قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1p : دوستان من تماس گرفتم پشتیبانی ایران خودرو تحویل فوری یک ماهه بودم گفتن که از تاریخ ثبت شده دریافت پرونده سی روز رو حساب میکنن و جریمه تاخیر رو از تاریخ دریافت پرونده محاسبه میکنن. دوستان که براشون فاکتور شده براشون اینطور محاسبه شده؟؟؟
تارا اتومات فوری موعد تحویل ۳ شهریور : ۲ بامداد ۴ مرداد واریز کردم
شاهین پلاس : روزی ۴۰۰ تا هم فاکتور بشه، تا وقتی شماره‌گذاری و تحویل نشه فایده نداره.
محمد : بله .تو یکی نمایندگیا تهران گفتن تاریخ 5 شهریور نمایندگی خلیل زاده اصفهان خیابان چمران چند دستگاه ایگل که ثبت نام اردیبهشت و اقساطی هم بوده تحویل دادن.فقط پارتی بازی داخل نمایندگیا
در جواب شاهین : نه تماس گرفتم تهران گفت در صورتی ما میتونیم تبدیل بزنیم به جی ال که پیامک بیاد تو سایت برامون باز بشه برای فروش فوقالعاده ها بازه برا ما نیست
امینه : اردیبهشت ثبت نام ایگل ۶۰ روزه بوده الان شده ۱۲۰ روز هنوز هیچ کاری انجام نشده دوتا از چکها هم پاس شده خاک توسر مسئولان کر مان موتور لا دروغهای متوالی
tvop : سلام فقط در سایت فروش ایران خودرو قسمت وجوه پرداختی باید پرداخت کنید نمایندگی امکان پرداخت نیست.
محمد : چطوری باید تبدیل زد پیام میاد یا از طریق نمایندگی؟
مهدی مشهد : چرا اینقدر قطره چکانی فاکتور می کنند تارا دستی تحویل ۳شهریور هنوز فاکتور نشده ۱۳روز تاخیر همون اول می گفتید ۳ماهه چرا گفتید فوری که مردم را به این روز بندازید مطمئنم خیلی ها مثل من ماشینشون را فروختن و پیاده هستد من خیلی بیشتر از سود تاخیر این چند روز کرایه ماشین دادم. خدا ازشون نگذره
مریم : سلام دوستان من امروز رفتم ماشین و تحویل گرفتم ، ایشالا قسمت همتون ، واریزی اول ۴دی تبدیلی ۱۹ خرداد ، فاکتور ۷ شهریور ،پلاک ۹ شهریور ، ۱۲ چراغ تحویل روشن شد ، ۱۶ ام تحویل گرفتم ،بلاخره تموم شد ۲/۵ سال انتظار
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده مشکی فوق العاده : بی زحمت دوستانی که تبدیل نزدن و فاکتور شدن،موعد تحویل،طرح و رنگ ماشینشونو بگن
اطلس : سلام دوستان اون دسته از کسایی که دنبال سود پولشون هستند باید بگم که سایپا سود پول رو به کسی نمیده فقط جریمه دیر کرد رو که 12درصد هستش رو بعد از چند ماه اگه پرداخت کنه میده خواستم بگم که همه در جریان باشن
فرسوده مشکی فوق العاده : سلام دوستان خسته نباشید،الان 31 مرداد هم فاکتوری داریم،البته میدونم اونها تبدیل زدن،ولی من موعد تحویلم 12 مرداد هست،چون فرسوده بودم نتونستن تبدیل بزنم،مثال های مشابه دیدین که شرایط منو داشته باشن؟چرا فاکتور نمیشم،دیدم کسی رو که با شرایط خودم فاکتور شده
151 شهریور : داداش من 3 تا جلو تر از شمام
رانا 31 مرداد : اوکی مرسی
حسن پیش پانا فولاد مرداد : به سلامتی خیرشو ببینید و خاطره های شیرینی باهاش داشته باشید
ساینا فوری : حرف زدن هزینه نداره و کنتور نمیندازه. هر روز چند نفر اینجا از این اشعار مینویسن، اما کجاست مرد عمل؟.
اطلس : فاکتور یعنی همون صدور بیمه ؟
.. : سلام برای فاکتور پیامک نمیاد
ساینا فوری : و همون جمله ی معروف؛ از ماست که بر ماست.