قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

"به داشته‌هایت قناعت کن" عبارتی است که هیچ کاربردی در فرمول 1 ندارد و نخواهد داشت؛ در عوض "قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید" ورد زبان و شرح حال این روزهای مهندسان و رانندگان این ورزش است. بله، مصیبت قوانین جدید هر سال پیش از شروع فصلی نو گریبان گیر تیم‌ها می‌شود. به قدری این قوانین تغییر می‌کند که برخی تیم‌ها حتی دو تیم سازنده دارند، یک تیم برای سال‌های زوج و یک تیم برای سال‌های فرد! قوانین فصل 2014 که در جولای 2013 اعلام شد باز هم نشان از تغییرات زیاد فنی خودروها می‌داد و همین امر تیم‌ها را به شدت تحت فشار قرار داد؛ چراکه در این فاصله کم تا شروع فصل بعدی باید یک مدل کاملاً متفاوت را به تکامل برسانند.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

فصل گذشته خودروها از یک موتور هشت سیلندر خورجینی 2.4 لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌کردند، اما در فصل پیش رو تمام تیم‌ها می‌بایست یک موتور 1.6 لیتری مجهز به توربو شارژر و سیستم ذخیره انرژی (KERS) را طراحی و بر روی خودروها نصب کنند. نیروی ذخیره شده توسط سیستم ذخیره انرژی با تولید 160 اسب‌بخار قدرت اضافی به مدت 30 ثانیه در هر دور از طریق خروجی‌های اگزوز به کمک خودرو و راننده می‌آید. طبق قوانین ابلاغ شده دور موتور پیشرانه‌های جدید نباید مرز 15,000 دور در دقیقه را رد کنند و از طرفی می‌بایست بتوانند برای 5,000 کیلومتر بی وقفه به کار خود ادامه دهند، بر خلاف قانون قبلی که کارآمدی موتور را تا  کیلومتر 2,000 فعالیت مداوم تعیین کرده بود. بدون شک فرمول یک بزرگترین تغییرات چند دهه اخیر را به خود خواهد دید.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

"لوکا مارمورینی" (Luca Marmorini) مهندس ارشد بخش طراحی و توسعه موتور در تیم فراری بر این باور است که هیچ یک از جنبه‌های پروژه جدید نسبت به دیگری ارجهیت ندارد و به عبارتی تغییری 180 درجه‌ای باید شامل حال طراحی موتورها و خودروها شود. در سال‌های قبل زمانی که موتورها در پیست مسابقه تحت فشار زیاد قرار می‌گرفتند، حذف شدن راننده‌ها به دلیل مشکل موتور خودروها اتفاقی عادی محسوب می‌شد، اما در حال حاضر کیفیت ساخت پیشرانه‌ها به حدی رسیده است که تقریباً شاهد حذف شدن راننده‌ای به دلیل مشکل فنی موتور نیستیم. در واقع راننده‌ها و تیم‌ها به راحتی از سلامت موتور اطمینان کامل داشتند؛ مهندسان دلیل رسیدن به این حد از تکنولوژی ساخت را مدیون تغییرات جزئی قوانین طی سال‌های اخیر می‌دانند اما قطعاً سال آینده شاهد داستان کاملاً متفاوتی خواهیم بود.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

مهندس تیم فراری در رابطه با این تغییرات گفت: "تیم‌های سازنده باید در فاصله زمانی بسیار کم یک پیشرانه جدید تولید کنند که همین امر باعث کاهش میزان اطمینان از عملکرد موتورها خواهد شد و در نیتیجه به فاکتوری تعیین کننده در گرندپری‌های ابتدای فصل آینده تبدیل می‌شود. از آن جایی که بیشتر تیم‌ها توربوشارژر را در قسمت مرکزی عقب موتور قرار می‌دهند، دمای بخش‌های الکترونیکی نزدیک به موتور به هزار درجه سانتیگراد می‌رسد که مشخصاً چالشی بزرگ برای مهندسان خواهد بود. به عبارتی دیگر کنترل دمای قسمت‌های خودرو یکی از اصلی ترین مسائلی است که مهندسان باید توجه ویژه‌ای به حل آن داشته باشند". مارمورینی در صحبت‌های خود از تست یک نمونه موتور، مشابه پیشرانه‌ای که در مسابقات فصل آینده استفاده خواهد شد خبر داد و ادامه داد: "برنامه تیم فراری برای آماده شدن برای آغاز مسابقات در ماه ماه مارچ یک برنامه چالشی است. حتی در این مدت فرصت سر خاراندن را نخواهیم داشت اما  مطمئن هستیم که با قدرت وارد مسابقات 2014 خواهیم شد. البته تنها در روز اول مسابقات متوجه کیفیت خودروی ساخته شده خواهیم شد".

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

محدودیت استفاده از سوخت یکی از موارد دیگر ذکر شده در آیین نامه جدید است که حسابی ذهن مهندسان و محققان فعال در ساخت موتورها را به خود مشغول کرده است. با این وجود باز هم به نظر می‌رسد که رانندگان در حین مسابقه بیشتر باید به مصرف سوخت توجه کنند تا مسابقه که بدون شک این اتفاق به ضرر این ورزش تمام خواهد شد. قطعاً همه از این که فرمول 1 نیم نگاهی به صرفه جویی در مصرف سوخت دارد بسیار خرسند خواهند شد اما از طرفی فرمول 1 نیز ورزشی نیست که در آن تیم‌ها بخواهند فقط برای نیمی از مسابقه با تمام قوا رقابت کنند.

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید

به عقیده مارمورینی با گذشت زمان موتورهای جدید پیشرفت خواهند کرد، اگرچه در ابتدای مسیر با تغییرات زیادی رو به رو خواند شد اما به مرور این تغییرات کمتر و کم تر خواهد شد و در نهایت به حد کمال خود می‌رسند. مثلماً در فصل آینده تیمی که یک موتور مناسب و قابل اتکا طراحی کرده باشد به موفقیت خواهد رسید و نتایج بهتری کسب می‌کند. اما این که در طول فصل تیم‌ها با مشکل فنی رو به رو نشوند کمی دور از انتظار است. گفتنی است که نیروی تولیدی موتورهای ساخته شده در فصل جدید در مجموع مشابه توان تولیدی پیشرانه‌های فصل گذشته خواهند بود. در جدول زیر تفاوت نیروی تولیدی دو موتور را مشاهده می‌کنید.

  نیروی موتور نیروی سیستم KERS مجموع نیرو
قدرت موتورها در فصل 2014 750 اسب بخار 80 اسب بخار 830 اسب بخار
قدرت موتورها در فصل 2013 650 اسب بخار 160 اسب بخار 810 اسب بخار

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

 

قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید


منبع

Formula1Ferarri

برچسب : فرمول 1 , پیشرانه , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: Goyban Bahar
13

یعنی دارن زور میزن مسابقات رو هیجانی نگه دارن !
خو فتل رو یه جوری سرکیسه کنید راحت شید!
22:04  1392/10/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : سلام دوستان ، یه سوال دارم . تاریخ تایید احراز محل سکونت روزیه که آدرس محل سکونت توسط پست یا راهور در سایت سخا تایید میشه ؟ یا تاریخی که برگه سخا رو به نمایندگی تحویل میدیم ،؟
شاهین cvt : سلام من تماس گرفتم گفتن سخا تا آخر بهمن فاکتور شده(کسانی بودند که سخا دیرتر ثبت شده ) و نوبت سخا ۱ اسفند هست که به زودی فاکتور میشه
ریگی : سلام آقا مسعود ماشین شما رو بعد از چند ماه تأخیر تحویل دادند ؟؟
علیرضا ۱ : از بهمنی ها کسی هست هنوز فاکتور نشده باشه ؟؟
سهند دی : سلام دوستان من امروز زنگ زدم به پارس خودرو(02148913595) ، گفتم داخل قرارداد ذکر شده 16 درصد سود مشارکت ، چرا لحاظ نشده .میگه طبق قانون چون ما به شما ماشین ارزون دادیم سود نمیدیم، و قانون هم مقدمه بر قرارداد😐 تهشم گفت قرار نیست سود مشارکتی بدن به کسی ، مگر اینکه بازرسی ورود پیدا کنه که بعید میدونم. تو چه مملکتی داریم زندگی میکنیم ما😐
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به همه عزیزان دعوتنامه موعد تحویل آذر ماه از تاریخ 20 آبان صادر و تا 4 آذر مهلت تکمیل وجه داشت. همه عزیزانی که در این بازه تکمیل وجه کردند قطعا فاکتور و یا پلاک شدن. از 4 آذر تااااا یکم اسفند هیچ دعوتنامه و تکمیل وجهی نداشتیم. دعوتنامه دی و بهمن ؛ یکم اسفند صادر و تا 13 اسفند مهلت واریز داشت. دعوتنامه اسفند 14 اسفند صادر و تا 26 اسفند مهلت تکمیل وجه داشت. دیگه باید اول اسفند فاکتور بشه. عزیزان طرح عادی اول اسفند اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید با نام شهرر و استان. طرح مادران تا 9 اسفند فاکتور شده.
دی ماه : والا ما دی ماه بودیم یکماهه هم فاکتور کردیم انگارنه انگار شما فکرکنم اخرای خرداد اینا براتون دعوتنامه بفرستادند تحویلش مرداد وشهریور خداخیرشون نده الان به شما سود نمیدن ازدیماه ۹تومن هم‌گرون ترگرفتند هیچ به هیچ بعد تکمیل وجه یکماه بعدش ماشین ندن سود تعلق میگیره
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس 55 پرو : شما رفتین چی شد مگه تو این کشور به مردم بها میدن که اعتراض هم بکنیم .چه بیست نفر چه هزار نفر تصویب شده رفته به حرف ما کسی گوش نمیده
بهار : سلام وقت بخیر واقعا جای تاسف داره اینطور صداقت ندارند موقع ثبت نام ازشون پرسیدم چقدر میشه گفتن خیلی ناچیزه بله از نظر شما که دریافت کننده هستید ناچیز به نظر میرسه حتما انصراف میدم
حمید : سلام کی افزایش میدن؟؟؟کن دنا اتومات دارم میخام بفروشم قیمت چند بزارم
اریزو : به جای ناله و نفرین که کاری از پیش نمیبرین اون موقع که میگفتیم تجمع کنیم جلو در شرکت هیچ کدومتون نیومدین.کلا 20 نفر که اونم فایده نداشت.از ماست که برماست حقنونه هرچی سرمون بیاد
4 تیر : پس احتمالا مدل 1403 بوده میخوان 1404 بدن چون مدیران خودرو تو فروش مدل و لحاظ میکنه...البته به نظر من
احسان : نه بابا هیچی اسفند ثبت نام کردم قطعی 1700دادم تحویلشم سه ماه بود که زده تو سایت پنج مرداد چون مثل اینکه خیلی ریز و موچیک کنار تحویل نود روز نوشتن (اداری) بابا به کی بریم بگیم این پول تو بانک میخوابید سه ماه 150 میلیون میومد روش
شاهین تیگو 7 : دوستان از مجوز تیگو 7خبر ندارین؟من قبل از عید فاکتور شدم.پیامک هم نیومده
نگین .ایکس 55 پرو : برای ما هم ایکس 55 آمده 168 میلیون خورده ای فاکتور نشدیم شاسی 403 خورده مدل 404 انشالله این پول که از مردم میگیرن گیر کنه گلوی تک تک عاملین این گرامی واین پول زور .خبر ندارن ملت تا النگوی بچش میفروشه تا بتونه ماشین رو تحویل بگیره هنوز 7 ماه بلاتکلیف .خدا جواب شونو بده
محمد : اطلسglتاچه تاریخی فاکتور شده
حسین : اتقافا 90روزشون ردشده ولی پیامک دادن باید بدن