موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

موتور هسته‌ای خودرو؛ پیش‌بینی اینشتین محقق شد

با گذشت بیش از 90 سال از پیش‌بینی اینشتین، استارتاپ راکت‌ستار می‌خواهد نخستین نمونه از موتور پروتونی را به سرانجام برساند. این موتور، انرژی گداخت هسته‌ای را در ابعادی کوچک‌تر از نیروگاه مهار می‌کند و می‌تواند در آینده برای به پیش راندن خودروها نیز مورداستفاده قرار بگیرد.
 
بیش از ۶۰ سال است که بشر با فناوری «گداخت هسته‌ای» به شکل بمب‌های هیدروژنی آشنا شده است؛ اما تازه طی چند سال اخیر است که دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز و اقتصادی گداخت هسته‌ای، در افق دید پژوهشگران پدیدار شده. در فناوری گداخت هسته‌ای، هسته‌های سبک ماده (مانند هیدروژن) به هم جوش می‌خورند و ضمن تشکیل هسته‌های سنگین‌تر (مانند هلیوم)، انرژی عظیمی را آزاد می‌کنند. این همان فرآیندی است که در دل خورشید و دیگر ستارگان اتفاق می‌افتد.
 
گداخت هسته‌ای برخلاف فناوری شکافت هسته‌ای که امروزه در نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق استفاده می‌شود، منبع پاک و تقریباً پایان‌ناپذیر انرژی را در اختیار ما قرار می‌دهد. این در حالی است که فناوری شکافت هسته‌ای آلایندگی‌های خطرناک و قابل‌توجهی دارد و با الگوهای زیست‌محیطی و انرژی‌های تجدیدپذیر، سازگار نیست.
 
سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸ شمسی) بود که «آلبرت اینشتین»، فیزیکدان معروف آلمانی-آمریکایی در مورد امکان ساخت یک «موتور پروتونی» مبتنی بر همجوشی هسته‌ای نظریه‌پردازی کرد؛ موتوری که می‌توانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به پیش براند. ایده اینشتین آن بود که از دمای بالای همجوشی هسته‌ای برای پرتاب کردن جریانی از پروتون‌ها و ایجاد نیروی پیشرانش استفاده کنیم.
 
تلاش‌های قبلی برای ساخت موتور همجوشی هسته‌ای به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خورده بود؛ بااین‌حال در دهه‌های اخیر، فناوری در بخش‌های مختلف شاهد چنان پیشرفت‌های عظیمی بوده که امروزه تلاش برای ساخت این موتور انقلابی را امکان‌پذیر می‌سازد.
 
یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌ها، توسعه مواد جدیدی است که دمای فوق‌العاده بالای درون راکتور همجوشی هسته‌ای را تحمل می‌کنند. امروزه آلیاژهای ویژه و سرامیک‌های پیشرفته‌ای برای در بر گرفتن پلاسمای فوق‌داغ لازم برای همجوشی ساخته شده‌اند.
 
عامل کلیدی دیگر، پیشرفت فیزیک‌دانان در درک فیزیک پلاسما و همجوشی هسته‌ای است. اکنون دانشمندان از مدل‌های محاسباتی بسیار دقیق‌تری برای شبیه‌سازی و کنترل واکنش‌های همجوشی بهره می‌برند که ظرفیت بیشتری را برای تثبیت و حفظ واکنش‌های لازم در اختیارشان قرار می‌دهد.
 
علاوه بر این، تکنیک‌های جدیدی برای مهار پلاسمای داغ با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی به دست آمده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه فناوری همجوشی (گداخت هسته‌ای)، تماس پلاسمای داغ با دیواره رآکتور است که باعث خنک شدن پلاسما و توقف واکنش می‌شود؛ اما آهنرباهای ابررسانای جدید می‌توانند با ترکیب میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، مانع این پدیده شوند.
 
استارتاپ RocketStar که سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، در حال توسعه موتور پیشرانشی بر پایه همجوشی هسته‌ای است. هدف آن، ساخت موشکی انقلابی است که از همجوشی هسته‌های هیدروژن برای تولید تکانه‌های ویژه بسیار بالا استفاده می‌کند.
 
طراحی راکت‌ستار بر اساس همجوشی پروتون‌ها (هسته هیدروژن) با استفاده از میدان مغناطیسی قیفی‌شکل است. پروتون‌ها به انتهای پهن قیف تزریق می‌شوند و حین نزدیک شدن به انتهای باریک قیف، فشرده می‌شوند تا به دما و چگالی بسیار بالایی برسند. در این شرایط، همجوشی هسته‌ای اتفاق می‌افتد و مقادیر زیادی انرژی آزاد می‌شود که با سرعت بالا به جت پلاسما تبدیل می‌شود. با خروج جت پرانرژی پلاسما از انتهای موتور، موتور و دیگر سازه‌های متصل به آن در جهت مخالف به پیش رانده می‌شود.
 

منبع

ایران جیب

 

 

 

برچسب : خودرو , موتور , هسته ای , پیش بینی , انیشتین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اتو تحویل گرفته : شرکت یکماه درمیون شاهین دستی و اتومات رو تو خط تولید میزنه و خردادماه دوباره شاهین اتومات رو تحویل میده
تارا اتو تیتان 26 دی : قرار داد*1437465
اس ۵ یا ایکس ۵!!! : دوستان من نمیدونم کدوم بهتره!!جک اس ۵ یا ایکس ۵؟؟؟ ظاهرش هم مهمه میشه راهنمایی کنید🙏🏼
چانگانی : خخخخخخ یه جوک جدید هم به جوکهای قبل اضافه شد. مگه کسی از شما سوالی پرسید ک مجبور بشید با دروغ خودتو مدیون بقیه کنی
آریا مهر : با سلام به نظرم من میخواسته دستت بندازه داداش من رفتم شرکت گفتن وزارت صمت دستور بده پیام میفرستیم براتون و بهار خودروی شما تحویل داده میشه کدوم آدم نفهمیه که نمیدونه میاد یا نه الان با این حرف ته دل همه رو خالی کردین من خودم پارس Elxداشتم بخاطر این فروختم الان دو ماهه بی ماشینم ولی صبر میکنم تا سر برج اومد خوب نیومد میرم شرکت دوباره
ایمان (شاهین اتومات) : ممنون آقا محمد عزیز امروز هم زنگ زدم سایپا بر خلاف همیشه گفتن فعلا خبری از فاکتور وتحویل نیست احتمالا اواخر خرداد یا اوایل تیر تحویل بشه علت هم کمبود قطعه عنوان کرد .باید تعداد شکایت ها خیلی بیشتر بشه
جناب کارشناس قلابی : اقا برج ۴ براتون دعوتنامه میا د اونم شاهین اما با قبمت ۶۰۰ تومن.شاید .حال ریسک هست انتخاب با شماست.من بودم اگه مصرف کننده بودم حتما اطلس رو میزدم گور بابا ش.تو این خرتو خر بازار نقدو عشف است.مطمعن باشید که با قیمت قبل شاهین نمیدن.پول اضافه داری صبر کن .نگاه کنید داداش شما ۹ هزار نفرید یعنی کلی مشتری که سایپا نمیخواد از دست بده کلی مشتری که هیچ تعهدی در خودرو بهشون نداره.سهمیه نمیسوزه ولی هر چی رادست و زیاد و پرسود باشه رو میفروشه.شاهین به قیمت ۴۳۰ برای هیچ کس دعوتنامه نمیفرسته.احتمالش زیاده بیاد خرداد اما ۶۰۰ رو شاخشه.
فرهاد : سلام دوستان من به عنوان کسی که خیلی پیگیری کردم و چندین بار حضوری رفتم شرکت سایپا اعلام کنم که آخرین بار که رفتم معاونت بازاریابی و فروشی درب یک که رییس خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی هستن ایشون گفتن که فعلا صمت مجوز نداده ،صمت اگه مجوز بده بعدش باید ارز تخصیص داده بشه بعد به حساب شرکت چینی ارز واریز کنن بعد خرید بزنن بعد که اومد ایران پیامک بفرستن که پرسیدم کدوم مرحله هستید گفت هیچ گفتم آخه اینهمه آدم منتظرن و همه زندگیشسونو فروختن گفت با ما طرف حساب نیستن مگه سال ۱۴۰۱ تعلق نگرفت چیزی شد ولی دفعات پیش که می‌رفتیم امیدوارانه حرف میزد ایندفعه کلا زد زیر همه چی حتی پرسیدم ماشین که حتما تعلق میگیره گفت نمیتونم قطعی بگم هرکس هم خواست خبر واقعی و قطعی بگیره تشریف ببره جاده مخصوص معاونت بازاریابی و فروش درب شماره یک بخش خودروهای وارداتی آقای عزیزخانی
سورن پلاس ef7 تحویل 29 اسفند : سلام دوستان اگر کسی از تحویل اسفند ماه فاکتور شده لطفا پیام بزاره تا دوستان دیگه هم متوجه بشند با تشکر از دوستان
تارا v1p تحویل تیر : من وقتی که وارد کاستومر می شدم نوشته بود وضعیت احراز شده و رنگ اش هم سبز بود، الان نوشته وضعیت: ثبت نام با رنگ ابی! کسی هست علت اش رو بدونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام دوستان اسفندماهی به امید اینکه روز شنبه دعوتنامه ساینا دوگانه بیاد صلوات
م : سلام ارسال به خودرو ساز یعنی چه
ساناز فروش فوری 151 اسفنددددد : دقیقا 3 ماهه صبر کردیم 1 ماه بود به عید چشم انتطاریم تا الان
دوگانه دی : اصفهان که نزدیکه زودی میشه ، مبارکت باشه با دل خوش استفاده کنی
بد عهدی سایپا فروش فوری اسفند : اولویت فاکتور با فروش فوری اسفند طبق گفته امور مشتریان سایپا هستشبه دورغای بقیه دل خوش نکید
اسفند : بگو بجان مارم راست میگم
سورن دوگانه : امروز کسی فاکتور شده
بد عهدی سایپا فروش فوری اسفند : اره بخدا با احساسات بقیه بازی میکنن
گلادیاتور : تو چه کاره ای که کی چی میگه
امیر دی : دوستان عزیز بعدازپلاک چندروز طول میکشه برسه نمایندگی اصفهان