دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 

دلیل انحراف صنعت خودرو از سند چشم انداز چیست؟

 
در شرایطی که تنها 4 سال به پایان زمان پیش بینی شده در سند چشم انداز صنعت خودرو باقی مانده، فعالان این حوزه انحراف از اهداف این سند را دلیل مشکلات اصلی صنعت خودرو عنوان می کنند و هرچند ایدرو با برگزاری جلساتی در تلاش برای بررسی دلایل این انحراف است اما بعید به نظر می رسد در فرصت باقی مانده اهدافی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مبتنی بر واقعیت نبوده، محقق شود.
 
کارشناسان صنعت خودرو این روزها و با عدم تحقق افزایش تیراژ تولید خودرو بر اساس سند چشم انداز این صنعت و همچنین سایر اهداف تاکید دارند که صنعت خودرو از اهداف پیش بینی شده در صنعت منحرف شده و سیاست‌گذاران نیز کمتر به سند چشم انداز ۱۴۰۴ این حوزه توجه می‌کنند، در حالی که باید به آن توجه ویژه داشت، زیرا مشکلات امروز ناشی از تصمیمات دیروز است.
 
نگاهی به سند چشم‌انداز صنعت خورو و قطعه، انحراف زیادی را در آن نشان می‌دهد که دستیابی به اهداف را در سال ۱۴۰۴ دشوار می کند؛ سندی که تولید سه میلیون دستگاه خودروی سواری و صادرات یک میلیون دستگاه از این میزان تولید، تولید ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی تجاری و صادرات ۳۰ هزار دستگاه آن و همچنین تولید قطعه به ارزش ۲۵ میلیارد دلار و صادرات به ارزش ۶ میلیارد دلار در آن پیش‌بینی شده است.
 
به اعتقاد کارشناسان این حوزه، امروز تفکر سیاست‌گذاران خودرویی بیشتر به حل مشکلات جاری خودروسازان و قطعه‌سازان ناشی از تحریم‌ها و شیوع کرونا معطوف شده ، در حالی که نباید از سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ این دو صنعت غافل شد.
 
اما اظهارنظر در خصوص تحقق اهداف این صنعت متفاوت است چرا که برخی عدم تحقق اهداف پیش بینی شده را به شرایط موجود و عوامل سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی کشور نسبت می دهند و معتقدند در شرایطی که اقتصاد کشور با رشد منفی روبرو است نمی توان انتظار تحقق اهداف سند چشم انداز را داشت. 
 
شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار انحراف از اهداف این سند را به عوامل و شرایط عمومی کشور در خصوص مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نسبت می دهد و می گوید: این صنعت نیز همانند سایر حوزه ها با چالش های جدی روبرو شده تا وقتی منابع و درآمد شرکت ها محدود شده و شرکت های خودروسازی زیان ده می شوند چگونه می توان انتظار تحقق طرح های توسعه ای آن را داشت.
 
وی با بیان این که به طور قطع شرایط عمومی جامعه در وضعیت صنعت خودرو و دستیابی آن به اهداف پیش بینی شده تاثیرگذار خواهد بود، تصریح می کند: اگر می خواهیم برنامه ای برای صنعت خودرو تدوین شود باید با توجه به درنظر گرفتن واقعیت ها باشد و اتفاقات رخ داده در زمینه سیاست های داخلی و خارجی و منابع را بررسی کرد و بر اساس واقعیت ها پیشرفت های صنعت خودرو را مشخص کنیم.
 
آزادی ادامه می دهد: در کنار این موضوع حمایت هایی باید از صنعت خودرو انجام شود تا منجر به تحول در درون این صنعت شود و بهبود فناوری، کیفیت و عرضه مناسب خودرو برای مردم شود در حقیقت تحقق این موارد بدون حضور دولت و حمایت های او امکانپذیر نخواهد بود.
 
این کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: رهاکردن صنعت خودرو و اصرار بر تحقق اهدافی که از سوی وزارت صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعریف شود، کافی نبوده و باید منابعی برای تحقق آن ها پیش بینی شود که ممکن است این منابع درونی و از منابع تحت اختیار خودروسازان باشد و یا این منابع بیرونی از طریق سرمایه گذاری خارجی و داخلی محقق شود . ضمن آن که با سرمایه گذاری خارجی باید به این موضوع توجه داشت که توسعه با تحریم ها و عدم تمایل به همکاری با شرکت های خارجی محقق نخواهد شد بنابراین در تنظیم سند بعدی صنعت خودرو باید به این موارد توجه ویژه ای داشت.
 
وی در خصوص واقعی بودن اهداف سند چشم انداز صنعت خودرو نیز می گوید: هم اکنون نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع تحت اختیار خودروسازان به گونه ای است که تحقق اهداف پیش بینی شده در سند را امکانپذیر می کند اما آن چه تاکنون محقق نشده بحث سرمایه گذاری خارجی و تحریم هایی که بر منابع مالی صنعت خودرو تاثیر گذاشته و منجر به تحقق برخی اهداف این سند شده است.
 
آزادی ادامه می دهد: بررسی روند موجود نشان می دهد که از اهداف این سند دور شده ایم اما دلیل آن را نمی توان اشتباه در هدفگذاری دانست بلکه شرایط تحمیلی از جمله تحریم ها که منجر به عدم سرمایه گذاری خارجی و بروز مشکل در صنعت خودرو شده را باید از اصلی ترین دلایل عدم تحقق اهداف سند چشم انداز عنوان کرد. 
 
وی می افزاید: نمی توان هم اکنون تحلیل درستی از عدم دسترسی صنعت خودرو به اهداف سند چشم انداز 20 ساله صنعت خودرو داشت چرا که دلایلی وجود دارد که در همه صنایع کشور از جمله صنعت خودرو و به طور کلی بر وضعیت اقتصادی کشور سایه انداخته است بنابراین صنعت خودرو نمی تواند از رشد منفی اقتصادی کشور مستثنی باشد زیرا دلایلی در این میان وجود داشت که اثر آن بر همه بخش ها از جمله صنعت خودرو قابل لمس است .
 
آزادی یادآور می شود: در شرایط عادی که همه زمینه ها فراهم شده باید انتظار داشت، صنعت خودرو راه منطقی را پیش گرفته و پیشرفتی حاصل شود که در شان مردم ایران باشد.  
 

منبع

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt : در پاسخ به شاهین هفته چهارم دی بله امروز تماس گرفتم. گفت امروز یدونه تماس داشتیم که تکمیل وجه یکم اسفند بود و فاکتور شده بود. دیگه میره جلو و شروع به فاکتور میشه. از ۴ آذر تاااااا اول اسفند هیچ دعوتنامه و تکمیل وجهی نداشتیم. دعوتنامه دی و بهمن در تاریخ اول اسفند صادر و تا ۱۳ اسفند مهلت تکمیل وجه داشت. دعوتنامه اسفند در تاریخ ۱۴ اسفند صادر و تا ۲۶ اسفند مهلت تکمیل وجه داشت.
داود : سایپا واقعا این رسمش نیست من 14 آذر 594 واریز کردم زنگم 100بار نمایندگی زدم هنوزم میگه تاخیر داره خیلی راحت
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
سعید.18اذر.g : به کاربر قم : دوست عزیز اگه انقدر سختشونه که ازپسش برنمیان حداقل دیگه جدید ثبت نام نکنن که مردم بدبخت انقدرزجربکشن بخاطریه ماشین اشغال.بااحترام ،سایپا ادمایی مثل شمارو دیده که درحد یه اطلاعیه دادن واسه مشتریش ارزش قائل نیست.بااین شرایط بازم ازاین دزدا حمایت میکنین عجیبه واقعا
خزایی تارا تحویل 31فروردین : کاش یه طرح تبدیل بزارن الان طرح تبدیل رانا پلاس واسه سمند ef7اومده
تارا v1 تحویل ۳۰ اسفند : سلام خدمت همگی تارا v1 پلاس سفید تحویل ۳۰ اسفند امروز پلاک شد پیش فروش عادی انشالله برای همه فاکتور بشه
دعوا چیه : آقا اگه کرمان موتور با گمرگ دعواشون شده به ما چه خب ماشین مشتریه نه کرمان موتور
کیان قربانعلی مقدم : کسی از ثبت نامی های آبان و آذر تحویل گرفته یا نه؟ تابستون شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رسول : داداش خدایی فاکتور شدی؟
حمید تحویل مرداد : شما کدام مرحله رسیدید فاکتور شده اید
رضا : واقعا دارید درست می گید ..خدا شاهده مشکل قلب پیدا کردم از بس حرص خوردم
23مهر اطلس : عزیزان خواهش میکنم تمنا میکنم چون همه افراد الان حساس و رنج کشیده هستن ...هر مطلب نادرست رو نزارید...ما فقط داریم از این طریق فرآیند فاکتور شدن ماشین ها رو دنبال میکنیم..مطالب هم که نادرست فلان فرد اینو گفت یا اونو گفت لطف کنید با لینک بگید..تا ما هم نگاه کنیم
در تخصیص مونده : میگن نه مشکل قطعه دارن نه هیچی اختلاس دزدی زیاد داشته سایپا دست به دامن بابک زنجانی شدن تا کارها درست شه پول ها رفت رو هوا فقط با وعده وعید سرتون دارن شیره می‌مالند پول هارو خوردن یک آب هم روش خدا لعنتشون کنه
مهدی 17 بهمن : سلام تکمل وجه 17 بهمن که 26 اردیبهشت فاکتور شدم و امروز 29 اردیبهشت پلاک شدم.ایشا..دوستان فاکتور بشن.
درحال تخصیص مونده : نیشابوری کسی هست اینجا
مهدی 17 بهمن : سلام.نگران نباش من هم مثل شما بودم تکمیل وجه 17 بهمن و تحویل سخا 25 اسفند بودم حتی به کارشناس سایپا شماره096550 هم زنگ زدم گفت بدلیل اینکه سخا رو دیر تحویل دادی تخصیص خودرو شما یه ماه به عقب میفته و کارشناس سایپا گفت تخصیص خودرو بر اساس زمان تحویل سخا هست.لیکن حرفاش چرند بود 26 اردیبهشت فاکتور شدم و امروز پلاک انلاین.نگران نباش تو ابن چند روزه فاکتور میشی
6جی تی : سلام وقت بخیر شما از مجوزهای اریزو خبر ندارین
محمد سورن پلاس 31خرداد : سلام دوستان از کجا بفهمیم کدوم سایت لطفاً راهنمایی کنید