کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

بنابر یک گزارش تحقیقی از سازمان ملی ایمنی و ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSA)، کمربند های ایمنی سالانه باعث نجات جان حدود 13000 نفر در ایالات متحده آمریکا می گردند. گذشته از این NHTSA  تخمین میزند در صورتی که قربانیان کمربند ایمنی خودرا می بستند  مرگ حداقل 7000  نفر از آنان قابل اجتناب بود. با وجود اینکه کمربند های ایمنی برخی مواقع  در جراحات جدی و حتی مرگ سرنشینان نقش دارند، تقریبا همه کارشناسان بر این باورند که بستن کمربند ایمنی شانس شما را در زنده ماندن در یک تصادف رانندگی به طور چشمگیری  افزایش می دهد. طبق گفته NHTSA ، بستن کمربند ایمنی احتمال کشته شدن سرنشین صندلی جلو را در حدود 50 درصد کاهش می دهد. وقتی که به آن فکر کنید این موضوع که چگونه یک تکه پارچه مرز مرگ و زندگی شمارا مشخص می‌کند، باعث شگفتی شما خواهد شد. واقعا کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟ در  این مقاله ما تکنولوژی کمربند ایمنی را به عنوان یکی از مهمترین فناوری های مورد استفاده در خودروها بررسی خواهیم کرد.

 

مفهوم تصادم (Crashing Concept)

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

ایده ابتدائی در مورد کمربند ایمنی بسیار ساده است: شمارا از برخورد با شیشه جلو یا داشبورد در اثر توقف ناگهانی خودرو حفظ می کند. اولین سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا چنین اتفاقی رخ میدهد؟ و  در جواب آن به طور خیلی خلاصه میتوان گفت به دلیل پدیده اینرسی (لختی). اینرسی عبارت است از تمایل اشیاء برای حفظ حرکت زمانی که عامل دیگری بخواهد جلوی این حرکت را بگیرد. به بیان دیگر اینرسی مقاومت اشیاء در مقابل تغیییر سرعت و جهت حرکتشان می‌باشد. اگر یک خودرو با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشد، اینرسی تلاش می کند که این سرعت را در همان جهت حفظ کند. مقاومت هوا و اصطکاک با جاده دائما در حال کاستن از این سرعت هستند، اما قدرت موتور این افت و از دست رفتن انرژی را جبران می کند. هر آنچه که در داخل خودرو است، از جمله راننده و سرنشینان، اینرسی خود را دارند که با اینرسی خودرو متفاوت است. خودرو، سرعت سرنشینانش را به سرعت خودش می رساند. تصور کنید که در حال رانندگی با سرعت ثابت 80کیلومتر بر ساعت هستید. به دلیل آنکه سرعت شما و خودرویتان کاملا برابر است ، بنابراین اینگونه احساس خواهید کرد که با خودرویتان مانند یک جسم واحد در حال حرکت هستید. اما اگر خودرو در حال برخورد با یک کیوسک تلفن باشد، واضح خواهد بود که اینرسی شما و خودرو کاملا مستقل از هم می باشند. نیروی کیوسک باعث توقف ناگهانی خودرو خواهد شد، اما سرعت شما در همان حد قبلی باقی خواهد ماند.

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

بدون کمربند ایمنی، شما با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت یا به فرمان برخورد می کنید یا با همین سرعت از شیشه جلو به بیرون پرتاب خواهید شد. همانطوری که کیوسک تلفن سرعت خودرو را کاهش می دهد، داشبورد،شیشه جلو و جاده با اعمال مقدار  قابل ملاحظه ای نیرو سرعت شما را کاهش خواهند داد. مهم نیست در یک تصادف چه اتفاقی رخ می دهد، همواره عاملی وجود خواهد داشت که تمایل به اعمال نیرو بر شما برای کاهش سرعتتان دارد. اما بسته به اینکه این نیرو در کجا و چگونه اعمال شود، ممکن است باعث مرگتان شود و یا حتی بدون کوچکترین خراشی از خودرو بیرون بیایید و به راه خود ادامه دهید! اگر شما با سر به شیشه جلو برخورد کنید، نیروی نگهدارنده بر یکی از آسیب پذیرترین قسمت های بدنتان متمرکز خواهد شد. به دلیل اینکه شیشه سطحی سخت است، این نیرو باعث توقف بسیار سریع شما خواهد شد؛ این اتفاق می‌تواند به راحتی شما را بکشد یا شدیدا مصدوم کند. کمربند ایمنی نیروی متوقف کننده را در طی زمانی طولانی تر به قسمتهایی از بدن که حد تحمل بالاتری دارنداعمال می‌کند. 

 

گرفتن ضربه (Taking a Hit)

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

در قسمت قبل متوجه شدیم  که  هر زمان خودرو مجبور به توقف ناگهانی شود، سرنشین هم به همین منوال متوقف خواهد شد. وظیفه کمربند ایمنی توزیع نیروی متوقف کننده در  قوی ترین قسمتهای بدن به منظور کاهش آسیب وارده می‌باشد. کمربند ایمنی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: کمربند پهلویی که لگن خاصره شما را در بر می گیرد و کمربند شانه ای که بر روی سینه شما کشیده می شود. هر دو قسمت کمربند به سختی به بدنه خودرو  محکم شده اند تا سرنشینان را در صندلی های خود نگه دارند. هنگامی که کمربند به درستی بسته شود، بیشترین میزان نیروی متوقف کننده به قفسه سینه و لگن خاصره، که نسبتا قویترین قسمت های بدن هستند، اعمال می‌شود. به دلیل اینکه کمربند قسمت های وسیعی از بدن شما را در بر می‌گیرد، نیرو دیگر در یک منطقه کوچک متمرکز نمی گردد، بنابر این دیگر نمی تواند صدمات زیادی به بدن شما وارد کند. مضاف بر این، کمربند از موادی بسیار انعطاف پذیرتر از داشبورد و شیشه جلو ساخته شده است. این نوع ساختار باعث می شود که کمربند کمی کش بیاید که مفهوم آن عدم توقف ناگهانی خواهد بود. کمربند ایمنی نباید بیش از نیاز، به سرنشین آزادی حرکت دهد؛ چرا که در این صورت امکان برخورد شما به فرمان یا شیشه کناری وجود دارد. یک کمربند ایمن به شما اجازه حرکتی مختصر رو به جلو می دهد. نقاط شکست خودرو وظیفه اصلی را در کاستن و تضعیف اثر نیرو برعهده دارند. نقاط شکست، به قسمت هایی از جلو و عقب خودرو گفته می‌شود که نسبتا به راحتی تخریب می شوند. به جای اینکه کل بدنه خودرو ضربه حاصل از برخورد را تحمل کند، نقاط شکست مقداری از نیروی ضربه را از طریق تغییر شکل و مسطح شدن، مانند له شدن یک قوطی نوشابه خالی،  جذب می‌کنند. کابین خودرو بسیار مقاوم تر است؛ بنابراین مچاله نمی شود و بعد از برخورد به طور مختصر به حرکت خود ادامه می دهد تا اینکه جلوی خودرو در اثر برخورد با مانع له شود. البته نقاط شکست تنها زمانی از شما  محافظت می کنند که شما هم همراه کابین خودرو در حال حرکت باشید! این بدین معنی است که شما در صندلیتان با کمربند ایمنی محافظت شده باشید. ساده ترین نوع کمربند های ایمنی در ترن های هوایی وجود دارند که در حقیقت یک بند بافته شده هستند که به بدنه قطار پیچ شده اند. این کمربندها در حین سواری شما را در صندلی نگه می دارند. این کمربندها در عین حال که بسیار ایمن هستند اما راحت نمی باشند. کمربندهای مورد استفاده در خودروها قابلیت کش آمدن و جمع شدن را دارند؛ بدین ترتیب، شما می توانید به سمت جلو خم شوید در حالی که کمربند محکم در جای خود بسته شده است.  اما به محض برخورد با مانع، کمربند به طور ناگهانی محکم شده و شما را در سر جایتان نگه می دارد.

 

گسترش و پس کشیدن  (Extend and Retract)

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

در کمربندهای متداول، قسمت بافت یا بدنه اصلی کمربند به یک مکانیزم جمع کننده متصل شده است. عضو اصلی پس کشنده، یک قرقره است که به انتهای قسمت بافت کمربند متصل است. در داخل پس کشنده، یک فنر نیروی چرخشی لازم را به قرقره وارد می‌کند. بدین ترتیب قرقره بخش های شل شده کمربند را مجددا جمع می‌کند. هنگامی که شما کمربند را رو به بیرون می کشید، قرقره در خلاف جهت عقربه های ساعت شروع به گردش می کند که همین امر باعث می‌شود فنر متصل شده نیز در همان جهت بچرخد. در واقع وظیفه قرقره جلوگیری از پیچش فنر است. چرا که فنر همواره می خواهد به شکل اصلی خود برگردد، بنابراین در برابر این حرکت پیچشی مقاومت می کند. هنگامی که شما کمربند را رها می‌کنید، فنر محکم می‌شود، بدین ترتیب قرقره در جهت عقربه های ساعت می چرخد تا قسمت های اضافی کمربند را جمع کند. پس کشنده مجهز به یک مکانیزم قفل کننده است که در صورت بروز تصادف، از چرخش قرقره جلوگیری می کند. امروزه دو نوع سیستم قفل کننده استفاده می‌شود: سیستمی که با حرکت خودرو فعال می‌شود و سیستمی که با حرکت کمربند فعال می‌شود. در سیستم اول هنگامی که سرعت خودرو به صورت ناگهانی و با شدت کاهش می‌یابد، قرقره قفل می‌شود (به عنوان مثال زمانی که خودرو با مانعی برخورد می کند). شکل زیر ساده‌ترین حالت این سیستم را نشان می‌دهد.

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

در این مکانیزم، جزء مرکزی عملگر، یک آونگ وزنی است. هنگامی که خودرو به صورت ناگهانی متوقف می‌شود، اینرسی باعث حرکت رو به جلوی آونگ می گردد. در این حالت، گیره ای که در انتهای دیگر آونگ قرار دارد، با یک چرخ ضامن دار دندانه دار که به قرقره متصل است، درگیر می‌شود؛ هنگامی که گیره با یکی از دندانه ها درگیر می‌شود، دنده نه می‌تواند در خلاف عقربه های ساعت حرکت کند و نه می تواند با قرقره در گیر شود. زمانی که کمربند بعد از تصادف مجددا شل و آزاد می شود، دنده در جهت مخالف می چرخد و گیره را آزاد می‌کند.

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

در سیستم دوم هنگامی که  که چیزی باعث کشش ناگهانی قسمت بافت کمربند شود، قرقره قفل می‌شود. در اکثر سیستم ها، چرخش قرقره نیروی فعال کننده به شمار می‌رود. جزء مر کزی عملگر در این سیستم،  یک کلاچ گریز از مرکز است، یک اهرم گردان وزنی که به قرقره چرخان وصل شده است. زمانی که قرقره به آرامی می چرخد، اهرم به هیچ عنوان تاب نمی‌خورد و یک فنر موقعیت آن را حفظ می کند. اما زمانی که چیزی باعث حرکت ناگهانی قسمت بافت کمربند و در نتیجه چرخش سریع قرقره می‌شود، نیروی گریز از مرکز قسمت باردار اهرم را به سمت بیرون می‌راند. اهرم باز شده، قسمت دندانه دار را که به محفظه پس کشنده مونتاژ شده است، هل می‌دهد. بادامک توسط یک پین به یک گیره گردان متصل شده است. هنگامی که بادامک به سمت چپ متمایل می‌شود، پین در امتداد یکی از  شیارهای گیره حرکت می کند. این عمل باعث می شود که گیره به سمت ضامن چرخان متصل به قرقره کشیده شود. گیره در دندانه های دنده قفل می شود و از چرخش آن در خلاف جهت عقربه های ساعت جلوگیری می کند.

 

پیش کشنده  (The Pretensioner)

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

وظیفه اصلی پیش کشنده، سفت کردن و رفع هرگونه شلی در قسمت بافت کمربند در زمان تصادف است. در حالی که مکانیزم های معمولی مورد استفاده در پس کشنده جهت قفل کردن کمربند، از کش آمدن بیش از اندازه کمربند جلوگیری می کنند، پیش کشنده با ایجاد کشش باعث می شود که سرنشین در حین تصادف در مناسب ترین وضعیت در صندلیش قرار بگیرد. پیش کشندها معمولا همراه بامکانیزم های قفل کنندگی معمولی کار می کنند نه به عنوان جانشین آن‌ها. سیستم های پیش کشنده متفاوتی در بازار وجود دارد. بعضی از آنها کل مکانیزم پس کشنده را به سمت عقب می کشند و برخی دیگر خود قرقره را می چرخانند.  عموما پیش کشنده ها به سیستم فعال کننده کیسه های هوا مرتبط هستند. پردازنده با کنترل سنسورهای حرکتی مکانیکی و الکترونیکی، به هرگونه کاهش ناگهانی سرعت در اثر برخورد واکنش نشان می دهد. هنگامی که برخورد تشخیص داده شد، پردازنده پیش کشنده و سپس کیسه هوا را فعال می کند. بعضی از پیش کشنده ها با استفاده از موتور های الکترونیکی یا سلونوئیدی ساخته می شوند، اما در حال حاضراین سیستم ها بیشتر بر اساس استفاده از  pyrotechnic طراحی می‌شوند. قسمت اصلی در این نوع پیش کشنده ها، یک محفظه برای گاز قابل اشتعال است. در داخل محفظه، محفظه کوچکتری قرار دارد که محتوی ماده انفجاری است. این محفظه کوچکتر با دو الکترود که به پردازنده مرکزی مرتبط هستند، تجهیز شده است. وقتی که پردازنده ضربه را تشخیص می‌دهد، فورا از طریق الکترودها یک جریان الکتریکی اعمال می کند که نهایتا باعث انفجار گاز در محفظه احتراق می‌گردد. فشار ایجاد شده به کمک مکانیزم های مکانیکی تعبیه شده، باعث چرخش سریع قرقره شده و هرنوع شل شدگی در کمربند را رفع می کند.

 

محدود کننده های بار (Load Limiters)

کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟!

در تصادفات شدید، هنگامی که خودرو با سرعت بسیار بالا با مانعی برخورد می کند، کمربند ایمنی می تواند سبب ایجاد آسیب های شدیدی شود. در این حالت به دلیل افزایش نیروی اینرسی سرنشین، نیروی بیشتری نیز برای مهار سرعت سرنشین نیاز می‌باشد. به بیان دیگر هرچه با سرعت بیشتری به مانع برخورد کنید، کمربند نیروی بیشتری به شما وارد می کند. برخی از سیستم های کمربند ایمنی با استفاده از محدود کننده های بار به دنبال کاهش جراحات ناشی از کمربند هستند. ایده اصلی این سیستم، آزاد کردن مقداری از قسمت بافت کمربند، هنگامی که مقدار زیادی نیرو به کمربند وارد می شود، می‌باشد. ساده ترین محدود کننده بار، نواری است که به کمربند دوخته شده است. دوخت هایی که نوار را نگه می دارند طوری طراحی شده اند که بر اثر اعمال میزان مشخصی از نیرو پاره شده و باعث گسترش بیشتر کمربند می شوند. در مدل های پیشرفته تر از یک میله پیچشی در ساختار پس کشنده استفاده می‌شود. میله پیچشی میله ای فلزی است که وقتی به آن نیروی کافی اعمال شود دچار پیچش می شود. در سیستم محدود کننده بار، میله پیچشی از یک سو به مکانیزم قفل کننده متصل است و از سمت دیگر به قرقره چرخان. در تصادفات نه چندان شدید، میله پیچشی شکل خود را حفظ می کند و قرقره توسط مکانیزم قفل کننده قفل می‌شود. اما زمانی که نیروی بیشتری اعمال می‌شود، میله پیچشی دچار پیچش شده و به کمربند اجازه می دهد که کمی بیشتر باز شود. در طی سالها کمربند ایمنی به عنوان مهمترین وسیله ایمنی در ماشین ها و کامیون ها شناخته شده است. با این وجود، کمربندهای ایمنی نیز، گاهی دچار نقصان می‌شوند و به همین دلیل مهندسان جای زیادی  برای بهبود طراحی و عملکرد آنها می بینند. در آینده خودرو ها به کمربندها،  کیسه های هوا و به احتمال زیاد به تکنولوژی های جدید ایمنی مجهز خواهند شد. با این وجود، دولت ها همچنان با بزرگترین مشکل یعنی اجبار مردم به استفاده از این سیستم ها دست و پنجه نرم می ‌کنند. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : تجهیزات ایمنی , کمربند ایمنی , کیسه هوا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد
9

کمربند چند دور گره خورده.چطور گرهها رو باز کنم.
17:43  1397/07/22
گزارش
پاسخ دادن
Stolid
1

سپاس از شما بخاطر توضیح خوب شما!!
11:22  1396/10/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ستار : مگه رنگ رو هم دخالت میدن برا فاکتور شدن😂😂😂
شاهین gl : اقا بابک تحویل خرداد بودم ولی الان مرداد ماه هست خبری نیست زنگ هم میزنی جواب سر بالا میدن
Cvt22اسفند : باسلام خدمت دوستان آقا کسی قسمت بازرسی سایپا شکایت نکرده به علت تاخیر تو تحویله Cvt
محمد : سلام‌الان‌ زنگ‌ زدم‌ سایپا‌ کارشناس‌ میگه تا‌ ۳۰‌ اردیبهشت فاکتور‌ شدهgl میگم‌ من‌ ۲۸‌ اردیبهشت‌ ‌ تبدیل‌ هستم‌ واسه‌ چی فاکتور‌ نشدم گفت‌شما‌ جز‌ پیش‌ فروش‌g هستید‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌ زدی‌ اینام‌ تا‌ اخر‌ اسفند‌ فقط‌ فاکتور‌ شدن‌ دو‌ماه‌ جلوی‌ شما‌ هستن‌ اینا‌معلوم‌نیست‌ دارن‌ چیکار‌ میکنن‌ تا‌ هفته‌ قبل‌ زنگ‌ زدم‌ میگفت‌ ‌ تا۱۶‌ اردیبهشت جلو‌ رفته‌ الان‌میگه‌ ۲‌ تا‌ گروه‌ هستن‌ فوق‌ العاده‌ و‌ پیش‌ فروش‌ فوق‌ العاده‌ تا‌ ۳۰‌ اردیبهشت‌ جلو‌ رفته پیش‌ فروش‌ تا‌ آخر‌ اسفند‌ تولیدشم‌میگفت‌ کم‌ شده الان‌ ما‌باید‌ چیکار‌ کنیم‌ اینا‌ دارن‌ بازی‌ در‌ میارن‌ Glها‌ کجا‌ هستید‌ فاکتور‌ شدین‌ که‌ حرف‌ نمی‌زنید
تارا اتومات 30 روزه : تا تکمیل وجه 28 تیر فاکتور شده فعلا 29 تیر اعلام فاکتور نکرده
محمد‌ : سلام‌ دوستان‌ ‌ الان‌زنگ‌زدم‌ ‌ سایپا‌‌ کارشناس‌میگه‌ شاهین‌ ‌ Gl‌ پیش‌فروش‌ تا‌ آخر‌ اسفند‌ فاکتور‌شده گفتم‌ ‌ ده‌ روز‌پیش‌زنگ‌ زدم‌ ‌گفتن‌ تا‌ ‌15اردیبهشت‌ جلو‌رفته گفت‌ واسه‌ فوق‌ العاده‌ ها‌ اینجوری‌ تا‌ ۳۰‌ اردیبهشت‌ هم‌ جلو‌ رفته میگم‌ الان‌ تکلیف‌من‌چیه‌ میگه‌ شما‌ جز‌ پیش‌فروش‌ها‌ هستید‌ باید‌ صبر‌ کنید کسی‌ شرایط‌ منو‌ داره‌ gخرداد‌بودم‌ اردیبهشت‌ تبدیل‌ glزدم دوتا‌کارشناس‌زنگ‌زدم‌همینو‌گفتن تا‌ده‌روز‌پیش‌ می‌گفتن ‌ ۱۵‌ اردیبهشت‌ جلو‌ رفته‌ الان‌ میگه‌ شما‌ جز‌ پیش‌ فروش‌ ها‌ حساب‌ میشید لطفا‌ اگه‌ کسی‌ مثل‌ من‌ بیاد‌بگه‌
شاهین جی : داداش کی تبدیل زدی ؟ گفتن چند ماهه تحویل میگیری
ایران : سلام . پس از پلاک شدن چند روز طول میکشه تا تحویل بدن؟ منظور از تاریخ پست مدارک چیه ؟
شاهین زمستان : دوستان تبدیل نزنین ما که زدیم هیچ خبری نیست، این پدر سوخت‌ها بی وجدانها آدم نیستن همش دروغ
کوروش : چرا کرمان موتور اینقدر بد قول هست این پولا خوردن نداره با بدبختی پول جور کردم ثبت نام کردم هرچی میرم اصلا خبری از ماشین نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محسن : منم با آقای حسینی موافقم، ما می دونم خیلی از هموطنامون الان توی سایپا کار می کنن و از اونجا ارتزاق دارن، ولی مسئولین سایپا ثابت کردن که نالایقن و یک حیات خلوت درست کردن برای خود و خانواده های برخی مسئولین نا لایق. نمی گم نخرید ولی حداقل اگر مثل ما بی ماشین هستین روی تحویل به موقع حساب نکنید مگر اینکه پول مازاد داشته باشین، که اونم اصلا توصیه نمیشه.
حسین : سلام تحویلی های پیش فروش 31 تیر هر کدوم از دوستان امروز فاکتور شدن لطفا به همراه تاریخ تکمیل وجه دومتون اعلام بفرمایید.
دانیال : اصلا این جور نیست از خودت شعر نباف پول تو دست مردم نیست خرید وفروش نمیشه دوتا حواله دارم خریدار نیست
سیدامیر حسینی : سلام دوستان هرکسی این پیام رو میخونه و قصد ثبت نام در طرح های سایپارو داره بونه که خودروهای شرکت سایپا با تاخیر 5 تا 6 ماه تحویل داده میشن شایدم بیشتر پس اگر تواین مدت بزارید بانک وام بگیرید یا طلابخرید 100 درصد میتونید ازبازار به راحتی ماشین بخرید حالا از من گفتن دوس داشتید گپش بدید دوس نداشتیدم که هیچ من خودم تکمیل وجه اردیبهشتم میگن احتمالا دوماه دیگه ماشین بهت بدیم
مصطفی : 25 خرداد تبدیلی به207 رنگ سفید امروز فاکتور شد
حسکو : بعدازظهر فردا یا پس فردا احتمال زیاد فاکتور شی
حسکو : ربطی به فاکتور نداره شماره پذیرش،شماره پذیرش شما خیلی دوره از تبدیلی هایی که واریز وجه اول 25 اذر بود، چون فثط ساینا نیست که عزیز من این همه محصولات سایپا هرچی واریز وجه کنن شماره پذیرش به ترتیب میره جلو انواع خودرو
تبدیل دوگ به تک 11تیر 12122679 : داداش گلم من چند سال پیش گرفتم به من گفتن هر شعبه از بانک صارات برو بهت میدن رفتم یه شعبه گفت شماره ملیتو بگو به من پرداخت کرد فکر نکنم بانک خودشو درگیر وکالت نامه کنه گفتن نه نمی دیم راحت تره البته این نظر منه
تبدیل دوگ به تک 11تیر 12122679 : ظاهرا سرمون کلاه رفته چند تا از تبدیل به تک ها رو سر یک ماه فاکتور کردن تا مردم تشویق بشن تبدیل بزنن و الان دیگه خبری نیست تماس هم میگیری میگه از یک ماه از تکمیل وجه بگذره تحویل ندیم از اونروز به بعد تاخیر بهتون میدیم واریز اول 16دی
دنا 5دنده14مرداد تحویل : رنگ سفید هستی؟؟؟