آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 

آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 
در حال حاضر علاقه‌مندان دو آتشه گیربکس‌های دستی در شرایط بسیار سختی قرار دارند. زیرا به عقیده کارشناسان حالا صنعت خودروسازی به نقطه خداحافظی با این دست از گیربکس‌ها رسیده‌ است. با این وجود گیربکس دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی امکان تجربه رانندگی مشابه‌ای را فراهم می‌کند تا عشاق رانندگی همچنان کور سوی امیدی داشته باشند.
 
گرچه خودروسازان به طور کامل تسلیم نشده‌اند و هیوندای جدیدترین محصول خود یعنی کونا N را با گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه خیس روانه بازار کرده است. این گیربکس پیش از این در مدل های ولوستر N و همینطور i30 N استفاده شده بود.
 
 
این گیربکس توسط قطعه سازان داخلی شرکت هیوندای تولید شده است که با نام هیوندای Transys شناخته می‌شود.
 
این گیربکس با نام D8F48W شناخته می‌شود و به طور خاص برای موتورهای با قدرت زیاد طراحی شده است. این موتور می‌تواند گشتاور ورودی ۴۷۹ نیوتن متری را تحمل کند و چندین حالت مختلف بسته به نوع رانندگی دارد.
 
همانند دیگر گیربکس‌های دو کلاچه، این گیربکس بر پایه یک گیربکس دنده دستی توسعه پیدا کرده است و فرق اساسی آن داشتن ۲ کلاچ است.
 
 
همانند اکثر گیربکس‌های دو کلاچه دنده‌های اصلی بین دو شفت تقسیم شده‌اند و به ازای هر شفت نیز یک کلاچ تعبیه شده است. در نتیجه دنده اول، سوم، پنجم و هفتم با کلاچ اول و دنده دوم، چهارم، ششم و هشتم نیز با کلاچ دوم کنترل می‌شود.
 
 
گیربکس‌های دو کلاچه کوچک همانند گیربکس ۷ سرعته قبلی هیوندای از کلاچ خشک بهره می‌برند. اما برای مدیریت سایش کلاچ و کنترل دما از کلاچ های خیس استفاده می‌شود. در نتیجه کلاچ همانند موتورسیکلت و دیفرنسیال در روغن قرار دارد.
 
گیربکس‌های دو کلاچه خشک از محرک برقی برای تعویض نسبت‌ها استفاده می‌کند٬ اما در گیربکس دو کلاچه خیس از سیستم هیدرولیک و دو پمپ روغن استفاده می‌شود.
 
 
یک پمپ با جریان بالا وظیفه روغن رسانی به دنده‌ها و خنک سازی کلاچ‌ها را بر عهده دارد و پمپ دیگر فشار مورد نیاز برای تعویض دنده را فراهم می‌کند. هر دو این پمپ ها توسط موتور برقی به حرکت در می‌آیند و نیروی مکانیکی مستقیم از موتور نمی‌گیرند. در نتیجه  فشار کمتری به موتور می‌آید و ضریب دنده نهایی تحت هر شرایطی ثابت باقی می‌ماند.
 
ادغام کلی گیربکس با موتور سطح یکپارچه سازی را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.
 
 
به طور مثال در زمانی که راننده در حال شتاب گیری است و بیش از ۹۰ درصد دریچه گاز را درگیر کرده است گیربکس رفتار تهاجمی به خود می‌گیرد و امکان تعویض سریع تر دنده را فراهم می‌کند.
 
در صورت قرارگیری موتور گیربکس در حالت N Grin امکان اوربوست به میزان ۲۰ ثانیه فراهم می‌شود تا شتاب‌گیری در حداکثر مقدار خود قرار گیرد. گرچه پس از استفاده از این حالت تا ۴۰ ثانیه بعدی امکان استفاده از اوربوست فراهم نیست.
 
 
شرکت بوش آلمان نیز یک پیشرانه جدید الکتریکی معرفی کرده که با هدف استفاده در انواع و اقسام وسایل نقلیه کاربرد دارد.
 
بوش به جای استفاده از گیربکس دو سرعته معمولی و رایج در پیشرانه الکتریکی از یک گیربکس CVT، یک موتور الکتریکی و یک اینورتر استفاده کرده که هر سه در یک بسته قرار دارند.
 
گیربکس CVT امکان دور گرفتن به صورت نامحدود را به موتور می‌دهد و در بهینه ترین حالت دور را انتقال خواهد داد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین جی آذرماه : ما امروز یه عده ای رفتیم معاونت فروش سایپا و کلی بحث و جدل کردیم باهاشون . بنظرم این رفتن اومدن ها و تجمعات باید تا وصول نتیجه ادامه داشته باشه . باید هر روز تعدادمون بیشتر بشه تا صدامون به یه جایی برسه
علی : اقا اینهمه شاهین g شاهین g کردین رفتم از نزدیک دیدم من که تبدیل زدم به gl ولی بنظرم کیفیت کلی ماشین از ۲۰۶ مدل ۹۴ خودم خیلی پایینتره اصلا نا امید شدم حالا کل این ماشین یه سانروف هم داشت یا نداشت خیلی فرقی نمیکنه تو اصل ماشین
سالار : نمایندگی گفت تاپیام برات نومده خودت توی سیستم تبدیل نزنی..بزارپیامک برات بیاد..حیرون موندم چکارکنم
شاهین G : این صبر کردم برای G که اخرش به GL تبدیل بزنم؟ اگه می خواستین gl بدین همون اول دعوتنامه جی ال می فرستادین ماهم حداقل زودتر به ماشین می رسیدیم
شاهین GL : احتمالا تا اخر ابان تحویل میدن
لرستان جی ال : سلام دوستان یکی به این مدیران بی شرافت سایپا بفهمونه که مایی که تیر تکمیل وجه جی ال کردیم نباید کلا نادیده گرفته بشیم بخدا کلی داریم هزینه کرایه ماشین میدیم وسیله نداریم. تعداد تولید رو یه مقدارش رو تخصیص بدید به جی هایی که مثل خر گیر کردید تو گل و نمی‌تونید بدید یه مقدارش رو هم بدید به جی ال هایی که از اول جی ال بودن چه گناهی کردیم ما خیر و خوشی نبینید مدیران سایپا خدا ازتون نگذره
یاسرشاهین جی : پذیرش ۱۷ اذر شاهین جی ۷ تبدیل زدم به GL چهرشنبه فاکتور شد .امروز پلاک شد میدونم ظلم بزرگی بهمون شد ولی هر وقت جلو ضرر بگیرید سوده با این اوضاع کشور و بی قانونی توصیه من اینه تبدیل بزنید روان خودتون رو راحت کنید
Cvt : خبر موثق اینه که فعلا خط تولید cvtتعطیله و مشتریان باید صبر داشته باشن.
آرمان X5 : من یک اسفند نقدی ثبت نام کردم امروز زنگ زدن که بیا ماشین آماده تحویل
احمد : سلام من تبدیل به جی ال زدم ۲۹ شهریور فاکتور شد . در قسمت وضعیت خودرو مشتری چک کردم . از روز ۹ مهر دوباره برگشته روی مرحله صدور دعوت نامه علت رو نمی دونم کسی اطلاع داره ؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : الان دو ماهه میگن هفته دیگه
اتحاد رمز پیروزی : تند تند خودت مثبت بزن ببین چند نفر می شید
15 بهمن : داداش مگه پیش فروش بهمن کسی هست فاکتور شده باشه؟؟
منتظران نیسان : من تازه اینجارو پیدا کردم حضوری باید کجا رفت پیگیری کرد کجای سایپا پیش چه کسی اگه میشه اطلاعات دقیق بدین من ثبت نامی مرداد نقدی هستم
ساینا اس بهمن پیش فروش : سایبری های سایپا اینجا زیادن دارن به دروغ میگن که اسفند ماه هم فاکتور شده
ساینا اس بهمن پیش فروش : سلام اونایی که فاکتور میشن شماره پذیرشو روز پذیرش رو بذارن. یا داری دروغ می گید یا سایبری سایپا هستید. خدا لعنت کنه آدمو دروغگو رو
نیسان : بازرسی شکایت ثبت کردم پیامک زده مستندات بفرست کجا بفرستم چی بفرستم
شاکی : اینقدر بی خیال نباشن دوستانه که تهران شهرهای نزدیک تهران هستن به خدا کاری انجام بدن بی کار بی پول شدیم
کوییک طلب : دلت خوشه هااا دوتا فاکتور کردن که فکر کنی تو هم فاکتور میشی تموم شد رفت تا ماه آینده 24 تیر فاکتور میشه
ساینا : شماره پذیرش هیچ ربطی به هیچی نداری. بعد از تکمیل وجه. تاریخ ثبت سخا حسابه