تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

نماینده مجلس گفت:چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟

دیده‌بان نوشت: مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه بنزین که منجر به بروز سردرگمی یا نگرانی برای مردم شده و البته طرح پی‌درپی شایعات گرانی بنزین با توجه به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، گفت: در بحث بنزین با دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت‌های شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارت‌های سوخت را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و این‌ها به لب مرز رفته و زمینه‌ساز قاچاق سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارت‌های شخصی استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرد که به‌نظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی می‌شود این را دنبال کرد و همین ازدحام‌ها قابل پیش‌بینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقب‌نشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.

شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های قبل خیلی روی پالایشگاه‌سازی کار نکردند و پیش‌بینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ما باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم با سیاست‌های غیرقیمتی جلوی مصارف مازاد و قاچاق را بگیریم و نکته دیگر اینکه درباره مصارف بیشتر از الگو هم باید تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در برق و گاز که جزو حامل‌های انرژی هستند می‌گوییم یک سطحی از مصرف تحت پوشش یارانه باشد، مثلا ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف را یارانه‌ای درنظر می‌گیریم و کسی که بالاتر از الگو و استاندارد مصرف می‌کند هزینه بیشتری بدهد؛ در این زمینه هم باید به چنین تصمیمی برسیم. چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟ 

شریعتی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم این نظام را پیاده کنیم اول باید دسترسی‌ همه مردم را به بنزین ایجاد کنیم، چون برخلاف گاز و برق الان عامه مردم دسترسی به بنزین ندارند، در واقع حدود ۵۰ درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و این‌ها عملا دسترسی ندارند و نمی‌توانیم نظام الگوی مصرف را پیاده کنیم.

وی افزود: ابتدا باید توزیع را عمومی کنیم، یعنی به هر کدملی سهمیه بنزین یارانه‌ای بدهیم، آن‌هایی که خودرو دارند مصرف می‌کنند و آن‌هایی که ندارند، بفروشند. اگر این را پیاده کردیم قادر خواهیم بود مصرف بالاتر از سهمیه را بگوییم هرکسی مصرف مازاد دارد هزینه‌اش را بدهد. در این شرایط دولت یک سهمیه مساوی به همه با قیمت یارانه‌ای می‌دهد، قیمت را هم افزایش نداده و اثری بر تورم ندارد.

شریعتی با اشاره به اثرات اجرای چنین راهکاری، گفت: در این شرایط دولت موظف است بنزین یارانه‌ای را بدهد؛ در نتیجه دولت بنزین را قیمت گذاری نکرده، گران نکرده و اثر تورمی ندارد. نظام توزیع عادلانه است پرمصرف‌ها هزینه بیشتری می‌دهند. این یک کار درستی است که جلوی قاچاق را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این توزیع هم باید بیاید روی کارت بانکی اجرایی شود، چرا؟ چون شبکه قابل اطمینان، قابل رصد، قابل کنترل است زیرساخت‌هایش هم موجود است. هزینه‌اش را هم نیاز نیست دولت بپردازد چراکه با توجه به انجام تراکنش‌ها و آورده‌ای که برای بانک خواهد داشت، خود بانک نسبت به تامین زیرساخت و امکانات اجرایی اقدام خواهد کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تخصیص بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : کرمان موتور واقعا دروغگو و کلاهبرداره به خدا بار اول و آخرمه از این خودروساز خرید میکنم واقعا دزدن تحویل x5 اسفند 1403 بوده خودرو 23 فروردین شاسی شده هنوز توی صف بارگیری هست هر بار هم زنگ میزنیم درست جواب نمیدن
وحید : هنوز خبری نیست میگن شرکت سرامیک نمیکنن گفتن حذف کنم
وحید : سلام موعد تحویل کی بوده برای شما منم 28 آذر تکمیل وجه کردم تحویل‌ 30 اسفند بوده
عباس : اونی که تحویل گرفته بگه، با تاریخ شاسی وتحویل، میگن گفتن اومد فلان بمدان نداریم، تحویل گرفتیم بگین
J7 : امروز برگ سبز ماشین هم رسید ولی خود ماشین هنوز نه شاسی و فاکتور 25 اسفند
سجاد : سلام به ما افزایش قیمت نمیخوره چون ما 17. آذر تکمیل وجه کردیم تازه اونا تاخیر کردن باید یه چیزی هم به ما بدن
سینا : کاملا موافقم بدون شک و شبه
مهدی. دعوتنامه تیر : دعوتنامه شما مال چه برجی هستش؟؟
زاهدی : سلام ماهم طرح مادران فروش فوری.۱۶خردادهنوزفاکتورنشده.کسی تماس نگرفته که کی فاکتورمیشه
مریم j4 سفید مشهد : پس چرا من که آبان بودم هنوز هیچ خبری نیست؟ هر دفعه زنگ میزنم میگن توی صف بارگیریه ولی دوهفته ست مدارک اومده و خبری از تحویل نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام اقای شاهین تیگو 7 میشه مشخصات بدین کی ثبت نام کردین؟مدل404 هستین یا 403؟دیون شاملتون شده؟
000000 : دوستان از 17 خرداد به این طرف کسی رو بازم فاکتور کردند یا روند فاکتور کردن تعطیل شد دوباره؟
مرتضی : از تکمیل وجه 26 مهر کسی فاکتور شده؟؟
اطلس اذر : اقای باهوش اینایی که زدن مهر منظور تحویل ابان هستن و تکمیل وجه مهر اطلس آبان ماه تکمیل وجه نداشته
شاهین تیگو7 : سلام دوستان عزیز بالاخره مجوز خودرو من هم صادر شد با این وضع اعتصاب راننده ها کی بدستم برسه صلوات من آذر ثبتنام کردم بعد از 6ماه که ماشین مجوز خورده حالا تریلی حمل اعتصاب کرده
محمدی نیا : خبر فروش سایپا متوقف شد یعنی چی ، توی اینترنت ببینید ، یعنی فروش دیگه نداره تا اطلاع ثانویه
آریزو 8 مجید : عصمتی اریزو 8 بعد 8 ماه به آریزو 8 ها مجوز دادن حالا کامیون دارا اعتصاب کردن چقدر خوش شانسیم ،حالا باید دعا کنیم تو جاده ماشینمون سنگ نخوره😂
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام پاسخ به خانم مریم منم تیگو7 پرو ثبت نام کردم بهمن ماه برج 11 دیون رو هم نقد پرداخا کردم 27 اردیبهشت فعلا فاکتور نشده چطوری شما چک دادین فاکتور شد؟؟؟؟ از من پیگیرتر هم نیست 23 بهمن ماه ثبت نام نقدی تاریخ تحویل هم 17تیر هست دیون هم نقدی 27 اردیبهشت پرداخت کردم فعلا فاکتور نشدم نمایندگی اهواز
111111111 : تا خرداد دعوت نامه جی ایکس ال اومده ، این ماه هم تیر میاد و ماه بعد دعوت نامه تحویل مرداد میاد
محسن حاجی : پیشنهاد من این است که همه آنهایی که قصد تبدیل دارن همه با هم یک تاریخ رو هماهنگ کنیم و حضوری بریم با مدیر فروش پارس خودرو صحبت کنیم که چرا باید مبلغ بیش تری(حتی 1 میلیون تومان) نسبت به پارسال برای تبدیل باید پرداخت کنیم!!!؟ پارس خودرو به جای اینکه شرایط رو برای تبدیل هموار تر کنه داره شرایط رو سخت تر و بدتر میکنه!!! هدفشون چیه!؟ نمی خوان این تعهدات رو کم کنند!؟؟!