حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

 

پس از واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی و بسته شدن پرونده، این‌بار مخالفانی که حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند، حمله به گروه خودروسازی سایپا به بهانه اعلام تمایل کرمان موتور در خصوص خرید سهام این گروه را کلید زدند.

 

سال ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که بزرگ‌ترین خواسته فعالان صنعت خودرو، محقق شد. مسیری که در زمان رئیس جمهوری مرحوم رئیسی بر آن تاکید شد اما در دوره پزشکیان و با وجود مخالفت‌ و کارشکنی‌های بسیار زیاد به سرانجام رسید.

اندکی پس از اتمام خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو، انتشار نامه‌ای از اعلام تمایل شرکت کرمان موتور به تملک سهام گروه خودروسازی سایپا، موج جدیدی از حملات را به خصوصی سازی با اسم رمزی جدید اما مشابه همان مسیر قبلی کلید زد.

پروژه همان است و تنها نام کرمان موتور جایگزین قطعه سازی کروز و سایپا به جای ایران خودرو ورد زبان مخالفان شده است.

این‌بار اما مخالفان پرده را کنار زدند و افراد سیاسی را که طبیعتا باید حامی خصوصی سازی باشند به صداوسیما آورده و تخریب را آغاز کردند.

چرا ابراز مخالفت سیاسیون با خصوصی سازی صنعت خودرو، افکار عمومی را همراه خود نمی‌کند!؟  

مهم‌ترین دلیلی که افکار عمومی با نظرات این اشخاص همراه نمی‌شود، جایگاه مخالفان در جلب نظر آرای مردمی است. برخی مخالفان که با آرای زیر ۱۰ درصد راهی مجلس شورای اسلامی شده و امروز از تریبون نمایندگی مجلس، مخالفت با خصوصی سازی را رهبری می‌کنند، جایگاه اجتماعی و سیاسی برای این همراهی را در اختیار ندارند.

موضوع دوم این است که مخالفان، حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند که حداقل امیدوار باشیم نظرات آنها در راستای سازندگی و بهبود شرایط صنعت خودرو است.

موضوع مهم دیگر این است که، بیشتر آقایانی که امروز ساز مخالفت با خصوص سازی را می‌نوازند در برهه‌های مختلف، آسیب‌های بسیاری به صنعت خودرو زدند، از تحمیل نیروی مازاد به خودروسازان تا اجبار به ساخت خطوط تولید استانی بدون پشتوانه اقتصادی!

آنچه گفته شد تنها بخش کوچک اما مهمی از دلایل عدم همراهی افکار عمومی با نظرات این دست مخالفان است.

 

در چنین شرایطی آیا مخالفان از مواضع خود کوتاه می‌آیند!؟

یقینا مخالفان از مخالفت با خصوصی سازی دست برنمی‌دارند و برخلاف مسیری که در مخالفت با واگذاری سهام ایران خودرو پیمودند، این بار از ابتدا صداوسیما را نیز پای کار آوردند تا بتوانند از پیشرفت خصوص سازی و سرایت آن به گروه خودروسازی سایپا جلوگیری کنند.

کلیدواژه مخالفان در این دور نیز کرمان موتور است و نامه اعلام تمایل به تملک سهام سایپا این بهانه را به دست مخالفان داده است اما توجیحی که مطرح می‌کنند به هیچ عنوان منطقی نیست.

مخالفان مدعی هستند که کرمان موتور یک مونتاژکار است و سایپا را از مسیر خودروسازی منحرف می‌کند اما به مسیری که کرمان موتور در دو سال اخیر پیموده است، توجه نمی‌کنند.

خودروسازان ایرانی در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند و سهم خودروسازان بخش خصوصی از این مشکلات بسیار بیشتر بود تا جایی که موجب ایجاد نارضایتی عمومی نیز شد اما باید یک سوال مهم از مخالفان پرسید.

آیا مقصر مشکلاتی که خودروسازان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی بود که اتخاذ کردند یا در حال تاوان دادن در موضوعی هستند که به هیچ عنوان در بروز آن دخیل نبودند؟ اگر مخالفان پاسخ این سوال را با صداقت بدهند، یقینا وضعیت برای بسیاری از مردم روشن خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود مشکلات در صنعت خودرو ایران و خودروسازان بخش خصوصی نیست اما این موضوع، دلیل مناسبی برای مخالفت با خصوصی سازی خودرو ایران نخواهد بود.

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، دخالت‌های دولتی و بروکراسی اداری ناشی از سیاست‌های دولتی در این صنعت است و خصوصی سازی تنها راه برون رفت از این وضع، حالا این شرکت کرمان موتور باشد یا کروز یا هر شرکت دیگری که توان مالی اجرای چنین کاری را دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی , خصوصی سازی سایپا , مخالفان خصوصی سازی , مخالفان خصوصی سازی سایپا , خصوصی سایزی صنعت خودمو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 ثبت نام خرداد : سلام امروز نمایندگی ستوده گفت دعوتنامه ها اخر هفته با افزایش قیمت میاد
موسوی : با تشکر از دوستان و زحماتشان یه جیزی بگم امیدوار بشین من امروز شاهین جی فاکتور شدم باورکردنی نیست
علی ،۲۲ : دنیامون سوزوندین آخرتتون بسوزه ، همین الان معادل پول یسال پیش رو بده خودرو تو سرت بخوره بی هم.ه چی.ز
یاسر شاهین پلاس : سلام دوستان من واریزی ۱۳ اردیبهشت هستم امروز پیامک تحویل حضوری برام اومد. تایید زدم
T9 : سلام خبری از T9 های تیر ماه کسی داره فاکتور شدن؟؟؟
در پاسخ به شاهین : برادر دعوتنامه خرداد که فرمودی جی رو گفتن یا جی ال...؟ چون بنده موعد خرداد هستم و چند بار جی ال اومده تکمیل وجه نکردم... ممنون میشم پاسخ بدی
شاهین ۲۲اردیبهشت : سلام دوستان تهرانی ازتجمع امروز چه خبر؟
شاهین پلاس مهرماه : سللم اگه دعوت نامه بیاد معلوم‌نیست شاید تا سال دیگه نیاد
پیش فروش شاهین gl : نه منظورم اینه بخام تبدیل بزنم کی میاد ک تبدیل بزنم ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31شهریور : سلام علی اقا فاکتور شدین
کوییک آر اس : هنوز مشخص نیست
دوگانه 28بهمن : خبر موثق رو از کجا گرفتی ؟توکل بر خدا زودتر بدن ماشینارو
30 آبان مشکی : من امروز دیدم وضعیت رو زده قاکتور شده اما جزئیات مراحل رو در پیشخوان نشون نمیده دیگه.
سورن تک تحویل 1دی ماه : ااا مال منم فاکتور شد پلاکم شده
سورن تک تحویل 1دی ماه : سلام از من خبری نیست
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : اره دوستان هرکس فاکتور شده مبارکش باشه ولی فقط اگه زحمتی نیس یک عکس اینجا بزارین و نیازی نیس که یک ساعت توضیح بدین.عکس بزارین ما هم امیدوار بشیم.
کوییک اس دی ماه : سلام دوستان. افزایش قیمت کارخانه محصولات سایپا به کجا رسیده ایا واقعا دوباره قیمت کارخانه قراره افزایش پیدا کنه؟
دنا6 : دوست عزیز، 28 یا 29 آذر ماه میاد
موتور جدید : فروش فوری 5آذر تکمیل وجه کردم امروز پلاک شده تحویل هم زده 5 دی سورن تک