حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

 

پس از واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی و بسته شدن پرونده، این‌بار مخالفانی که حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند، حمله به گروه خودروسازی سایپا به بهانه اعلام تمایل کرمان موتور در خصوص خرید سهام این گروه را کلید زدند.

 

سال ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که بزرگ‌ترین خواسته فعالان صنعت خودرو، محقق شد. مسیری که در زمان رئیس جمهوری مرحوم رئیسی بر آن تاکید شد اما در دوره پزشکیان و با وجود مخالفت‌ و کارشکنی‌های بسیار زیاد به سرانجام رسید.

اندکی پس از اتمام خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو، انتشار نامه‌ای از اعلام تمایل شرکت کرمان موتور به تملک سهام گروه خودروسازی سایپا، موج جدیدی از حملات را به خصوصی سازی با اسم رمزی جدید اما مشابه همان مسیر قبلی کلید زد.

پروژه همان است و تنها نام کرمان موتور جایگزین قطعه سازی کروز و سایپا به جای ایران خودرو ورد زبان مخالفان شده است.

این‌بار اما مخالفان پرده را کنار زدند و افراد سیاسی را که طبیعتا باید حامی خصوصی سازی باشند به صداوسیما آورده و تخریب را آغاز کردند.

چرا ابراز مخالفت سیاسیون با خصوصی سازی صنعت خودرو، افکار عمومی را همراه خود نمی‌کند!؟  

مهم‌ترین دلیلی که افکار عمومی با نظرات این اشخاص همراه نمی‌شود، جایگاه مخالفان در جلب نظر آرای مردمی است. برخی مخالفان که با آرای زیر ۱۰ درصد راهی مجلس شورای اسلامی شده و امروز از تریبون نمایندگی مجلس، مخالفت با خصوصی سازی را رهبری می‌کنند، جایگاه اجتماعی و سیاسی برای این همراهی را در اختیار ندارند.

موضوع دوم این است که مخالفان، حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند که حداقل امیدوار باشیم نظرات آنها در راستای سازندگی و بهبود شرایط صنعت خودرو است.

موضوع مهم دیگر این است که، بیشتر آقایانی که امروز ساز مخالفت با خصوص سازی را می‌نوازند در برهه‌های مختلف، آسیب‌های بسیاری به صنعت خودرو زدند، از تحمیل نیروی مازاد به خودروسازان تا اجبار به ساخت خطوط تولید استانی بدون پشتوانه اقتصادی!

آنچه گفته شد تنها بخش کوچک اما مهمی از دلایل عدم همراهی افکار عمومی با نظرات این دست مخالفان است.

 

در چنین شرایطی آیا مخالفان از مواضع خود کوتاه می‌آیند!؟

یقینا مخالفان از مخالفت با خصوصی سازی دست برنمی‌دارند و برخلاف مسیری که در مخالفت با واگذاری سهام ایران خودرو پیمودند، این بار از ابتدا صداوسیما را نیز پای کار آوردند تا بتوانند از پیشرفت خصوص سازی و سرایت آن به گروه خودروسازی سایپا جلوگیری کنند.

کلیدواژه مخالفان در این دور نیز کرمان موتور است و نامه اعلام تمایل به تملک سهام سایپا این بهانه را به دست مخالفان داده است اما توجیحی که مطرح می‌کنند به هیچ عنوان منطقی نیست.

مخالفان مدعی هستند که کرمان موتور یک مونتاژکار است و سایپا را از مسیر خودروسازی منحرف می‌کند اما به مسیری که کرمان موتور در دو سال اخیر پیموده است، توجه نمی‌کنند.

خودروسازان ایرانی در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند و سهم خودروسازان بخش خصوصی از این مشکلات بسیار بیشتر بود تا جایی که موجب ایجاد نارضایتی عمومی نیز شد اما باید یک سوال مهم از مخالفان پرسید.

آیا مقصر مشکلاتی که خودروسازان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی بود که اتخاذ کردند یا در حال تاوان دادن در موضوعی هستند که به هیچ عنوان در بروز آن دخیل نبودند؟ اگر مخالفان پاسخ این سوال را با صداقت بدهند، یقینا وضعیت برای بسیاری از مردم روشن خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود مشکلات در صنعت خودرو ایران و خودروسازان بخش خصوصی نیست اما این موضوع، دلیل مناسبی برای مخالفت با خصوصی سازی خودرو ایران نخواهد بود.

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، دخالت‌های دولتی و بروکراسی اداری ناشی از سیاست‌های دولتی در این صنعت است و خصوصی سازی تنها راه برون رفت از این وضع، حالا این شرکت کرمان موتور باشد یا کروز یا هر شرکت دیگری که توان مالی اجرای چنین کاری را دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی , خصوصی سازی سایپا , مخالفان خصوصی سازی , مخالفان خصوصی سازی سایپا , خصوصی سایزی صنعت خودمو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رجبی : تجمع برای گرونی نبود تاخیر g تکمیل وجه آذر بود از کجا فرار کردین؟
سعید : سایپا گول میزنه مردمو میگه تبدیل بزنین فاکتور بشین در صورتی که فروردین هنوز فاکتور نکرده ۲ ماه شده تبدیل زدیم هنوز فاکتور نشده
سعید : افزایش به تکمیل وجه نمیخوره
Al : سلام چنین مشکلی تا حالا گزارش نشده است احتمالا بدجور دردست انداز افتادید وگرنه بدنه وشاسی جکj4خیلی محکم است
X5 : اونهایی که فاکتور نشدن یا رنگ مشکی هستن یا هنوز دیون دولتی رو تعین و تکلیف نکردن من رنگ سفیدم بلافاصله بعد چک داد ن و ثبت شدن چک به کرمان موتور فاکتور شد
شاهین دی ماه cvt : لعنت بهشون می گفتن تبدیل بزنیم به پلاس cvt ندارن
سیامک X5 اصفهان : والا بخدا من ۱۲ آبان ثبت نام کردم تا تحویل مدارک و پلاک رفته و زرد شده دیگه همینجور مونده . هرچی زنگ میزنم نمایندگی امروز و فردا و این هفته و اون هفته میکنن. خسته شدم 🥲
علی طیاری ایکس 5 : سلام آقای محمد در جواب شما ،من خودم به شخصه نه پارتی دارم که بگم به این خاطر شاسی وپلاک شده ونه یکی از اعضای نمایندگی هستم،دلیلی هم نداره که دروغ بگن عزیزان ،منم ثبت نامی 5دی هستم ،منم طبق پیامک پست،فردا مدارکم به دستم میرسه ،ولی تحویل خودرو نمی دونیم کی بدن،هزار بار هم زنگ زدیم،فقط میگن منتظر باشین
شاهین جی پذیرش ۱۴ آذر : اجتماع خریداران شاهین ، اطلس ، کوییک ، ساینا . اگر حق شما را هم این شرکت حرو مزا ده خورده لطفا روز دوشنبه ۲۶ خرداد ماه ساعت ۱۱ صبح در شرکت سایپا کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص حضور داشته باشید ، تجمع حداکثری داشته باشید دوستان حتی تونستید از شهرستان بیاید تا محرم ماشین هارو تحویل بگیریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : اطلس 4بهمن واقعا راست میگی اگ راست میگی ک دمت گرم ماهم بریم دیگ فایده نداره حق مون بگیریم
مهدی آریزو 5 : مجوز هم بخوره باز 1 ماه باید بری تو صف بارگیری و اونجاهم تاخیر داره. من 3 خرداد مجوز خروجم خورده هنوز خبری از ماشین نیس
اطلس آذر : واقعا است میگی
دانیال : تا زمانی که فاکتور نشده باشه امکان داره یه مرحله میره عقب تا ماتفاوت بریزی ولی اگر فاکتور شد شاسی خوره
سجاد : سلام دوستان من اطلس اسفند 402 پول ریختم و مهر ماه 403 تکمیل وجه نهایی کردم که تحویل بدهند نمایندگی دوست محمدی استان قزوین بوده... الان 19 خردادماه 404 هست یعنی 8ماهه تاخیر داره هنوز ماشین فاکتور نشده هیچ کسی هم جوابگو نیست ..خدا لعنت کنه سایپا رو همه رو بیچاره کرده سایپا دزد واقعی هست چه خودش چه نمایندگیش..والا در ب در شدیم هیچ کسی جواب نمیده مخصوصا نمایندگی استان قزوین دوست محمدی
محمدرضا : فروش فوری پانا فولادی تیتانیوم، تحویل 9 خرداد بودم فاکتور نشده. زنگ زدم ایران خودرو گفتن حداقل یه ماه تاخیر رو داره :)
توحید ارومیه : ساینا پیش فروش 4اسفند مبارکه داداش
6دنده : خیر افزایش نمیخوره
توحید ارومیه : شریف مبارکه دیروز هم بهت گفتم که فاکتور میشی سخا به فاکتور کردن ربطی ندارد فقط سایپا در سود تاخیر دادن ازش دزدی میکنه
میثم : دوستانی که قصد فروش دارن زیر 850 میلیون آگهی فروش نزارن