ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

در خودروها عمدتاً پیشرانه و گیربکس در کنار هم نصب می‌شوند تا نیرو را به چرخ‌های جلو یا عقب و یا هر چهارچرخ انتقال دهند. این کار اما موجب سنگینی دماغهٔ خودرو می‌شود که این موضوع در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت اصلاً خوب نیست چراکه توزیع وزن را بر هم میزند و روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. برای مقابله با این مشکل و بهبود توزیع وزن در سوپرکارهای موتور جلو، بسیاری از خودروسازان، گیربکس را از طریق ترنس‌اکسل (Transaxle) در عقب خودرو نصب می‌کنند. برای توضیح این موضوع ابتدا باید با ترنس‌اکسل آشنا شویم.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل عقب در مرسدس AMG GT

زمانی که گیربکس، دیفرانسیل و اکسل خودرو در یک واحد یکپارچه جمع می‌شوند، به آن ترنس‌اکسل گفته می‌شود. این شیوهٔ طراحی در همهٔ خودروهایی که پیشرانه و محور محرک آن‌ها در یک سمت قرار دارد (یعنی موتور جلو محرک جلو یا موتور عقب محرک عقب) بسیار معمول و متداول است. علاوه بر این، خودروهای چهارچرخ محرکی مثل محصولات آئودی که پیشرانهٔ آن‌ها به‌صورت طولی نصب می‌شود هم از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند. در این خودروها، ترنس‌اکسل به‌صورت طولی دقیقاً پشت موتور نصب می‌شود و گیربکس، دیفرانسیل جلو و درایو یونیت را در خود جای می‌دهد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل جلو در آئودی A8

اما استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای موتور جلو محرک عقب متداول نیست مگر در سوپراسپرت‌ها. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اصلی‌ترین مزیت استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای محرک عقب، بهبود توزیع وزن است. علاوه بر این، ازآنجایی‌که در این طراحی میل‌گاردان مستقیم به پیشرانه متصل است و فقط با دور موتور می‌چرخد، بجای گشتاور سنگینی که توسط دنده یک تولید می‌شود، فقط باید گشتاور معمول پیشرانه را تحمل کند؛ بنابراین، می‌توان میل‌گاردان را ضعیف‌تر و سبک‌تر ساخت. در این خودروها، گیربکس به همراه دیفرانسیل روی محور عقب نصب می‌شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

این طرح اما برای اکسل‌های صلب مناسب نیست زیرا وزن غیر فنر سوار را افزایش میدهد و به همین دلیل ترنس‌اکسل معمولاً با سیستم تعلیق عقب مستقل مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین لازم به ذکر است که تقریباً در همۀ خودروهای محرک عقبی که از ترنسل‌اکسل استفاده می‌کنند، ترکیب پیشرانه از نوع موتور جلو-وسط است. این یعنی پیشرانه پشت محور جلو نصب می‌شود تا بازهم به توزیع وزن بهتر کمک شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل آستون‌مارتین راپید

طرح ترنس‌اکسل محرک عقب برای اولین بار در اشکودا پاپیولار ۱۹۳۴ ارائه شد و سپس در خودروهای دیگری مثل لانچیا اورالیا ۱۹۵۰ مورداستفاده قرار گرفت. امروزه نیز بسیاری از سوپراسپرت‌های مشهور موتور جلو از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به آستون‌مارتین DB9 و ونتیج، لکسس LFA، مرسدس بنز SLS و AMG GT، مازراتی گرن توریسمو و… اشاره کرد. در شورلت کوروت نیز از نسل C5 به بعد از ترنس‌اکسل استفاده شد و گیربکس تمام محصولات موتور جلوی فراری مثل ۶۱۲ اسکاگلیتی، ۵۹۹، کالیفرنیا، F12 برلینتا، روما و… هم در عقب نصب شده است. همان‌طور که گفته شد، این طراحی بیشتر در سوپراسپرت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی بااین‌حال، آستون‌مارتین راپید و نسل قبلی مازراتی کواتروپورته معدود سدان‌هایی هستند که از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
نسل قبلی مازراتی کواتروپورته

مشکل اصلی نصب گیربکس در عقب در خودروهای موتور جلو اما این است که تجهیز خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک را غیرممکن و یا بسیار پیچیده می‌کند. به همین دلیل، از این طراحی عمدتاً فقط در خودروهای محرک عقب استفاده می‌شود اما در این رابطه دو استثناء وجود دارد. این خودروها نیسان GT-R و فراری FF (و بعداً جانشین آن GTC4 Lusso) هستند که هرکدام با شیوهٔ جالب و منحصربه‌فردی سامانهٔ چهارچرخ محرک را در کنار طرح ترنس‌اکسل به کار گرفته‌اند. در نیسان GT-R، یک میل‌گاردان اصلی، نیرو را از پیشرانه به گیربکس انتقال می‌دهد و یک میل‌گاردان دیگر از گیربکس نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
میل‌گاردان دوم نیسان GT-R در تصویر مشخص شده است

راهکار فراری برای این موضوع اما پیچیده‌تر است. در این خودرو، گیربکس اصلی که در عقب نصب شده، به شیوهٔ معمول کار می‌کند اما برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو، یک گیربکس دیگر به‌طور مجزا در نظر گرفته شده که قدرت را از جلوی موتور می‌گیرد. این گیربکس تنها دو دنده جلو و یک دنده‌عقب دارد و صرفاً در حالت‌های رانندگی راحت و برفی فعال می‌شود. این یعنی خودرو در اغلب مواقع به‌صورت محرک عقب کار می‌کند. ارتباط بین این گیربکس و هرکدام از چرخ‌های جلو نیز از طریق کلاچ‌های مستقل و بدون دیفرانسیل صورت می‌گیرد. البته این گیربکس فقط در دنده‌های یک تا چهار گیربکس اصلی فعال است و در سرعت‌های بالاتر از کار می‌افتد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
گیربکس دوم فراری FF با رنگ زرد مشخص شده است

با بررسی این شیوه‌های مختلف انتقال قدرت می‌توان به مهندسی جذاب جهان خودروسازی پی برد. به اینکه خودروسازان چگونه سعی می‌کنند با استفاده از راه‌حل‌های ابتکاری مختلف، بهینه‌ترین شیوه را برای توزیع وزن و انتقال نیرو پیدا کنند؛ اما افسوس که در دنیای الکتریکی هیچ‌کدام از این موضوعات معنا نخواهند داشت زیرا در خودروهای برقی می‌توان با نصب باطری‌ها در مکان مناسب، به توزیع وزن بهینه دست یافت و موتورهای الکتریکی را در هرجایی نصب کرد. شاید این‌ها از مزیت‌های خودروهای الکتریکی باشند اما مطمئناً مهندسی‌های جالب و هیجان‌انگیز را از جهان خودرو خواهند گرفت.

 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترنس‌اکسل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سینا : واقعا توقع بالای 140 در گردنه از شاهین پلاس بنظرم منطقی نیست.
اکبر 2 : اینا ایرانی نیستن ایرانی این کارا رو نمیکنه اینا هر کی بودن و هستن فقط برای ویرانی اومدن
جمشید حسنی : من برای ثبت نام 100 میلیون قرض کردیم وکلی وقت گذاشتیم ؤدر بانک یک ماه بلوکه شد وسایپا به جای عمل کردن به تعهدخود خودروهای دیگری پیشنهاد میداد ،،،،ای کاش تمرکز خودشو به تولید و تحویل شاهینG میکرد نه دنبال اطلس ،، کوءیک ،،،سیانا،،، باشه وپیشنهاد بده ،،فعلآ هم گوش خودشو پنبه گذاشته،،،،،،،فقط شا هین جی،،،
مقدم : آقا حامد نقل و انتقال نخوایم چقدر از مبلغ 8.700 کم میشه ؟
شاهین پلاس : سلام دوستان میخواستم تجربه خودمو از سفر با شاهین پلاس بهتون بگم تو سرعتای بالا و تو گردنه این موتور کشش نداره یعنی از 140 به بالا مخصوصا سربالایی حس میکردم هرچی پامو فشار میدم رو گاز ماشین راه نمیره من شاهین دنده موتور قدیم هم داشتم تو سرعتای بالا اون بهتر جواب میداد کشش بهتری داشت هرچند صدای موتور بیشتر بود شاهین پلاس تا 130 تا خوب میره موتور نرم کار میکنه ولی سرعتای بالا جوابگو نیست
رسول : تارا دستی سفید فروش فوق العاده تحویل ۱۰ خرداد امروز ۲ خرداد آماده برای صدور فاکتور به روز رسانی شد
شهابx5 آبان : دوستان ایکس 5 آبان غیر از من کسی مونده شاسی بشه؟ اگه مونده اعلام کنن تا هماهنگ کنیم بریم تهران ببینیم جریان چیه
سینا : خب مگه ما طلب تأخیر نداریم چرا از سود تأخیر استفاده نمی کنن برای مابه التفاوت. چرا دوباره از خودمان می گیرن؟!!!!!!!!
حامد : دوروز برگشت به عقب ۸۷۰۰ بابت بیمه و مالیات و نقل انتقال ریختم فرداش فاکتور شد
زمستان ۰۳ : فقط فروش فوری ها ماشین نگرفتن یا پیش فروش ها هم همینطورن ؟ اونا دارن ماشین میگیرن خبری ازشون نیست :)
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مملی : سقف فلز فوری دهه اول خرداد کسی خبر داره کی شروع به فاکتور میکنن
حمید تحویل مرداد : من نمی دونن بعضی ها چی بهشون می رسد هی مزه می ریزند می گن متور واشر می دن .متور 1800می دن .اصلا متور گازی بدن به شما که مربوط نیست آقای خوشمزه .ما ضرر می کنیم شما که نمی کنی .
29بهمن : همین روند ادامه بده 29بهمن فردا یا پس فردا باید فاکتور بشه
اف ایکس1403 : فرهادپس چرا منی که اذرماه ثبت نام کردم و اسفندماه فاکتورشدم وپلاک شدم،فقط مونده گزینه تحویل تیک بخوره،الان40روزازتاریخ تحویل سیستمی هم گذشته،سندوکارتشم بدستم رسیده 2ماهه،سومین قسطشم این ماه بایدپرداخت کنم،اما ماشینم وتحویل نمیدن،این کجاش ایرادازماست که میگی بعضی ازمشتریان مشکل مدارکی ازخودشونه که کارشون انجام نمیشه؟من که همه کاراماشینم شده وفقط مونده تحویلش،پس چرا حرف مفت میزنی میگی مشکل ازنمایندگی نیس؟
صادق 207خرداد : شانس ما که شد خورد به اعتصاب کامیونداران
منتظر : سلام...من دیروز تحویل خودرو تیک خورد اما صدور اسناد همچنان ضربدر خالی مونده و تیک نخورده .. احتمالا شنبه برسه شیراز
حمید تحویل مرداد : تاخیر فکر کنم ماهی 18ملیون
احسان : سخا رایگانه پول چی من پست کردم برا نمایندگی نیم ساعت بعد تو سیستم ثبت شد تو خود مراحل سایپا مینویسه عدم نقص پرونده اگه سخا داده باشی. اگه نداده باشی مینویسه در انتظار فلان (نمیدونم سخا یا همچین چیزی)
فوق العاده بهمن 6بهمن : احتمالا از 15 خرداد شروع میشه
حاجی : سلام کسی اطلاع داره فروش فوق العاده بهمن از کی شرو میشه فاکتورشدنش؟؟؟