قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

قیمت‌گذاری دستوری، صنعت خودرو را به مرز سقوط رساند

 

طبق ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت، قیمت‌گذاری دستوری به‌جز در مورد کالاهای اساسی و خدمات انحصاری  ممنوع اعلام شده است. این بند قانونی، در صورت اجرای کامل، می‌تواند نقطه پایانی بر یکی از پرهزینه‌ترین مداخلات دولت در صنعت خودرو باشد؛ مداخله‌ای که نه تنها به بهبود شرایط منجر نشده بلکه زیان انباشته، بی‌ثباتی مالی و توزیع گسترده رانت میان دلالان را به همراه داشته است.

دولت چهاردهم در ابتدای مسیر خود بارها از لزوم بازگشت به منطق بازار و حذف سازوکارهای ناکارآمد دولتی سخن گفته است. شخص رئیس‌جمهور نیز چه در دوران پیش از انتخابات و چه در روزهای آغاز به کار خود، بر ضرورت عبور از سیاست‌های تحمیلی در قیمت‌گذاری و بازگشت به مکانیزم عرضه و تقاضا تأکید کرده است. از همین منظر، حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آزمونی واقعی برای سنجش پایبندی دولت به اصول عقلانیت اقتصادی خواهد بود.

در همین راستا، حامد عاملی، معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت، نیز اخیراً با انتقاد از نظام قیمت‌گذاری دستوری خودرو، آن را فاقد منطق علمی و عقلانی دانسته و اعلام کرده که وزارتخانه‌اش ۱۰۰درصد با حذف این شیوه موافق است. اما هم‌زمان اشاره کرده که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی حداقل ۲۰ نهاد تصمیم‌گیر در کشور است. از همین رو، حل این بحران نیازمند اراده سیاسی، اجماع ملی و عبور از منافع کوتاه‌مدت نهادهای وابسته به توزیع رانت است.

نگاهی به آمارهای رسمی عمق فاجعه قیمت‌گذاری دستوری را روشن‌تر می‌کند. طبق بررسی‌های سازمان بورس، در سال ۱۴۰۲ مجموع فروش خودروسازان ۶۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) بوده، در حالی که ارزش بازار خودروهای صفر کیلومتر در بازار آزاد بیش از ۹۲۰ همت برآورد شده است. این تفاوت ۲۸۴ همتی، تنها در یک سال، مستقیماً در جیب دلالان رفته است. در بازه سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳، میزان رانتی که بین واسطه‌ها توزیع شده، به بیش از ۷۵۰ همت رسیده است؛ معادل بیش از ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز سال‌های اخیر. این رقم، معادل سرمایه‌گذاری سالانه چند کشور در حوزه حمل‌ونقل است، اما در کشورمان صرفاً در اثر فاصله‌گذاری تصنعی بین قیمت کارخانه و بازار، دود شده و به سود عده‌ای خاص رفته است.

 

خودروسازان ماشین تولید زیان شدند

در این شرایط، خودروسازان عملاً به ماشین تولید زیان تبدیل شده‌اند. آن‌ها اختیار تعیین قیمت محصولات خود را ندارند و در حالی که دولت سهم اندکی در ترکیب سهام‌داری دارد، تصمیم‌گیری‌های کلان و زیان‌بار را تحمیل می‌کند. این در حالی است که خودروسازان باید پاسخگوی بیش از ۱۰ میلیون سهام‌دار حقیقی و حقوقی باشند. این وضعیت منجر به فلج شدن سرمایه‌گذاری جدید، کند شدن روند توسعه محصول و ناتوانی در پاسخگویی به تقاضای واقعی مردم شده است.

علاوه بر آن، قیمت‌گذاری سرکوب‌شده مانعی جدی برای ارتقاء کیفیت و ایمنی خودروها است. چگونه می‌توان از خودروساز انتظار داشت با قیمت‌های غیراقتصادی به افزایش استانداردهای جهانی بیندیشد، در حالی که حاشیه سود او عملاً منفی است و حتی توان نوسازی خطوط تولید خود را ندارد؟ چنین فضایی، تنها باعث عقب‌ماندگی صنعت، فرار سرمایه، و نارضایتی عمومی خواهد شد.

صنعت خودرو برای تنفس، به بازار واقعی نیاز دارد؛ بازاری که در آن رقابت، کیفیت، تنوع، صادرات و پاسخگویی جایگزین قیمت‌گذاری فرمایشی شود. خودروساز باید این امکان را داشته باشد که در فضای آزاد قیمتی، استراتژی توسعه صادرات خود را طراحی کرده و از بازارهای منطقه‌ای و جهانی ارزآوری داشته باشد. تنها در چنین شرایطی است که می‌توان به تحقق اهدافی چون رضایت مشتریان، سودآوری پایدار برای سهام‌داران، افزایش تیراژ و ارتقاء کیفیت امیدوار بود.

دولت چهاردهم اگر واقعاً قصد نجات صنعت خودرو را دارد، باید جسارت عبور از قیمت‌گذاری دستوری را پیدا کند و به شعارهای خود وفادار بماند. تعلل بیشتر، به معنی استمرار زیان، فرار سرمایه، تکرار تجربه‌های شکست‌خورده و در نهایت، توقف نفس‌های صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری دستوری , ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم , صنعت خودرو , رانت اقتصادی , وزارت صمت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , عرضه و تقاضا , سازمان بورس , تولیدکننده , مصرف کننده , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : سلام مبارکتون باشه کی حمل به نمایندگی داشتین
وحید : سلام اقا کسی هست تحویا ۳۰اسفند باشه سرامیک اتومات تیتانیوم هنوز فاکتور نشده باشه؟
رضا : سلام ممنون انشالله تیک خورد اطلاع بدین بزرگوار
وحید : سلام واریزی دوم شما کی بود من نانوسرامیکم اتومات تیتانیوم ۳۰ اسفند هنوز خبری نیست
محمد : واضخ توضیح دادم وقتی نمیفهمی چطور باید توضیح داد؟نمیفهمی دیگه دوست عزیز
وحید : سلام واریزی دوم شما کی بود من نانوسرامیکم اتومات تیتانیوم ۳۰ اسفند هنوز خبری نیست
نسیم شاهین اتومات تحویل دی : سلام ممنونم از راهنمایتون انشالا زودتر خودروی همه فاکتور بشه و خلاص شیم
شهاب ایکس5 ابان : مبارکت باشه و به دلخوش
علیرضا ۱ : دوستان کسی پلاک شد اطلاع بده
x5 -تهران : دوستان لطفا کسایی که امروز باهاشون تماس گرفته شده یانشده زیر این کامنت اعلام حضور کنن چه تاریخی بوده و تماس گرفته شده یا نه خودم »x5 - تاریخ فاکتور 30 فروردین تا الان تماس گرفته نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروش فوق العاده 11 بهمن : الان به شرکت زنگ زدم گفتن تا 4 بهمن فروش فوقالعاده فاکتور شده بچها کسی هست فوقالعاده فاکتور شده باشه
عصمتی آریزو 8 : احتمال زیاد این هفته براتون ارسال میشه
اطلس 23 مهر : سلام مبارک باشه شرمنده شما کدوم نمایندگی هستی؟
23 مهر : هر کسی ماشین تحویل میگیره یک کارشناسی رنگ ببرین خیلی ضرب خوردس همونجا بفهمین میشه کاری کرد ولی بعده 24 ساعت سایپا هیچی گردن نمی گزد پس یک هزینه کمی بکنید خیالتون راحت من بردم میگه سینی نداره بقیه ببینن داره خبرش بدین ممنون همینجا اینایی تازه تحویل گرفتن
عصمتی آریزو 8 : سوم خرداد مجوز خروج برای من خوده بوده .
مهرداد : کاشان بود تحویل ماشینت اگه بود زنگ بزن به اداره پشتیبانی درخواستت ثبت بشه تا چرا تحویلتو روشن کنن تا پیگیری نکنی برات انجام نمیدن
https://www.karzar.net/212874 : مبارکه،عزیز سینی جز آبشن ها حساب میشه باید فکر کنم قبلا 1500 بود
علی : سلام 1497 این ردیف قرارداد واسه کجا میشه
سایناتکمیل وجه 29بهمن : ازکدوم شهرتحویل گرفتین تهران یاکاشان ؟ اگه کاشان آدرسش کحابود؟چه مدارکی خواستن؟
امین ساینا واریزی 1اسفند : در جواب 29 بهمن ن پلاک فیزیکی نشدم.زده پلاک انلاین.بعد امروز صبح پیام اومد ک شرایط تحویل در پارکینگ کاشان فراهم هست و اگ میخای باید درخواست ثبت کنی برا تحویل حضوری.چون من روز اول تحویل از نمایندگی زدم و تحویل حضوری درخواست ندادم.سیزدهم پلاک انلاین شدم و هنوز نوشته پلاک آنلاین