آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 

آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 
در حال حاضر علاقه‌مندان دو آتشه گیربکس‌های دستی در شرایط بسیار سختی قرار دارند. زیرا به عقیده کارشناسان حالا صنعت خودروسازی به نقطه خداحافظی با این دست از گیربکس‌ها رسیده‌ است. با این وجود گیربکس دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی امکان تجربه رانندگی مشابه‌ای را فراهم می‌کند تا عشاق رانندگی همچنان کور سوی امیدی داشته باشند.
 
گرچه خودروسازان به طور کامل تسلیم نشده‌اند و هیوندای جدیدترین محصول خود یعنی کونا N را با گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه خیس روانه بازار کرده است. این گیربکس پیش از این در مدل های ولوستر N و همینطور i30 N استفاده شده بود.
 
 
این گیربکس توسط قطعه سازان داخلی شرکت هیوندای تولید شده است که با نام هیوندای Transys شناخته می‌شود.
 
این گیربکس با نام D8F48W شناخته می‌شود و به طور خاص برای موتورهای با قدرت زیاد طراحی شده است. این موتور می‌تواند گشتاور ورودی ۴۷۹ نیوتن متری را تحمل کند و چندین حالت مختلف بسته به نوع رانندگی دارد.
 
همانند دیگر گیربکس‌های دو کلاچه، این گیربکس بر پایه یک گیربکس دنده دستی توسعه پیدا کرده است و فرق اساسی آن داشتن ۲ کلاچ است.
 
 
همانند اکثر گیربکس‌های دو کلاچه دنده‌های اصلی بین دو شفت تقسیم شده‌اند و به ازای هر شفت نیز یک کلاچ تعبیه شده است. در نتیجه دنده اول، سوم، پنجم و هفتم با کلاچ اول و دنده دوم، چهارم، ششم و هشتم نیز با کلاچ دوم کنترل می‌شود.
 
 
گیربکس‌های دو کلاچه کوچک همانند گیربکس ۷ سرعته قبلی هیوندای از کلاچ خشک بهره می‌برند. اما برای مدیریت سایش کلاچ و کنترل دما از کلاچ های خیس استفاده می‌شود. در نتیجه کلاچ همانند موتورسیکلت و دیفرنسیال در روغن قرار دارد.
 
گیربکس‌های دو کلاچه خشک از محرک برقی برای تعویض نسبت‌ها استفاده می‌کند٬ اما در گیربکس دو کلاچه خیس از سیستم هیدرولیک و دو پمپ روغن استفاده می‌شود.
 
 
یک پمپ با جریان بالا وظیفه روغن رسانی به دنده‌ها و خنک سازی کلاچ‌ها را بر عهده دارد و پمپ دیگر فشار مورد نیاز برای تعویض دنده را فراهم می‌کند. هر دو این پمپ ها توسط موتور برقی به حرکت در می‌آیند و نیروی مکانیکی مستقیم از موتور نمی‌گیرند. در نتیجه  فشار کمتری به موتور می‌آید و ضریب دنده نهایی تحت هر شرایطی ثابت باقی می‌ماند.
 
ادغام کلی گیربکس با موتور سطح یکپارچه سازی را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.
 
 
به طور مثال در زمانی که راننده در حال شتاب گیری است و بیش از ۹۰ درصد دریچه گاز را درگیر کرده است گیربکس رفتار تهاجمی به خود می‌گیرد و امکان تعویض سریع تر دنده را فراهم می‌کند.
 
در صورت قرارگیری موتور گیربکس در حالت N Grin امکان اوربوست به میزان ۲۰ ثانیه فراهم می‌شود تا شتاب‌گیری در حداکثر مقدار خود قرار گیرد. گرچه پس از استفاده از این حالت تا ۴۰ ثانیه بعدی امکان استفاده از اوربوست فراهم نیست.
 
 
شرکت بوش آلمان نیز یک پیشرانه جدید الکتریکی معرفی کرده که با هدف استفاده در انواع و اقسام وسایل نقلیه کاربرد دارد.
 
بوش به جای استفاده از گیربکس دو سرعته معمولی و رایج در پیشرانه الکتریکی از یک گیربکس CVT، یک موتور الکتریکی و یک اینورتر استفاده کرده که هر سه در یک بسته قرار دارند.
 
گیربکس CVT امکان دور گرفتن به صورت نامحدود را به موتور می‌دهد و در بهینه ترین حالت دور را انتقال خواهد داد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 77 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مرتضی j4 : سلام . اقا چرا سایت کرمان موتور باز نمیشه ؟ . داستان چیه
سهند ۷اردیبهشت : من ۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم سخارم همون روز ارسال کردم ولی همچنان فاکتور نشدم
مرتضی j4 : سلام . خیلی حالم گرفته شد داداش ‌ . انشاالله درست میشه و بهترش رو میخری . خدا رو شکر خودت سلامتی .
جی سون تهران : منم تهرانم و منتظر تحویل...
میگذره... : بسیار ناراحت شدم به شخصه اعصابم خورد شد اما زندگی همینه پر از فراز و نشیب خداروشکر خودتون سالمید ماشین خونه مال و... همه وسیله اس روز داده میشه یه روز گرفته میشه اون ماشین درست میشه دوباره پول جنع میکنید صد برابر بهترشو میخرید فقط روحیتون مهمه به اتفاقی که افتاده فکر نکنبد اینم میگذره فدای سرتون
J7 رضا : سلام من هم هستم . بوشهر
شاهین g : دیگه این سایپا لعنتی خسته مون کرده باید تجمع کنیم درو پیکرشو به اتیش بکشیم دیگه صبر هم حدی داری شنبه همه بیاین بریم جلو شرکت دزد
شاهین G : اونی که بهش شکایت می کنی با پول من و تو می‌ره کیش ماساژ می گیره
شاهین : سلام ۱۲درصد سالانه ۱ درصد ماهیانه میشه ماهی ۸ میلیون
حسین : شما چون رنگ تیتانیوم هستی تاخیر داری سفید ومشکی ها رو دادن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 8241 : آقا توحید من 29 بهمن تکمیل وجه کردم الان از 20. 21..تا29بهمن هروز یه تاریخ فاکتور میشه یا اینکه تاریخ مخصوصی داره الان 20 21 22 فاکتور داریم یا میره به 28 29 بهمن
تیگو 8 محمد : شما چه تاریخی ثبت نام کردید
توحید ارومیه : ساینا دوگانه چون قرارداد داری باید شرکت خودروی قراردادی شما رو بده.هزار بار هم بهتون دعوتنامه و یا خودروی پیشنهادی ارسال کنه .بعضی از نمایندگی ها میگن اجباره یا دفعه اخره مشتری رو میترسونن تا مشتری تبدیل کنه.قبول نکنید.مجبوره هم سود تاخیر بده.اگه دعوتنامه نیومده سود تاخیر در ارسال دعوتنامه بده.اخر سر خودروی شما رو بده یا یک پیشنهاد خیلی بهتر براتون ارسال کنه که حداقل 60.70میلیون بیشتر از خرید ساینا دوگانه سود کنید تا شاید قبول کنیدمنظورم رو تونستم برسونم
امیر : تو اخبار گفت فقط مدل 403 بهش دیون تعلق نمیگیره خودرو ساز با دولت و صدا سیمای میلی همه دستشون تو یه کاسه هست
اطلس : دوستان هیچکس فاکتور نشده همشون نفوذی سایپان
توحید ارومیه : بله فردا میتونی بری یکی از شعب بانک صادرات بگیری
ساینا : توحید ارومیه لطفا بفرمایین توی پروفایلم هیچ چیزی بابت سود تأخیر نوشته نشده یعنی چیزی نیست؟؟؟ من 45 روز تاخیر داشتم تا فاکتور پیس فروش بودم و 370 میلیون کلا واریز کردم اما 1404 تحویل‌ گرفتم
ساینا : سلام دوست عزیز توحید ارومیه تو پروفایلم نگاه کردم الان زده تاریخ ارسال به بانک 29 اردیبهشت خورده یعنی فردا برام پیام میاد که برم برا اینکه هزینه حمل بگیرم؟؟؟
امپراطور : بسلامتی کی فاکتور شدی
پارسا. : سلامت باشی. قسمت خودت🌹این علوی بنده خدا هم نوشته فاکتور نشده هنوز اون 18 بهمن بوده 😢