5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

آیا تا به حال به این فکر افتاده‌اید که خودروی شما از چه چیزی ساخته شده است؟ در مسابقات اتومبیل‌رانی چه فشاری به آن وارد می‌شود و محدودیت‌های آن هنگام رانندگی آفرود چیست...؟ واقعاً چه موادی برای ساختن آن مورد استفاده قرار گرفته‌اند؟ چیزهای زیادی درباره بخش های تشکیل دهنده خودرو نظیر موتور، گیربکس، صندلی، سیستم های کنترل در سربالایی و سراشیبی و نظایر آن شنیده‌ایم ولی هیچ وقت زیاد به مواد خامی که در کارخانه خودروسازی مصرف شده اند تا این قسمت ها ساخته شوند، فکر نکرده‌ایم. صنعت خودروسازی از مواد زیادی برای ساخت خودرو استفاده می‌کند از جمله: آهن، آلومینیوم، پلاستیک استیل، شیشه، لاستیک، مواد نفتی، مس، فولاد و غیره. از این مواد برای ساخت اجزایی که حتی به فکرمان هم خطور نمی‌کنند مانند عقربه های روی صفحه تا قطعات بزرگ مانند بدنه موتور یا چرخ دنده های گیربکس استفاده می‌شود. این مواد ظرف چند دهه گذشته بسیار تکامل پیدا کرده‌اند و پیچیده‌تر، خوش‌ساخت‌تر و ایمن‌تر شده‌اند. با ظهور تکنولوزی های جدید در صنعت خودرو، از این مواد نیز به شیوه های جدیدی استفاده شد. در این مقاله درباره پنج ماده که بیشتر در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند صحبت خواهیم کرد. ابتدا به ماده ای می‌پردازیم که باعث می‌شود خودرو اینقدر سنگین باشد.

 

فولاد

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

بیشتر وزن خودروهای مدرن به خاطر فولاد است. برای مثال، در سال 2007 در یک خودرو معمولی 1090 کیلوگرم و در یک وانت یا خودروی شاسی بلند حدود 1360 کیلوگرم فولاد به کار رفته بود. در نظر بگیرید که اغلب خودروهای امروزی حدود 1360 و بیشتر شاسی‌بلندها حدود 1810 کیلوگرم وزن دارند... که بیشترش فولاد است! فولاد برای ساخت شاسی زیرین یا شبکه‌ای به کار می‌رود که اسکلت خودرو را تشکیل می دهد و در صورت تصادف از شما محافظت می‌کند. ستونِ درها، سقف و حتی صفحات بدنه‌ی بیشتر خودروهای امروزی از فولاد ساخته شده‌اند. حتی اگزوز هم از فولاد زنگ‌نزن ساخته می‌شود. در طول این سال ها، صنعت فولاد بسیار رشد کرده است؛ به همین خاطر امروزه خودروسازها می‌توانند برای قسمت های مختلفی از خودرو از انواع مختلفی فولاد استفاده کنند. این نوآوری‌های  صنعت خودروسازی به حفظ ایمنی شما در جاده کمک می‌کنند.

 

پلاستیک

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

دفعه بعد که داخل خودروی‌تان نشستید همان کاری را بکنید که داستین هافمن در فیلم « فارغ-التحصیل» انجام می‌داد و فقط به یک لغت فکر کنید: پلاستیک. امروزه در صنعت خودروسازی از مقدار زیادی پلاستیک استفاده می‌شود وحتی می‌توان گفت، بالغ بر 50 درصد از ساختار یک خودرو جدید را این ماده تشکیل می‌دهد. این امر تعجب برانگیز نیست چون پلاستیک بادوام است، هزینه تولید زیادی ندارد و قابلیت تبدیل به هر چیزی را دارد. داشبورد، آمپر، صفحه کیلومتر، دکمه ها، خروجی های کولر، دستگیره های در، کفی ها، کمربند ایمنی، کیسه هوا و بسیاری از اجزا دیگر از انواع مختلف پلاستیک ساخته شد‌ه‌اند.  علاوه بر اجزا داشبورد، بسیاری از بخش های کوچک داخل موتور مانند دسته میله بازدید روغن هم از پلاستیک ساخته شده است. به دلیل وزن کم پلاستیک، استفاده از این ماده نرم و انعطاف‌پذیر در ساختار بدنه و موتور روند رو به رشدی دارد.

 

آلومینیوم

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

در صنعت خودروسازی، آلومینیوم همانند کودک نوپایی است که به خاطر سبکی و سختی‌اش به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال 2009، اجزا آلومینیومی حدود 9 درصد از وزن خودروها را تشکیل می دادند. این میزان در سال 1990 حدود 5 درصد و در سال 1970 فقط 2 درصد بوده است. این فلز در تولید خودروهای سبک با عملکرد بالا استفاده می‌شود. از زمان تولید آکورا NSX در اوایل دهه 90 میلادی، بسیاری از سوپرخودروها از جمله آئودی R8 از آلومینیوم ساخته شده‌اند. همچنین رینگ ها هم از آلومینیوم ساخته می‌شوند. علاوه براین، بیشتر خودروساز ها بلوک های آهن سنتی برای ساخت موتور را کنار گذاشته و به آلومینیوم روی آورده‌اند. اگرچه آلومینیوم به اندازه آهن محکم نیست، ولی وزن کمتر آن به معنای گامی بزرگ به سوی عملکرد بهتر است.

 

لاستیک

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

همه خودروها برای حرکت به تایر نیاز دارند. اگرچه اغلب مردم تایرها را دست‌کم می گیرند، ولی این دایره های لاستیکی در واقع از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش های هر وسیله نقلیه‌ای هستند. اینجاست که اهمیت لاستیک در صنعت خودروسازی مشخص می‌شود. خودروسازی، نیروی محرک صنعت لاستیک است؛ چون حدود 75 درصد از تولید لاستیک جهان برای ساخت تایر وسایل نقلیه استفاده می شود. تایرهای لاستیکی، چرخ و سایر اجزاء داخلی آن را از آسیب دیدگی محافظت می‌کنند، مصرف سوخت را پایین می‌آورند و ایمنی در جاده را بالا می‌برند. علاوه بر تایرها، بخش هایی نظیر: تیغه برف پاک‌کن، کاسه نمد موتور، واشرها، شلنگ ها و کمربندهای ایمنی هم از لاستیک ساخته می‌شوند. لاستیک هم مانند پلاستیک ماده ای بسیار بادوام، ارزان و انعطاف پذیر است و کاربردهای زیادی در خودروها دارد.

 

شیشه

5 ماده اصلی که در صنعت خودروسازی استفاده می‌شوند

اگر نتوانید مناظر بیرون را ببینید، خودرو به چه دردی می‌خورد؟ شیشه هم مانند لاستیک یکی از قهرمانان گمنام صنعت خودروسازی است و رابطه ای تنگاتنگ با آن دارد... وقتی بازار خودروسازها کساد می‌شود، تولیدکنندگان شیشه هم کارگران زیادی اخراج می‌کنند. شیشه در قسمت های زیادی از خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخص است که اولین کاربرد آن در ساخت شیشه های پنجره خودرو است تا سرنشینان دید خوبی داشته باشند و در عین حال از برخورد ذرات موجود در هوا نیز مصون بمانند. از شیشه برای ساخت آیینه های بغل و عقب نیز استفاده می‌شود تا دید راننده از فضای اطراف را بالا ببرند. علاوه بر این، پسر عموی آن یعنی فایبرگلاس هم به عنوان عایق، به طور گسترده‌ای در خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پیشرفت تکنولوژی، از شیشه برای ساخت بخش های جدید و نوآورانه خودرو نیز استفاده می‌شود. برای مثال، می‌توان از شیشه برای ساخت صفحه نمایشگر دستگاه مسیریاب و لنزهای دوربین دید عقب نیز، استفاده کرد.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : مواده تشکیل دهنده , فولاد , پلاستیک , آلومینیوم , لاستیک , شیشه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

23 نظر

محسن حسینی
2

بنده سرمایه ای دارم ومیخواستم درقطعه سازی کشور وتولید قطعه سرمایه گذاری کنم چگونه میتوانم
18:50  1400/09/09
پاسخ دادن
206
0

اگر شد بهترین جنس پلاستیک و مقام ترین جنس پلاستیک برای داخل ماشین بگذارید.
10:16  1400/03/01
پاسخ دادن
نخلاع
0

از در عقب!
00:20  1399/11/06
پاسخ دادن
م
0

چیزی که می خواستم نبود
12:46  1399/09/14
پاسخ دادن
علی عبادی
0

بسیار عالی و کامل با تشکر
20:18  1399/09/13
پاسخ دادن
پانیذ
0

من میخواستم بدونم که برای ساختن اتومبیل از کدام یک فلز ها استفاده میشود و به چه دلیل
14:49  1399/08/11
پاسخ دادن
عباس قزوین
0

با اینکه ما تمام این پنج مورد مواد تشکیل دهنده را در کشور از صفر تا صد تولید میکنیم و بیشتر آنها دولتی هستند چرا ماشین ها گران به دست مصرف کننده میرسد . با تشکر فراوان
11:01  1399/05/14
پاسخ دادن
امین
0

اسم دستگاه های خودرو سازی چیست
16:51  1399/05/11
پاسخ دادن
m.sadra.1385art
0

بدنه چه خودرو هایی از المینیوم ساخته شده؟؟؟؟
14:48  1399/04/26
پاسخ دادن
ممم
0

عغبقغا
19:53  1398/11/07
پاسخ دادن
لللللللللللللل
0

لفیئئئئئئئئئئئئئئئئئئئ
21:04  1398/10/30
پاسخ دادن
میلاد
0

سلام.کسی هس اطلاعاتی درباره ی انواع فولادهای فوق مستحکم در خودرو سازی داشته باشه ممنون
11:04  1398/10/23
پاسخ دادن
0

سلام عالی
16:26  1398/09/14
پاسخ دادن
حسینی
0

سلام و خسته نباشی
فولاد خشکه هوایی در خودرو استفاده میشود ؟ ممنون اگه کسی میدونه کمک بفرمایید سپدس
11:22  1398/02/25
پاسخ دادن
ش
0

سلام من می خواستم بدونم خودروها از چه آلیاژی ساخته شده
11:20  1397/08/25
پاسخ دادن
ش
0

سلام من می خواستم بدونم خودروها از چه آلیاژی ساخته شده
11:15  1397/08/25
پاسخ دادن
الناز
0

بيشتر درمورد ماشين سازي توضيح دهيد ممنون ميشم
23:16  1397/08/06
پاسخ دادن
شیدا
12

میخواستم بدونم جنس کفشک یا بالشتک در خودرو ها چیه؟
14:39  1397/02/14
پاسخ دادن
ممد
0

نه
16:22  1396/10/08
پاسخ دادن
حسن
0

سلام.دوستان به نظرتون استفاده از آلومینیوم در بدنه خودرو میتونه جیگزین مناسبی به جای فولادها باشه.لطفا با دلیل پاسخ بدید؟
22:28  1396/09/02
پاسخ دادن
علی نسیمی
8

در خودروهای لوکس این اتفاق افتاده ولی در خودروهای ارزانتر از انجا که فولاد ارزانتر هست امکان جایگزینی نیست.
19:43  1397/01/07

mobina
19

میشه بگید از المینیوم چه چیزی ساخته میشه ممنون
13:30  1396/07/23
پاسخ دادن
الناز
25

سلام
من میخوام در مورد بخش پلاستیک قطعات خودرو بیشتر و ریزتر اطلاعات بگیرم
میشه کمکم کنید که بدونم دقیقا این قطعات پلاستیکی چیا هستن و از چه موادی ساخته میشن
ممنون
09:00  1396/07/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
گور پدر سایپا ایرا ن خودرو : خبر بد ابن که طرح پیسنهادی برا اسفندیا تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شد یعنی ای ماه خبری از دعوتمامه دوگانه اسفند نیست
علیرضا : من آماده شدم برا خریدش فقط تورا خدا زودتر عرضه کنید
رضا T8 : ثبت نام 18 بهمن الان مرحله ارسال پلاک و مدارک 8 روزه زرد شده تحویل سیستمی منم 9 اردیبهشت بود ، هنوز خبری از تحویل نیست تماسم گرفتم میگن باید صبر کنی
سارا : سلام دوستان از زمان فاکتور تا پلاک و تحویل چقدر طول میکشه من یه روزه فاکتور شدم ولی خبری از پلاک نیست هفت خان رستم رو باید طی کنیم
آرمان : سلام به همه دوستان یک توصیه بهتون میکنم به هیچ عنوان از پکیج جعبه ابزار و کمک های اولیه و از این قبیل پکیج ها از سایپا خریداری نکنید من دو تاشو یک میلیون و چهارصد هزار تومان پول پرداخت کردم روی هم دویست هزار تومان نمی ارزد
J4 : دوستانی که j 4 فروردین اردبهشت نوشتن بیمشون صادرشد لطفا اطلاع بدن...
سپیده : سلام در جواب همایون، پیش فروش یکساله ۲ مرحله پول واریز کنی ۳۰ روزه هست، شما فروش فوری هارو میگید ک ۹۰ روزه هست ن برای ما که یک ساله اسم نوشتیم و ۳۰ روز بعد تکمیل وجه باید خودرو بدن...
T8 بهمن : تاریخ تحویل سیستمیم 20 اردیبهشته واریز وجهمم 30 بهمن هنوز مرحله تکمیل وجه هم سبز نشده
تارا : سلام. کسی فاکتور نشده؟ اون اقایی که میگفت تا اخر هفته فاکتور میشم چی؟
تارا v4 : خدالعنتشون کنه چقد مردم چشم انتظار یه ماشین میزارن دور سر مردم میچرخونن الان دوماه داره میگذره هنوز ماشین فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عباس فروش فوری30دی : سلام کسی خبر داره 85گانه تا کی فاکتور شده ممنون میشم راهنمایی کنید
207 اتو تحویل تابستان 403 : سلام ببخشید کسی اطلاعاتی درباره تحویل تابستان نداره که آیا پیام واریز وجه خواهد آمد یا نه امیدوار باشیم یا نه کنسل شد
مجتبی : سلام ساینا 1400دارم وقتی کولر میگیرم چرخهای جلو قفل میشه ممکنه ایراد ازکجا باشه
پارسا : سلام بچها اونایی ک خودرو را تحویل گرفتن دوگانه مالتی مدیا یا کروز داره یا نه
بهزاد : سلام دوستان محترم کسی رانا پلاس 1403کامل تکمیل وجه کرده ممنون
آریزو 6 پرو : از کجا میفهمین خودروتون فاکتور شده ؟ متظور همون تاریخ قرارداده ؟
حسین سورن موتور جدید : سلام سورن موتور جدید 28 دی تکمیل وجه 29 فروردین تحویل تا امروز هنوز فاکتور نشده کسی هست امروز موتور جدید فاکتور شده اعلام کنید
60019تحویل 29اسفند : فقط خدا نابودشون کنه که ملت رو اسیر کردن
207 زمستان : همین داستان رو برای ما که 207 بودیم و نوبت زمستان بودیم پیاده کردن، اون موقع 207 قیمتش 197 ت بود بعد استاندارد 85 گانه روش زدن شد 340 ت و یک آینه فتوکرومیک و روکش صندلی چرم و پارچه روش گذاشتن به اسم ارتقا یافته و بجز این 2 مورد هیچ تفاوتی با 85 گانه نداره . از زمستون تا بحال منتظر بودیم که پیامک بیاد و هر بار ارتقا یافته اومد به مبلغ 498 م ت که برای بار سوم انتخاب کردم چون گفتن فقط ارتقا یافته میاد و نزدیک 170 م بابت آینه و روکش صندلی اضافه پرداختیم . نه تعزیرات و نه هیچ ارگانی هم پاسخگو نبودن ، متاسفانه همگی دستشون با هم یکی هست و دستمون به هیچکجا بند نیست. حالا اگر موتور یا اپشنی اضافه شده بود مشکلی نبود، ولی ما داریم همون ماشین 340 ت دریافت میکنیم با مبلغ 498 م ت. این مطلب رو عرض کردم برای اون دوستانی که میگفتن چرا این ماشین رو گرون کردن بدون هیچ اپشنی. خدا لعنتشون کنه
رانا پلاس تبدیل به 207 تیوتری : دوستان عزیز . کسی نمیدونه 207 تیوتری تا چه تاریخی تحویل شده؟؟؟؟