مدل 2002 ZL1 شورلت کامارو

ZL1 یکی از مشهورترین نسخه‌های شورلت کامارو محسوب می‌شود که پیشینهٔ آن به نسل اول و سال ۱۹۶۹ بازمی‌گردد اما شاید هیچکس نداند که در نسل چهارم کامارو هم نسخهٔ ZL1 ساخته شد. دقیقاً مثل اولین کامارو ZL1، این خودرو هم ابتدا به‌عنوان یک محصول کارخانه‌ای کوپو (COPO مخفف سفارش تولید دفتر مرکزی) متولد شد اما بعداً برای افزایش پرفورمنس توسط GMMG ارتقاءهایی را تجربه کرد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

نام ZL1 در اصل از پیشرانهٔ هشت سیلندری گرفته شد که برای مسابقه طراحی شده بود. در سال ۱۹۶۹، شخصی نام «فرد گیب» ۵۰ دستگاه کامارو را از طریق برنامهٔ کوپو با موتور ZL1 سفارش داد و این‌گونه بود که یک افسانه متولد شد. خودرویی که در اینجا می‌بینیم یعنی کاماروی نسل چهارم مدل ۲۰۰۲ هم همین مسیر را طی کرد. این خودرو از طریق همان برنامهٔ کوپو سفارش داده شد و سپس برای اصلاحات بیشتر به GMMG فرستاده شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

GMMG مدت‌ها است که ورشکسته و تعطیل شده است اما این شرکت در دوران فعالیت خود خودروهای پرفورمنس فوق‌العاده‌ای مثل سیلورادو Intimidator SS و همین نسل چهارم کامارو را تولید کرد. GMMG کامارو را در سه فاز مختلف تولید می‌کرد که تفاوت اصلی آن‌ها در پیشرانه بود. فازهای I و II به ترتیب به نسخه‌های ۴۰۰ و ۴۷۵ اسب بخاری پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 مجهز بودند اما پرچم‌دار این سری، خودرویی بود که در اینجا می‌بینید و فاز III نام داشت. این نسخه با تجهیز به پیشرانهٔ ۷ لیتری V8، پرفورمنس را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

GMMG مجموعاً ۶۹ دستگاه کامارو ZL1 تولید کرد که فقط ۳۷ نمونهٔ آن از فاز III بودند. این ۶۹ خودرو از طریق ۱۲ نمایندگی شورلت برای فروش ارائه شدند. برای اینکه بهتر متوجه شوید کامارو ZL1 فاز III در زمان خود چقدر قدرتمند بوده در نظر بگیرید که کوروت Z06 به‌عنوان یک سوپرکار قدرتمند در سال ۲۰۰۲ تنها ۴۰۵ اسب بخار قدرت داشت و موتور V10 لامبورگینی گالاردو در آن سال‌ها ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. به همین دلیل است که GMMG این کامارو را ZL1 سوپرکار نام‌گذاری کرده بود.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

البته این ماشین فقط یک کاماروی نسل چهار با پیشرانه‌ای قدرتمند زیر کاپوت نیست و ارتقاءهای مختلفی را تجربه کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به فنرهای قابل تنظیم پنسکه، آنتی‌رول بار منحصربه‌فرد، بازوهای کنترل تعلیق ۱LE و ترمزها و مجموعهٔ کلاچ برگرفته از کوروت Z06 آن زمان اشاره کرد. این کامارو در بیرون هم با نوارهای روی کاپوت و سقف، برچسب‌های کناری، جلوپنجرهٔ فلزی ذغالی با لوگوی شورلت مشابه نمونهٔ ۱۹۶۹ و پانل مشکی‌رنگ عقب با نوشتهٔ CAMARO از نسخه‌های معمولی متمایز شده بود. در داخل خودرو هم دسته‌دندهٔ کوتاه با سر دندهٔ توپی شکل و یک پلاک ویژه روی داشبورد ارائه شده بود.

حال یک نمونه از کامارو ZL1 فاز III با کارکرد تنها ۶۷۰ کیلومتر بری فروش گذاشته شده است. این خودرو قبلاً در سال ۲۰۲۲ در حراجی برت جکسون با قیمت ۱۱۵,۵۰۰ دلار فروخته شد و فروشنده حالا قیمت ۱۵۰ هزار دلار را برای آن اعلام کرده است. شاید چنین رقمی برای یک کاماروی نسل چهار خیلی زیاد به نظر برسد اما قطعاً ارزش این عضلانی کمیاب در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.

شورلت کامارو ZL1 مدل 2002

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , شرولت , کامارو , ZL1 , مشخصات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کوروش : دوستان این چپاول در روز روشن با مشارکت خود دولت وخودروساز در حال انجامه این رو مد نظر داشته باشید.گرفتارمون کردن خدا گرفتارشون کنه
رز زرد : سیروان گیان مبلغی که پرداخت کردیم شامل افزایش نمیشه..‌.آذر ماه هم که دو شرکت افزایش قیمت داشتن طبق همین روال بود
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
ایکس 5 آبان : برگ سبز رو پست چند روز دیرتر از کارت ماشین برات میاره
مریم : چرا میگین ۲۰۰؟ نصفشو ریختیم، ۲۵ درصد ۲۹۱ میشه ۷۳ میلیون، که اونم اگه تاخیر کنن سود تاخیر میگیریم، از طرفی هم خود ماشین gتو بازار هم بیشتر از gl میره روش.
تکمیل وجه اول اسفند : دوست عزیز منم شرایط شمارو داشتم و ۲روز پیش تحویل گرفتم سندشم امروز اومد چرا الکی میگی آشغال من ازتا ماشین داشتم و سوار شدم این ماشین خیلی خوبیه شما یک روزه فهمیدی آشغاله
تکمیل وجه اول اسفند : دوست عزیز منم شرایط شمارو داشتم و ۲روز پیش تحویل گرفتم سندشم امروز اومد چرا الکی میگی آشغال من ازتا ماشین داشتم و سوار شدم این ماشین خیلی خوبیه شما یک روزه فهمیدی آشغاله
سلام : آفرین تو نزار گرون کنن خواهشاً حرف مفت نزنید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : باید کار خاصی انجام بدیم یا اینکه خودشون واریز میکنن میشه توضیح بدین ممنون میشم
علیرضاپیش 11اسفند : شماتکمیل وجهتون کی بوده؟!؟
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : دوستان از فوق العاده ها خبر جدیدی نیست؟؟؟؟
پانا : دوستان عزیز من فروش فوری پانا ارتقا مشگی فولادی بودم 18 خرداد تحویل هنوز هیچ خبری نشده کسی اطلاعی داری
علی : میشه از سر کچلمون برداری ؟؟
سردش : سپاس🙏🙏
کوییک آر اس : هیچ تفاوتی نداره فقط کوییک اس آر در پارس خودرو تولید می شه و دو رنگ هست یه رنگ خطی بغلش داره و سقفش
هادی اریزو : هفته دیگه ماشین زیر پاته به امید خدا
هادی اریزو : کارت و برگ سبز میاد از سخا پیگیری بکن وقتی جواب سخا گرفتی سریال که بهت میده میتونی کارت سوخت اینترنتی سفارش بدی 10 روزه به دستت میرسه
هادی اریزو : انشالله مجوز میخورید