جای خالی تکنولوژی در مراکز تعویض پلاک خودرو

 

جای خالی تکنولوژی در مراکز تعویض پلاک خودرو

 
سال‌ها از اجرایی شدن قانون تعویض پلاک خودرو می‌گذرد و حالا این پروسه پیچیده به بخشی پذیرفته شده از سوی مشتریان تبدیل شده است. این درحالی‌ست که هنوز مناقشه قدیمی بین نیروی انتظامی و سیستم قضایی مبنی بر لزوم یا عدم لزوم سند زدن خودرو در دفترخانه‎ها به قوت خود باقی‌ست و ظاهرا علیرغم بروز حواشی فراوان طی دو سال اخیر، هنوز هیچ انگیزه‌ای برای رفع این ابهام قانونی توسط قانون‌گذاران مجلس نشین دیده نمی‌شود و مشتریان به ناچار پروسه تغییر مالکیت را از طریق هر دو نهاد موازی مذکور پیگیری می‌کنند.
 
سری به مرکز تعویض پلاک خاوران می‌زنیم تا مراحل تعویض پلاک و شرایط این نهادهای واسطه را در روند خرید و فروش پیگیری کنیم. ساعت نزدیک به 10 صبح است و این مرکز تقریبا خلوت به نظر می‌رسد. البته این امر به نظر مراجعه کنندگان طبیعی به نظر می‌رسد.
 
 
مرد جوانی که قصد فروش خودرو خود را داشته از دردسرهایش برای فروش رنو داستر سفید رنگش و از بازار ملتهب و پراسترس خودرو می‌گوید:
 
«بازار خودرو این روزها حال و هوای عجیبی دارد و رکورد تورمی کم سابقه‌ای را تجربه می‌کند، به همین دلیل هم تعداد معاملات خودرو کاهش یافته و مراکز تعویض پلاک چندان شلوغ و پر ازدحام به نظر نمی‌رسند.»
 
از حرف‌هایش مشخص است که دستی در خرید و فروش خودرو دارد: «در شرایط عادی پروسه تعویض پلاک خودرو معمولا حدود دو تا سه ساعت زمان نیاز دارد.» مراکز تعویض پلاک صرفا در ساعات اداری فعالیت می‌کنند و لازم است که طرفین معامله یا وکلای آنها در مرکز حضور داشته باشند. ازین شرایط می‌توان نتیجه گرفت که چه میزان زمان تنها در طی این پروسه به هدر می‎‌رود.
 
سالانه حدود 1.5 میلیون خودرو صفر کیلومتر به بازار اضافه می‌شوند و بر اساس برخی آمارها حجم بازار خودروهای کارکرده نیز به حدود 5.5 میلیون معامله می‌رسد، با جمع کردن دو عدد فوق و درگیر شدن دو نفر در هر معامله شاهد هدر رفت زمانی در حدود 42 میلیون نفر ساعت در طول یک سال هستیم که از ساعات اداری مفید کاسته شده و درگیر این پروسه می‌شود.
 
 
مراحل تعویض پلاک ؛ ساده اما وقت گیر
 
مراحل تعوض پلاک چندان پیچیده نیست، طرفین معامله باید مدارک خودرو شامل بیمه، معاینه فنی، سند (برگ سبز) و امثال این موارد را به همراه کارت ملی و شناسنامه را به مامور مربوطه تحویل دهند و در این مرحله بررسی سند مالکیت منزل یا اجاره نامه محل سکونت خریدار بیش از سایرین چالش‌زا می‌شود.
 
این درحالی‌ست که از اساس دلیل بررسی محل سکونت افراد در زمان خرید خودرو روشن نیست و اگر هدف قانون گذار در این زمینه، بدست آوردن اطلاعات از افراد و ثبت در سیستم‌های مربوطه برای پیگیری در موارد ضروری است. می‌توان گفت که حالا با وسیع‌تر شدن دولت الکترونیک و ثبت معاملات مسکن به صورت الکترونیکی و اینترنتی، انجام این بررسی در مراکز تعویض پلاک خودرو اساسا غیر ضروری به نظر می‌رسد و احتمالا با تکنولوژی فعلی قابل حذف است تا از پیچیدگی پروسه تعویض پلاک کاسته شود.
 
مرکز اطلاع رسانی راهور در این مورد به دیجیاتو اعلام می‎کند:
 
«در تمامی کشورها، اداره اقامت وجود دارد که تمامی شهروندان موظف هستند هرسال آدرس محل اقامت خود را به این سازمان ارائه کنند و از آنجائیکه این سازمان قدرت اجرایی دارد اگر شهروندان محل اقامت خود را اطلاع ندهد جریمه خواهند شد. در ایران وظیفه احراز سکونت شهروندان بر عهده سازمان ثبت احوال با همکاری اداره پست است. منتها از آنجائیکه در قانون ضمانت اجرایی لازم برای الزام شهروندان به اعلام منظم آخرین آدرس خود وجود ندارد، احزار سکونت شهروندان آنطور که باید صورت نمی پذیرد. بنابراین پلیس راهور با ورود اطلاعات سکونت هموطنان ،بانک اطلاعاتی را فراهم نموده تا در مواقع لزوم امکان احقاق حق خسارت دیدگان از سوانح ترافیکی فراهم باشد. از همین روی ثبت اطلاعات محل سکونت صاحبان وسایل نقلیه سختگیرانه انجام می‌شود. برای مثال در صورت تصادف و نیاز به آدرس محل سکونت فرد خسارت زننده، مرجع قضایی اطلاعات مالک را از پلیس راهور استعلام می‌کنند.»
 
 
در مرحله بعدی خودرو باید توسط فرد متقاضی تعویض پلاک به محل بازرسی برده شود که این بازرسی نیز معمولا شامل چک کردن شماره شاسی و مطمئن شدن از اصالت بدنه است توسط کارشناس راهور است که زمان زیادی طول نمی‌‎کشد.
 
دختر جوانی در گوشه سالن ایستاده و کلافه به نظر می‌رسد، با کاغذهایی که در دست دارد خودش را باد می‌زند تا کمی خنک شود. سعی می‌کند آرام و منطقی صحبت کند:
 
«طی کردن پروسه پرداخت خلافی به راحتی انجام می‌شود، اما سیستم ثبت اینترنتی جرایم به روز نیست و باید برای پرداخت تخلفات به پلیس +10 مراجعه کرد، همین کار را سخت می‌کند.چون بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا این مرحله را به زمان مراجعه به مرکز تعویض پلاک موکول کنند و نتیجه این می‌شود که چندین ساعت در صف بمانیم.»
 
طبیعتا با به روز رسانی سامانه ثبت تخلفات توسط پلیس و ساخت اپلیکیشن و توسعه سایر زیر ساخت‌ها، امکان حذف این بخش از مراحل تعویض پلاک وجود خواهد داشت.
 
بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی راهور  به دیجیاتو تمامی مراحل شماره‌گذاری و تعویض پلاک خودرو مکانیزه است و در دیتابیس کشوری انجام می‌شود. منتها حضور مالک و خریدار در تمامی نقل و انتقالات اعم از ملک و خودرو در هنگام خرید و فروش و انتقال سند، شماره گذاری و مواردی ازین قبیل الزامی است تا ابتدا احراز هویت انجام شود و پس از آن معامله انجام شود.
 
 
در نهایت نیز بررسی مدارک مربوطه توسط مدیران امر و دستور ساخت پلاک به بخش مربوطه، بین 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد و این وقت‌گیرترین بخش از مراحل تعویض پلاک است که به هدر رفت زمان و ازدحام در سالن‌های مرکز منجر می‌شود، اما به نظر می‌رسد که با توجه به امکان ثبت چند پلاک برای هر فرد، شرایطی برای بهینه‌سازی این مرحله نیز وجود داشته باشد.
 
برای مثال از آنجا که بسیاری افراد چند پلاک را همزمان در اختیار دارند، پس از فروش هر خودرو، پلاک مربوطه توسط مرکز نگهداری می‌شود و در نهایت اگر پس از چند سال فرد مذکور تمایل به استفاده از همان شماره پلاک روی خودرو دیگری داشته باشد، باید پلاک مربوطه مجددا در کارگاه ساخته شود (چرا که امکان نگهداری طولانی مدت از پلاک قبلی و یا جا‌به‌جایی آنها بین مراکز تعویض پلاک وجود ندارد) و همین پروسه نیز بسیار زمان‌بر است. از این رو شاید بتوان با بررسی مجدد جوانب امر، راه حلی برای تسهیل این روش پیچیده و پرهزینه یافت.
 
 
جالب آنکه در بسیاری از مراکز تعویض پلاک، در حالی که مراجعان منتظر دریافت مدارک یا پلاک‌های خود هستند، از سیستم رایج اعلام شماره (مشابه سیستم مورد استفاده در بانک‌ها) استفاده نمی‌شود و کارمندان مرکز به ناچار با داد از میان ازدحام سالن، نام متقاضیان را فریاد می‌زنند.
 
پسر جوانی که در سالن منتظر است تا او را صدا کنند سرش را تکان می‌دهد و می‌گوید:
 
«با این همه ازدحام و صدا چطور باید صدای آن خانم را شنید؟ من شنیده‌ام که اخیرا برخی مراکز به دستگاه لرزشی مشابه با رستوران‌ها مجهز شده‌اند، اما استفاده از این وسیله در تمامی مراحل تعویض پلاک فراگیر نیست. اگر بود ما در اینجا معطل نمی‌شدیم.»
 
در پایان پروسه تعویض پلاک عقربه‌ها نزدیک شدن یک ظهر را نشان می‌دهند، یعنی برای تعویض پلاک در یک روز خلوت حدودا نصف روز زمان لازم است. در نهایت می‌توان گفت که با توجه به گذر زمان، لزوم بازنگری در شیوه تعویض پلاک خودروها وجود دارد، چرا که به لطف پیشرفت تکنولوژی می‌توان به راحتی از میزان هزینه و هدر رفت متقاضیان کاست و این پروسه نسبتا پیچیده را تسهیل و بهینه سازی کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعویض پلاک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد s3 : سلام ثبت نام ۱۵ آبان هستم هیچ خبری نشده الان ۶ ماهه بعد از عید کسی s3 شاسی شده؟؟؟
همایون : بله ، ولی اگه موتور خراب شد حالا به هر علتی خواستی ببری نمایندگی مپ خودرو به تنظیمات کارخانه برگردونی مشکلی ایجاد نمیشه ، انداختن هدلایت و لامپ با توان بیشتر ۵۵ هم باعث ابطال میشه که اینم اگه مشکل برقی خورد لامپ فابریک رو ببند بعد ببر نمایندگی ، دودی کردن شیشه ها هم باعث ابطال گارانتی میشه اینم با کَندن برچسب دودی مشکل حل میشه ( ابطال گارانتی شیشه بالابرها ) ، البته برای هر بار سرویس ممکنه نمایندگی گیر بده ( اگه نبینن مشکلی پیش نمیاد ) . نکته اخر سایپا ۳ سال گارانتی موتور گیربکس داره اگه تا ۳۰ هزارکیلومتر و یا ۴ بار تعویض روغن مشکلی برای سلامت موتور و گیربکس پیش نیاد یعنی حداقل تا ۵ سال با استفاده معمولی موتور و گیربکس شما عمر میکنه
کیان : سلام بچه ها ریمپ کردن باعث باطل شدن گارانتی میشه؟
چان چان گان گان : یه پیشنهاد برای اونهایی ک خیلی نگران دریافت پیامک هستن. برید و از همه کسانی ک فیدلیتی دیگنیتی لاماری و.... ثبت نام کردن و موعد تحویل زمستان یا پاییز یا.... سال ۴۰۲ بودن سوال کنید ببینید چقدر طول کشید و چه زمانی براشون پیامک آمده. من خیلی تحقیق کردم و حتی به آگهی های فروش در دیوار هم تلفن زدم و سوال کردم و.... ۹۹درصدشون مثلا با موعد پاییز ۱۵ روز مانده ب آخر پاییز و مثلا موعد زمستان ها ۱۵ اسفند براشون پیامک رفته و واریز کردن. نتیجه این شد ک تقریبا ۹۹درصد گفت ۱۵..۲۰ روز آخر براشون پیامک رفته و بعد از ۳ماه ماشین رو تحویل گرفتن. حالا نمیدونم دلیلش چیه ک اینجور با مشتری رفتار میکنن و همه رو دقیقه ۹۰ ارسال پیامک میکنن. این شده یه روال کاری برای همه شرکتها ما هم مثل بقیه هستیم پس اصلا نگران نباشید حداکثر تا ۱۵..‌۲۰ خرداد(حداکثر) برامون پیامک میاد و حسابها خالی میشه و منتظر دریافت ماشین میشیم. پیشاپیش چانگانهای زیبا مبارک همه باشه و انشاالله در مراسم عروسی باهاش دور دور بزنید
مهدوی : سلام دوستان برای شاهین اتومات به ۱۱۳ شکایت کنید
بهنام : دوستان  عزیز، کارزار شما با عنوان «درخواست صدور دعوتنامه خودرو مازاد وارداتی به منتخبین سامانه یکپارچه توسط شرکت خودروسازی سایپا» تأیید و با موفقیت منتشر شد: https://www.karzar.net/114536 با به اشتراک گذاری این لینک و ارسال آن برای دیگران، این کارزار را اطلاع‌رسانی کنید و از آنها برای جمع‌آوری امضا کمک بگیرید.
جی ۴ سفید : خود جی۴ هم خیلی وقته تحویل ندادن، سازمانی ثبت نام کرده بودیم و قرار بود سی روز کاری بدن که الان شده ۹۰ روز اما هنوز فاکتور هم نکردن!! اگه تولید میشه چرا شاسی نمیکنن؟!
جابر : سلام نوبت من زمستان 403بوده پیام اومده براتبدیل به xu7pولی قبول نکردم
محمدرضا : لطفا تاریخ ثبت نام و زمان واریز پول قطعی را هم اعلان کنید مبارکتون باشد.
پارس تبدیل پیش فروش به تارا : سلام راسته دعوتنامه تارا دستی اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : یه تریلی تکمیل شد خدارو شکر نگران نباشید ماتهرانیم زود خودرو به دستمون میرسه
ایمان : اسفندها عزیز لایک کنن
ابراهیم تیگو 8پرو : آقا الوند ممنون از کامنت دلگرم کننده ی شما🌺🌺🌺
بخشنامه 4723 : برا منم نیومده 4723 هستم
محمدی رانا : 21دی فرصت تکمیل وجه بهمن ماهیا بود
رانا : دیگه نظری ندارم خدای
رانا : تا 21 دی ماه
دی بویین زهرا : 20روز دیگه فقط حضوری من رفتم گرفتم
یک پارچه 90روزه : آقا پرهام یکپارچه یک بهمن تکمیل وجه کردم کی فاکتورمیشم خبر بده جان خودت داره4ماه میشه
محمدمهدی : خداروشکر ازشر دعوتنامه پیشنهادی راحت شدیم.وغیرفعال گردید.شایداین جمعه بیاید شاید.