تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

تقلید، اثباتی بر ناتوانی فکری سازمان‌ها

 

رپورتاژ-این روزها شاهد تقلیدکورکورانه سازمان‌ها در صنایع مختلف هستیم که یکی از دلایل آن ناتوانی فکری سازمان‌ها نسبت به شناخت رقبا و مصرف‌کننده است. این ناتوانی فکری که نشأت گرفته از جذب مدیران ناتوان و همچنین عدم استفاده از سرمایه فکری به منظور خلق و افزایش ارزش سازمانی است. مدیران ناتوان به منظور بقای سازمان دست به سیاست‌هایی چون تقلید محصولات و سیاست‌های فروش از رهبران بازار می‌کنند که این تقلید در صنعت قطعات خودرو  بسیار رایج بوده است. صنعتی که در صورت عدم رعایت اصول مهندسی خسارت‌های جبران ناپذیری دارد.

 

در طول چند سال گذشته، ایران شاهد تغییر و تحولات بسیار در صنعت خودرو و قطعات مصرفی خودرو بوده است. یکی از این تغییرات که بسیار مشهود و با اهمیت می‌باشد؛ پدیده جهان بدون مرز (دهکده جهانی) است که همواره مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران می‌باشد. گواه روشن این مسأله، تغییر محل تولید کارخانه‌های خودرو سازی و قطعه سازی است که در زمان گذشته اروپای غربی و آمریکای جنوبی و ژاپن مهد تولید خودرو وقطعات خودرو بودند، در حالی که در طول چند سال اخیر برندهای بزرگ به کشورهای آسیایی منتقل شدند. در این میان شرکت‌های قطعه سازی نیز نسبت به گذشته تغییرات حائز اهمیتی را در استراتژی‌ها و محصولات خود داشته‌اند و با توجه به کیفیت‌ و تنوع محصولات خود چه در بازارهای داخلی و خارجی نقش بسزایی در این میان داشته‌اند. اما آنچه که این سازمان‌های به سمت ثبات پایداری می‌برد توانمندی فکری این سازمان‌ها است. توانمندی فکری، منبع نهفته‌ای است که سازمان‌ها و برندهای توسعه یافته از آن به صورت بهینه استفاده می‌کنند و در این بازار رقابتی به عنوان رهبر در صنعت خود می‌پردازند. در کنار سازمان‌های توسعه یافته، شرکت‌هایی هستند که با تقلید از رهبران بازار برای بقا تلاش می‌کنند که همه ما می‌دانیم تقلید، اثبات بر ناتوانی فکری آنها است.

صنعت خودرو و قطعات جانبی آن، از آن دسته صنایعی است که به صورت مستقیم بر سلامتی مصرف کنندگان اثر می‌گذارد و در صورت رعایت نکردن اصول مهندسی خطرات جبران ناپذیری برای مصرف کننده دارد. تنوع اتومبیل و گستردگی قطعات در این صنعت، همواره چالش‌هایی را در بازار لوازم یدکی خودرو را به وجود آورده است. یکی از آنها که مهمترین مشکل این صنعت نیز به حساب می‌آید؛ افزایش تعداد برندهای متفرقه و بی کیفیت با بسته بندی های متفاوت و چه بسا مشابه از دیگر برندهای بزرگ است.

از دیگر عوامل جذاب صنعت لوازم و قطعات یدکی تقلبی و نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات یدکی ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار با جان و مال خود بازی کنند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات تقلبی و نامرغوب در بازار می گردد. متقلبین فرصت طلب بدون در نظر گرفتن ایمنی مصرف کنندگان از شرایط بازار و تقاضای مشتریان برای خرید قطعات ارزان تر سواستفاده می کنند وسودهای کلانی را از این راه کسب می کنند. از طرفی مصرف  قطعات یدکی خودرو  که بی کیفیت و غیر استاندارد است برای مصرف کننده هزینه های گزافی را چه در کوتاه مدت و  چه بلند مدت برای آنها به همراه دارد.

طبق بررسی‌ها و مطالعات انجام شده  استفاده از قطعات غیر مجاز و نامرغوب خودرو هرسال سبب وقوع حدود 36.000 مورد مرگ و 1.6 میلیون فقره تصادف می شود. از آنجا که محصولات تقلبی معمولا بدون رعایت الزامات توسعه، تولید و انتخاب مواد OEM  ساخته می شوند، عمدتاً استانداردهای مرتبط را برآورده نمی کنند. نتیجه این روند، تحمیل خرابی و خسارت بدون امکان مطالبه ضمانت قانونی با غرامت در بیشتر موارد است.

 

 

حال نگاهی همه جانبه و مختصربه دیگر معایب تولید قطعات بی کیفیت و تقلیدی بپردازیم:

تأثیر بر مشتری:

 احتمال بروز مخاطرات سالمت و وقوع تصادف افزایش می یابد

خطرهای زیان بار زیست محیطی گسترش می یابد

دیگر قطعات خودرو در معرض فرسایش قرار می گیرند

تاثیر بر توزیع‌کننده

مطالبات مربوط به ضمانت قانونی

جریمه و حبس

سرکوب و ناکارآمدی به خاطر قیمت شکنی در بازار

تاثیر بر کلیت اقتصاد

تاثیر منفی زیست محیطی

کاهش درآمدهای مالیاتی و تامین اجتماعی

تاثیر منفی بر توان نوآوری

 

با این همه به نظر می رسد که صنعت قطعات یدکی خودرو از نگاه اداره استاندارد مغفول مانده است و به همین سبب مصرف کنندگان به دلیل خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارت زیادی می شوند. بسیاری از این قطعات بی کیفیت بی نام و نشان نیز به گفته فعالان این حوزه جنس درجه چندم چینی و حتی یکسری از آنها که هیچ نام و نشان تولید کننده ای بر روی آن درج نشده است بدون هیچ گونه ساختار و نظارت مهندسی در کوچه پس کوچه های این شهر تولید می شوند.


 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : سلام ما تحویل هفته چهارم شهریور هستیم و ۵ تیر ماه دعوتنامه اومد و ۱۹ تیر تکمیل وجه کردیم گفتن بعد تکمیل وجه ۳۰ الی ۴۰ روز کاری فاکتور میشه اما متاسفانه فعلا ک هیچ خبری نیست .
GL تکمیل وجه اردیبهشت : یک هفته هست که ماشین از نمایندگی تحویل گرفتم. ماشین خوبیه و راضی کننده فقط درهاش خیلی بد بسته میشه و چون صدای بیرون نمیاد داخل کلا صدای موتور میشنوی که یه کم زیاده و آزاردهنده انشاالله برای بقیه دوستان هم هر چه زودتر تحویل بشه
تارا : من تارا بودم فوری 31تیر پول ریختم 29 تحویل گرفتن
Cvt : سلام دعوتنامه من سوم خرداد اومد واریزی اولیه ۵ مهر ۴۰۲
محمدجواد : تنها راه ثبت شکایت از دفتر خدمات الکترونیکی قضایی هست هزینههم نداره
محمدجواد : تنها کاری ک میشه کرد شکایت از سایپا هست برید دفتر خدمات الکترونیکی قضایی با یه اظهار نامه و شرح حال و ثبت شکایت کنید هزینش نهایت با اظهار نامه ۴۰۰ تومن میشه
فائزه J4 اسفند : سلام توی سایت کرمان موتور وضعیت زده مرحله پلاک گذاری، تقریبا چند روز دیگه تحویل میدن؟
پلاس : حتی اگر این خبر صحیح باشه،باز جای امیدواری نداره:معنیش این میشه که اینهایی که الان هستند در این دو هفته باقیمانده کاری نمیکنند،آنها هم که دو هفته دیگه بیآن ،تا مستقر بشن و تا مهره های خودشون را بچینند و به اوضاع مسلط شوند،حداقل یکماه بعدش زمان میبره...ضمنا اگر واقعا کل مجموعه را بخرند دیگر نیازی ندارند که خودشون را نشان بدهند،به کی نشان بدهند!؟ دیگه صاحب اختیار هستند و راحت جولان میدهند.تجربه شرکتهای واگذار شده مثل آزمایش و ارج و صاایران و مبلیران و روغن نباتی شیراز و نیشکر هفت تپه و....نشان داده نه تنها رشد نکردند ، بلکه سریعتر نابود شدند.کدام شرکت واگذار شده ای را سراغ دارید که شکوفا شده باشد؟سایپا که همین الان هم پوکیده است.
سهندs : تحویل دی ماه بودیم ۷اردیبهشت تکمیل وجه کردیم .هنوز خبری ازتحویل ماشین نیست
علی : سلام من شاهینgتحویل شهریورم فعلا دعوتنامه نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : خوب این چه کاریه حتما واریز کن تک را وقتی گرفتی اون مبلغی که اینجا می خوای بذاری رو دعوتنامه اونجا بذار رو ماشینت برو دوگانه از بازار بگیر زودتر به دستت می رسه
ساینا : حمیدرضا جان مبارکه واریزی هفتم هستی ؟
Rs : شما از کارکنان سایپایی ؟
پررستور : یه بار هشتم مرداد فعال شد تا سیزدهم من نزدم پشیمون کردن اگه دوباره بیاد حتما میزنم اگه واست اومد اطلاع بده
حمیدرضا 7بهمن : سلام دوستان بنده از اخبار موثق تشکر میکنم که همه حرفاش راسته یه جورایی بهش ایمان آوردم .ازش تشکر میکنم.الان فاکتور شدم شماره پذیرش جهت اطلاع بهمن ماهی های زجر کشیده 12151413 به امید فاکتور شدن همه دوستان
تحویل 31 تیر س : فعلا سایتشون درست شد ولی همچنان منتظر فاکتور شدن
سا : سلام من ساینااس 28بهمن 403 واریز،کردم کسی می دونه کی فاکتور میشه ممنون میشم بگید
فوق العاده 8بهمن : خداوکیلی راست می گی پس چرا من فاکتور نشدم
حمید تحویل 6مرداد فوری : سلام.ازمنم درست شد .من دیروز زنگ زدم اشغال خودرو گفت احتمالا 21روز دیگه فاکتور سی خدا لعنت کند مسولیت بی کفایت ویران خودرو را
شاهین جی فوق العاده اذر : سلام بر خبر موثق دوست عزیز شماکه اطلاع دارید من الان شش پنج ماهه تو تاخیر هستم هنوز خبری نیست ولی گزینه تبدیل به جی ال برام فعال هست تفاوت قیمت حدود صد میلیون الان نمی دونم چکار بکنم ایا صبر کنم ماشین خودم فاکتور میشه یاتبدیل بزنم