تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

تخصیص بنزین به هر کد ملی عملی می شود؟

 

نماینده مجلس گفت:چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟

دیده‌بان نوشت: مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه بنزین که منجر به بروز سردرگمی یا نگرانی برای مردم شده و البته طرح پی‌درپی شایعات گرانی بنزین با توجه به ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، گفت: در بحث بنزین با دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت‌های شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارت‌های سوخت را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و این‌ها به لب مرز رفته و زمینه‌ساز قاچاق سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارت‌های شخصی استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرد که به‌نظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی می‌شود این را دنبال کرد و همین ازدحام‌ها قابل پیش‌بینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقب‌نشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.

شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های قبل خیلی روی پالایشگاه‌سازی کار نکردند و پیش‌بینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ما باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم با سیاست‌های غیرقیمتی جلوی مصارف مازاد و قاچاق را بگیریم و نکته دیگر اینکه درباره مصارف بیشتر از الگو هم باید تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در برق و گاز که جزو حامل‌های انرژی هستند می‌گوییم یک سطحی از مصرف تحت پوشش یارانه باشد، مثلا ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف را یارانه‌ای درنظر می‌گیریم و کسی که بالاتر از الگو و استاندارد مصرف می‌کند هزینه بیشتری بدهد؛ در این زمینه هم باید به چنین تصمیمی برسیم. چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟ 

شریعتی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم این نظام را پیاده کنیم اول باید دسترسی‌ همه مردم را به بنزین ایجاد کنیم، چون برخلاف گاز و برق الان عامه مردم دسترسی به بنزین ندارند، در واقع حدود ۵۰ درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و این‌ها عملا دسترسی ندارند و نمی‌توانیم نظام الگوی مصرف را پیاده کنیم.

وی افزود: ابتدا باید توزیع را عمومی کنیم، یعنی به هر کدملی سهمیه بنزین یارانه‌ای بدهیم، آن‌هایی که خودرو دارند مصرف می‌کنند و آن‌هایی که ندارند، بفروشند. اگر این را پیاده کردیم قادر خواهیم بود مصرف بالاتر از سهمیه را بگوییم هرکسی مصرف مازاد دارد هزینه‌اش را بدهد. در این شرایط دولت یک سهمیه مساوی به همه با قیمت یارانه‌ای می‌دهد، قیمت را هم افزایش نداده و اثری بر تورم ندارد.

شریعتی با اشاره به اثرات اجرای چنین راهکاری، گفت: در این شرایط دولت موظف است بنزین یارانه‌ای را بدهد؛ در نتیجه دولت بنزین را قیمت گذاری نکرده، گران نکرده و اثر تورمی ندارد. نظام توزیع عادلانه است پرمصرف‌ها هزینه بیشتری می‌دهند. این یک کار درستی است که جلوی قاچاق را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این توزیع هم باید بیاید روی کارت بانکی اجرایی شود، چرا؟ چون شبکه قابل اطمینان، قابل رصد، قابل کنترل است زیرساخت‌هایش هم موجود است. هزینه‌اش را هم نیاز نیست دولت بپردازد چراکه با توجه به انجام تراکنش‌ها و آورده‌ای که برای بانک خواهد داشت، خود بانک نسبت به تامین زیرساخت و امکانات اجرایی اقدام خواهد کرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تخصیص بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات : سلام شما هنوز فاکتور نشدید؟؟؟
تارا اتومات : سلام ما که تحویل 4فروردین هستم هنوز فاکتور نشد.فرش فوری
تارا v4 : سلام ، تارا v4 خاکستری تکمیل وجه 21 /9 تحویلی 21 اسفند با 74 روز تاخیر جمعه 3/4 فاکتور شد ، جریمه تاخیر 49/800
مهدی x5 : سلام منم ۱۰ بهمن ثبت نام کردم ، قرار بود آخر اردیبهشت بدن ولی هبچ خبری نیست ، سایتم تو تکمیل وجه مونده
x5 : دوستان من 17 بهمن نقدی از شهرستان مشکی ثبت نام کردم.چراغ صدور فاکتور همچنان حتی قرمزه.کسی میدونه تحویلش کی هست؟خودشون میگن 13 خرداد ولی فک نکنم
عرفان : بنظرتون قیمت ثبت نام ری را چقدر خواهد بود؟؟
ساینا دوگانه اسفتدی : خدالعنت کنه مسئولان سایپا. باعثو بانیش. اسفند ساینا دوگانه هنوز هیچ خبری تیست. اخه چطور شب خوابتون میبره انقدر مردومو اذیت میکنید
J4 : دوستانی که اخر فروردین نوشتن رنگ مشکی در چ حالن؟؟خبری نیس
ف : سلام کسی میدونه بعدازحمل خودرو برای تحویل کی میرسه نمایندگی
سینا j4 : دوستانی که اخر فروردین نوشتن رنگ مشکی در چ حالن؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 30 دی تکمیل وجه 25 اذر : مبارک باشه دوست عزیز تاریخ تکمیل وجه کی بوده؟؟
محمد : داداش منم 207سقف فلز بودم پیام اومد تبدیل به سقف شیشه ای زدم باید به ایران خودرو زنگ بزنی پیگیری بکنی واسه منم تحویل آبان زده
207اسفند : تبدیلی های 207اسفند رنگ سفید دارن فاکتور میشن
دوگانه 29اسفند : درود دوگانه ef7 آبی کبود یکی اثبات نام کنندگان مثل من و شما که یک ماهی میشه ماشین شو تحویل گرفته
Beh : اومده واسه من 13 ام
حمید رضا : کبوتر آبی 😁😁😁😁😁 شما خبر دارید که هر روز سورن دوگانه به چه تعداد تولید میشه ؟ # # و تا چه تاریخ تکمیل وجه شده ای به دوگانه خود رسیده اند ؟؟
MOHSEN : . . منظور از کسورات مجموع سود مشارکت و سود تاخیر هست که باید به شما برگردونند
کدخدا : بااین نظریات پرهام یادداستان چوپان دروغگو میافتم .راستم بگی دیگه کسی باورش نمیشه .😭😭😅🤺🤺
امیر : متاسفم بابت طرز فکرت
دوگانه 29اسفند : درود آقا محمدرضا ازتاریخ تکمیل وجه من 130روز میگذرد داداش اینا خیلی بی کفایت تر ازاین چیزا هستن