نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

این روزها تب‌وتاب طراحی، تولید و عرضه کراس‌اوورها (خودروهای شاسی‌بلندی که بر پایه پلت فرم خودروهای سدان یا در اصطلاح عامیانه سواری توسعه یافته‌اند) توسط خودروسازان از یکسو و استقبال زیاد مشتریان در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی و نیز آسیایی شدت و سرعت زیادی گرفته است. دراین‌بین کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در دورانی که حضور کراس‌اوورهایی از برندهای مطرح خودروسازی به دلیل شرایط سخت تحریمی در این بازارِ تشنه، بسیار کمرنگ شده و یا به‌طورکلی از بین رفته، شاهد رقابت تنگاتنگ شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده دولتی و خصوصی در معرفی، تولید و عرضه کراس‌اوورهای از برندهای “چینی” هستیم.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

چری تیگو ۷ پرو (Tiggo 7 Pro) جدیدترین محصول چری است که قرار است، به‌زودی و پس از برادر بزرگ‌تر خود یعنی تیگو ۸ پرو و با برندی تحت نام فونیکس (Fownix) که برگرفته از کلمه انگلیسی (Phoenix) به معنای ققنوس است وارد بازار ایران شود. بر همین اساس متنی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید, نقدی است بر طراحی ظاهری و کابین این کراس‌اوور تازه‌نفس.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

در سال ۲۰۱۲ بود که کمپانی چری، در نمایشگاه خودروی پکن با معرفی کانسپت TX، خود و به‌نوعی خودروسازی چین را وارد مرحله جدیدی از طراحی خودرو کرد و بسیاری از سرعت پیشرفت خودروسازی چین در این زمینه شگفت‌زده شدند. در ادامه و در سال ۲۰۱۶, چری با معرفی کراس‌اوور تیگو ۷ که بر اساس همان کانسپت TX طراحی و تولید شده بود که با فاصله زمانی اندکی نیز به بازار ایران راه یافت و در آن برهه زمانی لقب لوکس‌ترین و البته گران محصول چینی بازار را به خود گرفت و بار دیگر توانست تحسین منتقدان و کاربران را به خود جلب کند. چراکه چری با معرفی تیگو ۷, فلسفه و زبان طراحی اختصاصی خود را معرفی کرد که برخلاف گذشته چری، این بار خبری از کپی و یا الگوبرداری‌های ناشیانه از محصولات مطرح اروپایی، آمریکایی و یا آسیایی نبود، اتفاقی که در آن زمان و در بین محصولات خودروسازی چین غریب و ناآشنا بود, هرچند که به دلیل پیروی طراحی تیگو ۷ از ترند یا مد روز طراحی, وجود برخی شباهت‌ها با محصولات مطرح اروپایی انکارناپذیر بود.

چری تیگو 7 مدل 2018

بااین‌حال و پس از موفقیت‌هایی که چری با مدل تیگو ۷ کسب کرد, تصمیم گرفت تا از مدل جدید آن با نام Tiggo 7 Pro و با طراحی کاملاً متفاوت و دگرگون شده و بر پایه فلسفه جدید طراحی این برند رونمایی کند.

تیگو 7 پرو

چری در تیگو ۷ پرو, رویکرد زیبایی‌شناختی جدیدی را به کار برده است که اولین المان و ویژگی آن را در جلوپنجره‌های بزرگ جلو تحت عنوان Sunshine Galaxy یا ماتریس کهکشانی می‌توان مشاهده کرد. جلوپنجره‌ای که با فرم چندضلعی خود و استفاده از الگوهایی به شکل الماس سه‌بعدی در آن, علاوه بر آن‌که جزئیات بصری زیادی را به این نما اضافه کرده است، تداعی‌کننده آسمان شب نیز هست.

جلوپنجره کهکشانی ماتریسی چری تیگو 7 پرو

چراغ‌های باریک و LED ماتریسی که سه برابر چراغ‌های هالوژنی نوردهی بهتری دارند, با تم گرافیکی تیره خود و برخلاف تیگو ۸ پرو, به جلوپنجره متصل شده‌اند که چری آن‌ها را Tigger Eyes یا چشمان ببر می‌نامد. ترکیب این چراغ‌ها با سپرهای زاویه‌دار و هندسی که چراغ‌های روشنایی در روز نیز بر روی آن قرار گرفته است نمایی خشن، عضلانی و جسورانه‌ای را به نمایش گذاشته است.

چراغ های جلوی چری تیگو 7 پرو

در نمای جانبی همانند تیگو ۸ پرو, سه خط شخصیتی, تشکیل‌دهنده کلیت این نما است که البته از ساختاری به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردارند. این خطوط شخصیتی که تحت عنوان Life in Motion شناخته می‌شود, اولین بار توسط جیمز هوپ (James Hope) مدیر طراحی سابق فورد, دایملر کرایسلر و جنرال موتورز در محصولات چری پیاده‌سازی شده است. این سه خط شامل یک خط کمر (beltline) بالایی که به‌صورت افقی و سرتاسری از چراغ‌های جلو تا چراغ‌های عقب امتداد یافته که حسی از استحکام و ثبات را تداعی می‌کند. در کنار آن دو خط شخصیتی دیگر وجود دارد که یکی بر روی گلگیر و قسمتی از در عقب و دیگری در بالای رکاب‌های پایین درها قرار دارند که فرمی گرد و منحنی داشته که تداعی‌کننده حسی از پویایی و حرکت را مطابق با ترند و مد امروزی می‌باشند.

نمای جانبی تیگو 7 پرو

نکته دیگری که در نمای جانبی تیگو ۷ پرو به چشم می‌خورد, فرم DLO یا فریم دور شیشه‌های جانبی است که در قسمت ستون‌های C و D و در لچکی عقب, جدا از اینکه به لحاظ بصری در عقب را به در صندوق بار متصل کرده و حالتی یکپارچه ایجاد نموده است, به لحاظ فرمی نیز یادآور BYD Tang EV600 است. از دیگر ویژگی‌های این نما می‌توان به رینگ‌های ۱۸ اینچی, خط سقف کمانی و نیز باربند یکپارچه باقابلیت حمل بار تا ۵۰ کیلوگرم اشاره کرد.

در نمای عقب اما با طراحی به‌مراتب ساده‌تری در مقایسه با دو نمای دیگر تیگو ۷ جدید روبه‌رو هستیم که استفاده از یک چراغ باریک و یک‌تکه که در مرکز آن لوگوی چری قرار گرفته است و به همراه یک سپر عضلانی که دربرگیرنده دو سر اگزوز تزئینی است، نمایی بروز و درعین‌حال اسپرت را به نمایش می‌گذارد. اما نکته‌ای که در این نما وجود دارد، درب صندوق آن است که از فرمی ساده به همراه یک برآمدگی برخوردار است و ازآنجاکه محل نصب پلاک در زیر آن و بر روی سپر نصب شده، با نمایی به اصلاح لخت و عریان روبه‌رو می‌شویم که ارتفاع خودرو را بلندتر از آنچه هست نشان می‌دهد.

نمای عقب تیگو 7 پرو

نمای داخلی اما شباهت‌های زیادی با تیگو ۸ پرو دارد و به همین دلیل می‌توان گفت با کابینی شیک، ساده و مینیمال و درعین‌حال مدرن روبه‌رو هستیم که به‌واسطه متریال و تم رنگی استفاده شده در آن حال و هوای اسپرت تری در مقایسه با تیگو ۸ دارد. استفاده از یک صفحه نمایش مرکزی ۱۰.۲ اینچی با قابلیت پشتیبانی از آندروید اتو و اپل کارپلی در کنار دو صفحه نمایش لمسی دیگر و نیز سیستم نورپردازی داخلی با قابلیت هماهنگی با موزیک پخش شده، از دیگر ویژگی‌های کابین بزرگ و جادار تیگو ۷ پرو است.

نقد طراحی چری تیگو ۷ پرو: ققنوس چشم‌بادامی‌ها

 

اما در پایان اگر بخواهیم به‌عنوان نتیجه‌گیری و به دور از هرگونه تعصبی نسبت به طراحی ظاهری Tiggo7 Pro به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز متوسط نظر دهیم، باید بگوییم که تیگو ۷ جدید از ظاهر و استایلی زیبا و هماهنگ، جسور، پویا و به‌مراتب اسپرت تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو برخوردار است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , چری تیگو ۷ پرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : سلام من طرح فرسوده تحویل ۳۱ اردیبهشت ۴۰۴ هستم ولی دعوتنامه صادر نشده.دوستان اطلاع دارن کی صادر میشه و اینکه اخرین اولویت ها مربوط به اسفند هست درسته؟
ابراهیم شاهین جی اهواز : سلام . اگر می خواستیم جی ال بگیریم که از 14 آذر 1403. 594 میلیون پول بی زبون نمی دادیم .فقط با تجمع در تهران جواب میده . دوستان با نماینده های شهرتون در مجلس تماس بگیرید . احتمالا این کارشناس یه لیوان قهوه زده یه چیزی هم پرانده
احد ۲۵ اسفند : متاسفانه خیر
محمد : یه تجمع حسابی لازمه...
شاهین سی وی تی : به امید خدا منم 16 اسفند سی وی تی هستم
آیدین سالاری : سلام ایکس ۵ داشتم تصادفی نسبتا متوسط از جلو داشته‌ کاپوت‌ جمع شده و رادیاتور شکسته موتور و گیربکس سالم بقیه جاها ماشین سالم‌بی رنگ رنگ‌ تیتانیوم میفروشم یک و ۴۰۰ هزینه تعمیرش ۱۰۰ تومن جای خوب ببرین بی رنگ هم در میاره هعی...
امین : اینکه میگن شاهین جی تحویل نمیدن چرته این همه صبر کردیم این یه ماهم روش قراره تا ۱۵ شهریور همه رو تحویل بدن الکی به ساز سایپا نرقصی فرقش حدود۸۰ ملیونه.اینها مجبورن تحویل بدن
مهدی x5 : سلام دوستان فکر کنم بد شانس تر از من کسی نباشه من دیماه 1403 x5 ثبت نام نقدی قرار تحویل اردیبهشت 1404 هنوز نه پیامی نه خبری هیچ که هیچ بعضی ها الان نگاه می کنم تو کامنتها انهایی که بهمن بودن شاسی که شدن هیچ تمام مدارک انها هم امده
سهند : من امروز زنگ زدم گفت داریم۶اردیبهشت فاکتور میشه و گفت بهمون اعلام کردن تا اخر هفته دیگه دی تموم بشه تولیدم سرعت گرفته
محمد : سلام من هم مثل شما ثبت نام دی ماه۴۰۳ بود تحویل اردیبهشت ۱۴۷۵نقد گرفتم دوباره خرداد بهم گفتن۸۸میلیون مابه تفاوت باید بدی از شما هم گرفتن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ثبت نام فوق العاده یازده بهمن1403 : هنوز نا امیدم از دست این سایپا...من که باور ندارم و نمیکنم
فوری 8 بهمن : اره درسته دارن بکوب فاکتور میکنن.
فوق العاده بهمن 6بهمن : کاربر 29 مرداد باید بخوریش راهی نیست
اخبار سایپا(خبر موثق) : بله این خبر هم راست هست،خیالتون راحت باشه
سحر : سفید شیری خاک گرفته 🤮
دمت گرم : خبر موثق خودتی خدایی؟ خدا از دهنت بشنوه ما که مردیم از بس صبر کردیم خدایی
محمد : منظور شما با چه کسی هست دقیقا
سورن : نمایندگی به من گفت چون احراز هویت شده امکان تغییر شماره نیست
اخبار سایپا(خبر موثق) : دوستان عزیز،دوباره اومدم اما نه با اخبار تعطیلی و ... ،با چند خبر خوش،از این هفته فروش فوق العاده ها فاکتور میشن،سایناهای ناقص الحمدلله تکمیل شدن و به ترتیب فاکتور میشن و تحویل شما عزیزان میگردند،
مارال : دوستان ببخشید یکی دو سه سوال داشتم برای کوییک s هر ماه تاخیر چقدر سود میدن هر ماه و سوال بعدی اینه که سود به کل مبلغ میخوره یا به مبلغ بعدی دعوتنامه ممنون میشم بگید و روز جمعه و تعطیل هم مثل بانکها حساب است یا خیر