آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 

آیا گیربکس دوکلاچه هیوندای می‌تواند جانشینی شایسته برای گیربکس‌های دستی باشد؟

 
در حال حاضر علاقه‌مندان دو آتشه گیربکس‌های دستی در شرایط بسیار سختی قرار دارند. زیرا به عقیده کارشناسان حالا صنعت خودروسازی به نقطه خداحافظی با این دست از گیربکس‌ها رسیده‌ است. با این وجود گیربکس دو کلاچه با قابلیت تعویض به صورت دستی امکان تجربه رانندگی مشابه‌ای را فراهم می‌کند تا عشاق رانندگی همچنان کور سوی امیدی داشته باشند.
 
گرچه خودروسازان به طور کامل تسلیم نشده‌اند و هیوندای جدیدترین محصول خود یعنی کونا N را با گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه خیس روانه بازار کرده است. این گیربکس پیش از این در مدل های ولوستر N و همینطور i30 N استفاده شده بود.
 
 
این گیربکس توسط قطعه سازان داخلی شرکت هیوندای تولید شده است که با نام هیوندای Transys شناخته می‌شود.
 
این گیربکس با نام D8F48W شناخته می‌شود و به طور خاص برای موتورهای با قدرت زیاد طراحی شده است. این موتور می‌تواند گشتاور ورودی ۴۷۹ نیوتن متری را تحمل کند و چندین حالت مختلف بسته به نوع رانندگی دارد.
 
همانند دیگر گیربکس‌های دو کلاچه، این گیربکس بر پایه یک گیربکس دنده دستی توسعه پیدا کرده است و فرق اساسی آن داشتن ۲ کلاچ است.
 
 
همانند اکثر گیربکس‌های دو کلاچه دنده‌های اصلی بین دو شفت تقسیم شده‌اند و به ازای هر شفت نیز یک کلاچ تعبیه شده است. در نتیجه دنده اول، سوم، پنجم و هفتم با کلاچ اول و دنده دوم، چهارم، ششم و هشتم نیز با کلاچ دوم کنترل می‌شود.
 
 
گیربکس‌های دو کلاچه کوچک همانند گیربکس ۷ سرعته قبلی هیوندای از کلاچ خشک بهره می‌برند. اما برای مدیریت سایش کلاچ و کنترل دما از کلاچ های خیس استفاده می‌شود. در نتیجه کلاچ همانند موتورسیکلت و دیفرنسیال در روغن قرار دارد.
 
گیربکس‌های دو کلاچه خشک از محرک برقی برای تعویض نسبت‌ها استفاده می‌کند٬ اما در گیربکس دو کلاچه خیس از سیستم هیدرولیک و دو پمپ روغن استفاده می‌شود.
 
 
یک پمپ با جریان بالا وظیفه روغن رسانی به دنده‌ها و خنک سازی کلاچ‌ها را بر عهده دارد و پمپ دیگر فشار مورد نیاز برای تعویض دنده را فراهم می‌کند. هر دو این پمپ ها توسط موتور برقی به حرکت در می‌آیند و نیروی مکانیکی مستقیم از موتور نمی‌گیرند. در نتیجه  فشار کمتری به موتور می‌آید و ضریب دنده نهایی تحت هر شرایطی ثابت باقی می‌ماند.
 
ادغام کلی گیربکس با موتور سطح یکپارچه سازی را به طور محسوسی افزایش می‌دهد.
 
 
به طور مثال در زمانی که راننده در حال شتاب گیری است و بیش از ۹۰ درصد دریچه گاز را درگیر کرده است گیربکس رفتار تهاجمی به خود می‌گیرد و امکان تعویض سریع تر دنده را فراهم می‌کند.
 
در صورت قرارگیری موتور گیربکس در حالت N Grin امکان اوربوست به میزان ۲۰ ثانیه فراهم می‌شود تا شتاب‌گیری در حداکثر مقدار خود قرار گیرد. گرچه پس از استفاده از این حالت تا ۴۰ ثانیه بعدی امکان استفاده از اوربوست فراهم نیست.
 
 
شرکت بوش آلمان نیز یک پیشرانه جدید الکتریکی معرفی کرده که با هدف استفاده در انواع و اقسام وسایل نقلیه کاربرد دارد.
 
بوش به جای استفاده از گیربکس دو سرعته معمولی و رایج در پیشرانه الکتریکی از یک گیربکس CVT، یک موتور الکتریکی و یک اینورتر استفاده کرده که هر سه در یک بسته قرار دارند.
 
گیربکس CVT امکان دور گرفتن به صورت نامحدود را به موتور می‌دهد و در بهینه ترین حالت دور را انتقال خواهد داد.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL : احتمالا تا اخر ابان تحویل میدن
لرستان جی ال : سلام دوستان یکی به این مدیران بی شرافت سایپا بفهمونه که مایی که تیر تکمیل وجه جی ال کردیم نباید کلا نادیده گرفته بشیم بخدا کلی داریم هزینه کرایه ماشین میدیم وسیله نداریم. تعداد تولید رو یه مقدارش رو تخصیص بدید به جی هایی که مثل خر گیر کردید تو گل و نمی‌تونید بدید یه مقدارش رو هم بدید به جی ال هایی که از اول جی ال بودن چه گناهی کردیم ما خیر و خوشی نبینید مدیران سایپا خدا ازتون نگذره
یاسرشاهین جی : پذیرش ۱۷ اذر شاهین جی ۷ تبدیل زدم به GL چهرشنبه فاکتور شد .امروز پلاک شد میدونم ظلم بزرگی بهمون شد ولی هر وقت جلو ضرر بگیرید سوده با این اوضاع کشور و بی قانونی توصیه من اینه تبدیل بزنید روان خودتون رو راحت کنید
Cvt : خبر موثق اینه که فعلا خط تولید cvtتعطیله و مشتریان باید صبر داشته باشن.
آرمان X5 : من یک اسفند نقدی ثبت نام کردم امروز زنگ زدن که بیا ماشین آماده تحویل
احمد : سلام من تبدیل به جی ال زدم ۲۹ شهریور فاکتور شد . در قسمت وضعیت خودرو مشتری چک کردم . از روز ۹ مهر دوباره برگشته روی مرحله صدور دعوت نامه علت رو نمی دونم کسی اطلاع داره ؟؟؟
سعید : 5/5ماهه واسه شاهین G تکمیل وجه کردم اما هنوز تحویل ندادن چرااین همه دیر تحویل دادید
شاهین جی ال تیر ماه : سلام شاهین جی ال ۵ تیرماه تکمیل وجه هنوزم خبری نیس نمیدونم تا کی باید صبر کرد
شاهین : سلام کسی خبر داره بعد فاکتور شدن چند روز پلاک میشه و تحویل داده میشه
حسین : با سلام من هم 26 ام خرداد ماه تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک طلب : دلت خوشه هااا دوتا فاکتور کردن که فکر کنی تو هم فاکتور میشی تموم شد رفت تا ماه آینده 24 تیر فاکتور میشه
ساینا : شماره پذیرش هیچ ربطی به هیچی نداری. بعد از تکمیل وجه. تاریخ ثبت سخا حسابه
عرفانخان تبدیل به تک گانه : 17شهریور تبدیل زدم تحویل آبان ولی آخه تبدیلی ها اصلا فاکتور نمیشه که
اتحاد رمز پیروزی : تجمع کوییک خواهان پنجشنبه ساعت 11 صبح همه تشریف بیارید 🙏🏻
ساینا اس تک : خدارو شکر انشاالله تا آخر هفته همه مون فاکتور میشیم
15 بهمن : داداش کدوم حواله کدوم دلال؟حالت خوبه من نه دلالم نه حواله واسه فروش دارم پیش فروش بهمنم تکمیل وجه اردیبهشت.چند ماه تو تاخیرم؟ تمام
حسن : من22اسفندم الان زنگ زدم میگه فعلا سانروف نداریم تاسرج برج نمیاد بهم گفت فعلا تو وایسا تبدیل نزن ولی گفت اگر تبدیل بزنی دوروزه فاکتورمیشه
کویبک ار اس : این کوییک ار اس کی میخاد فاکتور بشه تکمیل وجه24تیر ماه الان 80روز گذشت از تکمیل وجه؟
ساینا اس فوق العاده : دوستانی که فاکتور میشن بی زحمت تاریخ و شماره پذیرشو بزارن ببینیم به کجا رسیده
اطلس دی ماه : سلام برگ سبز کی میرسه دستمون؟ خبر دارید بفرمایید ما هم مطلع بشیم