جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

جایگزینی عجیب برای خودرو پراید !

 

خودروی برقی جایگزین پراید می‌شود؛ این خبری است که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده. از سوی دیگر خودروسازان برای ساخت اتوبوس برقی تلاش می‌کنند. اما آیا استفاده از خودروی برقی به جای پراید در بازار ایران امکان‌پذیر است؟ در آینده نزدیک می‌توانیم شاهد تردد اتوبوس برقی در خیابان‌ها باشیم؟

 شرکت‌های خودروسازی ایران تاکنون موفقیتی در عرضه عمومی خودروهای برقی نداشته‌اند.اما حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که ایران خودرو می‌خواهد خودرویی برقی را تولید کند که جایگزین پراید در بازار شود؛ خودرویی که شرکت رقیب تولید آن را متوقف کرده است اما هنوز خریداران خاص خود را دارد.


بر اساس گزارش‌ها، این خودرو شباهت زیادی به رنو کوئید دارد؛ محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت خودروساز فرانسوی که برای استفاده عموم در کشورهایی مثل هند و برزیل عرضه شده است.


از آن سو اما، چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی فنلاندی، ماشین تسلای خود را به‌خاطر هزینه سنگین تعویض باتری‌های آن آتش زد!
در این شرایط، آیا امکان جایگزینی پراید با خودروی برقی در بازار ایران وجود دارد؟

خودروی برقی به جای پراید؟


به گزارش تجارت نیوز، فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو عرضه خودروی برقی به جای پراید را نشدنی می‌داند.او توضیح می‌دهد: هزینه اصلی خودروی برقی مربوط به باتری آن است که حدود ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر کیلووات ساعت قیمت دارد.به گفته او، برای مثال قیمت محصولی که روی برخی محصولات تسلا نصب می‌شود، حدود ۲۵۰ دلار برای هر کیلووات ساعت است.
این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: هزینه پک کامل باتری‌ای که تسلا برای برخی محصولات معمولی خود استفاده می‌کند حدود ۲۲ هزار دلار است. اما باتری برخی مدل‌های تسلای پرفورمنس، حدود ۴۰ هزار دلار تمام می‌شود.


آخرین نرخ فروش دلار در صرافی ملی ۲۷ و ۴۰۰ تومان بود. به این ترتیب تهیه باتری برای خودروی تسلا در ایران حدود ۶۰۳ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه دارد.
با این هزینه، مصرف‌کننده می‌تواند خودرویی نو را خریداری کند.


زاوه نیز نیز تاکید می‌کند که برخلاف تصور برخی از سیاستمداران و تصمیم‌گیران کشور، خودروهای برقی کم‌هزینه‌تر از خودروهای احتراقی نیستند و به خاطر استهلاک باتری، هزینه نگهداری آنها زیاد است.

او می‌افزاید: جایگزینی خودروی برقی با محصولی مانند پراید شدنی نیست. احتمالا بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده است که باید هزینه شود و عده‌ای به سود برسند.

شرایط متفاوت ایران


این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه بهره‌گیری از خودروهای برقی در کشوری مانند آمریکا جا افتاده است، می‌گوید: در این کشور قیمت سوخت تقریبا لیتری ۱ دلار و در ایران چند سنت است؛ در این شرایط نمی‌توان مردم را برای استفاده از خودروی برقی اقناع کرد.
او می‌افزاید: متوسط درآمد سالانه مردم آمریکا حدود ۶۰ هزار دلار و میانگین درآمد ایرانیان بسیار کمتر است. این دو بازار را نمی‌توان با یکدیگر مقایسه کرد و نسخه‌ای یکسان را برای آنها پیچید.


زاوه معتقد است: صنعت خودروسازی ایران برای تولید خودروهای برقی، باید تمرکز خود را بر حمل و نقل عمومی و محصولات لوکس بگذارد.
او تاکید می‌کند: در کشورهای غربی نیز معمولا اقشار کم‌درآمد مشتری خودروهای برقی نیستند؛ چرا که یک خودروی برقی برای استفاده عموم با ویژگی‌های مشابه خودروی احتراقی، بسیار گران تمام می‌شود.

پروژه‌های در حال اجرا عملی هستند؟


چندی پیش شرکت سایپا از اتوبوس برقی خود در نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته رونمایی کرد.

مصدق، مشاور مدیرعامل این شرکت در گفتگویی با تجارت‌نیوز، قیمت تخمینی محصول جدید را حداقل ۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد؛ رقمی که شرکت خودروسازی سایپا دیزل هنوز آن را تایید نکرده است.


به گفته او، شهرداری‌ها، بخش‌های دولتی و شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل شهری فعالیت ‌می‌کنند، مشتری این خودروها هستند.اما زاوه می‌گوید: در ایران چند پروژه برای تولید خودروهای برقی در حوزه حمل و نقل عمومی در حال اجراست که هیچکدام ارزش عملی ندارند.


این کارشناس صنعت خودرو توضیح می‌دهد: طراحی و عرضه اتوبوس برقی با مدل‌های احتراقی متفاوت است. در مورد این نوع اتوبوس‌ها باید طراحی بر مبنای شرایط مسیرهای مختلف انجام شود و نمی‌توان محصولی یکسان و عمومی را برای همه خطوط ارائه کرد.


به گفته او، راهکار فنی در حوزه خودروی برقی به مطالعات دقیق نیاز دارد و باید با توجه به شرایط جغرافیایی انجام شود.
زاوه تاکید می‌کند: پروژه‌هایی که در این زمینه در حال اجراست، جنبه اقتصادی ندارند. استفاده از اتوبوس باتری‌دار در ایران به دلیل هزینه بالا امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در حالی که خودروسازان می‌دانند شهرداری‌ها قادر به خرید اتوبوس ۱۰ میلیارد تومانی نیستند، چنین محصولاتی را تولید می‌کنند.
او می‌افزاید: برای موفقیت در این حوزه خودروسازان باید بدانند چگونه می‌توان خودرویی را تولید کرد که نهادهای عمومی امکان خرید آن را داشته باشند.
زاوه می‌گوید: این موضوع نیاز به راهکارهای فنی و اقتصادی دارد. یکی از راه‌حل‌های موجود برای شهری مانند تهران، تولید نوعی اتوبوس برقی است که به آن «ترولی» گفته می‌شود.


به گفته او، در گذشته نیز در پایتخت از این نوع اتوبوس استفاده می‌شد؛ آنها انرژی موردنیاز خود را از سیم‌های حامل جریان الکتریکی که در بالای سطح خیابان کشیده‌ می‌شود تامین می‌کنند.
این کارشناس معتقد است وعده‌هایی که تاکنون از سوی مسئولان در مورد استفاده از خودروی برقی ارائه شده است، عملی نیستند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جایگزین پراید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
J4مشکی گیلان : من ۳۱ خرداد تو مرحله تکمیل وجه مونده و حتی شاسی هم نشده
نسرین قاسمیان : سلام میشه زحمت بکشید زمان دقیق تحویل خودرو ، رو به بفرمایید ممنون.
T8 : فک کنم این بنده خدا سنش بالاست بلد نیست با گوشی کارکنه ، هرچی پیام داده به اینو اون کپی کرده اینجا 😂😂 ، حالا شانس اوردیم عکس نمیشه فرستاد وگرنه گالری گوهربار حاج اقا رو مشاهده مینمودیم 😂
امیر حسین : سلام دوست عزیز منم ایکس ۵ مشکی صمصامی ثبت نام کردم ولی هنوز رو تکمیل وجه هست چند روز تهران زنگ زدم کسی جواب نداد آخر رفتم نمایندگی گفت داریم ماشینای اردیبهشت ماه رو تحویل میدیم نمیدونم دیگه کی می خوان بهمون بدن
X5 : 🟢افزایش قیمت ۹۰ میلیونی کرمان موتور فقط در یک روز! کی‌ام‌سی X5 ۱,۷۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ (‎۴.۲۶%‌)‎۷۰,۰۰۰,۰۰۰‌ قیمت کارخانه x5 افزایش خورد بالاخره الان ثبت نامی جدید با افزایش کارخانه لحاظ میشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس پنج 5 دنده : بله عزیز من 15 آبان‌ماه تکمیل وجه برای دنا پلاس پنج دنده با پرداخت تمام وجه را داشتم تحویلی نود روزه هنوز روی فاکتور میچره انشاالله برای همه دوستان عزیز فاکتور بشه🚖🚖🚖🚖🚖🚖🚖🥀
کوییکGxl : 30روزه فروش فوری
سورن طرح مادران : سلام دیگه نمیشه تغییر ش داد ولی خوبیش اینه که خیلی زود فاکتور میشه. وقتی سیاست تغییر رنگ میاد و تو تغییر میدی رنگ ماشینت و خیلی زودتر از بقیه ماشین ها فاکتور میشه. شاید دو سه روز دیگه فاکتور بشه. مال منم اومده ولی من همون رنگ سفید و میخوام متطقه ی جنوب رنگ دیگه ای غیر سفید جواب نمیده
مهسا fx : والا منم نمیدونم مثل اینکه طبق الویت مجوز هاست.مثلا ایکس 33 از اف ایکس تحویلش عقب تر هست شاید.احتمالا برای شمارو تا هفته دیگه میریزن
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
تبدیل پارس به سورن : انشالله خدا برسونه پولتون جور بشه ما هم شرایط شمارو داریم حتی بدتر از شما بخاطر ندیدن دوتا پیامک که قیمت تمام شده بود و بار سوم شرایط فروش رو عوض کردن و دوقسطی کردن 150 میلیون افتاد گردنموت باید بپردازیم فقط داریم خودخوری میکنیم
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
کریم استیشن : من فقط میگم خدا لعنت کنه اول تا آخر مسئولین ایرانخودرو خدا ازشون نگذزه اینشالله
وحید : آقا یعقوب، این اعتراض ها بعد گرونی الان چند ساله که هست، هیچکدومم به نتیجه نرسیده، متاسفانه تنها صدایی که تو این کشور شنیده نمیشه صدای مردمه
کوییک اتوماتیک مشهد : جواب به علی آقا سلام پذیرش سایپا ؛30خرداد1402- تکمیل وجه 24 خرداد 1403 موعد تحویل سایپا؛بهمن 1402-فاکتور 28مهر-پلاک یکم یا دوم آبان- اما بعد از 9،8 ماه انتظار بلاخره امروز صبح نمایندگی برای تحویل دادن تماس گرفت الحمدلله.. ولی جالب بدونید تاریخ تولید را شهریور1403 نوشته بود در صورتیکه بهمن پارسال باید تحویل مدادن.. البته بعد چندین تماسی که با سایپا داشتم و اعتراضی که برای تاخیر تحویل کرده بودم و پیگیریهای مکرر..ولی بلاخره مجبور به تولید شدند البته بعد 6بار فرستادن پیامک، تحویل حضوری بلاخره امروز آماده تحویل شد خدا رو هزار مرتبه شکر