حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

حمله مخالفان خصوصی‌سازی به سایپا

 

پس از واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو به بخش خصوصی و بسته شدن پرونده، این‌بار مخالفانی که حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند، حمله به گروه خودروسازی سایپا به بهانه اعلام تمایل کرمان موتور در خصوص خرید سهام این گروه را کلید زدند.

 

سال ۱۴۰۳ در حالی به پایان خود نزدیک می‌شود که بزرگ‌ترین خواسته فعالان صنعت خودرو، محقق شد. مسیری که در زمان رئیس جمهوری مرحوم رئیسی بر آن تاکید شد اما در دوره پزشکیان و با وجود مخالفت‌ و کارشکنی‌های بسیار زیاد به سرانجام رسید.

اندکی پس از اتمام خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران خودرو، انتشار نامه‌ای از اعلام تمایل شرکت کرمان موتور به تملک سهام گروه خودروسازی سایپا، موج جدیدی از حملات را به خصوصی سازی با اسم رمزی جدید اما مشابه همان مسیر قبلی کلید زد.

پروژه همان است و تنها نام کرمان موتور جایگزین قطعه سازی کروز و سایپا به جای ایران خودرو ورد زبان مخالفان شده است.

این‌بار اما مخالفان پرده را کنار زدند و افراد سیاسی را که طبیعتا باید حامی خصوصی سازی باشند به صداوسیما آورده و تخریب را آغاز کردند.

چرا ابراز مخالفت سیاسیون با خصوصی سازی صنعت خودرو، افکار عمومی را همراه خود نمی‌کند!؟  

مهم‌ترین دلیلی که افکار عمومی با نظرات این اشخاص همراه نمی‌شود، جایگاه مخالفان در جلب نظر آرای مردمی است. برخی مخالفان که با آرای زیر ۱۰ درصد راهی مجلس شورای اسلامی شده و امروز از تریبون نمایندگی مجلس، مخالفت با خصوصی سازی را رهبری می‌کنند، جایگاه اجتماعی و سیاسی برای این همراهی را در اختیار ندارند.

موضوع دوم این است که مخالفان، حتی تجربه اداره یک نانوایی را در رزومه خود ندارند که حداقل امیدوار باشیم نظرات آنها در راستای سازندگی و بهبود شرایط صنعت خودرو است.

موضوع مهم دیگر این است که، بیشتر آقایانی که امروز ساز مخالفت با خصوص سازی را می‌نوازند در برهه‌های مختلف، آسیب‌های بسیاری به صنعت خودرو زدند، از تحمیل نیروی مازاد به خودروسازان تا اجبار به ساخت خطوط تولید استانی بدون پشتوانه اقتصادی!

آنچه گفته شد تنها بخش کوچک اما مهمی از دلایل عدم همراهی افکار عمومی با نظرات این دست مخالفان است.

 

در چنین شرایطی آیا مخالفان از مواضع خود کوتاه می‌آیند!؟

یقینا مخالفان از مخالفت با خصوصی سازی دست برنمی‌دارند و برخلاف مسیری که در مخالفت با واگذاری سهام ایران خودرو پیمودند، این بار از ابتدا صداوسیما را نیز پای کار آوردند تا بتوانند از پیشرفت خصوص سازی و سرایت آن به گروه خودروسازی سایپا جلوگیری کنند.

کلیدواژه مخالفان در این دور نیز کرمان موتور است و نامه اعلام تمایل به تملک سهام سایپا این بهانه را به دست مخالفان داده است اما توجیحی که مطرح می‌کنند به هیچ عنوان منطقی نیست.

مخالفان مدعی هستند که کرمان موتور یک مونتاژکار است و سایپا را از مسیر خودروسازی منحرف می‌کند اما به مسیری که کرمان موتور در دو سال اخیر پیموده است، توجه نمی‌کنند.

خودروسازان ایرانی در این سال‌ها با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند و سهم خودروسازان بخش خصوصی از این مشکلات بسیار بیشتر بود تا جایی که موجب ایجاد نارضایتی عمومی نیز شد اما باید یک سوال مهم از مخالفان پرسید.

آیا مقصر مشکلاتی که خودروسازان بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی بود که اتخاذ کردند یا در حال تاوان دادن در موضوعی هستند که به هیچ عنوان در بروز آن دخیل نبودند؟ اگر مخالفان پاسخ این سوال را با صداقت بدهند، یقینا وضعیت برای بسیاری از مردم روشن خواهد شد.

هیچ کس منکر وجود مشکلات در صنعت خودرو ایران و خودروسازان بخش خصوصی نیست اما این موضوع، دلیل مناسبی برای مخالفت با خصوصی سازی خودرو ایران نخواهد بود.

عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو، دخالت‌های دولتی و بروکراسی اداری ناشی از سیاست‌های دولتی در این صنعت است و خصوصی سازی تنها راه برون رفت از این وضع، حالا این شرکت کرمان موتور باشد یا کروز یا هر شرکت دیگری که توان مالی اجرای چنین کاری را دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی , خصوصی سازی سایپا , مخالفان خصوصی سازی , مخالفان خصوصی سازی سایپا , خصوصی سایزی صنعت خودمو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیرازی : سلام شانا خانم اگه بخای تبدیل بزنی چند روز فرصت پرداخت دادن؟
شاهین G : چرا دعوتنامه خرداد نیومد؟
فریبا : سلام ، چرا سایپا برای من که از اول شاهین جی ال بودم پیام تکمیل نمی فرسته ، به نظرم این یه نامردیه دیگه از طرف سایپاست ، چقدر باید منتظر باشیم شماره پذیرش من ۱۲۱۴۱۴۸۴هست ، کسی میدونه با آخرین پذیرش واریزی چقدر فاصله دارن ؟؟؟
نازنین : دوستانی که امروز برای شاهین جی ال تکمیل وجه کردن بگند ببینم پیام تشکر سایپا امد؟؟ یااینکه پیام بیام تکمیل وجه موفق بود؟؟ برای من حساب کم‌کرد اما پیامی نیومده دیگ ،شاید بخاطر پنجشنبه هست تعطیله دیر میشینه به سیستمشون؟؟
X5 سفید : سلام. یعنی در مجموع چه قدر پرداخت خواهید کرد؟
T9s : توسایت گوگل بزن کامل توضیح دادن دفتر خدمات قضایی بهترین گزینه اس برای شکایت دیرکرد
شانا : پیامک تبدیل به جی ال واسم اومده 314پرداخت کنم تحویل مرداد بودم
T9 : سلام دوستان کسی هست T9 اردیبهشت یا خرداد ثبت نام کرده باشه؟
ممرضا : سوال منم هست. نه تنها من خیلیا. خواهشا جواب بدید ای اونایی که میدونید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : 30ابان
دوگانه اکستند : بچه ها خواهشن اعلام کنید کسانی که دوگانه اکستند ثبت نام کردن و فاکتور شدن شماره پذیرش بزارن لطفا
رانا 30 آبان : عکس میفرستی
ازاد : نمیخواهند حل کنند وگر نه تا حالا تموم شده بود خدا کسی که باعث و بانیش هست به درد نا علاجی گرفتارش کنه ما چه گناهی داریم که این بلا سر ما میاد
مصطفی ا : دورود بر شما والا من سوم پلاک شدم و تحویل حضوری زدم خبری نیست
علی اصغر : سلام دوستان به نظر شما من که پیش فروش تیر ساینا یگانه تکمیل وجه 6 ابان کی فاکتور میشم
منتظر : آمین🤲🏻
اسدالهی : ن آقا مصطفی هرچقدر زدم تحویل حضوری قبل نکرد ثبت نام کردنی
پانا قالپاق 30 مهر : چطوری تبدیل به رینگ زدید
مصطفی ا : اقا اسداللهی شما هم تحویل حضوری زدید