فعلا با آمریکا رابطه نداریم

فعلا با آمریکا رابطه نداریم

گروه خودرو- حواشی اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور کشور در اجلاس داووس مبنی‌بر واگذاری بخشی از سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها، حالا وارد فاز تازه‌ای شده و از مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. روحانی در اظهارات خود تاکید کرد: ایران حاضر است شرکت‌های خارجی را در مالکیت سهام خودروسازان خود سهیم کند که این موضوع از نظر کارشناسان معنایی جز چراغ سبز دولت ایران برای واگذاری سهام ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به خارجی‌ها ندارد. هرچند بیشتر کارشناسان و همچنین برخی مسوولان وزارت صنعت و نمایندگان مجلس از این موضوع استقبال کرده و آن را منجر به رشد تکنولوژیک خودروسازی کشور می‌دانند، اما اینکه سهام صنعت‌خودرو به کدام کشور یا شرکت خارجی واگذار شود، محل اختلاف‌نظر است. برخی کارشناسان بر این باورند که آمریکایی‌ها بهترین گزینه برای خرید سهام خودروسازان ایرانی به شمار می‌روند و در درجه بعد نیز شرکت‌های اروپایی مانند رنو و پژو گزینه‌های مناسبی برای این کار به حساب می‌آیند. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، در حال حاضر شرکت‌های خودروساز آمریکایی به‌خصوص جنرال موتورز به آخرین تکنولوژی و فناوری روز صنعت‌خودرو مجهزند و راه‌های ارتقای سطح کیفی و کاهش قیمت را خوب می‌دانند و این در شرایطی است که اتفاقا خودروسازی ایران نیز اصلی‌ترین نقاط ضعف خود را در این دو مقوله کیفیت و قیمت دارد. در حال حاضر بیشترین شکایت مشتریان ایرانی، ابتدا از کیفیت و سپس از قیمت خودروهای داخلی است و بر همین اساس آرزوی حضور خودروسازانی را در ایران دارند که بتوانند این دو ایراد اصلی «جاده مخصوصی‌ها» را رفع کنند. به‌این‌ترتیب در بین خودروسازانی که نام برده شد، بعید به نظر می‌رسد شرکت‌های آسیایی مانند تویوتا و هیوندای ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را قبول کنند، چه آنکه پیش‌تر محافظه کاری شدیدشان را به ایرانی‌ها نشان داده‌اند. تجربه همچنین نشان داده شرکت‌های آلمانی (مثلا فولکس واگن) نیز چندان تمایلی به سرمایه‌گذاری وسیع در ایران ندارند و بیشتر بازار را آن هم در تیراژی محدود، می‌خواهند. تکلیف رنو و پژو و رفتاری که با خودروسازی ایران در دوران تحریم کردند نیز مشخص است؛ پژو بیست سال از بازار ایران استفاده کرد، بی‌آنکه حتی یک یورو سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهد و دست آخر نیز به راحتی از کشورمان رفت و پشت سرش را هم نگاه نکرد. اینکه خودروسازی ایران طی دو سال گذشته با افت شدید تولید روبه‌رو شد و قیمت محصولاتش به بیش از دو برابر رسید، قطعا یکی از مقصران اصلی اش، پژو است که با عتاب شریکش (جنرال موتورز آمریکا که بخش کوچکی از سهامش را خرید) ناگهان ایران خودرو را تنها گذاشت و رفت. هرچند رنو رفتار بهتری را نسبت به هموطنش انجام داد، اما این خودروساز فرانسوی نیز با شدت گرفتن تحریم‌ها نتوانست تاب بیاورد و درست مثل پژو که با دستور آمریکایی‌ها ایران را ترک کرد، با تهدید و تحریم ایالات‌متحده، فعالیت‌های خود را در خودروسازی ایران به تعلیق درآورد. اگرچه کارشناسان بر این باورند که رنو و پژو به‌دلیل آشنایی با صنعت و بازار ایران همچنان گزینه‌های مناسبی برای همکاری مشترک و حتی انتقال سهام به شمار می‌روند، اما تاکید دارند که ارتباط دوباره با آنها باید محتاطانه و به اصطلاح برد-برد باشد. در کنار کارشناسان، مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و حتی خودروسازان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نباید مانند گذشته و با روش‌های قبلی، با شرکت‌های خارجی قرارداد ببندند. آنها حتی تقریبا این را هم پذیرفته‌اند که اگر بخشی از سهامشان به خارجی‌ها واگذار شود، شرایط بهتری نصیب صنعت و بازار خودرو ایران خواهد شد؛ زیرا وقتی خودروسازان خارجی در «جاده مخصوص» سهام داشته باشند، طبعا احساس مسوولیت بیشتری خواهند داشت و رفتارشان نسبت به گذشته بهتر خواهد بود. اما نکته مثبتی که در ابتدای گزارش به آن اشاره شد (تمایل آمریکایی‌ها برای حضور در «جاده مخصوص» و سهیم شدن در سهام خودروسازان ایرانی) را می‌توان یک کاتالیزور (سرعت دهنده) در شراکت ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها در صنعت‌خودرو دانست. در کنار آمریکایی‌ها البته رنوی فرانسه نیز سودای مالکیت در «جاده مخصوص» دارد، به نحوی که گفته می‌شود برای خرید سهام پارس‌خودرو ابراز تمایل کرده است. اخبار جزئی‌تر و تایید نشده اي نیز منتشر شده که می‌گوید فیات ایتالیا (سهامدار کرایسلر آمریکا) بدش نمی‌آید، بخشی از سهام سایپا را در اختیار داشته باشد. البته ظاهرا مخالفت‌هایی نیز در بدنه خودروسازان برای واگذاری سهام به خارجی‌ها وجود دارد که احتمالا در آینده بیشتر خود را نشان خواهد داد؛ هرچند ظاهرا موضع دولت و وزارت «صنعت، معدن و تجارت» در برابر واگذاری سهام خودروسازان به شرکت‌های خارجی، قاطع است. رئیس‌جمهور که در اجلاس داووس رسما برای واگذاری سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها اعلام آمادگی کرد و حالا وزارت «صنعت، معدن و تجارت» و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با حمایت از طرح «روحانی»، آن را مایه ارتقای کمی و کیفی خودروسازی کشور می‌دانند. به گفته آنها، شرکت‌های خارجی به شرط توانمندی و همچنین کمک به رشد و توسعه صنعت‌خودرو ایران، می‌توانند بخشی از سهام این صنعت را در اختیار بگیرند و مسوولان ایران خودرو و سایپا و پارس‌خودرو نیز باید همکاری لازم را در این ماجرا داشته باشند. هرچه باشد، در حال حاضر تصميم گير اصلی در سياست‌هاي بنيادي خودروسازان را باید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بدانیم و طبعا تصمیم نهایی در مورد انتقال سهام صنعت‌خودرو به شرکت‌های خارجی نیز با آنهاست. هم‌اکنون مجموعا چیزی حدود 50 درصد سهام ایران خودرو و سایپا در دست دولت است، با این حال حرف اول و آخر را در صنعت‌خودرو، دولت می‌زند و طبعا ماجرای انتقال سهام به خارجی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در این مورد، وزیر «صنعت، معدن و تجارت» با حمایت از پیشنهاد رئیس‌جمهور، می‌گوید که وزارتخانه موافق حضور خودروسازان خارجی در ایران است و از این موضوع استقبال می‌کند. محمدرضا نعمت‌زاده در واکنش به اینکه گفته می‌شود رنوی فرانسه برای خرید سهام پارس‌خودرو ابراز تمایل کرده، اما برخی موافق این موضوع نیستند، تاکید می‌کند: اگر پیشنهاد خوبی برای خرید سهام صنعت‌خودرو ارائه شود، خودروسازان باید حتما استقبال کنند؛ البته باید شرایط مناسب باشد، در غیر این صورت اجازه واگذاری سهام را نخواهیم داد. وزیر «صنعت، معدن و تجارت» همچنین در پاسخ به این پرسش که اگر خودروسازان آمریکایی خواهان سهام صنعت‌خودرو ایران باشند، چه پاسخی از دولت ایران دریافت خواهند کرد، می‌گوید: فعلا که با آمریکا رابطه نداریم. این گفته نعمت‌زاده در شرایطی است که گفته می‌شود طی چند ماه گذشته نمایندگانی از خودروسازی آمریکا رفت و آمدهایی به ایران داشته و مذاکراتی نیز در مورد مسائل مختلف از جمله همکاری‌های مشترک و انتقال سهام انجام داده‌اند. البته هیچ مقام رسمی نه در ایران و نه در آمریکا هنوز این موضوع را تایید نکرده است. هرچه هست، با توجه به اظهارات نعمت‌زاده، ظاهرا فعلا نباید منتظر حضور آمریکایی‌ها در خودروسازی ایران باشیم؛ البته نه اینکه مذاکره‌ای بین ایرانی‌ها و آمریکایی‌ها انجام نشده و طرفین علاقه‌ای به همکاری مشترک ندارند؛ بلکه چون این موضوع ارتباط مستقیمی با روابط سیاسی دولت‌های ایران و آمریکا دارد، برای تحقق آن فعلا باید صبر کرد. در این مورد، رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر اینکه نمایندگان از پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی‌بر واگذاری سهام خودروسازان به خارجی‌ها استقبال می‌کنند، می‌گوید: ما بحثی جدی در مورد حضور آمریکایی‌ها در خودروسازی ایران نکرده‌ایم؛ ولی هر جا عزت ملی و منافع کشور رعایت شود، حاضر به همکاری با خارجی‌ها خواهیم بود. وی تاکید می‌کند که رئیس‌جمهور ایده خوبی را در اجلاس داووس مطرح کرده و مجلس شورای اسلامی نیز به شرط آنکه خارجی‌ها در خودروسازی ایران سرمایه‌گذاری مستقیم انجام بدهند، از حضور آنها در «جاده مخصوص» حمایت خواهد کرد. به گفته رئیس کمیسیون صنایع، واگذاری سهام صنعت‌خودرو به آمریکایی‌ها نیز منوط به روابط سیاسی ایران و ایالات‌متحده است که اگر این ارتباط برقرار و مسائل مربوط به «توافق ژنو» به اجرا درآید، روند اجرای این کار (شراکت با خودروسازان آمریکایی) نیز تسهیل خواهد شد. رحمانی در عین حال تاکید می‌کند که دنیا بزرگ است و فقط نباید روی خودروسازان آمریکایی تمرکز کرد. با توجه به اظهارات وزیر «صنعت، معدن و تجارت» و رئیس کمیسیون صنایع، باید منتظر ماند و دید آینده روابط سیاسی ایران و آمریکا به چه سمتی خواهد رفت؛ چه آنکه ظاهرا تا مسیر ارتباطي دو کشور بازگشایی نشود، نباید امیدی به ارتباط خودرویی ایران و آمریکا حداقل به این زودی‌ها داشت.  


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز , تحریم , آمریکا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

حامد
9

امیدوارم شرکای ما یا آلمانی باشن یا امریکایی
04:03  1392/11/22
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
12

حتی اگه روابطم عادی بشه و همه چیز برای اومدن آمریکایی‌ها جور بشه یه عده انحصار طلبی که داخل هستن و منافع شون به خطر میوفته نمیزارن که این ارتباط برقرار بشه
12:27  1392/11/21
پاسخ دادن
محمد123
1

امیدوارم نظر قبلیمو تایید نکنید چون نظرم کلا تغییر کرد. خیلی هم امیدوارم موفق بشند برای تبادل سهام و تکنولوژی های ساخت ماشینمون و سیستم نظارتیش پیشرفت کنه اما اگه به قول آقا حیدر بزارن و امیدوارم که سو استفاده نکنند و معامله برد-برد باشه.بشکنه دست هر کی که نذاره این اتفاق بیفته.
15:17  1392/11/21

محمد
0

بهتر .خوب اینجوری ما میشیم مصرف کننده ی محضی که از خودمون هیچی نداریم. درسته ماشین آشغال سوار می شیم(ما که از پرایدمون راضییم والّا) ولی بازم ... فرئا تو راهپیمایی می ریم گزینه های روی میزو می زنیم تو صورت دشمن حالش جا بیاد .
14:44  1392/11/21

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : سلام ۲۰۷ من فاکتور شد.اتومات.تحویل مرداد ♧♧♧
رامین اطلس شهریور : اطلسعلی تو از کجا اینطوری فتفا میدی من اولین پرداختی ۱۱ بهمن بودم دومین پرداختی من هم ۳۱ مرداد بودش ولی فاکتور نشدم
Mk T8 : سلام خدمت همه دوستان بنده ثبت نام 18مرداد هستم تی هشت مشکی میخواستم بدونم از زمان بیمه تا پلاک چند روز طول میکشد معمولا
j4 تیر خاکستری : منم دقیقاً همین طور. تیرماه ثبت نام کردم. تو تکمیل وجه مونده. زنگ زدم گفتن تا آخر ماه شاسی میشه. خسته شدم
مهدی _a : سلام دوستان اینجا افرادی هستن با روح روان شما بازی میکنن زیاد به حرفها گوش ندید اگه کسی توانایی تجارت با پولش رو داره خوب پیش فروش نخره ولی اگه این توانایی رو نداره ثبت نام پیش فروش در این وضعیت که چاره ای نیست خوبه به ویژه برا کس که مصرف کننده است نه دلال و نمایشگاهی. ضمناً الان درگاه واسه شهریور بازه و حدود یک هفته ای میشه که شهریور پرنشده . یک ماه دیرتر یا زودتر زیاد به حال ما فرقی نداره یا علی.
علی v4 اسفند : دوستان تسریع روند فاکتور شدن و پلاک در حال انجام هست طبق صحبتی که کردم در این صفحه از هفته آینده انشالله به طور محسوسی شاهد خواهید بود ...
Kmc j7 : من الآن نیازی به ماشین ندارم می دونستم فقط وعده های دروغ می دن پس بعد از ثبت نام این خودرو یه ماشین دیگه خریدم که بدون ماشین نمونم ولی پول زیادی ندادم در حد ۲۰۰ تومن یه ماشین خریدم تا ماشین رو بهم تحویل بدن ولی در کل سود تاخیر رو شکایت می کنم و می گیرم و اینکه اینا مهم نیست فقط یه چیز مهمه که می دن یا نه مهم نیست چه زمانی فقط دادن ماشین برام مهمه و می ترسم که کاری که بر سر Jac s3 اوردن بر سر ما هم بیارن از این باید ترسید
محسن : سلام ازمنم 25 آبان هست هنوز فاکتور نشده فعلا تا 17 مهر فاکتور شده فکر نکنم زودتر از بهمن فاکتور بشه
تازه وارد : سلام.با موبایل فقط ۱۶۲۴ رو تماس بگیریم، کد شهر نمیخواد؟
J4 سفید تهران : پلاک ۲۲م بود، اشتباه ۲۰م نوشتم ثبت نام رو خرداد انجام دادم ولی تیر قرارداد خورد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاشا : بله دارد
خوزستان فروش فوری طرح اخیر : سلام فروش فوری طرح اخیر تحویل 7 دی ماه کسی فاکتور نشده؟؟؟؟؟
تحویل آذر : فکر کنم ماها دوشنبه فاکتور بشیم
اتومهر : شکرخدا ولاغیر
رانا : من خوزستانم ولی تحویل نگرفتمه
حسام : وقتی تحویل حضوری میزنی بعد پلاک فیزیکی براتون یه پیام میاد که تاریخ و ساعت رو انتخاب کن برای تحویل که معمولا 2یا 3روز زمان میده از بین شون انتخاب کنی.اگه اون روز تعیین شده نرسیدی بری تا چند روز بعدش هم میتونی بری تحویل بگیری هیچ مشکلی نیست.اما اگه تا 20روز نری تحویل بگیری توی اون 20روز 2بار هم پیام میفرستن بیا ببر.اگه باز نرفتی خودشون باربری میکنن میارن نمایندگی انتخابی.حضوری خیلی زودتر به ماشین میرسی اما نتونی بری کمی دیرتر از حد معمول میاد نمایندگی .چون 20روز هم پارکینگ حضوری میخوابه خودرو.من خودم امروز فاکتور شدم تحویل حضوری زدم خودم برم بگیرم
رضا : منم اهوازم عین تو همین مشکل
رانا : خوزستان
رانا : سلام من تحویل 26شهریوردو سه روزی هست ک پلاک شدم
رضا : خوزستان کسی تحویل گرفته مال من پلاک اومده ولی نصب نکردن هنوز اهوازم