حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

 

مدت‌هاست قصه افزایش قیمت خودرو و رکود در این بازار باعث شده تا همه کارشناسان و اهالی صنعت خودرو یکصدا درباره قیمت‌گذاری دستوری صحبت کنند. آنها معتقدند اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تمام موانع برداشته خواهد شد و اصلاً نه احتیاج به سامانه فروش است نه اینکه دولت بخواهد پاسخگوی افزایش قیمت خودرو یا رکود بازار باشد.

 

اگر تعیین قیمت به دست خودروسازان باشد اما نهاد بالادستی به طور دقیق نظارت کند مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد. حتی دولت نیز نشان داده است موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست. ۱۸ خردادماه امسال، حامد عاملی معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی اعلام کرده بود که بحث قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته شود، وزارت صمت ۱۰۰ درصد به این موضوع اعتقاد دارد و پیگیر آن هستیم تا همه با هم بتوانیم با همگرایی و همفکری با مجموعه‌های مرتبط، در حذف قیمت‌گذاری دستوری نقش ایفا کنیم. عاملی گفته بود که ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند که برای دستیابی به توسعه خودرو باید با همگرایی، برنامه پنجساله صنعت خودرو مشخص و اجرایی و با تأیید مجموعه‌های مربوطه قیمت‌ها اصلاح شود.

اگرچه اعلام شده بود تا پایان خردادماه تکلیف قیمت‌گذاری دستوری خودرو مشخص می‌شود اما باید حق داد که این موضوع زمانبر است چرا که 29 دستگاه در موضوع قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند.

مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری

 

در ابتدا باید مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری را بررسی کنیم؛ به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، شاهد کنترل رشد قیمت‌ها و مهار جو روانی بازار خواهیم بود. همچنین جلوگیری از التهابات شدید قیمت در بازاری که نقش پررنگی در ذهنیت اقتصادی مردم دارد. از سوی دیگر، افزایش دسترسی برخی اقشار به خودرو یعنی اقشاری که موفق به خرید خودرو به قیمت کارخانه می‌شوند، منتفع می‌شوند و شکاف طبقاتی در ظاهر کمتر می‌شود. ایجاد آرامش اجتماعی از دیگر مزایای این طرح است چرا که تثبیت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، از گسترش نارضایتی عمومی پیشگیری می‌کند. 

بهترین روش اجرای قیمت‌گذاری دستوری

قیمت‌گذاری دستوری اگر به درستی اجرایی شود نتایج خوبی خواهد داشت که شامل این موارد است؛ آزادسازی تدریجی قیمت خودرو همراه با تقویت نظارت بر بازار، ایجاد نظام‌های حمایتی هدفمند برای اقشار کم‌درآمد به‌جای مداخله مستقیم در قیمت، اصلاح ساختار خودروسازی با هدف ارتقای بهره‌وری و کیفیت، افزایش شفافیت در فرآیند توزیع و فروش خودرو به منظور حذف رانت و ایجاد رقابت واقعی از طریق تسهیل واردات خودرو و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی.

واقعیت این است که همه اعتقاد به کم شدن بار مسئولیت‌های دولت و در واقع کوچک شدن دولت دارند. حذف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو هم شامل این موضوع می‌شود. اما حرف اصلی این است که دولت باید بتواند حذف قیمت‌گذاری دستوری را به‌درستی اجرا کند اگر نه تبعات آن بیشتر خواهد بود. اگر این سیاست به‌درستی اجرا شود خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده قیمت فروش خودرو پایین‌تر از هزینه‌های واقعی تولید تعیین شود. در نتیجه خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش درآمد مواجه شده‌اند که این مسأله توان تأمین نقدینگی برای ادامه تولید و سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند که این محدودیت نقدینگی به کاهش توان تولید، افزایش زمان تحویل خودرو و کاهش کیفیت قطعات منجر شده است. همچنین، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم و نوسانات بازار، فاصله قیمت دستوری با هزینه تمام‌شده روزبه‌روز بیشتر شده و زیان انباشته شرکت‌ها را افزایش داده است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری , قیمت گذاری دستوری , بازار خودرو , بازار دستوری , قیمت , اقتصاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
G : من شهریور هنوز پیامک تحویل وجه نیومده
Samirax5 : دلار خودروسازها رو دولت میده اونم ارز نیمایی چه ربطی به دلار آزاد داره
Samirax5 : بهمن موتور فیدلیتی الیت رو میده ۲۱۰۰ تو بازار ۲۹۰۰ چرا اون مسخره بازی کرمان موتور رو درنمیاره نمیشه که تا بازار یه تکون خورد کارخونه تا ته منافع خودشو تامین کنه
حسین : ثبت نام دو مرحله ای فروردین 28 مهر شاسی 13 آبان بیمه 14 آبان پلاک 10 آذر رسیدن مدارک برگ سبز و کارت ماشین امروز تماس گرفتند و گفتند شنبه برم برای تحویل یعنی 15 آذر تحویل شماره قرار داد 2612-----06
دکتر سکویی : علی مدبر اگه به شیطونیت ادامه بدی اینجا پرونده هارو رو باز میکنما.
حمید : سلام من شهرکرد هستم راهم دوره شمابریدبخداقسم اگرامکانش بودحتمامیومدم وخودمو حسابی از حرص وبدبختی هایی که ازدست این مسئولاگوربه گورشده سایپاکشیدم خالی میکردم
تارا دستی فوق العاده مادران : صدبار اون پایین ازت سوال کردیم تحویل کی بودین جواب ندادید حالا خوبه کسی هم جواب تورو نده؟
ناشناس : سلام خانم شادمانی ببخشید دعوت نامه ایی دیگه نیومده؟؟
مهران : سلام دوستان کسی اطلاع داره چه جوری باید وضیعت خودرو از سایت سایپا نگاه کنیم.برای من بالا نمیاد.کسی در این زمینه اطلاع داره لطفا بگه ممنونم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین کوییک اس : سلام به همه دوستان محترم کوییک اس تا چه تاریخی فاکتور شده؟لطفا اعلام کنید
کوییک اس شهریور : تکمیل وجه چه تاریخی بودی دوست عزیزی که کوییک اس پاسخ دادی
خاکستری : آقا کسی پذیرش نشد امروز خبر بدین ؟؟؟ ثبت نام 20 ابان
کوئیک آر اس : فکر کنم کوئیک آر اس داره شروع می کنه به فاکتور ، راه افتاد
مریم : شما پلاک شدی ؟
فرسوده دوگانه : طرح فرسوده دوگانه تحویل مرداد کسی اینجا هست
شهرم : من حواله رو 450 میخرم اگه خواستی در خدمتم
پیش فروش برج 11 کازرون : سلام من امروز رفتم نمایندگی ماشینی که فاکتور شده بود چرا باید برگرده به پرداخت دعوت نامه گفتن مشکل حسابداری بوده احتمالا تا یکشنبه برمی گرده به فاکتور
حسین : اوف
کوییک آر اس : سلام جهت اطلاع دوستان که دیروز فاکتور شدم امروز هم پلاک شدم تکمیل وجه 24 تیر کوییک آر اس فقط یه نکنته به جز بیمه بدنه تقریبا تمامه آپشن ها را هم زده بودم