ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

کیلومترشمارهای مکانیکی سال های سال راه ها را گز کرده‌اند. این کیلومترشمارها با اینکه منسوخ شده اند ولی به علت سادگی شان بسیار جالبند. یک کیلومترشمار مکانیکی از چیزی تشکیل نشده است جز یک چرخ دنده با ضریب چرخش باورنکردنی. کیلومترشماری که ما در این متن بررسی می کنیم، ضریب چرخشی معادل 1690 در برابر 1 دارد. معنای آن این است که شفت ورودی این کیلومترشمار باید 1690 بار بچرخد تا کیلومترشمار یک کیلومتر مسافت پیموده شده را نمایش بدهد. امروزه کیلومترشمارهای دیجیتال با هزینه کمتر و تجهیزات بیشتر، جایگزین کیلومترشمارهایی نظیر این شده اند، ولی به اندازه آنها جالب نیستند. در این مقاله، ابتدا نگاهی به داخل یک کیلومترشمار مکانیکی خواهیم انداخت، بعد درباره اینکه کیلومترشمارهای دیجیتال چطور کار می کنند صحبت خواهیم کرد.

 

کیلومترشمارهای مکانیکی

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

کیلومتر شمارهای مکانیکی به وسیله یک کابل انعطاف پذیر که از یک فنر بسیار فشرده ساخته شده است، می‌چرخند. این کابل معمولا داخل یک روکش فلزی محافظ، که یک لایه لاستیکی هم دارد، می‌چرخد. در دوچرخه ها، یک چرخ کوچک که به چرخ دوچرخه چسبیده است، این کابل را می چرخاند و ضریب چرخش کیلومترشمار به اندازه این چرخ کوچک بستگی دارد. در خودروها، چرخ دنده ای که به شفت خروجی گیربکس متصل است، این کابل را می چرخاند. کابل، چرخش را به صفحه کیلومتر شمار و از آنجا به شفت ورودی کیلومترشمار منتقل می کند.

 

چرخ دنده ها

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

این کیلومترشمار از سه چرخ دنده مارپیچی استفاده می کند تا به ضریب چرخش خودش یعنی 1690 در برابر 1 دست پیدا کند. شفت ورودی، اولین چرخ دنده مارپیچ را که به یک چرخ دنده گرد وصل است، می چرخاند. یک چرخش کامل چرخ دنده مارپیچ، فقط یک دندانه از چرخ دنده گرد را رد می کند. این چرخ دنده یک  چرخ دنده مارپیچی دیگر را به حرکت در می آورد که خود آن هم یک چرخ دنده گرد دیگر را می چرخاند. چرخ دنده آخر به دندانه شاخص های رقمی کیلومترشمار متصل است. هر شاخص دارای یک ردیف دندانه در یک طرف و دو دندانه مجزا در طرف دیگر است. وقتی دو دندانه مجزا به چرخ دنده پلاستیکی سفید نزدیک می شوند، یکی از دندانه ها داخل دندانه های ردیفی می افتد و به همراه شاخص رقمی می چرخد تا زمانی که دندانه رد بشود.

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

همین چرخ دنده با یکی از دندانه های شاخص رقمی بزرگتر درگیر می شود و آن را 0.1 دور می چرخاند. حالا متوجه می‌شوید که چرا وقتی کیلومترشمار می خواهد اعداد بزرگ را نمایش بدهد (مثلاً بین 19,999 و 20,000 ) عدد 2 که در منتهی علیه سمت چپ قرار دارد، نمی تواند با سایر اعداد به طور کامل در یک ردیف قرار بگیرد. کمی تاخیر چرخ دنده، که در دنده های کمکی سفید وجود دارد، از تراز بودن کامل اعداد جلوگیری می کند. معمولاً مسافت پیموده شده باید به 21000 کیلومتر برسد تا اعداد دوباره در یک خط قرار بگیرند. شاید دیده باشید که اعداد این گونه کیلومترشمارهای مکانیکی  را می توان تغییر داد. وقتی خودرو با دنده عقب حرکت می کند، کیلومترشمار هم در جهت عکس کار می کند. کلک دیگری که می‌توان زد، وصل کردن کابل کیلومترشمار به یک دریل و چرخاندن آن در جهت عکس است تا مسافت پیموده شده کم بشود. همانطور که در بخش بعد خواهیم دید، این حقه در مورد کیلومترشمارهای الکترونیکی کارگر نمی افتد.

 

کیلومترشمارهای کامپیوتری

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

اگر سری به یک دوچرخه فروشی بزنید، به احتمال زیاد هیچ کیلومترشمار یا سرعت سنج کابلی نخواهید دید؛ در عوض، دوچرخه های کامپیوتری به چشم تان خواهد خورد. در دوچرخه های کامپیوتری یک آهنربا به یکی از چرخ ها و یک مبدل نیز به دو شاخه چرخ وصل شده است. با هر چرخش چرخ، آهنربا یک بار از جلوی مبدل رد می شود و جریان برقی با ولتاژ پایین در مبدل تولید می کند. کامپیوتر تعداد این پالس ها یا افزایش ولتاژها را می شمرد و از آنها برای محاسبه مسافت پیموده شده استفاده می کند. اگر تا به حال یکی از این دوچرخه ها را سر هم کرده باشید، می دانید که باید کامپیوتر آنها را مطابق با محیط چرخ ها برنامه ریزی کنید. محیط چرخ برابر است با مسافت پیموده شده طی یک گردش کامل چرخ. هر بار که کامپیوتر متوجه یک پالس می شود، یک رقم به کل مسافت پیموده شده اضافه کرده و  عدد جدید را روی صفحه نمایش نشان می دهد. بسیاری از خودروهای مدرن نیز، از سیستمی نظیر این استفاده می کنند ولی به جای داشتن یک مبدل مغناطیسی روی چرخ، از یک چرخ دنده که به شفت خروجی گیربکس متصل است و یک حسگر مغناطیسی که پالس های ناشی از رد شدن دندانه های چرخ دنده را می شمارد، استفاده می‌کنند.

ساختار و عملکرد کیلومتر شمار

بعضی خودروها از یک صفحه روزنه دار و یک مبدل لیزری استفاده می کنند، درست مثل موس کامپیوتر. در اینجا نیز مانند مثال دوچرخه، کامپیوتر خودرو با هر پالسی که دریافت می کند متوجه مسافت پیموده شده می شود و از این اطلاعات برای نشان دادن ارقام جدید روی صفحه کیلومترشمار استفاده می کند. یکی از موارد جالب در مورد کیلومترشمارهای کامپیوتری خودرو، نحوه انتقال اطلاعات به صفحه کیلومترشمار است. به جای اینکه یک کابل چرخنده سیگنال مربوط به مسافت را منتقل کند، اطلاعات مربوط به مسافت ( در کنار بسیاری اطلاعات دیگر ) از طریق یک کابل مجزا  که به واحد کنترل موتور (ECU) متصل است، به صفحه کیلومترشمار منتقل می شود. خودرو شبیه یک شبکه کامپیوتری محلی است که ابزارهای متفاوتی به آن متصل است. برخی ابزارهایی که می‌توانند به شبکه کامپیوتری خودرو متصل بشوند عبارتند از: واحد کنترل موتور (ECU)، سیستم کنترل آب و هوا، صفحه کیلومتر، شیشه بالابرهای برقی، رادیو، سیستم ترمز ضد قفل، ماژول کنترل کیسه های هوا، ماژول کنترل بدنه (که لامپ های داخل کابین و ... را کنترل می کند)، و ماژول کنترل گیربکس. بسیاری از خودروها از یک پروتکل ارتباطی استاندارد به نام  SAE J1850 برای برقراری ارتباط میان واحدهای الکترونیکی مختلف استفاده می کنند.  واحد کنترل موتور همه پالس ها را می شمرد و حساب مسافت کل پیموده شده را نگه می دارد. این بدان معناست که اگر کسی ارقام صفحه کیلومترشمار را کم کند، رقم ذخیره شده در ECU با آن منطبق نخواهد بود. با استفاده از یک کامپیوتر عیب یاب می توان رقم ذخیره شده در ECU را خواند. همه واحدهای خدمات پشتیبانی مجهز به کامپیوترهای عیب یاب هستند. ECU در هر ثانیه چند بار، بسته ای از اطلاعات ارسال می کند که از دو قسمت تشکیل شده است: عنوان و داده. عنوان عددی است که مسافت خوانده شده را نشان می دهد و داده عددی است که نشان دهنده مسافت پیموده شده است. در صفحه کیلومتر، کامپیوتر دیگری وجود دارد که مسوول بررسی این بسته اطلاعاتی است و هربار که بسته اطلاعاتی جدیدی دریافت می کند، عدد کیلومترشمار را تغییر می دهد. خودروهایی که کیلومترشمار دیجیتال دارند، نمایشگر دیجیتال به راحتی عدد جدید را نشان می دهد. کیلومترشمارهای آنالوگ هم یک موتور شمارشگر کوچک دارند که اعداد روی صفحه را عوض می کند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : کیلومتر شمار , گیربکس , کیسه هوا , کنترل آب و هوا , شیشه بالابر , ECU , چرخ دنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

30 نظر

محمد
0

من یه موتور دارم هرکاری میکنم وصل نمی شه
16:50  1398/05/11
پاسخ دادن
امیرحسین
6

سلام.
من کیلومتر شمارم برعکس عدد میندازه ینی کم میکنه مشکلش چیه
ماشینمم هوندا آکورده
11:10  1396/06/21
پاسخ دادن
سجاد
6

کیلومتر شمار ماشین من به عقب کیلومتر نشان میدهد دلیلش چیست
23:51  1396/06/30

کاربر: هادی ماکو
0

کیلومتر سرویس هستش که از 10 هزار برعکس میشماره
با نگه داشتن دستتون رو دکمه زمانی که ماشین خاموش هست و باز کردن سوئیچ ریست میشه
09:22  1396/07/21

پیام
0

سلام یه دوچرخه ثابت دست دوم خریدم ک همین سیم فنری ک گفتید رو نداره میخواستم بدونم که اسم این سیم فنری ک گفتید و یه سرش به چرخ وصل میشه و یه سرش به سرعت سنج اسمش چیه؟ ممنون
11:46  1396/06/12
پاسخ دادن
عطا
5

من خوردو پرایدم رو سال 92 خریدم با کارکرد 180 هزار امروز بعد از 4 سال دیاگ زدم. روی ecu کارکرد کیلومتر 184؟هزار تا بود درحالی که کیلومتر 254 هزار تاست!!! علت چیه؟؟؟
08:29  1396/05/08
پاسخ دادن
Mohamad
0

میخوام کیلومتر فلات را صفر کنم
چجوری اینکارو بکنم
14:14  1396/04/04
پاسخ دادن
علی
20

سلام
خط اولی که سفید هست موقعه خواندن کارکردموتورحساب میشه یانه الان کیلومتر بالا ۲۲۲۵۰هست یا ۲۲۲۵هست کدوم شماره درسته ممنون
16:51  1395/12/30
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
0

سفید رنگ متر رو نشون میده و در کیلومتر محاسبه نمیشه
09:25  1396/07/21

سید عبدالقادر سجادی
0

در دفترچه راهنمای رنو داستر جهت ریست کردن کیلومتر به دگمه شماره 2 تاکید میشود در صورتیکه دگمه ای وجود ندارد چگونه است بدون دست زدن به هیچ دگمه یا هیچ تنظیم کامپیو تری در یک سفر کیلومتر شمار مسافت را نشان نمی دهد ودر حالتی قرار گرفته که صفحه نمایشگر عاجز از نشان دادن کیلومتر پیموده شده درحالی که پس از سرویس اولیه 750کیلومتر دیگر کیلومتر شمار به نشان دیگر تبدیل شده وهیچ اشاره ای در دفترچه راهنما نشده که چکونه دصفحه نمایشگر به حالت اولیه بر گردد
23:01  1395/11/08
پاسخ دادن
امیر
3

کیلومتر روغن مگان 2000 قابل صفر کردن هست ؟ چگونه ؟
15:11  1395/11/06
پاسخ دادن
مرتضی محمد اقایی
1

طلق شیشه‌ای ماشین تیبا من شکسته از کجا میتونم تهیه کنم
20:10  1395/10/19
پاسخ دادن
محمدحسین
2

ریو ی من سه مسافت شمار دارد. کدام مسافت شمار اصلی است؟
17:28  1395/06/27
پاسخ دادن
زهره
8

سلام من یه پراید دارم تمام صفحه کیلومترش کاملا از کار افتاده میتونین بگید علت چیست وبتید چکار کنم
00:24  1395/03/07
پاسخ دادن
کاربر: بابک یزدانی
3

سلام
بهترین راه اینه که به نمایندگی مراجعه کنید تا موضوع رو چک کنند. میتونه ایراد از جعبه فیوز باشه و یا سوکت برق کیلومتر شمار
11:35  1395/03/07

یاوری
2

پالس ورودی کیلومتر ماشین چیه؟؟؟ من پروژه تاکسی متر رو دارم استادم گفته باید به مدارم پالس هم بدم نمیدونم چند هرتز یا چند کیلو هرتز باید باشه کسی میتونه راهنمایی کنه منو؟؟؟
20:01  1394/12/03
پاسخ دادن
Alireza
9

سلام من یه وانت دارم که کیلومترشو هنگامباز کردن دستکاری کردم یعنی امپر بنزینو و دور موتور رو چرخوندم بعد الان از تنظیم دراومده باید چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید
14:03  1394/11/14
پاسخ دادن
M.B
2

این سوال منم هست اگه ممکنه جواب بدید
11:29  1395/04/15

علی
3

سلام
ماشینم پزو405 تک سور مدل 84 هست و کیلومترش کروزه از نوع دو فیش سیاه و سفید که هر فیش 18 پایه داره کسی میتونه پین ها و توضیحات پشت آمپرشو بزاره تا بتونم چراغای قیر فعالشو روشن کنم به ویزه مه شکن جلوتو صفحه کیلومتر
اینم عکسشه
http://upload.tehran98.com/images/6z43dm237qbnldigydd.jpg
14:08  1394/11/03
پاسخ دادن
مهدی
20

باسلام،من405مدل93دارم،اما درقسمت نمایش کیلومترشمار علاوه بر کیلومتر کل و تریپ،یک گزینه دیگه هست که عکس یک ماشین رو نشون داده وعددی هم درجلوی اون که تغییر زیادی هم نمیکنه دارد که واحدش هم کیلومتر بر ساعت هست،سرعت زیادمیکنم کم میشه و بلعکس،نشانگرچی هست؟باسپاس
03:35  1394/08/29
پاسخ دادن
ممد
0

منم همین سوالو دارم یه عکس دخت مانند هم داره اگه کسی میدونه بگه چیه؟
17:07  1394/09/25

مهدی جمالوندی
0

سرعت متوسط خودرو می باشد. از لحظه حرکت تا همان لحظه
16:44  1394/10/16

حسین
16

چرا عدد کیلومتر شمار وعددی که کامپیوتر سمند نشان می دهند یکی نیست وعددی که کامپیوتر ماشین من نشان می دهد خیلی کمتر از عدد خود کیلم متر شمار است
19:59  1394/02/21
پاسخ دادن
امیر
4

اگر خودرو از اول دست شما نبوده شاید ecu اولیه ماشین رو عوض کرده باشند که این اتفاق میفتد
21:07  1394/07/30

sadeg
6

خوب بود اما درمورد تعميرونگهدار وتعويض قطعه ها توضيح داده نشده
16:27  1394/02/20
پاسخ دادن
کاربر: محمدرضا
8

در خصوص عملکرد کیلومتر شماره کام‍‍‍‍‍‍‍‍بیوتری عنوان شده با توجه به اینکه بالسهای آن از ECUعبور وثبت می شوند امکان دستکاری کیلومتر وجود ندارد آیا از خودروپی کامبیوتر آن خراب وتعویض ویاد دزدیده شود چگونه می توان عدم دستکاری کیلومتر آن را تشخیص داد؟
19:49  1393/08/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس سفید مشکی : نباید بزاریم ازمون پول اضافه بگیرن.. طبق قانون اگه تمام مبلغ افزایش بخوره میتونیم شکایت کنیم..
علی : پارسال با ۲۰۰چجوری ۲۰۰گرم خریدی🤔🤔اجرتشم حساب نکنیم بگیم طلا اب شده هم بوده اصلا حرفت منطقی نبود.. یچی میگیداینجا حداقل حرف واقعی بزنید ..
J7سفید 29مهر مشهد : سلام مال من فقط کارت ماشین اومده از ماشین و برگ سبز خبری نیست
J7 : شرکت واسه اینکه دولت مجبور کنه به افزایش قیمت داره از مشتریان گروکشی میکنه که دولت ناچار به افزایش کنه این ما مشتریاش هستیم که این وسط له میشیم و متضرر وگرنه کارای اداری یه تحویل یا بیمه یا پلاک معطلی نداره ضمنا شرکت برنامه تولیدی خودشو بصورت هفتگی ماهانه و فصلی باتوجه به مشکلات احتمالی در خط تولید میدونه پس خودتونو گول نزنید...
مهدی : سلام. امروز ی اطلاعیه دیدم ک نوشته بود فروش محصولات سایپا با قیمت جدید از هفته دوم آذر شروع میشه.
آریو : خدارو شکر تو مملکتی زندگی میکنم شب میخوابم صبح هر ماشینی ۱۵۰ تا۲۰۰ میلیون افزایش قیمت خورده ومن از پس این افزایش قیمت برنمیام چون چند ماه دنبال وام ۱۰۰ میلیونی دوییدم گردن کج کردم واسه ضامن قرض کردم تا پول اطلس آذر جور کنم خدارو شکر واسه این افزایش قیمت تپش قلب گرفتم استرس که بقیش چطوری جور کنم خدارو شکر میکنم که دوتا پسر دارم واسه آیندشون نگرانم تو این مملکت از پس زندگیشون میتونن بربیان خدارو شکر که تو پولداری حتما ارث زیادی داری دغه دغه هیچی نداری سواره از پیاده خبر نداره
سمیه تحویل مهراطلس : دقیقا چطوری اعتراض کنیم اخه از اسفند پولمو نگه داشته و سه ماهه هم ۲۰۰ میلیون دیگه رو نگه داشته بخدا انصاف نیس بی ماشین بمونیم
Ali : سلام دوستان،ببخشید برای شمام زده پرونده دارای نقص می باشد؟؟ و اینکه اطلاعی ندارین دعوتنامه آذر کی میاد؟
اطلس تبدیلی به کوییک : اول از همه بله واقعا خداروشکر که ماشین زیر پامون هست و بدون وسیله نیستیم. اما در مورد ادامه ی حرف هاتون دوست عزیز شما سطح شعور و آگاهیت خیلی پایینه و سایپا سر همه ی مردم کلاه میزاره و یه ماشینی با تکنولوژی بدنه و موتور بیست سال پیش رو به قیمت روز ماشین های روز جهان به شما فرو میکنه و شما خوشحالی. اگه یکم چشم هاتون رو باز کنید ببینید در کشور های دیگه با این پول چه ماشین هایی سوار میشن و خیلی راحت و قسطی ماشین های با کیفیت و به روز ژاپنی و کره ای رو میخرن و سال ها بدون دردسر گارانتی و خرابی سوار میشن و به چشم یه کالای مصرفی بهش نگاه میکنن نه سرمایه.
kmc A5 مشکی : سلام دوستان لطفا اطلاع رسانی کنید . آیا از kmc a5 های ثبت نامی خرداد کسی هس فاکتور شده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو 6 جی تی : 6 جی تی کسی خبر داره
مرادی : سلام دریافت پرونده چندروز طول میکشد، تاییدشود
محمدعلی : 90 روزه کدوم ماه
آتنا : بعد صد و بیست روز ماشینی ک نحویلش نود روزه بوده رو گفتن مدارکش بیارید حین بارگیری دچار سانحه شده
آپشنال : سلام دوستنان کسی اطلاعی از دعوتنامه های دی آپشنال نداره؟ کی پس میفرستند؟
جواد : پذیرش 23 مرداد هستم و هنوز که هنوزه فاکتور نشده...پی گیری هم که میکنیم انگار نه انگار.جالب اینجاست با این اوضاع از هفته بعدباز هم میخوان ثبت نام کنن.
خدا : سلام دوستان اگه کسی خبر داره راهنمایی کنه بنده دنا 5 دنده تازه تحویل گرفتم 3 تا مشکل داره یک درب ها از بیرون قفل میشن ولی از داخل قفل نمیشن دوم فرمون میکشه سمت شاگرد حین حرکت سوم دنده یه کم کج هستش و خوب جا میره ممنون میشم راهنمایی کنید خدا به حق امام زمان ازشون نگذره اینم ماشین ها میلیاردیشون بعد ایرانخودرو میری برا گارانتی انقد اذیتت میکنن میگی ولش کن برم بیرون بهتره
ساینا دی : خدا از دهنت بشنوه ،207م باشه امیدوارم که سود هم کم بشه ولی خب یکی از این دو اعمال میشه یا سود مشارکت یا مصوبه
اریزو 5اسپرت : کدوم شهر هستید منم 18شهریور هستم بهم گفتن تحویل پیمانکار شده
علی احمدی : سلام. من ثبت قراردادم‌خرداد بود. تحویل سیستمی 3 شهریور. روز چهارشنبه ماشینمو تحویل گرفتم.البته خودم خیلی پیگیر شدم.