چند دهه پیش، خودروسازهای ژاپنی به بازار خودرو هجوم آورده و دست رنج خودروسازهای اروپایی و امریکایی را بلعیدند و اکنون نوبت به خودروسازهای کرهای رسیده است؛ بهویژه در بازار خودروهای برقی میخواهند پیشتازی کنند.
نسل دوم خودروهای الکتریکی کیا و شرکت مادر او، هیوندای، از معدود خودروهایی بودند که به سطح کارایی پیشرفته تسلا نزدیک شدند. این شرکتها با ایجاد یک پلتفرم هدفمند ۸۰۰ واتی به نام E-GMP برای خودروهای برقی بزرگ با چهار چرخ متحرک و هدایت نیرو به چرخهای عقب، سعی کردند به رویاهای خود برسند.
اولین خودرویی که این پیشرانه پیشرفته را دریافت کرد؛ هیوندای Ioniq 5 بود که در اواخر سال ۲۰۲۱ روانه بازار شد و خیلی سریع توانست در صدر جدول بهترین خودروهای برقی بنشیند. اگر Ioniq 5 دارای رزق و برق دیجیتالی زیاد و طراحی پر قوس و زاویه است؛ خودروی کیا EV6 طراحی استخوانی ولی بدنه منحنیتر است؛ بهطوریکه در برخی زوایا مشابه یک لامبورگینی اوروس زیبا است. استایل عقب آن نیز قطعا مشابه با آستون مارتین DBX است.
البته، کریم حبیب، رئیس طراحی کیا این شباهتها را رد میکند و میگوید شاید در ذهن شما چنین چیزی تداعی شود ولی برای شرکت کیا آن چیزی که اهمیت دارد؛ استفاده از پتانسیلهای یک معماری است. پلتفرمهای الکتریکی قطعا آزادیهای بیشتری به طراحان میدهند.
طراحی بزرگ و استخوانی
خبرنگاران کالیفرنیایی، در اولین تجربه رانندگی با کیا EV6 سعی کردند نظرات متفاوتی بدهند و هریک، بخشی از طراحی این خودروی برقی را توصیف کردند ولی بیشتر آنها گفتند که EV6 یک CUV است.
حبیب توضیح میدهد: «داشتن این کف مسطح به شما امکان میدهد تا به شکلی انعطافپذیرتر بنشینید.» شما فضای ثابت خاصی برای پاها یا پاشنههای خود ندارید و میتوانید پاها را جمع کنید؛ بپیچانید یا بلغزانید. عیب این طراحی میتواند ایجاد ارتفاع بیشتر باشد ولی در عوض چیزهایی به ما میدهد که ارزشمند بود و به ما کمک میکنند. چرخهای بزرگتر نیز باعث میشوند یک خودروی بزرگ از دور، کوچکتر به نظر برسد. این اندازه بزرگ چرخها باعث میشود تناسب بدنه و لاستیکها کاملا درست باشد.
خودروهای کراس اوور و شاسی بلند الکتریکی زیادی در بازار مشاهده میکنید؛ چون وقتی شما کوتاهتر مینشینید؛ باز هم در یک سطح بلندتری نسبت به خودروهای سدان هستید و این را مشتریان دوست دارند.
پلتفرم E-GMP برای خودروهای بزرگتر برند کیا در نظر گرفته شده است وگرنه این خودروساز کرهای، خودروهای برق دیفرانسل جلو ارزانتری مانند Niro برای بازار خودروهای کوچک دارد. بنابراین، کیا EV6 بزرگتر از آن چیزی است که در ابتدا فکر میکنید. طول این خودرو ۴۶۸۱ میلیمتر و چند اینچ بزرگتر از Ioniq 5 است ولی از فاصله دو محور ۲۹۰۱ میلیمتر سود میبرد که کمی کوچکتر از مدل قبلی است. همین فاصله بین دو محور را در ساسی بلند سه ردیفه کیا تلوراید نیز شاهد هستیم.
سه پیشرانه برای انتخاب
در خودروی کیا EV6 یک باتری EV معمولی لیتیوم یون با سلولهای پلیمری میان دو محور نصب شده است. در مدل پایه EV6 Light دیفرانسل عقب با قیمت ۴۰۹۰۰ دلار، یک بسته باتری ۵۸ کیلووات ساعت برای تولید ۱۶۷ اسب بخار قدرت (۱۲۵ کیلووات) و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور نصب شده است. این نیرو به چرخهای عقب هدایت میشود و یک موتور مغناطیسی AC دائمی را روشن خواهد کرد. وزن پایین این نسخه در کل ۴۰۱۷ پوند (۱۸۲۲ کیلوگرم) میشود که ۸۱۶ پوند (۳۷۰ کیلوگرم) مربوط به پکیج باتریها است.
برد موثر این نسخه کیا EV6 نزدیک به ۲۳۲ مایل (۳۷۳ کیلومتر) است. پلتفرم E-GMP با اتصال به شارژر ۳۵۰ کیلوواتی، در مدت ۱۸ دقیقه میتواند ۸۰ درصد باتریها را شارژ کند اما اگر فقط یک شارژر ۵۰ کیلوواتی DC پیدا کنید؛ باتریها در ۶۳ دقیقه شارژ میشوند. شارژ AC سطح ۲ با ۱۱ کیلووات قدرت، کمتر از ۶ ساعت طول میکشد تا باتریها شارژ شوند. در این بخش، در مقایسه با آمارهای دیگر خودروهای هم رده و هم پیشرانه، به نظر میرسد موتور EV6 ضعیفتر است و مسافت کمتری توسط باتریها شارژ میشود.
دو پیکربندی و تریم دیگر از این خودرو به نامهای Wind (با قیمت ۴۷ هزار دلار برای مدل RWD و ۵۰۹۰۰ دلار برای AWD) و مدل سبکتر ولی ظاهر اسپورتتر GT-Line (با قیمت ۵۱۲۰۰ دلار برای مدل RWD و ۵۵۹۰۰ دلار برای AWD) در دسترس هستند. وزن این دو تریم EV6 کمی بیشتر است و با بسته باتری بزرگتر ۴۷۷ کیلوگرم، محدوده وزنی کلی ۱۹۱۶ تا ۲۱۱۴ کیلوگرم خواهند داشت.
زمان شارژ برای بسته بزرگتر، صرفنظر از اینکه نسخه تک موتوره یا دو موتوره باشد، یکسان است. یک شارژر ۳۵۰ کیلوواتی با حداکثر توان واقعی ۲۴۰ کیلووات میتواند در ۱۸ دقیقه، ۸۰ درصد باتری را شارژ کند ولی یک شارژر سریع ۱۵۰ کیلوواتی در ۲۵ دقیقه به این حد نصاب میرسد. برای شارژهای روزانه در خانه یا محل کار باید انتظار یک دوره شارژ کامل ۷ ساعته با منبع تغذیه ۱۱ کیلووات و ۴۸ آمپر را داشته باشید.
امکانات این خودرو حتی در مدل ارزانقیمت EV6 Light نیز سخاوتمندانه است. اکثر ویژگیهایی که داریم؛ در کل خط تولید کراس اوور EV6 یکسان هستند؛ مانند سیستم سرگرمی اطلاعاتی با صفحهنمایش لمسی ۱۲.۳ اینچ و پلتفرم جدید کیا کانکت که از اپل کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. شارژ بیسیم در داخل کابین خودرو، مکملهای سیستم ایمنی راننده مانند سیستم تطبیق، کروز کنترل، نظارت بر نقاط کور، حرکت در خطوط، ترمز اضطراری خودکار و … از دیگر ویژگیهای خودروهای EV6 هستند.
کروز کنترل نصب شده در مدل GT-Line و First Edition (اتمام فروش) دارای قدرت یادگیری ماشینی است و میتواند براساس سبک رانندگی دلخواه شما، تنظیم شود. هر دو تریم به شما این امکان را میدهند از طریق یک چراغ راهنما، تغییر مسیر خودکار را آغاز کنید. با این حال، نظارت بر راننده، مانند آنچه که همیشه تا کنون دیدیم؛ تنها با سنسور گشتاور فرمان انجام میشود.
چندین خبرنگار که برای اولین رانندگی پشت فرمان کیا EV6 نشستند؛ اعتراف کردند برای چند دقیقه موفق شدند بدون دست زدن به فرمان خودرو، تجربه رانندگی مستقل از راننده داشته باشند.
یک خودروی برقی واقعا راننده است
رانندگی با EV6 با Ioniq 5 متفاوت است. نه از نظر ارگونومی یا کنترل یا حالتهای رانندگی، بلکه از نظر اینکه Ioniq 5 سبک رانندگی آرامی را دنبال میکند ولی EV6 حس هولیگانی درون شما را بیدار خواهد کرد و شما را تشویق به یک رانندگی پرسروصدا میکند.
ترمزهای اضطراری در AWD EV6 پایدارتر هستند و انتظار میرود موتور هر محور به کاهش سرعت خودرو کمک میکند. سطح قابل قبولی از سواری را با دمپرهای EV6 تجربه خواهید کرد و در پیچهای تند، متوجه غلبه گشتاور بر چسبندگی زیاد لاستیکها میشوید. EV6 نسبت به Ioniq 5 چسبندگی جلو بیشتری دارد و با یک کج کردن کم فرمان میتوانید به گوشه بروید.
کیا EV6 یک خودروی کامل نیست ولی نسبت به Ioniq 5 برخی نقاط ضعف را پوشش داده است. سیستم اطلاعات و سرگرمی کیا کانکت فاقد سیستم تشخیص صدای خوبی است یا برفپاککن شیشه عقب به اندازهای که انتظار دارید درست کار نمیکند یا شاید از نمایندگیهای محلی شرکت کیا راضی نباشید. اما کیا EV6 یک کراس اوور برقی واقعی برای سفرهای دور میان استانهای مختلف است.