انحصار در بازار خودرو باید پایان یابد

انحصار در بازار خودرو باید پایان یابد

 

عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از انحصار در صنعت خودروی کشور، بر ضرورت واردات خودرو به‌عنوان ابزاری برای ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت تأکید کرد.

 

مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در هر کالایی که انحصار وجود داشته باشد، کیفیت کاهش و قیمت افزایش می‌یابد. در حوزه خودرو نیز همین اتفاق افتاده است؛ نبود رقابت، انگیزه تولیدکننده را برای بهبود کیفیت و کاهش قیمت از بین برده است.

به گفته وی، بخش بزرگی از ناکارآمدی صنعت خودرو به دلیل سوءمدیریت و حضور مدیران سیاسی است که با تغییر دولت‌ها جابه‌جا می‌شوند و هزینه این ناکارآمدی از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود. 

یوسفی افزود: در حال حاضر، قیمت خودرو‌های داخلی چند برابر قیمت همان مدل‌ها در کشور‌های منطقه است. این اختلاف ناشی از نبود رقابت واقعی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: مجلس یازدهم و دوازدهم با تصویب مواد 4 و 11 قانون حمایت از صنعت خودرو، واردات خودرو‌های نو و کارکرده را با هدف افزایش رقابت، کاهش قیمت و ارتقای کیفیت به رسمیت شناختند. 

یوسفی تأکید کرد: در بودجه سال جاری، مجلس سقف واردات خودرو را از دو میلیارد یورو به سه میلیارد یورو افزایش داد و پیشنهاد کاهش تعرفه واردات به کمتر از 60 درصد را مطرح کرد؛ هرچند در مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیشنهاد رد شد.

وی همچنین به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: امروز بیش از 50 هزار دستگاه خودروی تجاری، اتوبوس و کشنده نیازمند نوسازی هستند. این در حالی است که قیمت یک اتوبوس شهری به بیش از 25 میلیارد تومان رسیده و هزینه‌های گزاف موجب کاهش تعداد ناوگان فعال شده است.

یوسفی مصرف بالای سوخت را از دیگر پیامد‌های ضعف کیفی خودرو‌های داخلی دانست و گفت: در حال حاضر، روزانه بیش از 60 میلیون لیتر گازوئیل و 120 میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. خودرو‌های فرسوده و بی‌کیفیت سهم قابل توجهی در این مصرف بالا دارند، اما در عوض فشار افزایش قیمت سوخت بر مردم وارد می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اعمال طرح جوانی جمعیت بر خودرو‌های وارداتی، افزود: این‌که فقط خودرو‌های داخلی مشمول چنین طرح‌هایی شوند نگاه حداقلی است. در شرایط فعلی، به دلیل محدودیت عرضه و تنوع پایین در بازار، مردم ناچار به شرکت در قرعه کشی ها هستند. ما باید به سمتی برویم که مردم حق انتخاب داشته باشند و نه اجبار.

 

این نماینده مجلس تأکید کرد: واردات خودرو، به‌ویژه در حوزه خودرو‌های تجاری و حمل‌ونقل عمومی، نه‌تنها به کاهش مصرف سوخت و آلودگی کمک می‌کند، بلکه رقابت را به بازار بازمی‌گرداند. مجلس انتظار دارد دولت به اجرای مصوبات قانونی در این زمینه پایبند باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , انحصار , بازار خودرو , بازار انحصاری , پایان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : گیربگس را نمی تونن عوض کنن چون با موتور مچ نمیشه فقط می تونن جنس بنجول رو ماشین سوار کنن همون درجه ۳ و ۴ امیدوارم این کار را نکنن
Shahin : الان کسی هس شاهینGمدل۱۴۰۴گرفته باشه؟
شاهین 403 : خدا رو شکر که تولیدات سایپا این قدر طرفدار داره از ثبت نام اولیه که خرداد 403 بود تا الان بیش از 2 سال هست که میگذره و ما هنوز به ماشینمون نرسیدیم واقعا همه چیز طبق برنامه پیش میره
مهدی : 7 مهر تکمیل وجه19اسفند در انتظار فاکتور خراب بشه سایپا
مهدی : سلام دوستان ماهایی که آذرماه نصف مبلغ واریز کردیم باید چیکار کنیم هفته چهارم خرداد قرار بوده دعوت نامه بیاد ولی هیچ خبری نشد به نظرتون چی میشه آخرش شماهایی که کل مبلغ واریز کردین خبری نیست وای به حال ما الکی معطلیم فک کنم ممنون میشم راهنمایی کنید تبدیل بزنم نزنم میترسم اونم خیلی طول بکشه
سایپای دزد : من واریزی ۱۲ آذر و سخا ۱۴ آذر G هستم.خبری نیست.اون اپراتورها همگی دروغ گوین.عین شرکتشون
حسینی : سلام دوستان الان تماس گرفتم با کارشناس سایپا ایشون گفتند ۱۳اذر تمام شده الان ۱۴ اذر دارن فاکتور میکنن چون من خودم ۱۳ اذر بودم وفاکتور نشده بودم سوال کردم گفتند تاریخ سخا مهمه اصلا پذیرش یا تکمیل وجه مهم نیست اینجا کسی هست ۱۴ اذر سخاش تایید باشه وفاکتور نشده باشه
Aminj7 : اره دیگه باید یری 10+ پلیس
X5 اسفند علیرضا : سلام. نمیشه بریم دم کارخونه خودمون تحویل بگیریم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نفهم سایپا : نفهم بفهم سایپا تعطیلات شو خرداد انجام داد بفهم
رضا : یه باردیگه اینجاببینمت چنان فوشی بهت مبدم زنده مرده ات ازتوگوربیان بیرون
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : توکل بخدا میریزم دیگه چاره ای نیست خدایش پول زوره کاش با همون فولادی میدادن میخوام این 20 تومن وام بردارم برای تغییر رینگ بریزم🙁🙁🙁
شکایت و دادخواست قضایی : دوستان سود مشارکت و سود تاخیر هر دوتا تا زمان تحویل خودرو باید پرداخت بشه فریب نخورید توی هیچ کجای قرارداد ننوشته سود مشارکت تا زمان فاکتور شدن هست و بعد از ان نیست اینا فقط حرف و حدیثه در حالیکه در متن قرارداد نوشته تا زمان تحویل خودرو سود مشارکت 16درصد بعلاوه سود تاخیر 12درصد که جمعا 28درصد خواهد بودالبته سود تاخیر بعد از تاخیر در تحویل خودرو محاسبه خواهد شد و هر دو سود مشارکت و جریمه تاخیر در صورت دیر تحویل دادن خودرو بایدوبایدتا زمان تحویل خودروپرداخت بشود سرتون کلاه نره اگه سایپا حرف دیگه ای بزنه زود شکایت و داد خواست قضاییه بدهید و بر اساس قرارداد شکایت کنید
ارش : حضوری نرین تحویل بگیرید شهرستانی ها ارزش نداره بزار بیارن تحویل بدن پولم ندادن گفتن شاید تا حد یک تومن بدن ندادن فعلا خبری م نیست
مالباخته سایپا تحویل دی 1403 : سلام/ دوستان عزیز ، تغییر رنگ نمیشه زد؟
ارش : داغون دست میزنی هر وسیله ای درمیاد صندلی خراب قوری بدنه داغون داغون خلاصه ارزش نداره بخدا بابتش اینقدر پول بدی
اطلس سفید : سلام علی آقا فعلا رنگ سفید به زور دارن فاکتور میکنن ببین میتونی تغییر رنگ بدی
اطلس آذر علی : هنوز مهر ماهی ها نقره ای فاکتور نشدن
اخبار سایپا : تعطیلات تابستانه سایپا از 19مرداد تا 25مرداد میباشد،در این تایم انتظار فاکتور نداشته باشید،مدیر عاملی سایپا تغییر کرده و به زودی آقای منتظر المهدی معرفی میشود