حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

 

مدت‌هاست قصه افزایش قیمت خودرو و رکود در این بازار باعث شده تا همه کارشناسان و اهالی صنعت خودرو یکصدا درباره قیمت‌گذاری دستوری صحبت کنند. آنها معتقدند اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تمام موانع برداشته خواهد شد و اصلاً نه احتیاج به سامانه فروش است نه اینکه دولت بخواهد پاسخگوی افزایش قیمت خودرو یا رکود بازار باشد.

 

اگر تعیین قیمت به دست خودروسازان باشد اما نهاد بالادستی به طور دقیق نظارت کند مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد. حتی دولت نیز نشان داده است موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست. ۱۸ خردادماه امسال، حامد عاملی معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی اعلام کرده بود که بحث قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته شود، وزارت صمت ۱۰۰ درصد به این موضوع اعتقاد دارد و پیگیر آن هستیم تا همه با هم بتوانیم با همگرایی و همفکری با مجموعه‌های مرتبط، در حذف قیمت‌گذاری دستوری نقش ایفا کنیم. عاملی گفته بود که ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند که برای دستیابی به توسعه خودرو باید با همگرایی، برنامه پنجساله صنعت خودرو مشخص و اجرایی و با تأیید مجموعه‌های مربوطه قیمت‌ها اصلاح شود.

اگرچه اعلام شده بود تا پایان خردادماه تکلیف قیمت‌گذاری دستوری خودرو مشخص می‌شود اما باید حق داد که این موضوع زمانبر است چرا که 29 دستگاه در موضوع قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند.

مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری

 

در ابتدا باید مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری را بررسی کنیم؛ به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، شاهد کنترل رشد قیمت‌ها و مهار جو روانی بازار خواهیم بود. همچنین جلوگیری از التهابات شدید قیمت در بازاری که نقش پررنگی در ذهنیت اقتصادی مردم دارد. از سوی دیگر، افزایش دسترسی برخی اقشار به خودرو یعنی اقشاری که موفق به خرید خودرو به قیمت کارخانه می‌شوند، منتفع می‌شوند و شکاف طبقاتی در ظاهر کمتر می‌شود. ایجاد آرامش اجتماعی از دیگر مزایای این طرح است چرا که تثبیت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، از گسترش نارضایتی عمومی پیشگیری می‌کند. 

بهترین روش اجرای قیمت‌گذاری دستوری

قیمت‌گذاری دستوری اگر به درستی اجرایی شود نتایج خوبی خواهد داشت که شامل این موارد است؛ آزادسازی تدریجی قیمت خودرو همراه با تقویت نظارت بر بازار، ایجاد نظام‌های حمایتی هدفمند برای اقشار کم‌درآمد به‌جای مداخله مستقیم در قیمت، اصلاح ساختار خودروسازی با هدف ارتقای بهره‌وری و کیفیت، افزایش شفافیت در فرآیند توزیع و فروش خودرو به منظور حذف رانت و ایجاد رقابت واقعی از طریق تسهیل واردات خودرو و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی.

واقعیت این است که همه اعتقاد به کم شدن بار مسئولیت‌های دولت و در واقع کوچک شدن دولت دارند. حذف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو هم شامل این موضوع می‌شود. اما حرف اصلی این است که دولت باید بتواند حذف قیمت‌گذاری دستوری را به‌درستی اجرا کند اگر نه تبعات آن بیشتر خواهد بود. اگر این سیاست به‌درستی اجرا شود خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده قیمت فروش خودرو پایین‌تر از هزینه‌های واقعی تولید تعیین شود. در نتیجه خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش درآمد مواجه شده‌اند که این مسأله توان تأمین نقدینگی برای ادامه تولید و سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند که این محدودیت نقدینگی به کاهش توان تولید، افزایش زمان تحویل خودرو و کاهش کیفیت قطعات منجر شده است. همچنین، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم و نوسانات بازار، فاصله قیمت دستوری با هزینه تمام‌شده روزبه‌روز بیشتر شده و زیان انباشته شرکت‌ها را افزایش داده است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری , قیمت گذاری دستوری , بازار خودرو , بازار دستوری , قیمت , اقتصاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین ۶ اردیبهشت : با سلام. . تکمیل وجه ۶ اردیبهشت. ۲۹ آبان پلاک شد و امروز ۱۳آذر تحویل گرفتم. انشالله همه زود تحویل بگیرند
شاهین جی : تجمع روز شنبه ۱۵ اذر ساعت ۱۰ درب سایپا تجمع تجمع تجمع
علی مدبر : من ثبت نام کردم در سایت بعد این پیام اسم من آبی دیده میشه حالا بیاین جای من حرف بزنید تا روسیاه بشین
J7 : ثبت نام اردیبهشت کسی تحویل گرفته؟
جی ۷ : واقعا هم فیدلیتی لاماری و … فقط کرمان دزدی میکنه کسی جلوشو نمیگیره
علی مدبر : من هیچ پیامی ندادم من شاهین جی ال 25خرداد از فاکتور هم خبری نیس امروز من در سایت ثبت نام ثبت میشه رو سیاهی میمونه برا اون کسایی که جای من زر میزنن
حمید : سلام دقیقا همینطوره منم گفتم تبدیل نزنید گو گوش شنوا
شاهین ۱۲ آذر : چقد بهتون گفتم تبدیل نزنین . حرف گوش نکردین ،اینا هیچ ماشینی ندارن برا فاکتور کردن فقط دارن با تبدیل وقت میخرن . الان شماهایی که تبدیل زدین با منی که نزدم چه فرقی دارید . هیچکدوم ماشین نداریم .
G : من شهریور هنوز پیامک تحویل وجه نیومده
Samirax5 : دلار خودروسازها رو دولت میده اونم ارز نیمایی چه ربطی به دلار آزاد داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه 2 : سلام دوگانه تحویل شهریور دعوتنامه هنوز نیومده
ناصر : شما طرح فوق العاده هستین؟ تاریخ تحویل کی هست؟
علی.. : مشکل نیست پلاک میشه کاری نمیخاد انجام بدی پلاک کردنو قطر چکونی کردن
31شهریور : سلام شماره پذیرش چندهستین؟
مسعود : سلام از برندگان رزرو دور هشتم کسی هست که برنده شده باشه .یا پیگیری کرده باشه
207 فرسوده تحویل آذر ماه : اقا برای من ماشین فرسوده 28 ابان پلاک فک شده تا بیا راهور تاید بفرست برای ایران خودرو اونم یک هفته زمان میبره
207 فرسوده تحویل آذر ماه : اقا فکرکن تازه دارن ابان فاکتور میکند من اذر ماه هستم دعوتنامه 21ابان امد همون ریختم هنوز فاکتور نشدم داخل دعوتنامه زده 60 روز زنگ زدم نمایندگی خرابی شده گفت ماه دیگه میدن
محمد : بانک صادرات برای چی
فرسوده دوگانه : یکماه مانده به موعد تحویل خودرو جایگزین پیامک از شرکت سایپا میاد که ماشینتو ببری به مرکز اسقاط تحویل بدی
مریم : 750 میفروشم اگه خریداری بیا