تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 

تلاطم زنجیره تامین با قیمت گذاری دستوری/ تبعات آش شور شیوا در شورای رقابت

 
قیمت گذاری دستوری و تصمیمات شورای رقابت برای بازار خودرو اتفاقی است که مشکلات زیادی را گریبان گیر صنعت خودروی کشور کرده و به نوعی بخش عمده سود به حلقه های بالای زنجیره ارزش اختصاص یافته است.
 
قیمت گذاری دستوری در بخش های مختلف صنعت از جمله صنعت خودرو می تواند مشکلات بسیاری را برای تولیدکننده و مصرف کننده نهایی به همراه داشته باشد.
 
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که دولت و وزارت صمت باید قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو را متوقف کرده و به نوعی از دست از تصدی گری در این صنعت بردارد.
 
البته سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اظهار کرد: این وزارتخانه به دنبال تصدی‌گری نیست، بلکه استفاده از مشورت بخش خصوصی در اولویت‌گذاری‌ها و قاعده‌گذاری‌ها را دنبال می‌کند.
 
وی همچنین بیان کرد: رویکرد ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همه بخش‌ها این است که به یک برنامه مشترک بین این  وزارتخانه و فعالان اقتصادی برسیم.
 
 آن طور مشخص است وزارت صمت در دوره جدید فعالیت های خود به دنبال حذف تصدی گری هایی است که توانسته حوزه هایی از اقتصاد را درگیر کند. کناره گیری دولت از تصدی گری و قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو می تواند به رقابتی شدن این صنعت کمک کرده و اهداف پیش بینی شده برای این صنعت را محقق کند.
 
اما امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع قیمت گذاری دستوری در زنجیره ارزش به «خودروکار» گفت: قاعده کلی آن است که  هر چقدر از بالا دست جریان ارزش به سمت پایین دست می آییم سود بالا می رود اما در کشور ما این موضوع برعکس است، یعنی فولادساز ترجیح می دهد ورق را به خودروساز نفروشد.
 
وی با اشاره به علت این موضوع بیان کرد: علت این موضوع قیمت گذاری اشتباه است، این قیمت گذاری توازن را بر هم زده و حدود سه سال است که آسیب های وارده در اثر این تصمیم بر صنعت خودرو به خوبی آشکار است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره داشت که کل زنجیره مشکل دارد و مسائل تنها محدود به صنعت خودرو نیست. یعنی این عدم توازن در طول زنجیره قابل رویت است  و به نوعی حاکی از اشتباه بودن قوانین وضع شده است.
 
کاکایی ادامه داد: این قوانین باعث می شود سود کسی که آهن اسفنجی تولید می کند بیشتر از تولید کننده ورق فولادی باشد. این موضوع با اشکالاتی همراه است که بکی از آنها شورای رقابت است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در این میان به جای حل مسائل تصمیمات عجیب تری اتخاذ می شود، به عنوان مثال عده ای بیان می کنند برای حل مشکل قیمت فولادسازان را کاهش دهیم، یعنی به جای تعمیم ثروت آفرینی به کل زنجیره به دنبال کاهش قیمت در حلقه های دیگر هستیم.
 
به گفته این کارشناس، اگر با قیمت گذاری دستوری غلط به مسیر ادامه دهیم، از سرعت توسعه صنعت خودرو در  این زنجیره کاسته و حتی بر دیگر حلقه ها هم اثر گذار خواهد بود.  قیمت گذاری دستوری صنایع را با مشکلات بسیاری همراه کرده است که باید این روش از دستور کار خارج شود.
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.دوستانی که کارت سوخت از سایت ثبت کردن چند روزه کارت میرسه؟
علی : سلام من مهر402ثبت نام کردم واسه شاهین اتومات سی وی تی تا الان هیش خبری از دعوتنامه نیس اومدن طرح تبدیل جی ال مسخره ترین گذاشتن خداازتون نگذره ماشین زیر پام فروختم حیرونم کردن آخه بی وجدانا چرا مردم اذیت میکنید شماکه اینهمه داری میخورید چرا ماشین خودمون نمیدید چقد بگیم خدا دیگه حالم از خدابهم میخوره گناه من چیه عربا سوار آخرین مدل لندکروز وماشینا ژاپنی آمریکایی بشن ماهم دل به آرزوی یک ماشین چینی باشیم کاشکی یه زلزله ای صاعقه ای سونامی همه مون صاف میکرد دیگه خسته شدم کسی نیس خدایی وجودنداره اگه داشت جواب مارومیداد
T8 : والا مال من 26مهر فاکتور شد اول آبان بیمه شد و از اون زمان تا الان رو مرحله صدور پلاک زرد مونده وخبری نیست
X5 سوم خرداد : عید هم اگه بدن بازم راضی ام ترسم از اینه که بعد از عید بدن با مدل 1404 !!! اینو کجای دلمون باید گذاشت !!!؟؟؟
X5تهران : ماکه ثبت نام فروردین هستیم و3ماه دیرکردن از تحویل ماشین بیخیال شدیم اما بعضی دوستان چه دل خوشی دارن که آرزو دارن ماشینشون شاسی بشه.بنظرم بی‌خیالی طی کنید و دعا کنید برای عید بهتون تحویل بدن بقیش پیش گش
تورج : با توجه به تاریخ های ذکر شده میشه نتیجه گرفت حداقل 3 ماه بعد از تکمیل وجه خودرو تحویل داده میشه
جی ال : علی مدبر من حالشو ندارم بهت فحش بدم خودت زحمت بکش یه فحش آبدار به خودت بده
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
J7 شیراز : نه فقط پیامک شاسی اومده همین
منتظر شاهین پلاس : سلام. ۲۱ آبان فاکتور شدم. ۲۹ آبان پلاک شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش : خراسان شمالی
مجید : دوستان امروز جمعه نیسان دوگانه آبی. فروختن یک میلیارد من خودم توی معامله بودم
علی : حدا اقل ده رور
امید : منم تحویل آبان بودم، مهر اومد نشد پرداخت کنم دیگه فعلا دعوتنامه نیومده.
علی : Sbr الکیه همشون دارن ....نیاز نیست فعال کنی
منتظر پلاک : محمد آقا اگر یک سال نگهداری 1400میخرن اون موقع هم پرایدبار میشه 900. و. اریسان هم میشه 1100. حالا. نگهدار
نیما : درود دوستان سورن دوگانه قابلیت حذف مخزن از صندوق رو داره ؟؟
محمد : خوابشو ببینی 1400 کمتر نمیدم نگهش میدارم
مستر اطلسیان : پس من کی فاکتور میشم خدایاااااا 29تیر تکمیل وجه کردم طرح مادران
ساینا تحویل شهریور محمد : شما کجاهستید ؟ منم 26 ابان فاکتور شدم 27 هم پلاک پ چرا چراغم روشن نشد برا تحویل تهرانم هستم