خودرو ها را می توان در دسته های مختلفی همچون اسپرت، لوکس، روزمره و یا با مصرف بهینه تقسیم کرد اما پیدا کردن خودرویی که تمامی این خصوصیات را در هم بیامیزد کار دشواری خواهد بود. با این وجود لکسوس توانسته به خوبی تمامی این موارد را در یک خودرو گردهم آورد. چندان جای تعجب نیست که CT 200h خودرویی شیک از آب در آمده است. این مدل از معدود خودرو های کوچک اما با کلاس موجود در بازار است و لکسوس نیز با افزودن جلو پنجره همیشگی خود، چراغ های حرکت در روز LED، و تزئینات اسپرت در پکیج F Sport ظاهر خودرو را نو نوار ساخته است.
لوکس بودن خودرو به هیچ وجه از کارایی آن نکاسته و شما میتوانید به راحتی از این هاچ بک چهار درب برای حمل بارهای حجیم استفاده کنید. پیشرانه هیبریدی تعبیه شده در این خودرو مصرف سوخت کاملا بهینه ای را به ارمغان آورده است. این پیشرانه در اصل همان مدل مورد استفاده در تویوتا پریوس است که در چرخه ترکیبی به 6.7 لیتر بنزین برای طی 100 کیلومتر نیاز دارد. البته این پیشرانه کم مصرف، توان نسبتا کمی را –حتی با در نظر داشتن هیبریدی بودن خودرو- در اختیار می گذارد. درست است که CT 200h به خوبی از پس پیچ ها بر میآید، اما به شدت آهسته پیش می رود و موتور بنزینی آن، هنگام فشردن پدال گاز صدای زیادی به راه می اندازد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
لکسوس CT 200h 2014 هاچ بکی چهار درب و جمع و جور با پیشرانه ی هیبریدی با ظرفیت پنج سرنشین است که تنها در یک تیپ به بازار عرضه شده است. تجهیزات استاندارد این خودرو از این قرار است: رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، چراغ های خودکار در جلو، آینه های مجهز به گرمکن، سانروف، ورود و استارت بدون نیاز به کلید، کنترل آب و هوای دونقطه ای خودکار، تو دوزی چرم مانند (از جنس وینیل)، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت (دارای پشتی برقی)، صندلی های تاشو در عقب، فرمان تلسکوپی خم شونده به طرفین، اتصال بلوتوث برای تلفن و سیستم صوتی دارای 6 بلندگو با پخش سی دی، رادیوی ماهواره ای و درگاه iPod/ USB.
بسته به محل سکونت شما، لکسوس چندین پکیج مختلف را همراه این مدل ارائه می کند. پکیج Audio Display، سیستم صوتی با 10 بلندگوی با کیفیت، نمایشگری 7 اینچی، دوربین دید عقب، درگاه USB و کنترل لمسی را به خودرو می افزاید. در پکیج Navigation علاوه بر این امکانات، مسیریاب ماهوارهای صوتی، رادیوی HD، سیستم سرگرمی-اطلاعاتی Enform و سیستم تماس اضطراری Safety Connect نیز به چشم میخورد. برف پاکن های حساس به باران و آینه الکتروکرومیک، پکیج Premium را از سایرین مجزا میسازد. پکیج Luxe به تمامی این این تجهیزات، تو دوزی چرم و صندلی راننده با قبالیت ذخیره وضعیت در حافظه را می افزاید. در پکیج Seat Comfort صندلی شاگرد، برقی و قابل تنظیم در چهار جهت و صندلی های جلو مجهز به گرمکن می باشند.
|
|
در پکیج F Sport، رینگ های 17 اینچی آلومینیومی، سیستم تعلیق اسپرت، بادشکن بزرگتر در عقب و مجموعه ای از افزونه های تزئینی در داخل و خارج به خودرو اضافه میشوند. فارغ از تمامی این پکیج ها، چند آپشن مجزا اعم از چراغ های نور پایین LED در جلو، کروز کنترل تطبیقی مجهز به سیستم پیش تصادم، سنسور های پارک در عقب و جلو، دوربین اضافی و نمایشگر تعبیه شده در آینه الکتروکرومیک، در صورت درخواست روی خودرو نصب خواهند شد.
قدرت و عملکرد موتور
لکسوس CT 200h 2014 از یک موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری بنزینی، یک جفت ژنراتور/موتور برقی و یک بسته باتری نیکل-هیدروژنی کسب قدرت می کند. مجموع توان آن 134 اسب بخار است که به وسیله گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) به چرخ های جلو انتقال می یابد. در بررسی صورت گرفته CT 200h توانست ظرف 10.4 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برسد. نقطه قوت CT 200h مصرف سوخت آن است که در سیکل های شهری، بزرگراه و ترکیبی به ترتیب 5.4، 5.8 و 5.6 لیتر می باشد.
ایمنی
مجموعه امکانات ایمنی CT 200h 2014 از این قرار است: ترمز های دیسکی ضد قفل، سیستم کنترل پایداری و کشش، کیسه های هوای جانبی در عقب و جلو، کیسه های هوای پرده ای و دو کیسه هوای زانویی در جلو. همچنین سیستم Safety Connect به صورت استاندارد روی خودرو نصب است که امکاناتی همچون اخطار خودکار تصادم، مکان یابی خودروی مسروقه و کمک های اضطراری را برای سرنشینان فراهم می آورد. آپشن دوربین دید عقب و سنسور های پارک عقب و جلو نیز در صورت درخواست به این لیست افزوده می شود. آپشن کروز کنترل تطبیقی یک سیستم پیش از تصادم را به خودرو می افزاید که با استفاده از حسگر های راداری برخورد حتمی را هشدار می دهد و به صورت خودکار اقدام به سفت کردن کمربند های جلو و راه اندازی سیستم کمک ترمز میکند. لکسوس CT 200h 2014 در آزمایش ترمز توانست از سرعت 100 کیلومتر با طی 36.5 متر باز ایستد. موسسه بیمه ایمنی بزرگراه، لکسوس CT 200h 2014 را شایسته بهترین امتیاز خود یعنی «خوب» در زمینه برخورد از جلو، تصادم جانبی و آزمایش سنجش استحکام سقف دانست. همچنین طراحی پشتی سر این خودرو در بخش حفاظت از سر و گردن امتیاز "خوب" دریافت کرد.
طراحی داخلی و امکانات خاص
متقاضیان این خودرو نباید انتظار دیدن همان چرم نرم و دوست داشتنی و چوب کاری های درخشانی که در سایر خودرو های این کمپانی یافت می شود را در این هاچ بک داشته باشند. البته هنوز هم داخل خودرو از جذابیت زیادی برخوردار است و قطعات نرم بکار رفته در آن –حتی تودوزی وینیل آن- کاملا مناسب این کلاس میباشد.
به طور کلی نشانگر ها و کنترل های تعبیه شده در اتاق دید کافی را دارند و به راحتی قابل دسترسی اند. با انتخاب پکیج Audio Display یا Navigation، سیستم کنترل لمسی لکسوس به تجهیزات خودرو افزوده می شود. این سیستم، اهرمی موس مانند را در اختیار شما می گذارد که بوسیله ی آن می توانید نشانگر نمایش داده شده در نمایشگر بزرگ مرکزی را به حرکت در آورید.
اگر چه استفاده از این سیستم خیلی به استفاده از موس رایانه شباهت دارد، حساسیت خیلی بالای این کنترل در حین رانندگی استفاده از آن را دشوار می سازد. صندلی های جلو به خوبی سرنشینان را در بر می گیرند. علیرغم انحنای سقف، فضای کافی برای سر سرنشینان عقب فراهم آمده و پاها نیز در عقب آزادانه جا به جا می شوند. با این وجود، کوچکی درب های عقب، ورود و خروج سرنشینان را با مشکل مواجه میکند. برای قرار دادن وسایل اضافی خود، باید به محفظه کوچک درون داشبورد و جای نقشه در درهای جلو اکتفا نمایید. در پشت صندلی های عقب، فضایی به اندازه 0.4 متر مکعب وجود دارد که نسبت به صندوق معمول هاچ بک ها کوچک محسوب می شود.
تجربه رانندگی
سوار شدن بر CT 200h 2014 مستلزم آن است که شما سطح توقعات خود را پایین بیاورید. پیشرانه هیبریدی این هاچ بک به شکلی تنظیم شده است که حداکثر مسافت ممکن را بپیماید و در نتیجه خودرو در رده ی قیمتی خود عملکرد مناسبی ندارد. مضاف بر این، پیشرانه ی بنزینی خودرو، هنگام شتابگیری حداکثری، صدای خوشایندی از خود تولید نمی کند. با تمام این احوالات، رانندگی در ترافیک شهری با CT 200h 2014 کاملا سهل و راحت است. شما به سختی متوجه تغییر پیشرانه از حالت برقی به بنزینی خواهید شد. به همین نسبت سیستم Stop-Start اتوماتیک خودرو نیز کاملا بی نقص کار می کند و پس از خاموشی خودکار پشت چراغ، به هنگام حرکت دوباره پیشرانه به نرمی شروع به حرکت می کند. در مجموع CT 200h 2014 یک هاچ بک هیبریدی کاملا مناسب است که فرمانپذیری بسیار دقیقی را از خود به نمایش می گذارد. کیفیت سواری آن با سیستم تعلیق استاندارد خوب می باشد، اما سیستم تعلیق اسپرت که در پکیج F-Sport عرضه میشود، بسته به شرایط جاده، ممکن است خیلی دلچسب سرنشینان نباشد.