تراکر صرفاً برای کار در مسیرهای آف رود و شرایط سخت طراحی و ساخته شده است , مناسب کار در کارگاههای ساختمانی و معادن بوده و یکی از کامیونهای مطرح بازار میباشد. این کامیون مجهز به کابین به روز و جادار و پیشرانه Cursor 13 میباشد. کابین تراکر بر اساس کابین استرالیس طراحی و ساخته شده است و به همین دلیل دارای قطعات مشترک فراوانی هستند.
همچنین کابین های Active Time و Active Day برای این کامیون نیز قابل سفارش میباشند. بر خلاف استرالیس که قادر به حمل 44 تن بار است، تراکر میتواند 72 تن بار را حمل نماید و در انواع 4x4، 6x4، 6x6 و 8x4 موجود میباشد.
طراحی خارجی
تراکر مانند استرالیس و اغلب کشنده های اروپایی، کابین روی موتور میباشد و موقعیت قرارگیری راننده بر روی محور جلو است.درب های جلو بالای تایرها قرار دارند و زاویه پایینی شیشه های جانبی به نحوی طراحی شده اند که دید خوبی را برای راننده به ارمغان میآورند.
بخش اعظمی از تفاوت نسل جدید با قدیم در نمای جلویی و جلوپنجره V شکل این کامیون خلاصه میشود. جلوپنجره از دو خط افقی تشکیل شده و بر روی آن نوشته IVECO و در قسمت پایین شیشه جلو نیز نوشته Trakker به چشم میخورد. بر خلاف استرالیس، تراکر چهره ای تنومند تر دارد و این به لطف ارتفاع بیشتر آن از سطح زمین میباشد. قسمت پایینی کامیون به رنگ مشکی بوده و این امر موید روح سرسخت و کارای این کامیون است.
طراحی داخلی
همانطور که از ارتفاع 371 میلی متری این کامیون از سطح زمین مشخص است، ورود به داخل کامیون کمی مشکل میباشد. البته به لطف پله های آرگونومیک تراکر، این مشکل تا حد زیادی مرتفع گردیده است. با ورود به داخل کابین، متوجه شباهت آن با کابین استرالیس خواهید شد که خوشبختانه این مورد بدی نیست. جنس مواد به کار رفته مرغوب و دارای ساختار مستحکم میباشند.
ادوات و دکمه های کنترلی کاملاً در دسترس بوده و آرگونومی بسیار خوبی دارند. کابین Active Day بسیار جادار بوده و قفسه های زیادی برای قرار دادن اشیا دارد در پشت صندلی ها دارد. بالای سر راننده نیز قفسه هایی برای قرار دادن اشیا تعبیه شده است. صندلی ها راحت بوده و بدن را به خوبی در بر میگیرند. همچنین به لطف صندلی سوم در کابین، به غیر از راننده دو نفر دیگر میتوانند به راحتی داخل این کامیون جای بگیرند. صندلی راننده در چند جهت قابل تنظیم میباشد و به لطف موقعیت قرارگیری راننده، دید خوبی به اطراف خواهید داشت.
موتور و کارایی
اویکو تراکرمجهز به موتور Cursor 13 میباشد که استاندارد یورو 5 دارد. این موتورها قادر هستند 380 الی 440 اسب بخار نیرو تولید کنند و در تمامی مدل ها مجهز به ترمز موتور میباشند. گیربکس های 12 سرعته اتوماتیک 2 Euro Tronic با اهرم تعویض بر روی ستون فرمان و 16 سرعته دستی ZF Ecosplit برای این کامیون قابل سفارش میباشند. موتورهای Cursor به لطف گشتاور بالا، کارایی بالایی داشته و با دوام هستند. توربوشارژر نیز قدرت مناسب را در دورهای پایین در اختیار راننده قرار میدهد. عملکرد گیربکس اتوماتیک بسیار دقیق بوده و نمیتوان ایرادی از آن گرفت. عملکرد گیربکس دستی نیز بسیار مناسب و روان است و در بارگیری کامل نیز درست عمل میکند. تمام این موارد در کنار هم کارایی تراکر را بالا برده و هزینه های نگهداری آن را کاهش دادهاند.
کیفیت سواری و هندلینگ
فنرهای پارابولیک استیل در کنار سیستم تعلیق بادی سبک با قابلیت فعال و غیرفعال شدن، در مدلهای 6x4 و 8x4 وجود دارند. سیستم تعلیق بادی جدید برای کارهای سنگین نیز در این مدلها قابل سفارش هستند. کیفیت سواری تراکر بسیار خوب بوده و ضربات جاده را به خوبی جذب میکند. برای کشنده های اتاق بلند سیستم تعلیق پنوماتیک نیز در دسترس میباشد. قرارگیری کابین در بالای محور جلو، فرمان پذیری و سواری خوبی را فراهم میکند و سیستم کمکی فرمان نیز از موارد قابل توجه میباشد.
عایق بندی کابین بسیار خوب بوده و میزان نفوذ صدا و باد به داخل کم است. در کل باید گفت کابین بسیار راحت بوده و در کارکردهای طولانی، راننده را دچار خستگی زیاد نمیکند. در نهایت میتوان گفت با توجه به این که نسل قبلی تراکر کامیونی مستحکم و بادوام بود، نسل جدید پا را فراتر گذاشته و به لطف امکانات بیشتر، در میان رانندگان کامیون جایگاه خوبی به دست آورده است. کاربرد این کامیون بسیار زیاد بوده و میتواند در معدن، کارگاه های ساختمانی و در نقش نیروهای امدادی انجام وظیفه نماید.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.