گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی j4 : از ۱۳ اردیبهشت پلاک شده ولی تحویل ندادن
علی j4 : از ۱۳ اردیبهشت پلاک شده ولی تحویل ندادن
واقعا : من به همه دوستان این گروه وابسته شدم.
علی j4 : از ۱۳ اردیبهشت پلاک شده ولی تحویل ندادن
علی j4 آذر ماه : سلام. کسی از آذر ماه تحویل گرفته؟
Em : در گروه ها نشر دهید هشدار به مردم و متقاضیان خرید خودرو از سایپا: پیش‌فروش اطلس E آغاز شده، در حالی که خریداران اطلس G هنوز حتی رنگ خودرو را ندیده‌اند! ما جمعی از مشتریانی هستیم که در ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و اسفند ۱۴۰۳ منتظر تحویل  خودروی اطلس G از سایپا بوده ایم . با اینکه ماه‌ها از زمان تحویل گذشته، هنوز هیچ خودرویی به دست‌مان نرسیده و شرکت سایپا هیچ زمان‌بندی مشخصی برای تحویل ارائه نمی‌کند. اما نکته تلخ‌تر این است که در نهایت به‌جای اطلس G، دعوت‌نامه خودروی کوییک برای ما ارسال شده! یعنی خودرویی کاملاً متفاوت، با سطح کیفی و قیمتی پایین‌تر، که هیچ تناسبی با انتخاب اولیه ما ندارد. اکنون در چنین شرایط مبهم و ناعادلانه‌ای، شرکت سایپا اقدام به پیش‌فروش خودروی جدید اطلس E کرده است؛ بدون آن‌که پاسخ‌گوی خلف وعده‌های قبلی‌اش باشد. ما هشدار می‌دهیم: تا زمانی که اطلس G به تمام ثبت‌نام‌کنندگان تحویل نشده، پیش‌خرید مدل جدید، فقط تکرار یک اشتباه است. از مردم می‌خواهیم با آگاهی، از خرید احساسی در پیش‌فروش‌های جدید پرهیز کنند. تجربه ما، زنگ هشداری برای شماست.
شاهین جی : من اهواز هستم.وگرنه حتما میومدم
صدرا : سلام آقای بلوطکی به شما خودرو تخصیص داده شده یا آماده تخصیصه
رضا بلوطکی : درود دوستان تحویل اسفند بودم ۱۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم میخواستم ببینم هنوز فاکتور نشدوم سود تاخیر به چه صورت است الان با اون ۳۷۰ تومن پیش پرداخت و تکمیل وجه که انجام دادم سود تاخییر تعلق میگیره؟
مشتری بی پناه : سلام من 2 سال پیش سامانه یکپارچه جک s5 رو 450 میلیون گرونتر دادن بهم کل مبلغ رو نقدی گرفتند . البته من یکنفر نبودم حدود چند هزار نفر از مونتاژی ها بودم .1/5 سال دویدم هنوز نتونستم مبلغ اضافه رو بگیرم.خلاصه حکم دادن 265 میلیون برگردنن.3 بار حکم دادن -حکم تجدید نظر قطعی 3 ماهه صادر شده.هنوز به پولم نرسیدم.همه دستشون تو دستم همه .هوای همو دارن .شما فکر کردین امشب صدا و سیما گفت فردا صبح به پولتون میرسید.مافیای خودرو قوی تر از این چیزاست .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شعیب سلطانی : پانا تحویل31خرداد 3روز پیش تبدیل به المینیوم زدم رنگ‌سفید هم هس هیچ خبری ازفاکتور نیس🥹🥹😭
ساینا پذیرش 23مهر : سلام آقا توحید ارومیه خسته نباشید ساینا پذیرش 23مهر بودم طرح فوق العاده ولی با تاخیر تحویل شد 11 اسفند تحویل گرفتم هنوز سود تاخیر ندادن ولی تو وضعیت خودرو دو تا شماره چک آمده که هنوز تاریخ ارسال به بانک را نزده من ماشین فروختم حالا چه مدارکی میخواد برای گرفتن سود تاخیر از بانک حواله بود گرفته بودم یا باید خود مالک باشه ممنون میشم جواب بدین 🌹🌹
منوچهر : مرسی آقا توحید ممنون از وقتی که برام گذاشتی و پاسخ دادی
دانیال : کاستومر اطلاعات خودرو پیش قرارداد یا بیمه باید باشه
207 پانا فولادی سفید 31 خرداد پیش فروش : داخل کاستوم دیدم
محسن : سلام توحید امیدی هست 29بهمن امروز فاکتور بشه
در آرزوی دنا پلاس : جواب به سعید . هیچ تضمینی نیست مشکی زودتر فاکتور بشه . من نمیدونم چرا دیرفاکتور میکنن . احساس میکنم این عرضه قطره چکانی یه فکرهای دارن میخوان دوباره گرون کنن . چقدر ما ایرانی ها برای یه ماشین بی ارزش داریم اذیت میشم اونهای که حوله دارن میخرن حواسشون باشه . البته دعا میکنم افزایش نداشته باشه
حسن : آقا هومن ماشین سفید رو که به رنگ سفید نمیشه تغییر بدی. خودت داری میگی از اول سفید انتخاب کرده بودی دیگه. این برا همه میاد فقط بدرد کسایی میخوره که رنگشون سفید نیست
ثبت نامی اطلس : ثبت شکایت ازسایپاوبارگزاری مدارک درسامانه 124انجام شد
حمید رضا : سلام آقا توحید بنده 6بهمن فروش فوری ساینا نوشتم ولی14اردیبهشت تحویل ماشین زدن چون سخااون روز تحویل دادم الان از ما هم بیمه و مالیات کسر میشه چون نمایندگی میگفت تکمیل وجه کردین دیگه نباید پولی بریزید