تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

نماینده مجلس گفت:چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟

دیده‌بان نوشت: مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه بنزین که منجر به بروز سردرگمی یا نگرانی برای مردم شده و البته طرح پی‌درپی شایعات گرانی بنزین با توجه به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، گفت: در بحث بنزین با دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت‌های شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارت‌های سوخت را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و این‌ها به لب مرز رفته و زمینه‌ساز قاچاق سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارت‌های شخصی استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرد که به‌نظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی می‌شود این را دنبال کرد و همین ازدحام‌ها قابل پیش‌بینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقب‌نشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.

شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های قبل خیلی روی پالایشگاه‌سازی کار نکردند و پیش‌بینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ما باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم با سیاست‌های غیرقیمتی جلوی مصارف مازاد و قاچاق را بگیریم و نکته دیگر اینکه درباره مصارف بیشتر از الگو هم باید تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در برق و گاز که جزو حامل‌های انرژی هستند می‌گوییم یک سطحی از مصرف تحت پوشش یارانه باشد، مثلا ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف را یارانه‌ای درنظر می‌گیریم و کسی که بالاتر از الگو و استاندارد مصرف می‌کند هزینه بیشتری بدهد؛ در این زمینه هم باید به چنین تصمیمی برسیم. چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟ 

شریعتی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم این نظام را پیاده کنیم اول باید دسترسی‌ همه مردم را به بنزین ایجاد کنیم، چون برخلاف گاز و برق الان عامه مردم دسترسی به بنزین ندارند، در واقع حدود ۵۰ درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و این‌ها عملا دسترسی ندارند و نمی‌توانیم نظام الگوی مصرف را پیاده کنیم.

وی افزود: ابتدا باید توزیع را عمومی کنیم، یعنی به هر کدملی سهمیه بنزین یارانه‌ای بدهیم، آن‌هایی که خودرو دارند مصرف می‌کنند و آن‌هایی که ندارند، بفروشند. اگر این را پیاده کردیم قادر خواهیم بود مصرف بالاتر از سهمیه را بگوییم هرکسی مصرف مازاد دارد هزینه‌اش را بدهد. در این شرایط دولت یک سهمیه مساوی به همه با قیمت یارانه‌ای می‌دهد، قیمت را هم افزایش نداده و اثری بر تورم ندارد.

شریعتی با اشاره به اثرات اجرای چنین راهکاری، گفت: در این شرایط دولت موظف است بنزین یارانه‌ای را بدهد؛ در نتیجه دولت بنزین را قیمت گذاری نکرده، گران نکرده و اثر تورمی ندارد. نظام توزیع عادلانه است پرمصرف‌ها هزینه بیشتری می‌دهند. این یک کار درستی است که جلوی قاچاق را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این توزیع هم باید بیاید روی کارت بانکی اجرایی شود، چرا؟ چون شبکه قابل اطمینان، قابل رصد، قابل کنترل است زیرساخت‌هایش هم موجود است. هزینه‌اش را هم نیاز نیست دولت بپردازد چراکه با توجه به انجام تراکنش‌ها و آورده‌ای که برای بانک خواهد داشت، خود بانک نسبت به تامین زیرساخت و امکانات اجرایی اقدام خواهد کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تخصیص بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GLخرداد : ماکه تبدیل زدیم خبری نیست
شاهین GLخرداد : داداش منم خردادم تبدیل glولی نه فاکتور شدم نه تحویل
بهمن : مچکرم، کاش همه مثل شما بودن اطلاع میدادن چکردن تحویل گرفتن نگرفتن تا چ تاریخی، من ک هر روز همینجا نگاه میکنم ببینم چخبره از ماشین تا چ تاریخ ایی فاکتور شدن دیگه هیچ منبعی نیس، فقط اینکه سود تاخیر اگر گرفتید خبر بدید مراحلش به ما یگید
موسی کاظم T9 : آقا باید یه تشکری هم کنم از کرمان موتور که ریده به پول ما و با افرایش قیمت های متعدد و مکرر تا به امروز ماشین های خوشگل و پر زرق و برق چینی رو طلا گرفته و جیب مارو هم تار عنکبوت و شیپیش
مرتضی : سلام دوست شیرازی من. منم دقیقا ۳۰ آبان پیش فروش وی فور هستم. خبری شد همین جا به هم اطلاع بدیم. رنگ تیتانیوم بودم سیاست تغییر رنگ زدم مشکی آبنوس
سید : سلام ما که تحویل سهند S دی ماه 403بود تا امروز که 18 مهر 1404 هست ماشین تحویل ما ندادن !!!!! قرار بوده یک ماه بعد از تکمیل وجه به ما ماشین تحویل بدن !!! من مرداد تکمیل وجه کرده بودم جدیدا هم که تلفن را پاسخگو نیستند همش میگن درخواست اینترنتی ثبت گنید همکاران با شما تماس میگیرند
شاهین اتوماتیک : سلام برو نمایندگی که ثبت نام کردی احتمالا روسایتش باشه امضا هم باید بزنی
GL : تجمع فردا ساعت 10 روبروی معاونت فروش سگپا کیلومتر 11
GL : فردا ساعت 10 تجمع روبروی سگپا کیلومتر 11
cvt : واریز اولیه 4 مهر 1402 تکمیل وجه اسفند 1403 آخه 7 ماه انتظار و بلاتکلیفی برای یک سدان معمولی شاهین. واقعن فاجعه هستش. مگه یه شاهین چی داره که 7ماه منتظرش بمونیم. اینهمه خودروساز توی کشور هست. حقیقتا سایپا ورشکسته و زمین خورده و به ظاهر سرپاست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Gxl : آقای علی منم 19 مرداد تکمیل وجه کردم اگر شماهم Gxl هستید و فاکتور شدید اطلاع بدید لطفا
ساینا 85گانه1 اسفند : قسمت شماره گزاری آقای تاراسی
دوگانه شرایطی : سلام دوستان یه خبر خوش تو دیوار تبریز نگاه کردم یدونه نیسان دوگانه رادیال گذاشته بود گفت دوازدهم مهر تحویل گرفتم بعد از دوماه ولی نقدی ثبت نام کرده بود
هادی : سلام دوستان یه خبر خوش تو دیوار تبریز یدونه نیسان گذاشتن زنگ زدم بهش گفت 12مهر تحویل گرفتم بعداز دوماه گفت نقدی ثبت نام کردم
دنا 6 دنده تحویل 31شهریور : تاریخ تحویل خودروتون کی هست
دنا : سلام یه سوال داشتم چرا سود تاخیر من کم شده قبلا 4 تومن بود الان شده 1600
علی : متاسفانه هیچ خبری از فاکتور شهریورماه نیست
اطلس آذر کشور بی قانون : مدیر ارتباطات سایپا رسما اعلام کرده سانروف وارداتی ما نداریم مشتریها اگه زودتر خودرو خودشناسی رو میخوام بدون سانروف بگیرن فعلانم زمان تامین قطعه مشخص نیست سانروف شاهین با اطلس فرق داره یا همونه؟
مجتبی : شما کدوم استانی
ساینا اس بهمن پیش فروش : دو روز اصلا هیچکی فاکتور نمی شه خسته شدیم از این سایپا بیاید یه تجمع بکنیم. یه کانال تلگرامی خوندم می خوان یه تجمع بزرگ بکنن جلوی سایپا