گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
حامدم : اقا اینجوری نمیشه باید بریم در کارخونه دادو بیداد کنیم من اول شهریور پرداخت کردم هنوز فاکتور نشده
تارا v1 : لطفاً هرکس 14و 15مهر هست فاکتور شد اعلام کنه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : سایپا شورشو دراورده حتی خودروهای وارداتی هم صداشون مثل خودروهای داخلی چرا با اعصاب روان مردم بازی میکنه شرکت سایپا
عباس بوعذار : تکمیل وجه شهریور هستم هنوز فاکتور نشده عزیزم
تارا : سلام تقریبا 45 روز مونده پیامک میاد 75 روز بعد تکمیل وجه تاریخ تحویل خودرو میشه
تارا : به سلامتی مبارک باشه
تارا : سود تاخیر فروش فوری 36 درصد میباشد سود تاخیر پیش فروش 12 درصد میباشد
تارا 403 : سلام.. لطف می کنیدبگید تاریخ تکمیل وجهتون کی بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : با سلام دوستان اطلاع دارین بعد 25شهریور چه روز هایی تکمیل وجه ساینا فروش فوق العاده داشتیم؟
20اردیبهشت واریز 31خرداد : ما هم تحویل 31 خردادیم واریز 20 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدیم
اتو تیر : اقا من حضوری رفته بودم سازمان فروش تو مخصوص دوباره خط تولید خوابیده و خبری از فاکتور شدن نیست باید یه فکری کرد امروز کسایی که تاکسی برقی ثبتنام کرده بودن جلوی وزارت صمت تجمع کرده بودن
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزجان دروغ میگن ما تحویل اول مهر بودن فروش فوری اول برج چهارم کل مبلغ رو واریز کردم ولی هنوز فاکتور هم نشده همش این ماه و ماه دیگه میکنن ...
فرهاد : سلام جناب سید سهیل امروز که چهارم هست هنوز زده انلاین ارسال مدارکم هیچی نزده یکم پلاک انلاین گرفته هنوز همون روال
امیدfxشیراز : چرا باورت نمیشه مجوز نخوردم هر چی هم زن میزنم نمایندگی جای اینکه من طلبکار باشم اون طلبکاره میگه چرا ایقد زنگ میزنید ی ماه از تحویلتون مونده میگم دوستان گرفتن میگه دارین اشتباه میکنین درسته زودتر از موعد داریم تحویل میدیم ولی نه اینقد
Vahid.x33 cvt : سلام، ماشین من هم اومد. جهت اطلاع : قرارداد : 13 / 03 / 1403 تائید لیزینگ : 13 / 04 / 1403 واریز پول - قیمت جدید : 21 / 04 / 1403 واریز وام : 08 / 08 / 1403 مجوز خروج : 03 / 09 / 1403 امروز زنگ زدن فردا گفتن بیا تحویل بگیر. تاریخ تحویل سیستمی 21 شهریور 1403
havale._ilam : تا قسط اول ماشین تحویل نمی دن
Gxl : اینکه میزنه پرونده دارای نقص هست باید چی کار کرد؟
دنا پنج دنده : دوستان عزیزی که دنا پنج دنده واریزی نود روزه آبان بودن فاکتور شدن امروز اعلام حضور کنند.تشکر