انحصار در بازار خودرو باید پایان یابد

انحصار در بازار خودرو باید پایان یابد

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از انحصار در صنعت خودروی کشور، بر ضرورت واردات خودرو به‌عنوان ابزاری برای ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت تأکید کرد.

 

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر کالایی که انحصار وجود داشته باشد، کیفیت کاهش و قیمت افزایش می‌یابد. در حوزه خودرو نیز همین اتفاق افتاده است؛ نبود رقابت، انگیزه تولیدکننده را برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت از بین برده است.

به گفته وی، بخش بزرگی از ناکارآمدی صنعت خودرو به دلیل سوءمدیریت و حضور مدیران سیاسی است که با تغییر دولت‌ها جابه‌جا می‌شوند و هزینه این ناکارآمدی از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. 

یوسفی افزود: در حال حاضر، قیمت خودرو‌های داخلی چند برابر قیمت همان مدل‌ها در کشور‌های منطقه است. این اختلاف ناشی از نبود رقابت واقعی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: مجلس یازدهم و دوازدهم با تصویب مواد 4 و 11 قانون حمایت از صنعت خودرو، واردات خودرو‌های نو و کارکرده را با هدف افزایش رقابت، کاهش قیمت و ارتقای کیفیت به رسمیت شناختند. 

یوسفی تأکید کرد: در بودجه سال جاری، مجلس سقف واردات خودرو را از دو میلیارد یورو به سه میلیارد یورو افزایش داد و پیشنهاد کاهش تعرفه واردات به کمتر از 60 درصد را مطرح کرد؛ هرچند در مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیشنهاد رد شد.

وی همچنین به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: امروز بیش از 50 هزار دستگاه خودروی تجاری، اتوبوس و کشنده نیازمند نوسازی هستند. این در حالی است که قیمت یک اتوبوس شهری به بیش از 25 میلیارد تومان رسیده و هزینه‌های گزاف موجب کاهش تعداد ناوگان فعال شده است.

یوسفی مصرف بالای سوخت را از دیگر پیامد‌های ضعف کیفی خودرو‌های داخلی دانست و گفت: در حال حاضر، روزانه بیش از 60 میلیون لیتر گازوئیل و 120 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. خودرو‌های فرسوده و بی‌کیفیت سهم قابل توجهی در این مصرف بالا دارند، اما در عوض فشار افزایش قیمت سوخت بر مردم وارد می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعمال طرح جوانی جمعیت بر خودرو‌های وارداتی، افزود: این‌که فقط خودرو‌های داخلی مشمول چنین طرح‌هایی شوند نگاه حداقلی است. در شرایط فعلی، به دلیل محدودیت عرضه و تنوع پایین در بازار، مردم ناچار به شرکت در قرعه کشی ها هستند. ما باید به سمتی برویم که مردم حق انتخاب داشته باشند و نه اجبار.

 

این نماینده مجلس تأکید کرد: واردات خودرو، به‌ویژه در حوزه خودرو‌های تجاری و حمل‌ونقل عمومی، نه‌تنها به کاهش مصرف سوخت و آلودگی کمک می‌کند، بلکه رقابت را به بازار بازمی‌گرداند. مجلس انتظار دارد دولت به اجرای مصوبات قانونی در این زمینه پایبند باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , انحصار , بازار خودرو , بازار انحصاری , پایان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات سفید تحویل ۳۰ آبان : یکم شهریور
سجاد : بعد فاکتور شدن چقدر طول کشید تا پلاک شدید؟
X5 سفید بهمن : فیدیلیتی ظاهرش خوب هست ولی موتورش کلا ۱۵۰ اسب بخار هستش برای اون اتاق بزرگ کم هستش بله اینجوریاس راه نمیره فقط ظاهرش خوب وگرنه فنی حرفی برای گفتن ندارد
شاهین gl در انتظار پلاک : سلام دوستان 24 مهر فاکتور شدم هنوز خبری از پلاک نیست. تبدیلی 21 خرداد. راستی از مادر مدیرعامل سایپا چه خبر؟
اردیبهشت۲ : سلام دوستان کسی پلاک شده ؟ لطفا تاریخ فاکتور واعلام بفرمایید من ۳ اردیبهشت تاریخ فاکتور شدنم بوده
طاها : سلام خواستم ببینم کسی شرایطش مثل من هست من ۲۷مهر ۴۰۲شاهین جی اتوماتیک ۲۹۰ پول واریز کردم مانده ۹مهر۴۰۴برام پیشنهادی شاهین جی ال دندی آمد قبول کردم امروز یک ماه شد زنگ زدم سایپا گفت هنوز فاکترم نشدید کسی مثل من هست بگه بخدا نمیدونم چکار کنم بی ماشین ماندم
صادق : سلام ماشینه خوبیه سیستم تعلیق نرمی داره و تو سرعت کم نمیاره ولی مصرف سوخت اولش بالا بود که من حساب میکردم صدی چهارده لیتر می سوزوند اما حالا به با گذشت 8000 کیلومتر مصرف سوخت اومده روی یازده ونیم دومین مشکل ماشین من مانیتورش هنگ می کنه انگار که کسی داره بهش دست می زنه خود بخود از این صحفه به صحفه میره سومین مشکل ترمزش خوب نیست ماشین قبلیم پارس بود ترمزش نسبت به این ماشین خیلی بهتر بود
cvt : سلام به همه اگر پولی که به سایپا دادید براتون مهمه ، لطفا یه تاریخ و ساعت تعیین کنید همه یکصدا تجمع کنیم و همه بدونیم تکلیفمون چیه
j7 فروردین : دوستان شرکت به مشتری ها داره دروغ میگه! من هر روزی تماس گرفتم گفتن 1 هفته هست که j7 ها دارن بارگیری میشن! به نمایندگی زنگ میزنم میگه هیچ خودرویی بارگیری نشده و مشکل شرکت پرداخت نکردن عوارض گمرک هست برای ترخیص خودرو ها احتمالا شرکت پول نداره عوارض رو پراخت کنه تا خودرو ها از منطقه بم ترخیص بشن! پس حالا حالا ها گیریم! برای این موضوع باید کمپین ایجاد بشه و پیگیری بشه شما پرداخت هم بکنی ماشین بهت تحویل نمیدن! 2 ماه تاخیر خورده ماشین هم پلاک شده مدارک هم دستمه اما ماشین رو نمیدن
صادق : سلام برای من اومد مقداری از سود تاخیر دادم برای کارت طلایی و بقیه اش هم چند روز پیش پیامکش اومد رفتم نمایندگی حواله ای بهم داد رفتم بانک صادرات و به حسابم ریختم هنوز هم پنج میلیون مونده که نمایندگی گفت بعد از چند مدت دیگه بهت میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی : دوستان تبدیلی تکمیل وجه شهریور ماه تا چه تاریخی فاکتور شدن
حمید : داداش 30 درصد سالانه است اونم که نمیدن
سبحان : سلام دوستان من طرح فجر پیش فروش بودم تکمیل وجه 4خرداد بودم الان از نمایندگی زنگ زدن برا تحویل خودرو انشالا قسمت همه
31شهریور : سلام.سود تاخیر که نمی‌دهندولی بخوان بدن روزی چقدر میشه؟قرار داد نوشته 36درصد روز شمار ش میشه 414تومنی دادیم روزی 400تومن اینجوری که برای سایپا فاجعه میشه...
تاجی 🇮🇷 : جواب کوییک اس _من هم 30 تیر هستم هنوز فاکتور نشدم آخرین عکسی هم که گذاشتن همون 29 تیر هست ،30 تیر هنوز فروش عادی کسی عکس نذاشته
فرسوده : سلام در طرح فرسوده قرار بر این بود که خودرو فرسوده با خودرو نو جایگزین شود قرار نبود ما بی ماشین شویم 4 ماه از تحویل خودرو گذشته آهای مسئول بی وجدان نگذار شرکت سایپا طرح فرسوده بذاره نمیتونه تحویل بده طرح نگذاره ولی میدونم صداهای من و امثال من در این مملکت بی درو پیکر به هیچ جا نمیرسه اینا برا اون دربدری نوشتم که میخواد از این شرکت در پیت خودرو نو بگیره و خودرو فرسودشو تحویل بده
محسن : خدا اینجا اعلام فاکتوره یا هواشناسی😐😂
هادیgxl : زنگ زدم سایپا اینطوری گفت که 26 خرداد تکمیل وجه کردین ولی 4/5 به حساب نشسته
ساینا پیش فروش24بهمن : ممنون از پاسخگویی شما
وحیدgxl26خرداد : سلام من هم مثل شمام ولی خبری نیس