حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

حذف قیمتگذاری دستوری؛ راه اصلی نجات بازار خودرو

 

مدت‌هاست قصه افزایش قیمت خودرو و رکود در این بازار باعث شده تا همه کارشناسان و اهالی صنعت خودرو یکصدا درباره قیمت‌گذاری دستوری صحبت کنند. آنها معتقدند اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد تمام موانع برداشته خواهد شد و اصلاً نه احتیاج به سامانه فروش است نه اینکه دولت بخواهد پاسخگوی افزایش قیمت خودرو یا رکود بازار باشد.

 

اگر تعیین قیمت به دست خودروسازان باشد اما نهاد بالادستی به طور دقیق نظارت کند مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد. حتی دولت نیز نشان داده است موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست. ۱۸ خردادماه امسال، حامد عاملی معاون صنایع، ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت در همایش بین‌المللی صنعت خودرو و قطعه‌سازی اعلام کرده بود که بحث قیمت‌گذاری دستوری باید برداشته شود، وزارت صمت ۱۰۰ درصد به این موضوع اعتقاد دارد و پیگیر آن هستیم تا همه با هم بتوانیم با همگرایی و همفکری با مجموعه‌های مرتبط، در حذف قیمت‌گذاری دستوری نقش ایفا کنیم. عاملی گفته بود که ۲۹ مجموعه در صنعت خودرو دخالت دارند که برای دستیابی به توسعه خودرو باید با همگرایی، برنامه پنجساله صنعت خودرو مشخص و اجرایی و با تأیید مجموعه‌های مربوطه قیمت‌ها اصلاح شود.

اگرچه اعلام شده بود تا پایان خردادماه تکلیف قیمت‌گذاری دستوری خودرو مشخص می‌شود اما باید حق داد که این موضوع زمانبر است چرا که 29 دستگاه در موضوع قیمت‌گذاری خودرو دخیل هستند.

مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری

 

در ابتدا باید مزایای حذف قیمت‌گذاری دستوری را بررسی کنیم؛ به نظر می‌رسد با حذف قیمت‌گذاری دستوری، شاهد کنترل رشد قیمت‌ها و مهار جو روانی بازار خواهیم بود. همچنین جلوگیری از التهابات شدید قیمت در بازاری که نقش پررنگی در ذهنیت اقتصادی مردم دارد. از سوی دیگر، افزایش دسترسی برخی اقشار به خودرو یعنی اقشاری که موفق به خرید خودرو به قیمت کارخانه می‌شوند، منتفع می‌شوند و شکاف طبقاتی در ظاهر کمتر می‌شود. ایجاد آرامش اجتماعی از دیگر مزایای این طرح است چرا که تثبیت قیمت‌ها در کوتاه‌مدت، از گسترش نارضایتی عمومی پیشگیری می‌کند. 

بهترین روش اجرای قیمت‌گذاری دستوری

قیمت‌گذاری دستوری اگر به درستی اجرایی شود نتایج خوبی خواهد داشت که شامل این موارد است؛ آزادسازی تدریجی قیمت خودرو همراه با تقویت نظارت بر بازار، ایجاد نظام‌های حمایتی هدفمند برای اقشار کم‌درآمد به‌جای مداخله مستقیم در قیمت، اصلاح ساختار خودروسازی با هدف ارتقای بهره‌وری و کیفیت، افزایش شفافیت در فرآیند توزیع و فروش خودرو به منظور حذف رانت و ایجاد رقابت واقعی از طریق تسهیل واردات خودرو و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی.

واقعیت این است که همه اعتقاد به کم شدن بار مسئولیت‌های دولت و در واقع کوچک شدن دولت دارند. حذف قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو هم شامل این موضوع می‌شود. اما حرف اصلی این است که دولت باید بتواند حذف قیمت‌گذاری دستوری را به‌درستی اجرا کند اگر نه تبعات آن بیشتر خواهد بود. اگر این سیاست به‌درستی اجرا شود خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت‌گذاری دستوری باعث شده قیمت فروش خودرو پایین‌تر از هزینه‌های واقعی تولید تعیین شود. در نتیجه خودروسازان و قطعه‌سازان با کاهش درآمد مواجه شده‌اند که این مسأله توان تأمین نقدینگی برای ادامه تولید و سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند که این محدودیت نقدینگی به کاهش توان تولید، افزایش زمان تحویل خودرو و کاهش کیفیت قطعات منجر شده است. همچنین، با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از تورم و نوسانات بازار، فاصله قیمت دستوری با هزینه تمام‌شده روزبه‌روز بیشتر شده و زیان انباشته شرکت‌ها را افزایش داده است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت گذاری , قیمت گذاری دستوری , بازار خودرو , بازار دستوری , قیمت , اقتصاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
x5 : داداش سواد که داری یه جمع و تفریق ساده هست هرچی پول دادی از قیمت کل کم کن و اون سود مشارکت حساب کردتش کاری نداره که
شاهین : سلام تحویلی مهرماه ۱۴۰۴ کسی تکمیل وجه کرده شماره پذیرش رو تو سامانه وارد میکنم میگه پذیرشی وجود ندارد
j7تیر۴۰۴ : ثبت نام چه تاریخی هستین چقدر پیش پرداخت دادین
J7 : ممنونم ،مبلغ پیش پرداختتون چقدر بود سود مشارکت و تخفیف چقدر ؟
امین : ن داداش تراکم کمه احتمالا هر مرداد تمام تکمیل وجه تیر فاکتور میشه
شاهین پلاس : سلام آقا هر وقت تریلی دیدی خبر بده
شاهین : خدا لعنت کنه این سایپا را پس چرا فاکتور نمیکنه این لامصب ها را..الان دیگه نزدیک 14 ماه شده...خدا ازشون نگذره
شاهین GL : طبق امار سایپا 5 هزار نفر
امید شاهین : فدات امیر جان ،انشالله تا آخر هفته فاکتوری
شاهین cvt زمستان۱۴۰۳ : اصلاح می کنم تبدیل به جی ال ۲۷ شهریور فاکتور ۱۵ مهر و تحویل ۲۷ مهر امروز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریار : آره ماشین صفر هم که بخری موقع تعویض پلاک هم یه مالیاتی باید پرداخت کنی.
منتظر پلاک : سلام دوباره سایت باز کردن مردم دارن ثبت نام میکنن امروز من استوری دیدم چند نفر ثبت نام کرده بودن. بهشون گفتم مشکل پلاک داره گفتن ما خبر نداشتیم کاش ثبت نام نکرده بودیم. ومیگن شماره درخواست هم برامون نومده. پول از حسابمون کم شده ول درخواست نومده
پیش فروش دهه فجر : سلام ، ساینا تک، پیش فروش دهه فجر ، تاریخ پذیرش 24 بهمن و تاریخ تکمیل وجه 23 اردیبهشت امروز بعدازظهر فاکتور شدم
کوییک تحویل مرداد : بله درسته.. چون تحویلی های مرداد تو همون مرداد واسشون پیامک تکمیل وجه اومد..
پاناقالپاق : سوال دگه الان قیمت پاناتیوفایوپلاس رینگ چنده؟
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم : دوستان کسی میدونه جواب بده ایاماشین صفرالان بخابریم تعویض پلاک مالیات داره؟
پاسخ به محسن : پیام میاد براتون اگه نیومد برو تو واریز وجه شاید اونجا برات مبلغش اومده باشه
علی : سلام خدمت شما دوستان من کوئیک ثبت نام کردم نوشته هفته چهارم بهمن ماه1404 به نظرتون پیامک تکمیل وجه همون موقع میاد یا با تاخیر میشه چون باید پول مابقی رو جور کنم بعدش چه وقت طول میکشه تا زمان تحویل بدن بعداز تکمیل وجه ممنون میشم راهنمایی کنید
محمد : درود به همه امروز تحویل گرفتم انشالله قسمت همه به زودی دناP سفید ، طرح فرسوده ، 6دنده ،آلومینیوم ، قرارداد..1531، اولیه 28 بهمن 1403، تحویلی 31شهریور پرداخت کل وجه 1404/04/30 فاکتور شده 1404/07/16 تخصیص پلاک 1404/07/23 آماده جهت تحویل 1404/07/24 صدور اسناد خودرو 1404/07/23 حمل خودرو برای تحویل 1404/07/26 دریافت خودرو توسط نمایندگی تحویل به مشتری 1404/07/27
اطلس : لعنت بر شرف نداشتت سایپا ،گل بخوره سردرت نوبت من 19 اسفنده دوباره پیام تبدیل فرستاده