حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

 

پس از واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی و بسته شدن پرونده، این‌بار مخالفانی که حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند، حمله به گروه خودروسازی سایپا به بهانه اعلام تمایل کرمان موتور در خصوص خرید سهام این گروه را کلید زدند.

 

سال ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که بزرگ‌ترین خواسته فعالان صنعت خودرو، محقق شد. مسیری که در زمان رئیس جمهوری مرحوم رئیسی بر آن تاکید شد اما در دوره پزشکیان و با وجود مخالفت‌ و کارشکنی‌های بسیار زیاد به سرانجام رسید.

اندکی پس از اتمام خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو، انتشار نامه‌ای از اعلام تمایل شرکت کرمان موتور به تملک سهام گروه خودروسازی سایپا، موج جدیدی از حملات را به خصوصی سازی با اسم رمزی جدید اما مشابه همان مسیر قبلی کلید زد.

پروژه همان است و تنها نام کرمان موتور جایگزین قطعه سازی کروز و سایپا به جای ایران خودرو ورد زبان مخالفان شده است.

این‌بار اما مخالفان پرده را کنار زدند و افراد سیاسی را که طبیعتا باید حامی خصوصی سازی باشند به صداوسیما آورده و تخریب را آغاز کردند.

چرا ابراز مخالفت سیاسیون با خصوصی سازی صنعت خودرو، افکار عمومی را همراه خود نمی‌کند!؟  

مهم‌ترین دلیلی که افکار عمومی با نظرات این اشخاص همراه نمی‌شود، جایگاه مخالفان در جلب نظر آرای مردمی است. برخی مخالفان که با آرای زیر ۱۰ درصد راهی مجلس شورای اسلامی شده و امروز از تریبون نمایندگی مجلس، مخالفت با خصوصی سازی را رهبری می‌کنند، جایگاه اجتماعی و سیاسی برای این همراهی را در اختیار ندارند.

موضوع دوم این است که مخالفان، حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند که حداقل امیدوار باشیم نظرات آنها در راستای سازندگی و بهبود شرایط صنعت خودرو است.

موضوع مهم دیگر این است که، بیشتر آقایانی که امروز ساز مخالفت با خصوص سازی را می‌نوازند در برهه‌های مختلف، آسیب‌های بسیاری به صنعت خودرو زدند، از تحمیل نیروی مازاد به خودروسازان تا اجبار به ساخت خطوط تولید استانی بدون پشتوانه اقتصادی!

آنچه گفته شد تنها بخش کوچک اما مهمی از دلایل عدم همراهی افکار عمومی با نظرات این دست مخالفان است.

 

در چنین شرایطی آیا مخالفان از مواضع خود کوتاه می‌آیند!؟

یقینا مخالفان از مخالفت با خصوصی سازی دست برنمی‌دارند و برخلاف مسیری که در مخالفت با واگذاری سهام ایران خودرو پیمودند، این بار از ابتدا صداوسیما را نیز پای کار آوردند تا بتوانند از پیشرفت خصوص سازی و سرایت آن به گروه خودروسازی سایپا جلوگیری کنند.

کلیدواژه مخالفان در این دور نیز کرمان موتور است و نامه اعلام تمایل به تملک سهام سایپا این بهانه را به دست مخالفان داده است اما توجیحی که مطرح می‌کنند به هیچ عنوان منطقی نیست.

مخالفان مدعی هستند که کرمان موتور یک مونتاژکار است و سایپا را از مسیر خودروسازی منحرف می‌کند اما به مسیری که کرمان موتور در دو سال اخیر پیموده است، توجه نمی‌کنند.

خودروسازان ایرانی در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند و سهم خودروسازان بخش خصوصی از این مشکلات بسیار بیشتر بود تا جایی که موجب ایجاد نارضایتی عمومی نیز شد اما باید یک سوال مهم از مخالفان پرسید.

آیا مقصر مشکلاتی که خودروسازان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی بود که اتخاذ کردند یا در حال تاوان دادن در موضوعی هستند که به هیچ عنوان در بروز آن دخیل نبودند؟ اگر مخالفان پاسخ این سوال را با صداقت بدهند، یقینا وضعیت برای بسیاری از مردم روشن خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود مشکلات در صنعت خودرو ایران و خودروسازان بخش خصوصی نیست اما این موضوع، دلیل مناسبی برای مخالفت با خصوصی سازی خودرو ایران نخواهد بود.

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، دخالت‌های دولتی و بروکراسی اداری ناشی از سیاست‌های دولتی در این صنعت است و خصوصی سازی تنها راه برون رفت از این وضع، حالا این شرکت کرمان موتور باشد یا کروز یا هر شرکت دیگری که توان مالی اجرای چنین کاری را دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی , خصوصی سازی سایپا , مخالفان خصوصی سازی , مخالفان خصوصی سازی سایپا , خصوصی سایزی صنعت خودمو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
v4 تحویل فوری ۳ شهریور : الان فاکتور شدم
آناهید : میگه خانم اگر ماشینتون تاخیر داره، پولش و میگیرید نگران چی هستی منم گفتم پولتون بخوره تو سرتون
آناهید : دوبار زنگ زدم تا حالا یکبار گفتن هفته اول آبان میرسه دستتون امروز گفت هفته آخر مهر واقعا کلافه شدم دیگه بهشون گفتم همون اول میگفتید فروش فوق العاده، خودتون و مسخره کردید
پویا : تا دوروز پیش ب قول دوستمون قطره چکونی فاکتور میکردن دوروزه انگار قطره چکونی هم فاکتور نمیشه اگه دوستی فاکتور شده اعلام کنه تحویل ۴ شهریورم تارا دستی نقره ای
رز زرد : خداروشکر ... مبارک باشه خواهرم🌷 ان شاءالله با دل خوش و تن سالم ازش استفاده کنی
پویا : اینکه میشه فروش فوقلعاده جای فروش ف وی واقعا نمیدونم مرضشون چیه خب از اول بگید ۹۰ روزه چرا با روح وروان مردم بازی میکنید
علی : ۱۱ روز کاری میشه ۲ مهر اگه فاکتور بشه ۳ روزه میرسه دستتون میشه ۵ مهر چرا میگیه هفته آخر مهر منظورتون هفته آخر شهریوره
شاهین جی : ببخشید چطوری باید برم سایت نگاه کنم رمز ندارم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش 31مرداد : تکمیل وجه 1 تیر ارسال پرونده 4 تیر
دناپلاس 6سرعته : اقایون عجله نکنیدبعدازتکمیل اخرین وجه 3ماه بعدش ماشین راتحویل میدن 3ماه دیگه...
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : پس این بنده خدایی که 3تیر تکمیل وجه کرده چطوری فاکتور شده درضمن چیزی به 3ماه نمونده نزدیک 75روز میشه پول دادیم
فوق العاده 11بهمن : دوستان پذیرش 12155380الان فاکتور شدم
.. : باید از میز خدمات چک کنید
تحویل 31 تیرماه : بسلامتی مبارکتون باشه
ساینا : پلاکت حروف فارسی هست ؟ آخه خبرایی اومده که می خوان پلاک لاتین بدن
تحویل 31 تیرماه : اقا حامد: دوشنبه 6/11 فاکتور شدم ،6/17 ماشینو تحویل گرفتم ،6 روز شد
هاشم : واقعا حتی منم خسته شدم انقدر تاخیر دارن 🫠🫠
احمد31مرداد : تاییدیه پستی برای احراز سکونته برااینکه مدارک پست براتون ارسال کنه