چگونه بعد از تعویض پلاک، از وضعیت کارت خودرو مطلع شویم؟

 

چگونه بعد از تعویض پلاک، از وضعیت کارت خودرو مطلع شویم؟

 

رپورتاژ - اگر در روزهای اخیر تعویض پلاک برای خودروی جدیدتان انجام داده باشید، می‌دانید که باید منتظر کارت ماشین خود بمانید. فرآیند صدور و ارسال کارت ماشین حدود ۱۰ روز زمان نیاز دارد؛ اما، گاهی به علل متفاوت تأخیر دارد که برای اغلب افراد آزاردهنده است. در نتیجه، معرفی روش‌هایی برای پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین، همراه ما باشید.

چرا پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک ضرورت دارد؟

حتما می‌دانید که کارت خودرو مهم‌ترین مدرک شناسایی خودرو است که مالکیت شما بر خودرو را با اطلاعات موجود بر روی خود اثبات می‌کند. این اطلاعات عبارتند از:

·       مشخصات خودرو: نوع، مدل، شماره پلاک، شماره VIN، مشخصات فنی شامل شماره موتور، شاسی و ... .

·       مشخصات مالک خودرو: نام، نام‌خانوادگی، شماره ملی، شماره شناسنامه، نام پدر و ... .

اکنون، پرسش این است که اهمیت پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک در راستای دریافت آن چیست؟ در ادامه، علل اهمیت مهم‌ترین مدرک شناسایی خودرو یعنی کارت خودرو را بیان می‌کنیم تا از لحظه‌ی صدور تا لحظه‌ی ارسال آن را رهگیری کنید.

کارت خودرو برای دریافت کارت سوخت، دریافت معاینه فنی، تعویض پلاک برای خرید و فروش، اثبات مالکیت به هنگام توقف به دست پلیس و ... نیاز است.

علاوه بر این در صورت نداشتن کارت خودرو به هنگام جریمه،  امکان توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ نیز وجود دارد.

بنابراین، پیگیری دریافت کارت ماشین پس از تعویض پلاک باید انجام شود. شاید بپرسید که چگونه؟ در ادامه، روش‌های متنوعی را برای اطلاع از وضعیت صدور و ارسال کارت ماشین معرفی کرده‌ایم. شما می‌توانید آنها را با هم مقایسه کنید؛ سپس، بهترین را برگزینید.

روش‌های پیگیری کارت خودرو بعد از تعویض پلاک کدامند؟

خوب است بدانید که فرآیند صدور و ارسال کارت خودرو بعد از تعویض پلاک، فرآیندی ۱۰ روزه است که گاهی تأخیر دارد؛ اما، چرا؟

·       مشکل صدور کارت

·       مشکل ارسال کارت

حالا پرسش این است که اگر کارت خودرو پس از ۱۰ روز به دستمان نرسید، چطور متوجه شویم که مشکل در مرحله‌ی صدور بوده است یا در مرحله‌ی ارسال؟ در ادامه، روش‌های پیگیری کارت خودرو را معرفی می‌کنیم؛ بنابراین، شما می‌توانید متوجه شوید که کارت خودروی شما در کدام مرحله‌ است!

استعلام کارت خودرو از سامانه‌های استعلام و پرداخت

سامانه‌های استعلام و پرداخت متعددی وجود دارد که امکان پیگیری کارت ماشین را فراهم کرده‌اند. قبضینو یکی از همین سامانه‌هاست. قبضینو سامانه‌ي یکپارچه‌ی انواع استعلام و پرداخت دوره‌ای است که خدمت پیگیری مدارک خودرو را در کنار سایر خدمات خود در سایت و اپلیکیشن فراهم کرده است.

کافیست، شماره پلاک ماشین را به همراه کد ملی مالک خودرو و شماره موبایل متعلق به کد ملی مالک خودرو وارد کنید تا وضعیت صدور و ارسال کارت خودرو به همراه سند خودرو را مشاهده کنید. شما می‌توانید جزئیاتی مانند بارکد پستی، وضعیت کارت خودرو، وضعیت سند خودرو، تاریخ چاپ و شماره پلاک را به‌هنگام استعلام مدارک خودرو از قبضینو مشاهده کنید.

در ضمن، شما می‌توانید در صورت مشاهده‌ي وضعیت «تحویل شده به پست» بر روی گزینه‌ی «پیگیری از پست» کلیک کنید؛ سپس، بارکد پستی را وارد کنید تا از وضعیت مرسوله پستی خود نیز باخبر شوید.

برای اطلاعات بیشتر درباره کارت خودرو می‌توانید مقاله «چگونه صدور و ارسال کارت خودرو را پیگیری کنیم؟» را مطالعه کنید.

چگونه بعد از تعویض پلاک، از وضعیت کارت خودرو مطلع شویم؟

استعلام کارت خودرو از سامانه‌ی راهور

پلیس راهور، امکان استعلام کارت ماشین را پس از تعویض پلاک فراهم کرده است؛ کافیست، وارد سایت راهور۱۲۰ شوید و گزینه‌ی پیگیری مدارک خودرو را انتخاب کنید. در ادامه، احراز هویت را در سامانه سخا انجام دهید تا به خدمات دسترسی داشته باشید. شما باید شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل متعلق به کد ملی را وارد کنید تا وضعیت کارت خودرو را از لحاظ صدور و ارسال دریابید.

مهم‌ترین ضعف سامانه راهور این است که برای استفاده از کلیه خدمات آن باید در سامانه سخا ثبت نام کنید. در غیر این صورت، امکان استعلام وجود ندارد. همچنین سایت پلیس راهور خدمات جامعی ندارد؛ بلکه، تنها خدمات مرتبط با پلیس را ارائه می‌دهد و برای دسترسی به خدمات مورد نیاز خود از سامانه‌های دیگر استفاده کنید.

پیگیری کارت ماشین با کد *۱۱۰#

شما می‌توانید کد دستوری *۱۱۰# را در بخش شماره‌گیر تلفن همراه خود شماره‌گیری کنید تا استعلام کارت ماشین را بگیرید؛ البته، این روش در حال حاضر غیرفعال است.

رهگیری کارت خودرو از پست

پیگیری کارت ماشین از طریق پست با سه شیوه‌ی متفاوت امکان‌پذیر است. در ادامه، شیوه‌ها را معرفی می‌کنیم:

·       شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰

·       سرشماره‌ی پیامکی ۲۰۰۰۴۴۱

·       ادرس سایت اینترنتی najatracking.post.ir

کافیست، در روش اول و دوم بارکد پستی را داشته باشید؛ اما، در روش سوم باید شماره پلاک به همراه کد امنیتی را وارد کنید. شما می‌توانید وضعیت ارسال یا عدم‌ارسال کارت خودرو را از شیوه‌های متفاوت استعلام کارت ماشین از پست پیگیری کنید؛ اما، وضعیت صدور یا عدم‌صدور مشخص نخواهد بود. در نتیجه، این روش ناقص است؛ بنابراین، پیشنهاد ما استفاده از روش استعلام کارت خودرو از سامانه‌های استعلام و پرداخت است که اطلاعات صدور کارت ماشین را در کنار اطلاعات ارسال نشان می‌دهد.

برگشت خوردن کارت خودرو

حتما تا به اینجا از اهمیت پیگیری کارت خودرو همچنین روش‌های پیگیری کارت خودرو آگاه شده‌اید؛ اما، گاهی پیش می‌آید که کارت خودروی شما برگشت می‌خورد! در این مواقع چه باید کرد؟

هنگامی که کارت خودرو به اداره‌ي پست برگشت می‌خورد، حدود ۳ ماه در آنجا نگهداری می‌شود. در صورت عدم مراجعه مالک اصلی، کارت خودرو به اداره صادرکننده ارسال می‌شود حدود ۳ ماه نیز در آنجا نگهداری می‌شود. در نهایت، فرایند بازیافت انجام می‌شود؛ بنابراین، اگر شخص مجدد نیاز به دریافت کارت خودرو داشته باشد، باید مراحل صدور و ارسال کارت خودرو را از اول در مراکز تعویض پلاک انجام دهد.

چگونه بعد از تعویض پلاک، از وضعیت کارت خودرو مطلع شویم؟

پیگیری برگشت خوردن کارت خودرو با قبضینو

همانطور که پیش از این ذکر شد، پیگیری کارت خودرو با قبضینو از لحظه‌ی صدور تا لحظه‌ی ارسال امکان‌پذیر است. در نتیجه، اگر کارت خودروی شما پس از مدت طولانی به دستتان نرسید، آن را با قبضینو رهگیری کنید تا در صورت برگشت خوردن از مکان فعلی آن آگاه باشید.

قبضینو؛ کامل‌ترین روش استعلام وضعیت مدارک ماشین

کامل‌ترین روش پیگیری کارت خودرو روشی است که از لحظه‌ی صدور تا لحظه‌ی ارسال شما را در جریان وضعیت کارت ماشین قرار داده باشد؛ بنابراین، روش‌هایی که تنها وضعیت ارسال را مشخص می‌کنند، ناقص‌اند. در نتیجه، قبضینو کامل‌ترین روش استعلام وضعیت مدارک ماشین شامل کارت خودرو است. در ضمن، قبضینو مزایای متعددی دارد که در ادامه بیان می‌شود:

·       ارائه‌ی خدمات جامع استعلام و پرداخت

·       نمایش وضعیت تمام مدارک خودرو

·       مشاهده‌ی اطلاعات به روز

·       نمایش جزئیات کامل

·       نگهداری اطلاعات

·       ذخیره سوابق

·       و ...

چگونه بعد از تعویض پلاک، از وضعیت کارت خودرو مطلع شویم؟

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تعویض پلاک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امیرارسلان‌فتحی
0

خیلی‌خوب‌مرسی‌ا ز‌‌سایت
01:36  1401/12/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عارف : آستانه ی صبر ته کشیدن درست ولی کارشناسای سایپا بهشون دیکته شده که یکی به میخ، یکی به نعل، جوری حرف بزنن که نه سایپا محکوم بشه و از اون طرفی ته دل مشتریا رو خالی کنن که به همینا بسنده کنن و میدون رو خالی کنن.
فرامرز مهر : داداش از کرمان موتور حتی دوچرخه هم نخر اینا نقدی پارسال رو هم ندادن ام وی ام بخر اینا پرسنلشون هم پول و که گرفتن بهت بی ادبی میکنن انگار همشون یه جور آموزش دیدن نمک به زخم مشتری بدبخت میریزن
J7 صادرات : تو این خرابه ثبت نام نکنید سرمایتون و تو خطر نندازید پول در آوردن سخت شده
ناشناس : اصلس اتومات سهند اتومات روانه بازار میشه
چانگان 55 : با تشکر از بانی محترم امضا شد
ناشناس : اطلس اتومات سهند اتومات هم به روانه بازار میشه
متین : اینجانب مدیرعامل لامبورگینی میباشم.
ناشناس : اطلس اتومات سهند اتومات هم به ذوانه بازار میشه
عارف : اینم بعید نیست که اطلس و سهند تا موقع تحویل افزایش قیمت بخورند. قیمت روز حساب میشه دیگه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جومنگ : شرکت سایپا باید یک ریال از مردم پول نگیرد چون دوسال بااعصاب وروان مردم بازی می کنه
علی : سفید مشکی 9اسفند
4714 : کدوم استانی احمد ؟ برا منم اینجوریه
پژو207 : تاریخ 6 فاکتور شد تا امروز که حمل تیک خورد
روح بهمن : به امیدخدا دعوت نامه اسفند میاید تا بهمن فاکتور شروع کنن اسفند میفرستن
ایکس 33 اتومات اسماعیل : خدا کنه از فردا صبح فاکتور خودروها شروع بشه
عبودی : بنده 27 ام فرودین تکمیل وجه کردم تا امروز (الان) فاکتور نشده
اپشنال مشکی12 : از یک روز تا چندین ماه
احمد 33کراس : داداش جای الوند پیام نزار و مردم رو گرفتار نکن جمعه تعطیله جلسه نمیزارن خب
17اسفند تکمیل وجه.تبدیل21 : دوستان اینجا کسی خراسان رضوی یامشهدی هست ک فاکتور شده باشه یا تواین چند روز قراره ماشینشو تحویل نمایندگی بدن؟؟