با گذشت این همه سال از عرضه سانتافه و همچنین وجود ممنوعیت واردات، علی رغم وجود خودروهای نو چینی در بازار، کماکان سانتافه از محبوب ترین شاسی بلندهای بازار ایران است که به دلیل رانندگی نرم و هندلینگ مناسب، سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است. با این حال، مانند هر خودروی دیگری، سانتافه نیز ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. یکی از رایج ترین مشکلات این خودرو، سفت شدن فرمان است که می تواند رانندگی را دشوار و خطرناک کند.
در این مطلب که برگرفته از تجربیات یکی از بزرگترین مراکز تهیه و پخش لوازم یدکی کیا و هیوندای در ایران، یعنی مجموعه ایران یدک سنتر می باشد، علاوه بر ذکر علل سفت شدن فرمان سانتافه، به بررسی علائم دیگر خرابی جعبه فرمان سانتافه و روش های پیشگیری و راه های رفع آن می پردازیم.
دلایل سفت شدن فرمان سانتافه
به صورت کلی سفت شدن فرمان سانتافه و حتی سایر خودروها دلایل مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمبود روغن هیدرولیک: سیستم فرمان های هیدرولیکی برای عملکرد صحیح، به روغن هیدرولیک نیاز دارند. اگر سطح روغن هیدرولیک پایین باشد، فرمان سفت می شود.
خرابی پمپ هیدرولیک: پمپ هیدرولیک، وظیفه دارد روغن هیدرولیک را با فشار به مدار فرمان هدایت کند. خرابی و وجود عیب در پمپ هیدرولیک نیز موجب سفتی فرمان خواهد شد.
مشکلات جلوبندی: سیبک ها و بوش ها و سایر لوازم جلوبندی، قطعاتی هستند که در سیستم تعلیق و فرمان سانتافه استفاده می شوند. خرابی این قطعات و وجود مشکلات در سایر قطعات جلوبندی این خودرو قطعا موجب سفتی و بروز دیگر مشکلات در فرمان پذیری و هندلینگ خودرو خواهد شد.
وضعیت لاستیک ها: ساییدگی لاستیک و تنظیم نبودن فشار باد آنها یکی دیگر از دلایل سطحی این اتفاق است.
خرابی جعبه فرمان: جعبه فرمان، وظیفه دارد نیروی چرخشی فرمان را به چرخ ها منتقل کند. یکی از رایج ترین دلایل سفتی و مشکلات در فرمان پذیری سانتافه خرابی این قطعه مهم در سیستم فرمان است که در ادامه به بررسی همه جانبه جعبه فرمان سانتافه خواهیم پرداخت.
آشنایی با جعبه فرمان سانتافه و نقش آن در سفت شدن فرمان
اکنون برای درک درست نقش جعبه فرمان در سفت شدن فرمان، باید با جعبه فرمان و وظایف آن آشنا شویم. جعبه فرمان سانتافه، یکی از مهم ترین اجزای سیستم فرمان این خودرو است که به صورت کلی وظیفه دارد، نیروی چرخشی تولید شده توسط دست راننده را به چرخ ها منتقل کند.
انواع جعبه فرمان سانتافه
در سانتافه، از دو نوع جعبه فرمان استفاده می شود:
جعبه فرمان هیدرولیکی: این نوع جعبه فرمان از سیستم هیدرولیک برای کمک به چرخاندن فرمان استفاده می کند. خرابی جعبه فرمان هیدرولیکی می تواند به سفت شدن فرمان، به خصوص در سرعت های پایین منجر شود.
جعبه فرمان برقی: در انواع برقی این قطعه از یک موتور الکتریکی برای کمک به چرخاندن فرمان استفاده می شود. خرابی جعبه فرمان برقی به دلیل داشتن ECU و بردهای الکترونیکی، علاوه بر سفت شدن فرمان و لرزش فرمان، می تواند به از کار افتادن و عدم فرمان پذیری خودرو نیز منجر شود.
علائم خرابی جعبه فرمان سانتافه
علاوه بر سفت شدن فرمان، علائم دیگری نیز می توانند نشان دهنده خرابی جعبه فرمان سانتافه باشند. برخی از مهمترین علائم آن عبارتند از:
لرزش فرمان: لرزش فرمان می تواند در سرعت های پایین یا بالا رخ دهد و نشان دهنده خرابی جعبه فرمان، سیبک ها و یا کمک فنرها باشد.
صدای غیرعادی از فرمان: اگر صدای غیرعادی مانند تق تق یا زوزه از فرمان به گوشتان رسید، می توان به خرابی جعبه فرمان پی برد.
نشت روغن هیدرولیک: در خودروهایی که از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می کنند، نشت روغن هیدرولیک می تواند نشان دهنده خرابی پمپ هیدرولیک، لوله های هیدرولیک و یا جعبه فرمان باشد.
عدم فرمان پذیری خودرو: در موارد شدید مخصوصا در فرمان های برقی، خرابی جعبه فرمان می تواند به عدم فرمان پذیری خودرو منجر شود که این موضوع امری به شدت خطرناک می باشد.
نکات پیشگیرانه برای جلوگیری از خرابی جعبه فرمان سانتافه
برای جلوگیری از خرابی جعبه فرمان به نکات زیر توجه کنید:
رانندگی صحیح:
-
از رانندگی با سرعت بالا در جاده های ناهموار خودداری کنید.
-
از چرخاندن بیش از حد فرمان درجا خودداری کنید.
-
از وارد کردن ضربه به فرمان خودداری کنید.
نکات استفاده از لوازم جانبی:
-
از رینگ و لاستیک های با سایز مناسب استفاده کنید.
-
از لاستیک های با کیفیت و مناسب با نوع خودرو خود استفاده کنید.
-
از کیت های افزایش ارتفاع غیر مجاز و سایر لوازم جانبی غیر استاندارد که به سیستم فرمان فشار وارد میکنند، استفاده نکنید.
توجه به علائم هشدار:
-
در صورت مشاهده علائمی مانند سفت شدن فرمان، لرزش فرمان، صدای غیرعادی از فرمان و یا عدم فرمان پذیری خودرو، به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
-
تعویق در رفع مشکل می تواند باعث خرابی بیشتر جعبه فرمان و هزینه های بیشتر شود.
بررسی و تعویض روغن هیدرولیک فرمان:
-
سطح روغن هیدرولیک فرمان را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز، آن را تعویض کنید.
-
از روغن هیدرولیک با کیفیت و مناسب با نوع خودرو استفاده کنید.
-
فیلتر روغن هیدرولیک را به طور منظم تعویض کنید.
بازدید و تعمیر سیستم تعلیق:
-
سیبک ها، بوش ها و کمک فنرهای خودرو را به طور منظم بازدید کنید و در صورت خرابی، آنها را تعویض کنید.
-
از قطعات باکیفیت و مناسب با نوع خودرو استفاده کنید.
-
سیستم تعلیق خودرو را به طور منظم توسط یک مکانیک ماهر تنظیم کنید.
سرویس دوره ای:
-
خودرو را به طور منظم به سرویس دوره ای ببرید.
-
در سرویس دوره ای، سیستم فرمان و جعبه فرمان توسط یک مکانیک ماهر بررسی می شود که در صورت وجود مشکل، تعمیرکار می تواند آن را به موقع رفع کند.
استفاده از خدمات تعمیرگاه های معتبر:
-
از قطعات باکیفیت و اورجینال استفاده کنید.
-
برای تهیه و خرید جعبه فرمان سانتافه، به مراکز و مجموعه های معتبر مراجعه کنید.
-
برای تعمیر و یا تعویض جعبه فرمان، از تعمیرکاران ماهر و با تجربه استفاده کنید.
نکات تکمیلی:
در صورت مشاهده علائم خرابی جعبه فرمان، رانندگی با خودرو را متوقف کنید و به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید. رانندگی با خودرویی که جعبه فرمان آن خراب است به شدت خطرناک است و منجر به حادثه های ناگوار خواهد شد.
هزینه تعمیر و یا تعویض جعبه فرمان می تواند بالا باشد. با رعایت نکات پیشگیرانه و مطالبی که در انتهای این مطلب بیان خواهد شد، می توانید از این هزینه ها جلوگیری کنید.
چک لیست پیشگیری از خرابی جعبه فرمان سانتافه
اکنون که با دلایل سفتی فرمان و خرابی جعبه فرمان به صورت کامل آشنا شدیم، در انتهای این مطلب نوبت به جمع بندی نکات رسیده است. با توجه به مطالب بیان شده، برای جلوگیری از خرابی جعبه فرمان سانتافه و رفع مشکل سفتی فرمان آن باید اقدامات زیر را انجام دهیم:
-
سطح روغن هیدرولیک
-
بررسی نشتی روغن هیدرولیک
-
تست پمپ هیدرولیک
-
تعمیر یا تعویض جعبه فرمان
-
بررسی سیبک ها و بوش ها
-
بررسی لاستیک ها
در انتها امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و با توجه کردن به نکات ذکر شده از خرابی سانتافه، اتلاف وقت و هدر رفت سرمایه خود جلوگیری کنید.