گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : من امروز تماس گرفتم با سایپا، گفت شاهین دنده مشخص نیست کی پیام میاد ، ولی میاد، از امروز تا زمستون، و خودرو چیز دیگه ای هم نیست ، همون شاهین دنده.
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : درجواب این دوست عزیز سامانه یکپارچه درست هست الان توی پروفایلم بودم
بیژن : سلام من 13 مهر هستم تارا v1 پلاس هنوز فاکتور نشدم
علی احمدی : سلام دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک آپشنال تحویل ۳۰ مهر ۱۴۰۳ کی فاکتور میشه ؟
آریو : تورو خدا یکی اینه پیدا کنه من کتکش بزنم دلم خنک بشه
Sh : سلام آقای هادی اون لینک فکر کن مشکل داره مجددأ خدمتتون فرستادم https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus
حسین... : در اینکه بعضی از افراد این صفحه منسوبین به سایپا هستند هیچ شکی نیست.بالاخره این شرکت‌ها هزینه های خاصی رو برای فضای مجازی منظور میکنن وهدفشون اینه که اقدامات شرکتشون رو توجیه کنن ولی اگه منظورتون از جیره خور من بودم بدونین که سخت در اشتباهید اگه وقت داشتی کامنتای قبلیمو بخون ولی خوب یکسری چیزا واقعیت هستن منجمله اینکه ما تا پایان زمستون هیچ حقی برا شکایت از سایپا نداریم . حالا اگه میگین میشه ازش شکایت کرد راهشو به منم نشون بدین(البته مستدل وحقوقی)منم پابه پاتون میام
یاری : اطلاعیه اصلاح اطلاعات برگشتی خودرو ساز 21 / 04 / 1403 به اطلاع کلیه متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودرو داخلی که سفارش ایشان بر اساس اطلاعات ارسالی خودروساز لغو شده است می رساند، اطلاعات ارسالی توسط شرکت خودروساز در حال اصلاح می باشد . لازم به ذکر است پس از اصلاح و ارسال مجدد اطلاعات توسط شرکت خودروساز در اسرع وقت پروفایل متقاضیان در سامانه بروز رسانی خواهد شد. بستن
وحید : به محمد داداش، من فقط پیش فروش خودرو فرسوده برنده ریرا شدم برای فروش فوری ها پیامک رفت، هم تحویل مرکز اسقاط دادن، هم برای واریز پول براشون پیامک رفته که ریختن الان برای ما که پیش فروشیم تا این لحظه هیچی نیومده، حداقل ی پیامک نزدن که بگن یک ماه دیگه براتون میاد یا چی، هیچی برام نیومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا دنا اپشنال پیش فروش 30مهر : دوستان تکمیل وجه 11 شهریور تحویل 30 مهر هنوز فاکتور نشدم
مرتضی دوگانه : سلام آقای ویسی یعنی شما بغیر کارت طلایی مبلغ 52میلیون اضافه تر پرداخت کردید
نادر غالبی : تا 25شهریور ساینا اس فاکتور شد
فاطمه : جریان تحویل حضوری چیه مگه نمیفرستن نمایندگی که انتخاب کردیم چرا بعضی ها میگن تحویل حضوری زدیم
دنا اتوماتیک آپشنال : از ما قرار بود 8 مهر تحویل بدن 28 آذر فاکتور شده
آریزو5 : من هم تحویل 18 شهریور بودم فردا تحویل میگیرم.. جهت اطلاع دوستان
عباس : باید ببینی نامتو کی زدن برای بانک برای منو 20 شهریور نامشو‌زدن 23آبان واریز شد ربطی به تاریخ تحویلت نداره هروقت مدیران بزنه به بانک از اون زمان میری تو نوبت واریز برو شعبه سرو شرفی طبقه بالا نوبتتو بپرس تلفنی هم جواب نمیدن حضوری برو
طرح مادران دی ماه : بعید می‌دونم حالا حالا ها فاکتور بشه . تحویلیهای آبان ماه هنوز فاکتور نشده . احتمالا اوایل بهمن ماه فاکتوربشه
X55 pro : سلام تاریخ تحویل سیستمی 25 شهریور 1 آذر ماشین را تحویل گرفتم لیزینگ بانک صادرات بودم
عباس : سرکار گزاشتن این آقا مجیدو برای منم تحویل 17 شهریورم اومده تهران انباره تهرانه منتظرم بفرستن نمایندگی اریزو 5