گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مژگان : تا کیبه طریق مختلف دست توی جیب مردم کنه؟مگه میشه من خودرو به صورت قطعی در سال1403تحویل 1404خریده باشم و اینبار به بهانه دیون دولتی173میلیون دیگه پرداخت کنم؟از کجا باید پول تهیه کرد وقتی حقوقت ماهی 20میلیون بیشتر نیست ؟اکر دزدی نیست پس چیه؟
حسین : آخه چطور مردم از دولت زده نشند این دزدی که دیگه ه مثل روز روشنه نکنید اینقدر به مردم فشار میارید یه روز دودش تو چشم خودتون می‌ره
شاهین جی : سلام من امروز تماس گرفتم شرکت.گفتن تا 12اذر پلاک شده.
دی ماه : چجوری من ۲۶ام تکمیل وجه کردم سخاهم همون ساعت ۱۱صبح دادم فاکتورنشدم بعد ۲۷ام فاکتورشده؟؟
اشکان شوریده : از همه کسایی که دلداری دادن ممنون من ماشینمو گذاشتم تو جمعه بازار مشهد برا فروش پول جمع میکنم از بازار آزاد یک kmc a5 میگیرم حالم از کرمان موتور داره بهم میخوره دیگه
ساسان : ببخشید عصبی بودم...اشتباه به جای ۳خرداد ۳آذر نوشتم..شما ببخشید...
X5 masoud : دوستان سود تاخیر در تحویل خودرو را که همه در جریان هستند .ولی ضرر بیمه را کی باید بده طرف ۶ ماه خودرو را دیر تحویل میگیره قاعدتاً ۶ ماه بیمه هم ضرر می‌کنه .ایا این را هم باید در دادخواست جریمه تاخیر قید کرد؟؟؟
X5 masoud : دوستان سود تاخیر در تحویل خودرو را که همه در جریان هستند .ولی ضرر بیمه را کی باید بده طرف ۶ ماه خودرو را دیر تحویل میگره قاعدتا ۶ ماه بیمه هم ضرر میکنه .ایا این را هم باید در دادخواست جریمه تاخیر قید کرد؟؟؟
نرگس : دوستان تحویل ۳۰اسفند تارا دستی پیش فروش کسی فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرینا : سلام دوستان من فروش فوق العاده ساینا اس بودم 10 بهمن تکمیل وجه کردم کسی میدونه کی فاکتور میشه؟
207 پانا خرداد : سلام دوستان من 207 پانا سفید پیش فروش تحویل 31خرداد رینگ فولادی امروز فاکتور شدم تکمیل وجه 19فروردین
7بهمن : اگه سند کمپانی بیاد نمایندگی تماس میگیرن یا پیام میاد؟!
اکبر : پولمون رفت منم به این نتیجه دارم میرسم این هاهم تعطیل میکنن بعدم بدن میگن شرایط خراب بوده و مقصر ما نبودیم در هر صورت بازنده هستیم
سایناتکمیل وجه 29بهمن : چقدرطول میکشه فاکتورشدم وچقدربعدازفاکتورطول میکشه تحویل بدن ؟ واینکه آیا میشه انتقال سندزدیاتایک سال نمیشه؟
شیخ زاده کچل : دوستان که فاکتور نشدیم باین شرایط مذاکرات بعید می‌دونم دیگه ماشینی تحویل بدن بهمون چون آخرش به جاهای بدی میرسه که دیگه خودتون میدونید
سورن سفید : هنوز خردادی ها فاکتور تشدن ظاهرا تا 13 خرداد فاکتور شده هنوز خیلی مونده تا تیر
31خرداد پیش فروش : کسی فاکتور شده 31 خردادی هااا آیا؟
سایناتکمیل وجه 29بهمن : آقاتوحیدارومیه الان بااین وضعیتی که گفتم چندروزتاخیرحساب میشه برام وسودش چقدرمیشه
رضا پانا تبدیل به مشکی و رینگ : ب207 ممنون برادر . من پرسیدم نمایندگی برای واریز وجه کامل روز اول و دوم خیلی تاثیر داره. از روز سوم دیگه روال خودش میره برای فاکتور شدن.احتمالا تا شنبه فاکتور بشی چون من اخرین به روز پرونده تا 25 بود امروز صبح فاکتور شد