جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؛ این خبری است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده. از سوی دیگر خودروسازان برای ساخت اتوبوس برقی تلاش می‌کنند. اما آیا استفاده از خودروی برقی به جای پراید در بازار ایران امکان‌پذیر است؟ در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد تردد اتوبوس برقی در خیابان‌ها باشیم؟

 شرکت‌های خودروسازی ایران تاکنون موفقیتی در عرضه عمومی خودروهای برقی نداشته‌اند.اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ایران خودرو می‌خواهد خودرویی برقی را تولید کند که جایگزین پراید در بازار شود؛ خودرویی که شرکت رقیب تولید آن را متوقف کرده است اما هنوز خریداران خاص خود را دارد.


بر اساس گزارش‌ها، این خودرو شباهت زیادی به رنو کوئید دارد؛ محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت خودروساز فرانسوی که برای استفاده عموم در کشورهایی مثل هند و برزیل عرضه شده است.


از آن سو اما، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی فنلاندی، ماشین تسلای خود را به‌خاطر هزینه سنگین تعویض باتری‌های آن آتش زد!
در این شرایط، آیا امکان جایگزینی پراید با خودروی برقی در بازار ایران وجود دارد؟

خودروی برقی به جای پراید؟


به گزارش تجارت نیوز، فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو عرضه خودروی برقی به جای پراید را نشدنی می‌داند.او توضیح می‌دهد: هزینه اصلی خودروی برقی مربوط به باتری آن است که حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر کیلووات ساعت قیمت دارد.به گفته او، برای مثال قیمت محصولی که روی برخی محصولات تسلا نصب می‌شود، حدود ۲۵۰ دلار برای هر کیلووات ساعت است.
این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: هزینه پک کامل باتری‌ای که تسلا برای برخی محصولات معمولی خود استفاده می‌کند حدود ۲۲ هزار دلار است. اما باتری برخی مدل‌های تسلای پرفورمنس، حدود ۴۰ هزار دلار تمام می‌شود.


آخرین نرخ فروش دلار در صرافی ملی ۲۷ و ۴۰۰ تومان بود. به این ترتیب تهیه باتری برای خودروی تسلا در ایران حدود ۶۰۳ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد.
با این هزینه، مصرف‌کننده می‌تواند خودرویی نو را خریداری کند.


زاوه نیز نیز تاکید می‌کند که برخلاف تصور برخی از سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشور، خودروهای برقی کم‌هزینه‌تر از خودروهای احتراقی نیستند و به خاطر استهلاک باتری، هزینه نگهداری آنها زیاد است.

او می‌افزاید: جایگزینی خودروی برقی با محصولی مانند پراید شدنی نیست. احتمالا بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است که باید هزینه شود و عده‌ای به سود برسند.

شرایط متفاوت ایران


این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بهره‌گیری از خودروهای برقی در کشوری مانند آمریکا جا افتاده است، می‌گوید: در این کشور قیمت سوخت تقریبا لیتری ۱ دلار و در ایران چند سنت است؛ در این شرایط نمی‌توان مردم را برای استفاده از خودروی برقی اقناع کرد.
او می‌افزاید: متوسط درآمد سالانه مردم آمریکا حدود ۶۰ هزار دلار و میانگین درآمد ایرانیان بسیار کمتر است. این دو بازار را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و نسخه‌ای یکسان را برای آنها پیچید.


زاوه معتقد است: صنعت خودروسازی ایران برای تولید خودروهای برقی، باید تمرکز خود را بر حمل و نقل عمومی و محصولات لوکس بگذارد.
او تاکید می‌کند: در کشورهای غربی نیز معمولا اقشار کم‌درآمد مشتری خودروهای برقی نیستند؛ چرا که یک خودروی برقی برای استفاده عموم با ویژگی‌های مشابه خودروی احتراقی، بسیار گران تمام می‌شود.

پروژه‌های در حال اجرا عملی هستند؟


چندی پیش شرکت سایپا از اتوبوس برقی خود در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته رونمایی کرد.

مصدق، مشاور مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با تجارت‌نیوز، قیمت تخمینی محصول جدید را حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد؛ رقمی که شرکت خودروسازی سایپا دیزل هنوز آن را تایید نکرده است.


به گفته او، شهرداری‌ها، بخش‌های دولتی و شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت ‌می‌کنند، مشتری این خودروها هستند.اما زاوه می‌گوید: در ایران چند پروژه برای تولید خودروهای برقی در حوزه حمل و نقل عمومی در حال اجراست که هیچکدام ارزش عملی ندارند.


این کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد: طراحی و عرضه اتوبوس برقی با مدل‌های احتراقی متفاوت است. در مورد این نوع اتوبوس‌ها باید طراحی بر مبنای شرایط مسیرهای مختلف انجام شود و نمی‌توان محصولی یکسان و عمومی را برای همه خطوط ارائه کرد.


به گفته او، راهکار فنی در حوزه خودروی برقی به مطالعات دقیق نیاز دارد و باید با توجه به شرایط جغرافیایی انجام شود.
زاوه تاکید می‌کند: پروژه‌هایی که در این زمینه در حال اجراست، جنبه اقتصادی ندارند. استفاده از اتوبوس باتری‌دار در ایران به دلیل هزینه بالا امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که خودروسازان می‌دانند شهرداری‌ها قادر به خرید اتوبوس ۱۰ میلیارد تومانی نیستند، چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.
او می‌افزاید: برای موفقیت در این حوزه خودروسازان باید بدانند چگونه می‌توان خودرویی را تولید کرد که نهادهای عمومی امکان خرید آن را داشته باشند.
زاوه می‌گوید: این موضوع نیاز به راهکارهای فنی و اقتصادی دارد. یکی از راه‌حل‌های موجود برای شهری مانند تهران، تولید نوعی اتوبوس برقی است که به آن «ترولی» گفته می‌شود.


به گفته او، در گذشته نیز در پایتخت از این نوع اتوبوس استفاده می‌شد؛ آنها انرژی موردنیاز خود را از سیم‌های حامل جریان الکتریکی که در بالای سطح خیابان کشیده‌ می‌شود تامین می‌کنند.
این کارشناس معتقد است وعده‌هایی که تاکنون از سوی مسئولان در مورد استفاده از خودروی برقی ارائه شده است، عملی نیستند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جایگزین پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : خطاب به شاهین اتومات کرمانشاه برادر تو هر یک ماه یکبار دقیقا همین پیام (نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر)میفرستی تو گروه.. هدفت چیه از این کار؟ جهت یاداوری دوستان میگم حتی چند نفر ازاعضای گروه شاکی شدن که چطوری فهمیدی ماشینی ک دوروز هست تحویل گرفتی اشغاله و بدرد نمیخوره.
شاهین جی ال : سلام تازگی کسی جی ال تحویل دادن اگه هس لطفا تکمیل وجه کی بوده
یاسین : ما دیروز پلاک شد ولی چراغ تحویل روشن نشده تحویل رو هم حضوری زدیم
mina : پاسخ ب آقای میرزایی موعد تحویل خودروی ما آبان 1403 بوده و الان تیر1404 !!!! انقدر وقیح و طلبکارانه جواب میدن! پس چرا بیمه نشده؟
تبدیلی s3 : من هم دقیقا همین رو میگم صحبت شما ماشینهای دیگه هست، الان باید برای sr3 مجوز پلاک بگیرن ماشینهای دیگه که از قبل مجوز داشتن متاسفانه مشکل ما sr3 ها یکی دوتا نیست، هر مرحله یک مشکل جدیدتری برامون پیش میاد
رضا : منم الان تماس گرفتم گفت تا ۴ اسفند فاکتور شده و روند فاکتور شدن ادامه داره ، تا ۵ اسفند گفت خیلی زمان نمیبره نوبت شما بشه دیگه نمیدونم چقدر درست گفته باشه
میرزایی SR3 : سلام . من فکر میکنم این ماه هم نمیتونیم تحویل بگیریم دیروز نمایندگی گفت مجوز پلاک از پلیس راهور هنوز گرفته نشده و خیلی راحت میگفت از موعد تحویل تون تازه گذشته باید صبر کنید.انگار یکسال انتظار برای کرمان خودرو خیلی عادی هست.
tak-X5 : سلام وقت بخیر قیمت بازار X5 سفید دربازار چند خرید و فروش میشه
mina : تبدیلی s3 خیر ماشینهای دیگه ک حدود یکهفته ده روز بعداز ما فاکتور شدن، بیمه شدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیل دوگانه به تک : ماشین شما تحویل کی بود و چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
محمد : قالپاق بوده یا آلومینیومی
تیگو 8 : مجوز رو از کجا استعلام گرفتی ؟
کوییک آر اس : خداروشکر که شما ها فاکتور شدید ممنونم که اعلام میکنید چون ماهم امیدوار میشیم ما تکمیل وجه 20اردیبهشت هستیم تحویل خرداد
احسان : در کل حت یماشین سواری هم ک میخرید حتما برید دفتر پیشخوان و از فروشنده بخوایید که کل بدهی ها رو تسویه کنه چون الان دیگه مالیات شهرداری و...یه پراید شده سالی2میلیون حالا نیسان که دیگه بحثش جداست،نیسان هم مالیات شهرداری داره هم مالیات مشاغل
هومن پانا : سلام دوستان جهت اطلاع 31تیر پیش فروش رنگ تیتانیوم فاکتور شده..حواله یاب استوری کرده بود 👍
اریزو6 : سلام وقت بخیر کسی اریزو6 تحویل گرفته ؟ موعد تحویلم 1404/2/20 فقط کارت ماشین اومده
بلاخره فاکتور شدم : سلام دوستان RS طرح عادی ثبت نام 10 دی پذیرش 11 دی تکمیل وجه 1 اردیبهشت سخا همون روز، تحویل هفته چهارم اردیبهشت امروز فاکتور شدم ان شاالله هر چه زودتر قسمت همه ی عزیزان
محمود دنا 6دنده 31مرداد : 3و4ماه😕😐
RS : بله منم الان فاکتور شدم ممنون از شما 🙏