خودروسازان فرانسوی در حال رایزنی برای بازگشت به ایران هستند

 

خودروسازان فرانسوی در حال رایزنی برای بازگشت به ایران هستند

 
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه معتقد است شرکت‌های فرانسوی تمایل به حضور مجدد در بازار ایران دارند. این شرایط نیازمند بهبود روابط سیاسی و شکل‌گیری توافق بین‌المللی است.
 
وابستگی خودروسازی ایران به شرکت‌های فرانسوی، سابقه‌ای طولانی دارد. این موضوع به‌وضوح در چند دهه تاریخچه‌ی فعالیت سایپا و ایران‌خودرو دیده می‌شود. در سمت دیگر ماجرا، بازار انحصاری ایران نیز برای رنو، سیتروئن و پژو جذاب است؛ چراکه می‌توانند طی توافق با غول‌های خودروسازی ایران، بدون نگرانی از حضور رقبای خارجی، فرایند مونتاژ و فروش به جامعه‌ی ۸۰ میلیون نفری کشورمان را انجام بدهند.
 
نخستین تماس رسمی قدرت‌های اقتصادی جهان با حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید، از طریق امانوئل مکرون (رئیس‌جمهور فرانسه) انجام شد. طبق آنچه از محتوای گفت‌وگوی یک‌ساعته رئیسی و مکرون در رسانه‌های مختلف مطرح شده است، طرفین علاوه بر صحبت در مورد مسائل سیاسی و منطقه‌ای، از ضرورت تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خود نیز سخن گفته‌اند. در این تماس، رئیسی از توسعه روابط با فرانسه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل صحبت به میان آورده و بر توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرده است. رئیس‌جمهوری فرانسه خواستار تداوم گفت‌وگو بین تهران و پاریس با هدف عمیق‌تر شدن روابط دوجانبه شده است. مکرون همچنین تأکید کرده که فرانسه به دنبال راه‌حلی برای احیای برجام و امیدوار است مذاکرات در این مورد دوباره آغاز شود.
 
رنو از ایران نرفته است!
محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، در مصاحبه با خبرآنلاین درباره احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی می‌گوید:
 
خودروسازان فرانسوی که درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، رنو و پژو هستند که رنو اصلا از ایران نرفته است؛ یعنی دفتر این شرکت هنوز در ایران هستند و مترصد هستند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند.
 
با توجه به اینکه رفتن آن‌ها به میل و اختیار خودشان نبوده است و تحت فشار قلدری مثل ترامپ بود که این شرکت‌ها را وادار کرد که از ایران خارج شود؛ بنابراین اگر شرایط مهیا شود، به نظر من ادامه همکاری مشکلی ندارد، بلکه خوب هم هست.
 
 نکته این‌جاست که این بار فقط ما باید بیشتر دقت کنیم که اگر فضا باز شد، بیشتر به سمت داخلی‌سازی حداکثری برویم. اگر ما بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو را بتوانیم در ایران تولید کنیم، هیچ‌گاه تحریم نخواهیم شد.
 
 قرار است وبیناری با انجمن قطعه‌سازان فرانسه داشته باشیم، عنوان می‌کند: بعد از تعطیلات تابستان که دو هفته دیگر تمام می‌شود، این وبینار برگزار می‌شود و قطعه‌سازان از طریق آنلاین با یکدیگر صحبت‌های اولیه را خواهد داشت. بر این اساس، اگر شرایط فراهم شود، شرکت‌های فرانسوی مشکلی با همکاری با ایران ندارند.
 
آیا شرکت‌های فرانسوی مقصر خروج از ایران هستند؟
رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا می‌شود دوباره به شرکت‌های فرانسوی اعتماد کرد؟ می‌گوید:
 
من دوباره می‌گویم یک زمانی است که این شرکت‌ها با پای خودشان از ایران خارج شده‌اند، اما یک زمانی قلدری مثل آمریکا پای روی خرخره آن‌ها گذاشته است. ما باید شرایط را در نظر بگیریم. نه‌تنها شرکت‌های فرانسوی، بلکه شرکت‌های دیگر دنیا نیز که با ما کار می‌کرد، همین اتفاق برایش افتاد.
 
در حال حاضر شرایط تغییر کرده است. ما برای اینکه اتفاق گذشته دوباره تکرار نشود، زمانی که همکاری‌ها مجدداً برقرار شد، باید بیشتر به این سمت برویم که میزان داخلی‌سازی را حداکثری کنیم. دیگر آن زمان اتفاقی برای ما نخواهد افتاد.
 
ضمن اینکه در فاصله‌ای که شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند، درست است که یک مقداری با مشکل مواجه شدیم، اما در سال گذشته قطعات خودرو به‌طور عمده بر اساس ساخت داخل بنا شد. ما باید این روند را ادامه دهیم.
 
 در حال حاضر به‌طور تقریبی حدود ۷۰ درصد قطعات بر اساس ساخت داخل است که این میزان را باید به ۹۰ درصد برسانیم و به این ترتیب در حاشیه امنی قرار خواهیم گرفت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , محصولات رنو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt : مدیر بازاریابی و فروش سایپا هفته گذشته گفته بود تا معوقات رو تحویل مشتریان ندیم فروش جدید نداریم ولی گویا از ۱۹ خرداد دوباره پیش فروش گذاشته
شاهین cvt : من سخا و تکمیل وجه ۲ اسفند هستم و تاکنون آگاده تخصیص هست
شاهین : چیزی زدی محمد چه چرت پرتای میگی
علی : سلام گوگل بزن مشاهده وضعیت خودرو شماره پذیرش و شماره ملی و شماره درخواست رو وارد کن مشخص میشه
شاهین : چیزی زدی محمد چه چرت پرتای میگی
دی ماه : والا ماکه دوریم انگار سهند های عزیز خیلی راضین نه حرفی نه پیگیری چیزی اطلس و شاهین همشون رفتند اعتراض حضوری روندشون ازما بهتره بشینیم ببینیم کی فاکتور میشیم لعنت خدا براشون باشه
عادل خان : چجوری بدنم فاکتور شدم
مبینا : ماشین شاهین تا اسفند 1404فروخته فروش قطعی نداره اگر هم بیاد که احتمالش کم میره بره بهار1405
عادل خان : سلام دوستان من ۱۴ اردیبهشت تکمیل وجه کردم چجوری بدونم فاکتور شدم
حامد : راهی ندارین ما شماره میزاریم ارسال نمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیدمهدی : 19 دی واریز وجه اولیه 20 دی تاریخ پذیرش
کوییک آر اس : یک بار بله برای چند سال پیش بود البته
رانا 13 تیر : 207 سقف پانا باشه بله ... .ولی من دوستم نمایشگاه داره گفت رانا پلاس تیو 5 بدی که 207 تیو3 بگیری ... واقعا احمقی .
حامدج : مال شما هم تیتانیوم فولادی هست
کوییک آر اس : احتمالا اواخر تیر و یا اوایل مرداد بهتون ماشینو تحویل میدن
سورن هفده خرداد : سلام سورن تحویل هفده خرداد فاکتور سی ام اردیبهشت پلاک سی یکم ،آماده جهت تحویل یکم،هنوز ماشین نرسیده دستم،از همون روز هم رو صدور اسناد مونده
حسین ملکی : دوستان بطور کامل از این تاریخ به بعد زامیاد مجوز 5هزارتا نیسان دارد و بعنی 5هزار تا دبگه میتونه تولید و پلاک کنه بعدش نمتونه و بعد پاداروارد عمل خواهد شد وپادر دوگانه نیز بالای یک میلیارد قیمت کارخانه خواهد شد از پارسال تا الان پادرا دوگانه در سایت نبود و فقط دارند انبار مکنید وهدفشون بالای یک میلیارد البته نیسان نیز تولید نشه قیمتش به نزدیک پادرا خواهد رسید
حامدج : مال ما هم 13بود یعنی میگید به خاطر رنگش می تونه باشه
مهران : ما تحویل 31 فروردین هستیم هنوز فاکتور نشدیم دیگ خودت تا تهش بخون
6دنده : تا اخر ماه میاد صدرصد