احرازمحل سكونت
جی ۷ : پلاک روی ماشین نصب می شه لازم نیست کاری کنید
رضا : نه دوست عزیز فکر نمیکنم قبل عید تحویل بدن . من هم مثل شما ثبت نام 16 آذر هستم چند روز پیش پیگیر بودم نمایندگی گفت شاید اردیبهشت بدن
ایکس ۵ : ایکس پنج ها هم کمتر ثبت نام میشن هم دیرتر تحویل میدن. ب نظرم تا آخر سال نهایت ثبت نام ی های تیرماه ماشین و بگیرن، بقیه سال بعد
حامد : ناصر بنگاه دار همرو فیلم کرده،دست بردار ناصر از فیلم بازی کردن،برو بشین به کارای بدی که کردی فکر کن.
سهند آبان : اصغراقا دوباره زنگ بزنید
حامد : ناصر بنگاه دار همرو فیلم کرده،دست بردار ناصر اینقدر فیلم بازی نکن،تو باید بری بازیگر بشی ناصر.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
vqh : شما چطور بیستم پذیرش شدی یعنی جمعه ها هم پذیرش میکنن
امیر ساینا 8 مهر : بالاخره فاکتور شدم، 8 مهر ، دوستان سفید شیری ساینای ساخت کاشان میشه؟
ساینا 90روز خوزستان : سلام من 5مهرم هنوز پلاک نشدم پزیرش چندی من پزیرش 11962969
ساینا : سلام چطور فهمیدی کاشان شدی ؟
سجاد : تحویلی ما سورن دوگانه 26 دی هستش امروز زنگ زدم نمایندگی گفت تازه برای 13آبان داریم فاکتور میکنیم یعنی دوماه تاخیر .
پارس جدید : سلام دوستان من پارس 402 دارم اینجا یادمه چند نفر میگفتن موتور جدید واشر نمیزنه الان کجا هستن اونا بیاید ببینید من واشر زدم با کارکرد 63 هزارتا واشر زدم 35 میلیون هزینه شد
23 مهر : زنگ زدم شرکت گفتن همه پذیرشهای 90 روزه مهر ماه تا آخر دی فاکتور میشن
X22 pro mt : سلام دوستمون خالی بند هست. بنده خرید نقدی 9 مهر هستم همه فاکتور و پلاک شده و مدارکشم رسیده تاریخ سیستمی 16 بهمن هست و هنوز تحویل نشده . آماری که ایشون دادن با عقل جور در نمیاد و جهت به هم ریختن آرامش بقیه هست تا امروز 98 روز گذشته تحویل نگرفتم.
نمایشگاه مطهری : سلام من یه نمایشگاهی هستم نمیدونم این فرد کیه با اسم های مختلفه بقال سر کوچه ، بهلول ، پیرمرد 80 ساله ، نازیلا و تولید کننده واقعی این چرت و پرتا میاد نظر میده احتمالا ماشین زیاد داره واسه فروش یا قصد داره بازار متشنج کنه دوستان به هیچ عنوان خریدار در بازار وجود نداره خاک مرده ریختن بعد واقعا باید یه آدم دیوانه باشه بره بابت یه پارس 900 میلیون پول بده در صورتی ک میتونه یه 207 یا رانا با همون موتور با قیمت پایین تر بخره کسی که بخواد 900 میلیون پول بابت پارس بده میره ایکس 22 پرو می‌خره یا لااقل یه مقدار میذاره رو اون 900 میلیون میره مزدا 3 نیو مدل 90 می‌خره گول حرف این آدم های علاف نخورید لطفا
دناپلاس 6 دنده : منم 30 آبان هنوز فاکتور نشده