حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

 

پس از واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی و بسته شدن پرونده، این‌بار مخالفانی که حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند، حمله به گروه خودروسازی سایپا به بهانه اعلام تمایل کرمان موتور در خصوص خرید سهام این گروه را کلید زدند.

 

سال ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که بزرگ‌ترین خواسته فعالان صنعت خودرو، محقق شد. مسیری که در زمان رئیس جمهوری مرحوم رئیسی بر آن تاکید شد اما در دوره پزشکیان و با وجود مخالفت‌ و کارشکنی‌های بسیار زیاد به سرانجام رسید.

اندکی پس از اتمام خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو، انتشار نامه‌ای از اعلام تمایل شرکت کرمان موتور به تملک سهام گروه خودروسازی سایپا، موج جدیدی از حملات را به خصوصی سازی با اسم رمزی جدید اما مشابه همان مسیر قبلی کلید زد.

پروژه همان است و تنها نام کرمان موتور جایگزین قطعه سازی کروز و سایپا به جای ایران خودرو ورد زبان مخالفان شده است.

این‌بار اما مخالفان پرده را کنار زدند و افراد سیاسی را که طبیعتا باید حامی خصوصی سازی باشند به صداوسیما آورده و تخریب را آغاز کردند.

چرا ابراز مخالفت سیاسیون با خصوصی سازی صنعت خودرو، افکار عمومی را همراه خود نمی‌کند!؟  

مهم‌ترین دلیلی که افکار عمومی با نظرات این اشخاص همراه نمی‌شود، جایگاه مخالفان در جلب نظر آرای مردمی است. برخی مخالفان که با آرای زیر ۱۰ درصد راهی مجلس شورای اسلامی شده و امروز از تریبون نمایندگی مجلس، مخالفت با خصوصی سازی را رهبری می‌کنند، جایگاه اجتماعی و سیاسی برای این همراهی را در اختیار ندارند.

موضوع دوم این است که مخالفان، حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند که حداقل امیدوار باشیم نظرات آنها در راستای سازندگی و بهبود شرایط صنعت خودرو است.

موضوع مهم دیگر این است که، بیشتر آقایانی که امروز ساز مخالفت با خصوص سازی را می‌نوازند در برهه‌های مختلف، آسیب‌های بسیاری به صنعت خودرو زدند، از تحمیل نیروی مازاد به خودروسازان تا اجبار به ساخت خطوط تولید استانی بدون پشتوانه اقتصادی!

آنچه گفته شد تنها بخش کوچک اما مهمی از دلایل عدم همراهی افکار عمومی با نظرات این دست مخالفان است.

 

در چنین شرایطی آیا مخالفان از مواضع خود کوتاه می‌آیند!؟

یقینا مخالفان از مخالفت با خصوصی سازی دست برنمی‌دارند و برخلاف مسیری که در مخالفت با واگذاری سهام ایران خودرو پیمودند، این بار از ابتدا صداوسیما را نیز پای کار آوردند تا بتوانند از پیشرفت خصوص سازی و سرایت آن به گروه خودروسازی سایپا جلوگیری کنند.

کلیدواژه مخالفان در این دور نیز کرمان موتور است و نامه اعلام تمایل به تملک سهام سایپا این بهانه را به دست مخالفان داده است اما توجیحی که مطرح می‌کنند به هیچ عنوان منطقی نیست.

مخالفان مدعی هستند که کرمان موتور یک مونتاژکار است و سایپا را از مسیر خودروسازی منحرف می‌کند اما به مسیری که کرمان موتور در دو سال اخیر پیموده است، توجه نمی‌کنند.

خودروسازان ایرانی در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند و سهم خودروسازان بخش خصوصی از این مشکلات بسیار بیشتر بود تا جایی که موجب ایجاد نارضایتی عمومی نیز شد اما باید یک سوال مهم از مخالفان پرسید.

آیا مقصر مشکلاتی که خودروسازان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی بود که اتخاذ کردند یا در حال تاوان دادن در موضوعی هستند که به هیچ عنوان در بروز آن دخیل نبودند؟ اگر مخالفان پاسخ این سوال را با صداقت بدهند، یقینا وضعیت برای بسیاری از مردم روشن خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود مشکلات در صنعت خودرو ایران و خودروسازان بخش خصوصی نیست اما این موضوع، دلیل مناسبی برای مخالفت با خصوصی سازی خودرو ایران نخواهد بود.

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، دخالت‌های دولتی و بروکراسی اداری ناشی از سیاست‌های دولتی در این صنعت است و خصوصی سازی تنها راه برون رفت از این وضع، حالا این شرکت کرمان موتور باشد یا کروز یا هر شرکت دیگری که توان مالی اجرای چنین کاری را دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی , خصوصی سازی سایپا , مخالفان خصوصی سازی , مخالفان خصوصی سازی سایپا , خصوصی سایزی صنعت خودمو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام منم شاهین جی ۶ .اردیبهشت هستم اینکه میگه۳۱فروردین یعنی روز اول دعوتنامه ۳۱فروردین فرستاد و اولین ماه پیش فروش بود یعنی عملا منظورشون اینه ک هنوز شروعم نکردن بع فاکتور شدن
شاهین اتو : پس فعلا اسفند ۴۰۳ فاکتور شده نداریم. 🫠🫠🫠🫠 برای من که هنوز دعوتنامه هم نفرستادن تحویل خودرو ما هیچی دیگه رفت تا دی ۴۰۴
جواد : لگنی بیشتر نیست پولم گیره چاره ای ندارم جز صبر حواله خریده بودم اومد ردش میکنم میرم تارا میگیرم خیلی بهتر از اینه.
سینا : آقا داریوش سپاسگزارم. متأسفانه نظارت اصلا نیست و کسی هم پاسخگو نیست. بله اگر آشنا داشته باشی انجام میدن ...
سینا : سلام. بله حمید آقا شاهین پلاسه
مریم : دیروز زنگ زدم و نمایندگی سایپا گفت پیش فروش شهریور ماه توی شهریور پیامک تکمیل وجه میاد
داریوش : باز و بست تسمه معلوم نمی شه اگه واقعا مکانیک یه کارش اطمینان داره بده برات درست کنه من فنی تا حدودی بلد هستم اگه تسمه تایم ایراد داشته باشد همون اول کار پاره میشه احتمالا غلتک هاش ایراد و سفت کن باید درپوش باز بشه و کنترل انجام بشه نمایندگی اشنا داشته باشی برات انجام میدن موتور باز بشه برات دردسر میشه
مریم : دیروز زنگ زدم و نمایندگی سایپا گفت پیش فروش شهریور ماه توی شهریور پیامک تکمیل وجه میاد
حمید : سلام آقاسیناماشینت شاهین پلاس هست
آرش : تا تاریخ 14 اسفند مربوط به تحویل دی و بهمن بوده و از 15 اسفندبه بعد مربوط به تحویلی های اسفند می باشد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : سلام .اونی که فاکتور شده احتمالا دوگانه بوده ولی تبدیل به تک کرده چون اونا رو زودفامتور کردن ماهایی که تکمیل وجه اردیبهشت بودیم هنوز حالا حالا ها باید انتظار بکشیم
فوق العاده بهمن 11 : نفهم تویی خبر موثق ...درگیر بیخود..خاک عالم...بر سرتو
فوق العاده بهمن 11 : نفهمایی مثل تو که نسلشون هم با این خصلت هست ، کم نیست.تو بیمار روان پریش هستی...مردم با مشکل خودروشون درگیرن تو هم با روان پریشانت...
تبدیلی 207 موعد 6 تیر : 15414
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : من زده دهه سوم تیر در حال فاکتور شدن .همش دروغ میگن شما که تیر هستین میزنه خرداد من که مردادم میزنه تیر .
بهمن 1403 : خبر موثقی ندارم ولی شرکت کروز علی رغم توافق آخری نمی‌خواهد قرضی قطعات تکمیلی را تحویل شرکت سایپا دهد.
کوییک آر اس : چرا دوگانه می خوای بدی بره. خب دیگه این یه چیز توافقیه قیمتاشونم تو بازار مشخصه تقریبا رنجی که می خواید سر بگیرید تقریبا همین حدوده با توجه به قیمت های دو خودرو در بازار.
کوییک آر اس : دوست عزیز این شرایط موقتیه باز مثل قبل دوباره میشه ولی بازم اگر بمونه دلال از بین نرفته فقط پولیه که دلال می خواسته بخوره خود خودروساز دیگه می خوره قبلا 50 درصد خودروها دست مشتری واقعی می‌رسید با قیمت مناسب 50 درصدشم دلال می‌خورد ولی الان 100 درصد شو خودروساز می خوره و اون 50 درصد مصرف کننده ام که با قیمت مناسب ماشین به دستش می‌رسیده دیگه نمی رسه. و باز مصرف کننده ضرر داره می کنه
فرزاد : هههه نمیدونم چی گف برا خودش
احمد آریان : دوستان ساینا پلاک شده تکو با ساینا دوگانه جی ایکس تحویل تیر میخوام معاوضه کنم میگ 66/500 سر بده به صرفه س ؟