از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 

از ترک ایران در دوران تحریم تا سخت شدن همکاری جدید با صنعت خودرو/ صنعت خودروی ایران به دنبال همکاری با قطعه سازان خارجی

 
با رفع تحریم ها بار دیگر مسیر همکاری خودروسازان خارجی با ایران باز خواهد شد، اما مسیر جدید برای حضور آن دسته از خودروسازانی که پیش تر و در زمان تحریم، ایران را ترک کردند دشوارتر خواهد بود.
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است، آن ‌دسته از خودروسازان خارجی که در زمان تحریم‌ها ما را تنها گذاشتند، نمی‌توانند به شکل سابق در کشورمان فعالیت داشته باشد.
 
درواقع این موضوع حاکی از آن است که در قرار دادهای جدید خارجی باید شرایط حضور در زمان های بحرانی همچون تحریم مشخص شود. از سویی دیگر ترک خودروسازان خارجی با وضع تحریم ضرر بسیاری به صنعت خودروی کشور وارد کرد که این شرکت ها قبل از شروع همکاری جدید باید درباره آن تعیین تکلیف کنند.
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به خروج برخی خودروسازان خارجی از ایران پس از وضع تحریم ها، اظهار کرد: ما از نظر فناوری در صنعت خودرو به جایی رسیده ایم که اگر در شبکه جهانی به قطعه سازان دسترسی داشته باشیم در حال حاضر لزومی به بازگشت خودروسازان خارجی نخواهد بود. البته نه به این معنا که بازگشت آنها خوب نیست بلکه معنی این موضوع آن است که خودمان می توانیم ادامه حیات بدهیم.
 
وی افزود: برهمین اساس امروز تعیین می کنیم که می خواهیم با دیگران همکاری داشته باشیم یا خیر. 
 
به گفته کاکایی، امروز خودروسازان بزرگ ما به این بلوغ رسیده اند که توان استفاده کامل از شبکه قطعه سازی ارائه شده در شبکه جهانی را دارند در حالی که پیش تر نیازمند حضور یک خودروساز خارجی در کنار خود بودند.
 
وی ادامه داد: در سال 96 علی رغم تمام قراردادهای بین المللی ای که به امضا رسیده بود، برخی شرکای خارجی ما بسیار ناجوانمردانه و غیر قانونی ایران را ترک و به خودروسازان و قطعه سازان ما زیان وارد کردند. این در حالی است که اگر شرایط تغییر کند باید برای ادامه همکاری یا قطع آن تعیین تکلیف شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: حال با چنین اتفاقی آیا می توان به راحتی اجازه داد تا این شرکت ها به ایران بازگردند؟ در حالی که یک تعهد بین المللی را غیر قانون برهم زده و فسخ کرده اند، زیرا ترامپ در چارچوب قدرت آمریکا از برجام خارج شد و در همین چارچوب قدرت شرکت ها را تهدید کرد. اما از نظر قانون بین المللی شرکت های می توانستند در ایران حضور داشته باشند اما آنها به دلیل منافع خود صنعت خودروسازی ایران را رها کردند. درنتیجه در شرایط های دیگر هم ممکن است چنین اتفاقی تکرار شود.
 
وی افزود: این در حالی است که همکاری ما با شرکت های خارجی توانمندی صنعت خودرو را افزایش می دهد اما در حال حاضر ما به دنبال ارتباط با قطعه سازان خارجی هستیم.
 
کاکایی تصریح کرد: اما در کنار همکاری با قطعه سازان خارجی، همکاری با شرکت های صاحب فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
وی بیان کرد: دو خودروساز بزرگ کشور در این مدت تلاش کرده و فناوری های خود را ارتقا داده اند اما در برخی قسمت ها نیازمند همکاری با شرکت های صاحب فناوری هستند.
 
این کارشناس خودرویی افزود: باید به این نکته نیز اشاره داشت که شرکت های پژو و سیتروئن هرکدام 200میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کرده بودند درنتیجه طبیعی است که به ایران باز خواهند گشت اما در ابتدا باید درباره زیان های وارد شده با ترک آنها تعیین تکلیف شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس ۵ اهوااز : سلام دوستان الان روی ارسال مدارک مونده و زرد هستش چقد طول میکشه که تحویل بدن ماشینو؟کسایی که تحویل گرفتن اعلام کنن فقط
نبی : درود دوست عزیز منم مشابه شما هستم و اینکه کلا هدفم از اول فروش ماشین بود بعد از تحویل گرفتن میخواستم بدونم آیا بازار فروش gl هم خوبه اطلاعی دارید شما
سایپا (مصیبت .بدبختی ) : سلام دوستان عزیز .تحویل هفته چهارم آبان ۱۴۰۴ برا کسی دعوتنامه اومده .لطفا اگه اومده بگید .
تارا وی۴ تحویل ۲ آبان : دوستان اگه فاکتور میشید اطلاع بدید .
تارا وی۴ : بعد ۵۵ سال کارکردن می‌خواهیم صاحب ماشین بشیم سرمایه ما هم طلای خانم بوده که فروختیم.
احسان : احتمال زیاد اسفند تا همین اسفند طول بکشه یعنی خاک بر سرتون با این شرکت دزد کلاه بردارتون من فقط موندم مگه چند تا شاهین پلاس قرار بوده تحویل بدن همه که تبدیل نزدن به شاهین پلاس پارسال شهریور ما تبدیل زدین ثبت نامی نبود از شاهین پلاس به خدا تعداد تبدیلی زیاد نبوده دروغ میگن
احسان : سلام دادش دلت خوشه برای چی میخای تکمیل کنی پولت بره اینا برای ما رو نمیدن که اردیبهشت تکمیل کردیم چه برسه به شهریور تکمیل کنی که جیب اینا رو پر کنی نعلت به سایپا
جی : سلام به همه دوستان بنده که یه روزی فریاد میزدم که ولله اینها دارن دروغ میگن ولی متاسفانه هیچ کس باور نکرد آخه مگر باعقل جوردرمیاد که دوروزه فاکتوروپلاک بشی ماشین صفر کارخانه برای پلاک شدن حداقل ده روز زمان می بره ....اینهادنبال ریزش جی هستن که بلکه تعدادکم بشه و خودشون به جی برسن خدا لعنت کنه اینجور آدم های کثیفو
عباسی : کی گفت ماشین بخری اگه ماشین برای سرمایه گذاریه ممکنه از نمایندگی آوری ببرون ماشین تصادف کرد ماشینت نصف قیمت شد
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : اگه میدونستم طلا میشه ۱۱تومن حتما میخریدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : سلام کسی می دونه برگ سبز و کارت ماشین چند روزه میاد ؟
207 : من 7مهر پول موتور ریختم 9فاکتور شدم
هرکسی که پیامم رو میخونی جواب بده : دوستان خواهشا جواب سوالم رو بدید شما به من بگیدیعنی یک نفر توی این مملکت پیدا نمیشه ببینه این سایپا چه بلایی داره برسرمردم میاره الان 7 ماه از سال میگذره تازه دارن ثبت نامی ها باموعد تحویل سال قبل رو فاکتور میکنن و چندماه تعهد تحویل عقب مونده دارن ولی فراخوان هاروجلوجلو زدن پول ماشین هارو تمام و کمال از مردم گرفتن اگه ماشین ندارن چرا دوباره فروش فوق العاده 90روزه گذاشتن.
ستاره : مدارک ماشینت اومده احمد خان؟
ستاره : توی کدوم مرحله هستی؟
حسن : 22اسفندم به خدااین میره برابرج 8فاکتورش
تحویل 31 تیرماه : چرا کارت سوخت نمیاد؟
پاسخ به شما : اشتباه میکنید سایپا همه ماشین هارو سرموقع تحویل میده
تبدیلی مهر : تبدیلی مهر واریز 2 شهریور فعلا از فاکتور خبری نیست
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : بله درسته ، من همه تبدیلا رو به اجبار زدم ، دیروز فاکتور شد