جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؛ این خبری است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده. از سوی دیگر خودروسازان برای ساخت اتوبوس برقی تلاش می‌کنند. اما آیا استفاده از خودروی برقی به جای پراید در بازار ایران امکان‌پذیر است؟ در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد تردد اتوبوس برقی در خیابان‌ها باشیم؟

 شرکت‌های خودروسازی ایران تاکنون موفقیتی در عرضه عمومی خودروهای برقی نداشته‌اند.اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ایران خودرو می‌خواهد خودرویی برقی را تولید کند که جایگزین پراید در بازار شود؛ خودرویی که شرکت رقیب تولید آن را متوقف کرده است اما هنوز خریداران خاص خود را دارد.


بر اساس گزارش‌ها، این خودرو شباهت زیادی به رنو کوئید دارد؛ محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت خودروساز فرانسوی که برای استفاده عموم در کشورهایی مثل هند و برزیل عرضه شده است.


از آن سو اما، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی فنلاندی، ماشین تسلای خود را به‌خاطر هزینه سنگین تعویض باتری‌های آن آتش زد!
در این شرایط، آیا امکان جایگزینی پراید با خودروی برقی در بازار ایران وجود دارد؟

خودروی برقی به جای پراید؟


به گزارش تجارت نیوز، فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو عرضه خودروی برقی به جای پراید را نشدنی می‌داند.او توضیح می‌دهد: هزینه اصلی خودروی برقی مربوط به باتری آن است که حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر کیلووات ساعت قیمت دارد.به گفته او، برای مثال قیمت محصولی که روی برخی محصولات تسلا نصب می‌شود، حدود ۲۵۰ دلار برای هر کیلووات ساعت است.
این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: هزینه پک کامل باتری‌ای که تسلا برای برخی محصولات معمولی خود استفاده می‌کند حدود ۲۲ هزار دلار است. اما باتری برخی مدل‌های تسلای پرفورمنس، حدود ۴۰ هزار دلار تمام می‌شود.


آخرین نرخ فروش دلار در صرافی ملی ۲۷ و ۴۰۰ تومان بود. به این ترتیب تهیه باتری برای خودروی تسلا در ایران حدود ۶۰۳ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد.
با این هزینه، مصرف‌کننده می‌تواند خودرویی نو را خریداری کند.


زاوه نیز نیز تاکید می‌کند که برخلاف تصور برخی از سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشور، خودروهای برقی کم‌هزینه‌تر از خودروهای احتراقی نیستند و به خاطر استهلاک باتری، هزینه نگهداری آنها زیاد است.

او می‌افزاید: جایگزینی خودروی برقی با محصولی مانند پراید شدنی نیست. احتمالا بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است که باید هزینه شود و عده‌ای به سود برسند.

شرایط متفاوت ایران


این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بهره‌گیری از خودروهای برقی در کشوری مانند آمریکا جا افتاده است، می‌گوید: در این کشور قیمت سوخت تقریبا لیتری ۱ دلار و در ایران چند سنت است؛ در این شرایط نمی‌توان مردم را برای استفاده از خودروی برقی اقناع کرد.
او می‌افزاید: متوسط درآمد سالانه مردم آمریکا حدود ۶۰ هزار دلار و میانگین درآمد ایرانیان بسیار کمتر است. این دو بازار را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و نسخه‌ای یکسان را برای آنها پیچید.


زاوه معتقد است: صنعت خودروسازی ایران برای تولید خودروهای برقی، باید تمرکز خود را بر حمل و نقل عمومی و محصولات لوکس بگذارد.
او تاکید می‌کند: در کشورهای غربی نیز معمولا اقشار کم‌درآمد مشتری خودروهای برقی نیستند؛ چرا که یک خودروی برقی برای استفاده عموم با ویژگی‌های مشابه خودروی احتراقی، بسیار گران تمام می‌شود.

پروژه‌های در حال اجرا عملی هستند؟


چندی پیش شرکت سایپا از اتوبوس برقی خود در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته رونمایی کرد.

مصدق، مشاور مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با تجارت‌نیوز، قیمت تخمینی محصول جدید را حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد؛ رقمی که شرکت خودروسازی سایپا دیزل هنوز آن را تایید نکرده است.


به گفته او، شهرداری‌ها، بخش‌های دولتی و شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت ‌می‌کنند، مشتری این خودروها هستند.اما زاوه می‌گوید: در ایران چند پروژه برای تولید خودروهای برقی در حوزه حمل و نقل عمومی در حال اجراست که هیچکدام ارزش عملی ندارند.


این کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد: طراحی و عرضه اتوبوس برقی با مدل‌های احتراقی متفاوت است. در مورد این نوع اتوبوس‌ها باید طراحی بر مبنای شرایط مسیرهای مختلف انجام شود و نمی‌توان محصولی یکسان و عمومی را برای همه خطوط ارائه کرد.


به گفته او، راهکار فنی در حوزه خودروی برقی به مطالعات دقیق نیاز دارد و باید با توجه به شرایط جغرافیایی انجام شود.
زاوه تاکید می‌کند: پروژه‌هایی که در این زمینه در حال اجراست، جنبه اقتصادی ندارند. استفاده از اتوبوس باتری‌دار در ایران به دلیل هزینه بالا امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که خودروسازان می‌دانند شهرداری‌ها قادر به خرید اتوبوس ۱۰ میلیارد تومانی نیستند، چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.
او می‌افزاید: برای موفقیت در این حوزه خودروسازان باید بدانند چگونه می‌توان خودرویی را تولید کرد که نهادهای عمومی امکان خرید آن را داشته باشند.
زاوه می‌گوید: این موضوع نیاز به راهکارهای فنی و اقتصادی دارد. یکی از راه‌حل‌های موجود برای شهری مانند تهران، تولید نوعی اتوبوس برقی است که به آن «ترولی» گفته می‌شود.


به گفته او، در گذشته نیز در پایتخت از این نوع اتوبوس استفاده می‌شد؛ آنها انرژی موردنیاز خود را از سیم‌های حامل جریان الکتریکی که در بالای سطح خیابان کشیده‌ می‌شود تامین می‌کنند.
این کارشناس معتقد است وعده‌هایی که تاکنون از سوی مسئولان در مورد استفاده از خودروی برقی ارائه شده است، عملی نیستند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جایگزین پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 تحویل ۲۰ روزه : سلام. ثبتنام تیرماه بودم. تحویل ۲۰ روز هفته بعد از ثبتنام شاسی شد هفته بعد کارت اومد. هفته پیش مدارک. امروزم تحویل گرفتم.
شاهین gl : امروز سایپا تعطیله هیشکی نیست
X5 مشکی : منم ثبت نام دی ماه‌م باز شما فاکتور شدین من فاکتور هم نشدم😕
حمید : جناب شاهین سلام من هفته ای یکبار به سایپا زنگ میزنم این سری اپردتوره عین این جمله گفت که در بالا ذکر کردم ای کاش شماره اپراتورو یادداشت میکردم ولی به هر حال شما هم میتونی. امتحان کنید حتی تو یه روز چندبار زنگ بزنید هر اپراتور یه چیزی میگه کلا سرکاریم
X5 محمد : ثبت نام دی ماه موعد تحویل اردیبهشت خرید نقدی اول تیرماه شاسی شده خبرشون هنوز تحویل ندادن حرومشون باشه
j7 : سلام ۶۰روز ماشین j7 سفید فاکتور شده هنوز تو صف بارگیری مسخرشو دراوردن کسی هست شرایطش مثل من باشه اعلام کنه ممنون
شاهین : سلام.شاهین اتومات تحویل مهر ۱۴۰۳ تکمیل وجه ۲۱ارذیبهشت ۴۰۴ ۱۵ مرداد تحویل کرفتم جهت اطلاع شاهین اتومات معمولی
BAC : دوستان کسی میدونه از وقتی میری توی صف حمل چقدر طول میکشه تحویل بدن ؟ یعنی زمان مشخصی داره ؟ آیا پیرو کامنت های قبلی مشکل حملشون حل شده و سریع ماشینا رو میفرستن اگه پیگیری کردین ؟
حسام پارسایی x5 : از این بی در و پیکر بودن و انقدر مزخرف بودن این شرکت آدم واقعا حالش بهم میخوره طرف ثبت نام بهمن بوده 8 مردا فاکتور شده تحویل گرفته بعد من که 12 آذر ثبت نام کردم 20 خرداد فاکتور شدم هر روز دارم زنگ میزنم میگن تو صف بارگیریه شرکت به این بزرگی ولی انقدر بی مسئولیت فقط شعار میدن عمل صفر از هیچ جا هم نمیتونم پیگیری درستی کنم فقط باید صبر کنیم از فروردین 404 که تاریخ تحویل سیستمی من بوده تا الان دارن میگن باید صبر کنی فقط واقعا دیگه حالم داره بهم میخوره از این کرمان موتور
محسن : ماشیناشون تو سایت مشتری نداره بچه ها رو فرستادن تبلیغ تحویل پیش از موعد!! اگر شرکت بنا داشت به موقع تحویل بده سود تاخیر نصف نمیشد در قرارداد های جدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : سایبا بی شرف الهی مثل ما به نکبت و بدبختی و بلاتکلیفی و چه کنم چه کنم بیفتی
سامی : مهدی دارمیسوزه. آب بیارین
میدی : عزیز فشار به خودت نیار. کردن توپاچت. نباید این کاررامیکردی. بسوز وبساز. سخته
رانا7تیر : امروززنگ زدن واسه کارت طلایی گفتن 6800ازپول تاخیرت کم میکنیم
سورنن : تاریخ پروندت بروز شده؟؟؟
کوییک اس : سلام داداش من 6خردادم فاکتور شدم
احسان 13 تیر : والا من 13 تیرم هنوز فاکتور نشدم.هروقت زنگ میزنم چیزی میگن.امزوز زنگ زدم میگن اواسط شهریور فاکتور میشی
افزایش قیمت : سایت دوباره قیمتهارو اورد پایین .....این چه وضعشه ......
س : منم اسممو میزارم خیر موثق 2 این حرفا چیه اسمش چون خبره موثقه حتما خبرش موثقه فاکتور شدن تعطیله کلا 3 روز رو فاکتور کردن دارن رسما پولمونو بالا میکشن .اگه هر ماه فقط 3 روز فاکتور بشن 2 سال طول میکشه ماشین مردمو بدن اگه مراجعه نکنیم سایپا معلوم نیست چی میشه
بعد از بار سوم ابطال میشی : تا حداکثر 3الی 6ماه تکلیفتو با سایپا روشن باید بکنی وگرنه میری به داخل منقضی شده ها و قراردادت باطل و پولت با سود 3درصد کمتر از قراردادت به حسابت واریز میشه اونم بعد از 3ماه.....