گیربکس متغییر پیوسته (CVT) لکسوس GS 450h به حالت اسپرت (Sport mode) ارتقا یافتهاش میبالد. کمپانی لکسوس مدعی است این حالت را بهینهسازی کرده است تا به جای شش مرحله، هشت مرحله داشته باشد و بیشتر شبیه لکسوس GS 350 که گیربکس اتوماتیک هشت سرعته دارد به نظر برسد. پورت ورودی iPhone نیز با اضافه کردن کنترل صوتی Siri Eyes Free ارتقا پیدا کرده است. موارد دیگری که در این مدل اضافه شدهاند عبارتند از: صفحه تمام رنگی برای نمایشگر جلو و صندوقپران. هشداردهنده عبور از خط نیز به سیستم هشدار نقاط کور اضافه شده است. نصب سیستم دید در شب دیگر ادامه نیافته است. با اینکه وظیفه خودروهای هیبریدی کم کردن مصرف سوخت های فسیلی است، ولی خودروهای هیبریدی لوکس مأموریت پیچیدهتری دارند. این خودروها مشتریانی که شتاب زیاد میخواهند را راضی میکنند و برای راحت طلبها هم هندلینگ خوب و طراحی داخلی فاخر ارائه شده است. نتیجه اینکه رانندگی با این خودروهای سبز کاملاً لذتبخش است ولی صرفهجویی در مصرف سوخت بر دیگر مزایای آنها برتری دارد، رقبای بنزینسوز هم اغلب صدایشان در نمیآید. لکسوس GS 450h 2014 در این کار سرآمد است و همان امکانات و عملکردی را ارائه میدهد که از یک سدان لوکس متوسط انتظار میرود. علاوه براین انتظار خریداران در مورد مصرف خیلی کم را هم برآورده میکند. نیروی محرکه لکسوس GS 450h 2014 را یک موتور هیبریدی تأمین میکند که ترکیبی است از یک موتور شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری، دو موتور/ ژنراتور الکتریکی و یک باتری نصب شده در صندوق عقب که در مجموع 338 اسب بخار نیرو تولید میکنند. البته موضوع جالب توجه مصرف سوخت بسیار کم لکسوس GS 450h است. این مدل از لکسوس با مصرف سوخت 9 لیتر به ازاء هر صد کیلومتر یکی از کم مصرفترین مدل ها در حوزه سدان های لوکس است. اگر لکسوس GS 450h را فقط به عنوان یک سدان لوکس متوسط مورد ارزیابی قرار بدهیم، باز هم در جایگاه اول قرار میگیرد. رانندگی با لکسوس GS در جاده لذتی است که باید تجربه کرد. هندلینگ بسیار خوب است، کیفیت سواری عالی است، صندلی جادار عقب هم به راحتی دو نفر بزرگسال را در خودش جا میدهد. البته مجموعهای از امکانات high-tech نیز در انتظار شماست. دست آخر اینکه، ایراد اصلی لکسوس GS 450h قیمت آن است. قیمت یک دستگاه لکسوس GS 450h بیش از 10000 دلار است که از قیمت لکسوس GS 350 که تجهیزات مشابهی دارد بالاتر است. سال ها طول میکشد تا این قیمت گزاف به صرفهجویی در مصرف سوخت بیارزد. حتی اگر قیمت بالا هم تصمیم شما را عوض نمیکند، ارزشش را دارد که سایر سدانهای لوکس متوسط و کم مصرف را ببینید، از جمله: خودرو اسپرت Acura RLX Sport Hybrid، Audi A6 TDI قوی و پرتوان، BMW 535d دیزلی و Infiniti Q50 Hybrid با قیمت بسیار مناسبتر. Mercedes Benz E-Class لوکس هم با موتورهای هیبریدی و دیزلی به بازار عرضه میشود. هر کدام از این خودروها مزایای خودش را دارد، اما اگر خیال راندن یک سدان لوکس را در سر دارید که عملکرد بالا و رفاه و راحتی زیادی داشته باشد... و مصرف سوختش هم کم باشد... لکسوس GS 450h 2014 گزینه مناسبی است.
طراحی بدنه و تجهیزات رفاهی
لکسوس GS 450h 2014 نسخه هیبریدی خودرو GS 350 است و فقط با یک طرح بدنه و در یک تیپ به بازار عرضه شده است. تجهیزات استاندارد آن عبارتند از: رینگهای 17 اینچی، سیستم تعلیق سازگار شونده، تنظیمات قابل تغییر برای رانندگی، چراغهای LED اتوماتیک، چراغهای LED برای رانندگی در روز، آیینه الکتروکرومیک، برفپاککنهای اتوماتیک، سانروف و سیستم ورود و استارت بدون کلید. داخل کابین هم با کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک، صندلیهای برقی جلو به همراه گرمکن و پشتی قابل تنظیم، روکشهای چرمی، فرمان تلسکوپی برقی و آفتابگیر برقی عقب روبرو خواهید شد. تجهیزات الکترونیکی عبارتند از: ارتباط بلوتوث، دوربین دید عقب، سرویس تماس اضطراری، سیستم صوتی با صدای فراگیر و CD changer، رادیو ماهوارهای، پورت iPod و USB به همراه یک جک صوتی اضافی.
سیستم مسیریاب که به صورت سفارشی قابل خریداری است دارای این تجهیزات نیز هست: صفحه نمایش مرکزی 12.3 اینچی، کنترل با صدای راننده، Enform suite برای گوشهای هوشمند. در پکیج Luxury گرمکن صندلیهای جلو نیز به چشم میخورد. آپشنهایی که به صورت مجزا قابل خریداری هستند عبارتند از: رینگهای 18 اینچی، سیستم پارک موازی اتوماتیک، کروز کنترل سازگارشونده، سیستم هشدار برخورد در جلو، سیستم هشدار نقطه کور، مانیتور جلو، صندوقپران برقی، و سیستم صوتی Mark Levinson به همراه 17 بلندگو.
موتور و عملکرد
نیروی محرکه لکسوس GS 450h 2014 را یک سیستم هیبرید مرکب، متشکل از یک موتور شش سیلندر خورجینی 3.5 لیتری و یک موتور/ ژنراتور الکتریکی تأمین میکند که به یک باطری نیکل/ متال هیبریدی در صندوق عقب متصل است. کل نیروی خروجی سیستم که معادل با 338 اسب بخار است از طریق گیربکس CVT به چرخ های جلو منتقل میشود. طبق برآورد های کمپانی لکسوس، صفر تا صد خودرو 5.6 ثانیه است که یک دهم ثانیه از GS 350 سریعتر است. مصرف سوخت این خودرو برای یک سدان لوکس عالی است و در سیکل ترکیبی برابر با 9 لیتر ( 9 لیتر در شهر و 8 لیتر در بزرگراه) است.
ایمنی
لکسوس GS 450h 2014 با این تجهیزات استاندارد به بازار عرضه میشود: ترمز ضد قفل، کنترل ثبات و پایداری، دوربین دید عقب، کیسه هوای جانبی برای جلو و عقب، کیسه هوای پردهای در طرفین، و کیسه های هوای محافظ زانو. سیستم Lexus Safety Connect نیز به صورت استاندارد ارائه میشود که شامل: هشداردهنده اتوماتیک برخورد، دکمه وضعیت اضطراری و سرویس موقعیتیاب خودرو به سرقت رفته است. سایر تجهیزاتی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: سیستم هشدار نقطه کور (به همراه هشدار عبور از ترافیک در عقب)، سیستم هشدار حرکت. کروز کنترل سازگار شونده نیز شامل این امکانات است: سیستم هشدار برخورد در جلو که برخوردهای غیر منتظره را تشخیص میدهد و کمربند های ایمنی و ترمز های کمکی را فعال میکند. با اینکه خودرو لکسوس GS 450h هنوز به طور کامل تست نشده است ولی شرکت های بیمه و ایمنی بزرگراه به همتای بنزینسوز آن یعنی لکسوس GS 350 برای ایمنی بدنه و سقف رتبه « خوب » دادهاند. به طراحی صندلی ها و محافظ های گردن نیز رتبه « خوب » داده شده است.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
طبق سنت خوب لکسوس، خودرو GS 350 دارای یک طراحی داخلی خوشساخت است که تزیینات چرمی، چوبی، و آلومونیومی نیز آن را برجستهتر میکند. صندلی های این سدان اسپرت و لوکس سفت و محکم هستند و تنها ضعف آن ها کم بودن زاویه تنظیمات برقی است. دو سرنشین بزرگسال با جثه متوسط کاملاً در صندلی عقب راحت خواهند بود، با این حال خودروهای سری BMW 5 باز هم از لکسوس GS 350 جادارترند. کنترلر مولتیمدیای Remote Touch در خودرو GS 350 مشکلساز است. این ابزار کوچک که شبیه موس کامپیوتر و چسبیده به دسته دنده است خیلی حساس است، کروز کنترل هم ضعیف و غیردقیق است.
از همه اینها دشوارتر تنظیم کردن سیستم صوتی یا مسیریاب هنگام حرکت است. مورد سردرگم کننده دیگر این است که سیستم دکمه های پشتیبان فیزیکی ندارد و همه آیکون ها هم یک رنگ هستند. البته گفتنی است که صفحه نمایش 12 اینچی بزرگ سیستم مسیریاب و سیستم صوتی Mark Levinson با صدای عالیاش توجه را به خودشان جلب میکنند. ظرفیت کل بار برای صندوق عقب 0.91 متر مکعب است که فقط کمی از ظرفیت صندوق عقب خودرو GS 350 کمتر است. هرچند بیشتر سدان های لوکس متوسط صندوق عقب های بزرگی دارند. صندلی های عقب GS 450h هم مثل GS 350 تاشو نیستند.
حس رانندگی
همانطور که از یک سدان لوکس هیبریدی انتظار میرود، لکسوس GS 450h 2014 با کارآمدی و سکوت کار خودش را انجام میدهد وسرنشینانش را غرق آرامش میکند. شاید شگفت زده شوید ولی لکسوس GS 450h به شتاب زیادش هم میبالد. سیستم تعلیق سازگار شونده که به صورت استاندارد روی سدان های هیبرید GS نصب شده است، به طور پیوسته با شرایط جاده و رانندگی تطابق پیدا میکند تا بهترین سواری و هندلینگ را ارائه بدهد. راننده میتواند سیستم تعلیق را روی حالت های Eco، Normal ،Sport و Sport Plus بگذارد، علاوه بر این میتواند حساسیت فرمان، واکنش شتاب، و کنترل پایداری را به دلخواه خودش تنظیم کند. اگر یک سواری بی سر و صدا و کارآمد میخواهید سیستم تعلیق را روی حالت Eco یا Normal بگذارید. اگر هم میخواهید چالاکی خودروهای هیبریدی را به نمایش بگذارید حالت Sport Plus را انتخاب کنید. حالت EV هم وجود دارد که به شما اجازه میدهد مسافت های کوتاه را با سرعت کم و فقط با نیروی باتری بپیمایید.