در سال 2021 میلادی 6 درصد از تمام وسایل نقلیه فروخته شده مجهز به باتری (تمام برقی، هیبریدی، پلاگین هیبریدی و هیدروژنی) بودهاند. از این 6 درصد در حدود 21 درصد از خودروهای فروخته شده ساخت شرکت تسلا هستند. به عبارت دیگر تسلا بیش از یک پنجم بازار خودروهای برقی را در اختیار خود دارد.
یکی از دلایل اصلی افزایش فروش خودروهای برقی مربوط به بازار چین است. تحلیلگران موسسه Jato Dynamics اعلام کردهاند که تقریبا نصف خودروهای برقی به تنهایی در بازار چین به فروش میرسد.
بازار اروپا نیز رشد مناسبی داشته است. آمریکاییها نیز با حرکتی پر شتاب به سمت استفاده از خودروهای برقی روی آوردهاند. اما دیگر بازارهای جهانی در این زمینه بشدت عقب هستند.
به طور کلی 4.2 میلیون دستگاه خودروی برقی در سرتاسر جهان به فروش رسیده است. پیش از این فروش خودروهای برقی برابر با 2.01 میلیون دستگاه بوده است.
نکته جالب توجه کاهش فروش خودروهای احتراقی به علت شیوع ویروس کرونا و همینطور کمبود تراشه در صنعت خودروسازی بوده است.
در حال حاضر تسلا حاکم بازار خودروهای برقی است. اما شرکت های قدیمی از جمله گروه فولکس واگن و استلانتیس رشد بهتری به نسبت تسلا داشتهاند.
تسلا به لطف مدل 3 توانست بزرگ ترین تولید کننده خودروهای برقی در سرتاسر جهان شود.
با معرفی و عرضه مدل Y انتظار میرود که این حکم رانی همچنان ادامه دار باشد.
رشد چشمگیر تسلا راه را برای دیگر شرکتهای اروپایی و آمریکایی باز خواهد کرد.
بازار آمریکای شمالی تشنه پیکاپ و تراکهای برقی است. در این زمینه شرکت ریویان با محصولات متنوع خود در حال رفع این مشکل است.
11.6 درصد از بازار انگلستان نیز متعلق به خودروهای برقی است که رشد قابل توجهی داشته است.
به نظر میرسد که نسل جدید خودروهای برقی تنها در کشورهای پیشرفته و صنعتی نفوذ خواهد کرد و تمامی منابع زمین در زمینه تولید وسایل نقلیه برقی را قبضه کردهاند.
باید دید که آیا کشورهای در حال توسعه و غیر صنعتی نیز سهمی از این پیشرفت بشری خواهند داشت یا خیر؟