حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

 

پس از واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی و بسته شدن پرونده، این‌بار مخالفانی که حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند، حمله به گروه خودروسازی سایپا به بهانه اعلام تمایل کرمان موتور در خصوص خرید سهام این گروه را کلید زدند.

 

سال ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که بزرگ‌ترین خواسته فعالان صنعت خودرو، محقق شد. مسیری که در زمان رئیس جمهوری مرحوم رئیسی بر آن تاکید شد اما در دوره پزشکیان و با وجود مخالفت‌ و کارشکنی‌های بسیار زیاد به سرانجام رسید.

اندکی پس از اتمام خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو، انتشار نامه‌ای از اعلام تمایل شرکت کرمان موتور به تملک سهام گروه خودروسازی سایپا، موج جدیدی از حملات را به خصوصی سازی با اسم رمزی جدید اما مشابه همان مسیر قبلی کلید زد.

پروژه همان است و تنها نام کرمان موتور جایگزین قطعه سازی کروز و سایپا به جای ایران خودرو ورد زبان مخالفان شده است.

این‌بار اما مخالفان پرده را کنار زدند و افراد سیاسی را که طبیعتا باید حامی خصوصی سازی باشند به صداوسیما آورده و تخریب را آغاز کردند.

چرا ابراز مخالفت سیاسیون با خصوصی سازی صنعت خودرو، افکار عمومی را همراه خود نمی‌کند!؟  

مهم‌ترین دلیلی که افکار عمومی با نظرات این اشخاص همراه نمی‌شود، جایگاه مخالفان در جلب نظر آرای مردمی است. برخی مخالفان که با آرای زیر ۱۰ درصد راهی مجلس شورای اسلامی شده و امروز از تریبون نمایندگی مجلس، مخالفت با خصوصی سازی را رهبری می‌کنند، جایگاه اجتماعی و سیاسی برای این همراهی را در اختیار ندارند.

موضوع دوم این است که مخالفان، حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند که حداقل امیدوار باشیم نظرات آنها در راستای سازندگی و بهبود شرایط صنعت خودرو است.

موضوع مهم دیگر این است که، بیشتر آقایانی که امروز ساز مخالفت با خصوص سازی را می‌نوازند در برهه‌های مختلف، آسیب‌های بسیاری به صنعت خودرو زدند، از تحمیل نیروی مازاد به خودروسازان تا اجبار به ساخت خطوط تولید استانی بدون پشتوانه اقتصادی!

آنچه گفته شد تنها بخش کوچک اما مهمی از دلایل عدم همراهی افکار عمومی با نظرات این دست مخالفان است.

 

در چنین شرایطی آیا مخالفان از مواضع خود کوتاه می‌آیند!؟

یقینا مخالفان از مخالفت با خصوصی سازی دست برنمی‌دارند و برخلاف مسیری که در مخالفت با واگذاری سهام ایران خودرو پیمودند، این بار از ابتدا صداوسیما را نیز پای کار آوردند تا بتوانند از پیشرفت خصوص سازی و سرایت آن به گروه خودروسازی سایپا جلوگیری کنند.

کلیدواژه مخالفان در این دور نیز کرمان موتور است و نامه اعلام تمایل به تملک سهام سایپا این بهانه را به دست مخالفان داده است اما توجیحی که مطرح می‌کنند به هیچ عنوان منطقی نیست.

مخالفان مدعی هستند که کرمان موتور یک مونتاژکار است و سایپا را از مسیر خودروسازی منحرف می‌کند اما به مسیری که کرمان موتور در دو سال اخیر پیموده است، توجه نمی‌کنند.

خودروسازان ایرانی در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند و سهم خودروسازان بخش خصوصی از این مشکلات بسیار بیشتر بود تا جایی که موجب ایجاد نارضایتی عمومی نیز شد اما باید یک سوال مهم از مخالفان پرسید.

آیا مقصر مشکلاتی که خودروسازان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی بود که اتخاذ کردند یا در حال تاوان دادن در موضوعی هستند که به هیچ عنوان در بروز آن دخیل نبودند؟ اگر مخالفان پاسخ این سوال را با صداقت بدهند، یقینا وضعیت برای بسیاری از مردم روشن خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود مشکلات در صنعت خودرو ایران و خودروسازان بخش خصوصی نیست اما این موضوع، دلیل مناسبی برای مخالفت با خصوصی سازی خودرو ایران نخواهد بود.

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، دخالت‌های دولتی و بروکراسی اداری ناشی از سیاست‌های دولتی در این صنعت است و خصوصی سازی تنها راه برون رفت از این وضع، حالا این شرکت کرمان موتور باشد یا کروز یا هر شرکت دیگری که توان مالی اجرای چنین کاری را دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی , خصوصی سازی سایپا , مخالفان خصوصی سازی , مخالفان خصوصی سازی سایپا , خصوصی سایزی صنعت خودمو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4مشکی تهران : سلام دوستان ثبت نام 21اذر زنگ زدم نمایندگی گفتن تا اخر اسفند اگه قراردادت زده1403تحویل میدن کسی اطلاعی داره
X5 : سلام ابان ماه x5 نقدی ثبت نام کردم گفتن فردا 12/4 تحویل خودرو نه از مدارک خبری شده و نه شاسی خورده مرحله ی تکمیل وجه مانده هیچ تغییری نکرده وبعدازنمایندگی تماس گرفتن گفتن قبل از عید بخوای مدل۴۰۳ میدیم واردیبهشت بگیری۴۰۴ میدم وسود میدیم معلوم نیست چند ماه طول بکشه
علی : سلام وقت بخیر ۱اسفند ثبت نام کردم رنگ ماشین نمایندگی اشتباه زده میخوام رنگشو عوض کنم چیکارکنم ممنون میشم راهنماییم کنید
علی : داداش من ۳۰ بهمن فاکتور شد ۴۰۴ شد مدل ماشینم ۲۰۷ سقف فلز
علی : بدشانسی آوردی من ۳۰ بهمن موعد تحویل بود همون ۳۰م فاکتور شد و ۴۰۴ خورد ۲۰۷
رامین : رنگ مشکی سفید تموم شده بود بنظرت سر موقع تحویل میدن
مسعود cvt آذر : دقیقا منم سوالم همینه...کسی هست از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان کسی هست تکمیل وجه کرده باشه؟
T8 : سلام کسی هست ثبت نام آذر ماه T8 تحویل گرفته باشه
تارا v1p بهمن : فقط با کارتی که ماشین به اسمشه میشه پرداخت کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس22 : کسی تماس نگرفته؟؟؟؟
پاسخ به ایکس 22مشهد : قرارداد9اذرم
پاسخ به ایکس 22مشهد : من تماس گرفتم گفتن نخورده ودوروزدیگه تماس بگیر
ایکس22مشهد ک : سلام دوستان ایکس22ثبتنام آذر امروز با دفتر مرکزی تماس داشته باشین ببینیم مجوز خروج خوردیم یا نه و نتیجه رو اینجا بیان کنید متشکر
ساینا اس : تکمیل وجه12دی بودم دوم اسفند فاکتور شدم چند روز طول میکشه پلاک شدنش؟
زهرا خوزستان سورن سفید مادران : منم پلاک نشده
ایکس 33اتومات : سلام دوست عزیز مدل چند خوردی؟ وامت کی واریز شد؟
اطلس جی طرح مادران هفته چهار بهمن : من 62گرم فروختم خرداد الانم دارم میرم برا تکمیل وجه کوییک دوباره طلا بفروشم ان شاالله ک قبل سال کوییکو تحویل بدن مردم از غصه خوردن ذره ذره طلا جمع کردیم راحت ب باد رفت
اطلس مهر : ای خدا چقدر انتظار محمد وقته نوبتت بشه
پذیرش 25 مهر : هنوز مشخص نیست انشالله که 404بشه