گیربکس کارآمد و بسیار ساده Inmotive برای تعویض دنده در خودروهای برقی معرفی شد

 

گیربکس کارآمد و بسیار ساده Inmotive برای تعویض دنده در خودروهای برقی معرفی شد

 
بندرت پیش می‌آید که ایده تازه ای در صنعت خودروسازی مطرح شود که پیش از این امتحان نشده باشد اما طراحی گیربکس چند سرعته با دنده‌های چرخ زنجیری از آن ایده های بکر و نایاب به شمار می‌رود که اخیرا توسط شرکت مشهور کانادایی Inmotive به ثبت رسیده‌است.
 
 
آنتونی وونگ، مدیر ارشد بخش فنی این شرکت که از علاقه مندان به دوچرخه سواری است، شروع به تعمق و فکر در رابطه با نحوه تعویض دنده در دوچرخه‌ها کرد و از خود پرسید که با قرار دادن چرخ دنده ها درون یک غلاف زنجیر چه اتفاقی خواهد افتاد.
 
 
نتیجه تحقیقات او یک سیستم تعویض دنده کاملا جدید است که برای خودروهای برقی طراحی شده و انتظار می‌رود عملکرد مشابه‌ای با چرخ دنده‌های مارپیچ شکل فعلی در گیربکس های تک سرعته موتورهای الکتریکی داشته باشد.
 
Inmotive ادعا می‌کند که با استفاده از این مکانیزم و ساختار برد حرکتی خودروهای برقی در حدود ۷ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و شتاب‌گیری خودرو نیز در حدود ۱۵ درصد بهبود می‌یابد.
 
 
این گیربکس با نام Ingear خوانده می‌شود اما از گیربکس‌های نوع CVT (ضریب دنده متغیر) نیست و نیازی به هماهنگ کننده دنده ندارد. تمامی این موارد با یک زنجیر بی‌صدا و بسیار مقاوم ساخت شرکت بورگ وارنر جایگزین شده‌است که نه تنها صدای کمی تولید می‌کند بلکه توانایی انتقال گشتاور بالای موتور الکتریکی را نیز دارد.
 
در گیربکس های استفاده شده در خودروهای برقی از دو دنده استفاده می‌شود و نیرو توسط یک دیفرانسیل معمولی به چرخ‌ها انتقال داده می‌شود.
 
اما گیربکس Ingear دیگر دنده دوم را ندارد و توسط دیفرانسیل احاطه می‌شود٬ در نتیجه به فضای اضافی برای قرار دادن دنده دوم نیازی نیست.
 
 
در این نوع گیربکس٬‌ نیرو توسط زنجیر از یک چرخ زنجیر به چرخ زنجیر بعدی انتقال داده می‌شود.
 
یک چرخ زنجیر دیگر نیز به عنوان چرخ دلاله (بیکار) در این مکانیزم استفاده شده تا زنجیره مثلثی شکل بگیرد.
 
چرخ زنجیر متحرک از دو قسمت تشکیل شده و درون چرخ دنده بزرگتر با دنده پایین، یک چرخ دنده کوچک با تعداد دنده‌های زیاد قرار گرفته‌است.
 
چرخ دنده بزرگتر با دنده پایین٬ قابلیت حرکت به صورت عرضی را دارد تا از مسیر زنجیر خارج شود.
 
با حرکت چرخ دنده بزرگتر با دنده پایین، امکان درگیر شدن چرخ دنده کوچک با دنده بالا مهیا می‌شود و گویی که به ناگاه دنده عوض شده٬ چرا که سرعت گردش زنجیر -در پی درگیر شدن چرخ دنده کوچک- افزایش می‌یابد.
 
 
این اتفاق در گیربکس های دو کلاچه و CVT نیز صورت می‌گیرد اما مکانیزم این گیربکس با روشی ساده‌تر و کارآمدتر طراحی شده‌است.
 
با تغییر دنده٬ موتور برقی باید برای هماهنگ سازی خود با گیربکس دور را بالا یا پایین بیاورد تا امکان انتقال قدرت بین دو چرخ زنجیر فراهم شود.
 
تمامی این موارد با استفاده از نرم افزار قابل تنظیم است. می‌توان حالت های مختلف اسپرت یا راحت را برای این گیربکس طراحی کرد.
 
در عمل برای تعویض بین دو چرخ زنجیر کمتر از چند میلی‌ثانیه زمان نیاز است و این اتفاق در مدت زمانی کمتر از چرخش یک دور چرخ صورت می‌گیرد.
 
 
وونگ در ابتدا با استفاده از چند قطعه اضافه و ماشین کاری به روش CNC مدل اولیه این گیربکس را طراحی کرده است. او توانست با استفاده از همین گیربکس ساده و اولیه در دور ۱۲۰۰ rpm تعویض دنده را شبیه سازی کند.
 
مهندس ارشد شرکت Inmotive برای تجاری سازی این ابداع نیمی از قطعات طرح اولیه را کنار گذاشت زیرا برای تجاری سازی باید تا حد امکان ساده سازی صورت بگیرد.
 
در صورت تولید انبوه این گیربکس برای خودروسازان، هر یک از گیربکس ها ۱۰۸ پوند ارزش خواهند داشت. همچنین قابلیت نصب در ابعاد مختلف برای انواع و اقسام وسایل نقلیه وجود دارد. در حال حاضر نمونه اولیه بر روی یک دستگاه کیا Soul برقی نصب شده‌است.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , Inmotive






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان سفید اصفهان : برای ما یک ماه که سند اومده ولی خبری از ماشین نیست
Shayan : سلام لطفا اگر کسی میدونه بهم بگه سود تاخیر از تاریخ ثبت مدارک تا شاسی شدن ؟؟؟؟؟ یا نه من تاریخ ثبت مدارک ۱۴۰۳/۵/۶ بود صدور فاکتورم ۱۴۰۳/۰۸/۱۴ این محاسبه میشه یا نه ممنون میشم بهم بگید چون برای شکایت دفترقضایی نیازه که تعداد روزشو بگم ولی تاریخ قرارداد که پولمو دادم ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ بوده منو راهنمایی کنید
وحید : سلام تارا تیتانیوم موعد تحویل 30 بهمن زده باز عوضش کردن 28 اسفند کسی خبر نداره کی فاکتور میشه
آذر X5 : 🙏🙏🙏 بسلامتی انشاله
محمد j4 : من ۲۲آذرم تا پلاک حدود ۳هفته ای پیش رفت دیگ وایستاد
محمد j4 : حقیقتا ۳ماهه‌پلاک شده عین خیالشون نیس معلوم نیس ماشین کجاست !!
محمد j4 : 22اذر قسطی j4 الان سه هفتس منتظرم برسه شرکت برای تحچیل همه کاراش شده فقط تحویل مونده چکشم که 5روز پیش پاس شد
الهام آذر x5 : سلام واسه منم تو همین مرحله بیمه ست
ساسان : برادر الکی میگن..بنده ۱۱آذر ۵۹۴میلیون واسه شاهین پرداخت کردم..ولی هیچ خبری نیست...خداوند روسیاشون بکنه که اینجوری بازندگی مردم‌بازی میکنن..ما۶ماهه که وسیله نداریم با ۳تابچه وکلی مشکل...
تارا اتوماتیک v4 تحویل 30 اسفند : و دوباره سیاست تغییر رنگ در میز مشتری !!!!!!!! پس از گذشت دو ماه تاخیر گل بگیرید در این کارخونه رو برید بتمرگید خونه هاتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن تحویل 31 خرداد : امروز 29617000 تومان دیگه واریز کردم . هنوز فاکتور نشده
نیلوفر : دوستان عزیز من محل کارم به پارس خودرو نزدیک دیروز اتفاقی از جلوی درب یکی از پارکینگ هاش رد شدم خدا میدون بالای 1000 تا انواع کوییک پارک بود فکر کنم مسئولین سایپا معرض گرفتن....
سورن پلاس : سلام.همه کسانی که در چند روز گذشته خودروشون فاکتور شد،هزینه سنسور کمربند یعنی 2میلیون وخرده ای رو واریز کردن؟ افرادی که واریز داشتن ونداشتن لطفا اعلام کنن خودرو تولید کارخونه کدوم شهره؟بابل یا کرمانشاه؟ 31خردادی های فاکتور دیروز،کدوم سایت هستید؟واریزی برای سنسور نداشتید؟ چون برای ما که 31 خرداد هستیم،واریز وجه سنسور فعال شده.
محمد سلیمه : سلام مریم خانم من 6خردادمدهمچنان منتظر دهه سوم اردیبهشت دارن فاکتور میکنن ظاهرا
مهرداد : شرکت از خداشه انصراف بدین قطعات وارد شده با قیمت قبل، میغروشه با 30٪ افزایش قیمت . هنوز افزایش قیمت اعمال نشده این فقط دیونه
غیبت کبری اطلس : راست میگه تنهایی نمیشه یه دست صدا نداره
خسارت دیده از سایپا : یوقت یه بلا ملایی سرت میارن اقا محمد. این ادما ک با پول مردم رشد میکنن و با اشک مردم نون میخورن باکی از ریختن خونشون ندارن
رضا : در جواب حاجد،17بهمن تکمیل وجه کردم،روز23اردیبهشت فاکتور شدم اما فعلا پلاک نشدم داخل سایتم نوشته عدم نقص پرونده
X22 ali : سلام دوستان آیا کسی هست که از نمایندگی امنیت پرست تبریزخرید داشته باشه جمع شیم بریم واسه اعتراض جواب بده ممنون میشم هماهنگی کنید
Ali : سلام خدمت همه عزیزان تا جایی که من شنیدم و خبر دارم گویا اطلس جی براشون صرفه اقتصادی نداره به خاطر همین دیگه تولید نمیشه و بجاش اطلس جی ال و اتومات میخوان قالب کنن چون اطلس جی خیلی خوش قیمت و خوش امکانات هستش و برای مصرف کننده عالیه ولی برای شرکت خیییر اینو با قاطعیت میگم وقت کشی میکنن تا همه خسته شده وتبدیل بزنن ایران خودرو هم زمانی همین کار رو انجام داد تا دنا اتومات رو بورس کرد