جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؛ این خبری است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده. از سوی دیگر خودروسازان برای ساخت اتوبوس برقی تلاش می‌کنند. اما آیا استفاده از خودروی برقی به جای پراید در بازار ایران امکان‌پذیر است؟ در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد تردد اتوبوس برقی در خیابان‌ها باشیم؟

 شرکت‌های خودروسازی ایران تاکنون موفقیتی در عرضه عمومی خودروهای برقی نداشته‌اند.اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ایران خودرو می‌خواهد خودرویی برقی را تولید کند که جایگزین پراید در بازار شود؛ خودرویی که شرکت رقیب تولید آن را متوقف کرده است اما هنوز خریداران خاص خود را دارد.


بر اساس گزارش‌ها، این خودرو شباهت زیادی به رنو کوئید دارد؛ محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت خودروساز فرانسوی که برای استفاده عموم در کشورهایی مثل هند و برزیل عرضه شده است.


از آن سو اما، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی فنلاندی، ماشین تسلای خود را به‌خاطر هزینه سنگین تعویض باتری‌های آن آتش زد!
در این شرایط، آیا امکان جایگزینی پراید با خودروی برقی در بازار ایران وجود دارد؟

خودروی برقی به جای پراید؟


به گزارش تجارت نیوز، فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو عرضه خودروی برقی به جای پراید را نشدنی می‌داند.او توضیح می‌دهد: هزینه اصلی خودروی برقی مربوط به باتری آن است که حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر کیلووات ساعت قیمت دارد.به گفته او، برای مثال قیمت محصولی که روی برخی محصولات تسلا نصب می‌شود، حدود ۲۵۰ دلار برای هر کیلووات ساعت است.
این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: هزینه پک کامل باتری‌ای که تسلا برای برخی محصولات معمولی خود استفاده می‌کند حدود ۲۲ هزار دلار است. اما باتری برخی مدل‌های تسلای پرفورمنس، حدود ۴۰ هزار دلار تمام می‌شود.


آخرین نرخ فروش دلار در صرافی ملی ۲۷ و ۴۰۰ تومان بود. به این ترتیب تهیه باتری برای خودروی تسلا در ایران حدود ۶۰۳ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد.
با این هزینه، مصرف‌کننده می‌تواند خودرویی نو را خریداری کند.


زاوه نیز نیز تاکید می‌کند که برخلاف تصور برخی از سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشور، خودروهای برقی کم‌هزینه‌تر از خودروهای احتراقی نیستند و به خاطر استهلاک باتری، هزینه نگهداری آنها زیاد است.

او می‌افزاید: جایگزینی خودروی برقی با محصولی مانند پراید شدنی نیست. احتمالا بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است که باید هزینه شود و عده‌ای به سود برسند.

شرایط متفاوت ایران


این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بهره‌گیری از خودروهای برقی در کشوری مانند آمریکا جا افتاده است، می‌گوید: در این کشور قیمت سوخت تقریبا لیتری ۱ دلار و در ایران چند سنت است؛ در این شرایط نمی‌توان مردم را برای استفاده از خودروی برقی اقناع کرد.
او می‌افزاید: متوسط درآمد سالانه مردم آمریکا حدود ۶۰ هزار دلار و میانگین درآمد ایرانیان بسیار کمتر است. این دو بازار را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و نسخه‌ای یکسان را برای آنها پیچید.


زاوه معتقد است: صنعت خودروسازی ایران برای تولید خودروهای برقی، باید تمرکز خود را بر حمل و نقل عمومی و محصولات لوکس بگذارد.
او تاکید می‌کند: در کشورهای غربی نیز معمولا اقشار کم‌درآمد مشتری خودروهای برقی نیستند؛ چرا که یک خودروی برقی برای استفاده عموم با ویژگی‌های مشابه خودروی احتراقی، بسیار گران تمام می‌شود.

پروژه‌های در حال اجرا عملی هستند؟


چندی پیش شرکت سایپا از اتوبوس برقی خود در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته رونمایی کرد.

مصدق، مشاور مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با تجارت‌نیوز، قیمت تخمینی محصول جدید را حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد؛ رقمی که شرکت خودروسازی سایپا دیزل هنوز آن را تایید نکرده است.


به گفته او، شهرداری‌ها، بخش‌های دولتی و شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت ‌می‌کنند، مشتری این خودروها هستند.اما زاوه می‌گوید: در ایران چند پروژه برای تولید خودروهای برقی در حوزه حمل و نقل عمومی در حال اجراست که هیچکدام ارزش عملی ندارند.


این کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد: طراحی و عرضه اتوبوس برقی با مدل‌های احتراقی متفاوت است. در مورد این نوع اتوبوس‌ها باید طراحی بر مبنای شرایط مسیرهای مختلف انجام شود و نمی‌توان محصولی یکسان و عمومی را برای همه خطوط ارائه کرد.


به گفته او، راهکار فنی در حوزه خودروی برقی به مطالعات دقیق نیاز دارد و باید با توجه به شرایط جغرافیایی انجام شود.
زاوه تاکید می‌کند: پروژه‌هایی که در این زمینه در حال اجراست، جنبه اقتصادی ندارند. استفاده از اتوبوس باتری‌دار در ایران به دلیل هزینه بالا امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که خودروسازان می‌دانند شهرداری‌ها قادر به خرید اتوبوس ۱۰ میلیارد تومانی نیستند، چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.
او می‌افزاید: برای موفقیت در این حوزه خودروسازان باید بدانند چگونه می‌توان خودرویی را تولید کرد که نهادهای عمومی امکان خرید آن را داشته باشند.
زاوه می‌گوید: این موضوع نیاز به راهکارهای فنی و اقتصادی دارد. یکی از راه‌حل‌های موجود برای شهری مانند تهران، تولید نوعی اتوبوس برقی است که به آن «ترولی» گفته می‌شود.


به گفته او، در گذشته نیز در پایتخت از این نوع اتوبوس استفاده می‌شد؛ آنها انرژی موردنیاز خود را از سیم‌های حامل جریان الکتریکی که در بالای سطح خیابان کشیده‌ می‌شود تامین می‌کنند.
این کارشناس معتقد است وعده‌هایی که تاکنون از سوی مسئولان در مورد استفاده از خودروی برقی ارائه شده است، عملی نیستند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جایگزین پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : فعلا تا 9 مهر اومده بعدش مشخص نیس چونکه 5 مهر توی اسفند اومد بعدش رفت تا مرداد یعنی 5 ماه بعد
جواد : اینا از این ما نیستن از این ملت نیستن از این کشور نیستن مشتی منافق که خون مردم رو بخاطر منافع خودشون الان ۹ماهه کردن تو شیشه
جواد : اینا مشتی خیانت کار و منافقند ک خون مردم رو کر دن تو شیشه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید الان۹ماهه
جواد : کثافت های بی وجدان من فوق العاده بودم قرار بود ۳ماهه خودرو تحویل بدید ن۹ماهه .
ایگل بهمن : سلام منم مثل شما هرچی زنگ میزنم میگن مجوز باید صادر بشه خب اینا نمیتونن زودتر مجوز ترخیص صادر کنن از من یکماه شد و هنوز ندادن
مملی شاهین جی : این بیشرفارو باید دار بزنن خیلی پست وبیوجدان هستن ۹ماه ۶۰۰میلیون گرفتن هیچ خبری هم نیست
دنا پلاس : یعنی خدا لعنتشون کنه ماشین زیرپام فروختم دنا پلاس فوری تحویل 19 مرداد هنوز روی فاکتور می‌چرخه. واقعا که
مریم : دوستان قیمت های جدید ایران خودرو به دستور اقای حیدری ریس شعبه دوم بدوی تعزیرات حکومتی تهران که زیر نظرسازمان تعزیرات حکومتی و وزارت دادگستری هستش همه لغو شده و به قیمت قبل بر گشته شدند همگی باید بریم شاکی بشیم از سال 1402 ثبت نام کردم تحویل زمستان 1403 بود که حتی هنوز تکمیل وجه دوم هم نشدم الان که دیگه شده 1404
كريميان : سلام پس تكليف كساني ك توي دوره قبل افزايش قيمت جديد كارخونه بهشون خورد و تكميل وجه انجام دادند چي ميشه،نميشه ك فقط كسانيكفقط تو ايندوره افزايش قيمت بهشون خورد مضرر بشند كه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا7تیر : 21تیرفاکتوروهم پلاک شدم الان روصدوراسنادمیچرخه.
دنا 5دنده14مرداد تحویل : سلام هنوز فاکتور نشدم امیدوارم امروز فاکتور بشه
رضا : اینها کسانی بودن که سایپا به راحتی لبخند بهشون کلک زد بجای دوگانه تک سوز قالب کرد تمام
افشار لطفی : دوستان بنظر شما امروز فاکتور میشه یا نه
فاطمه : خودشون از نمایندگی بهتون زنگ زدن
رانا پلاس1363 : فعاله داداش من همین الان نگاه کردم 207 یک ماهه افتاده البته به داداشم .توجیه نداشت واریز وجه نکردیم به همه افتاده 207هیدرولیک 3ماهه 772میلیون خیلی خنده داره تمام واریز وجه ها هم بازه خیالتون راحت
مهدی : امشب رو کارینا خبری ازتون نیست شیطونا😂😂😂
تحویل 31 تیر : به تاریخ های تحویلی ها دقت کنین مشخصه فعلا 31 تیری ها دارن فاکتور میشن البته هنوز دهه اول و دوم تیر هم بعضی ها فاکتور نشدن اگه دهه اول مرداد هست که بعد از 31 نوبت اونا میشه شما تاخیر حداقل یک ماه برای فاکتور در نظر بگیرین
جواب سهیلا : معمولا یک ماه قبل از موعدی که مشخص شده پیامک واریز میاد که برای شما میشه آبان. اگه پیامک بیاد و واریز کنی ، دیگه افزایش قیمت شامل حالت نمیشه . ولی تا قبل واریز ، هرچی افزایش قیمت بخوره ، شامل شما میشه . سخا رو با واریزی دوم برات انجام میدن . توی نمایندگی میتونی . میتونی هم بری کافینت بیرون انجام بدی .بعدش ماشین هم با ظهور آقا بهت تحویل میدن . شوخی 😉
کوییک : درست میگه تهرانیا تا 22 اردیبهشت فاکتور شدن شهرستانیا تا 16 اردیبهشت