آلوده شدن خودرو به ویروس

آلوده شدن خودرو به ویروس

اتفاق عجیبی که در صبحی برای بیش از صد راننده تکزاسی رخ داد باعث شد برخی از آنها فکر کنند که سرنوشت شومی برایشان رقم خورده یا حتی برخی از خرافی ترهایشان تصور جن زده شدن خودرو هایشان را در مخیله خود بپرورانند. در سال 2010 بیش از 100 مشتری مرکز فروشی به نام مرکز خودروی تکزاس (Texas Auto Center) در اقدام به روشن کردن خودرو های خود ناکام ماندند و این تنها برداشتن اتصالات باتری بود که می توانست خودرو ها را از آژیر کشیدن بی وقفه بازدارد. این اتفاق که در ابتدا یک مشکل فنی اتفاقی پنداشته شده بود در واقع نتیجه انتقام جویی یک کارمند سابق به وسیله هک سیستم ها بود. کارمند سابق و اخراجی «مرکز خودروی تکزاس»، عمر راموس لوپز، تصمیم گرفته بود با هک کردن سیستم شبکه ای ایموبلایزر خودروها از شرکت انتقام بگیرد و در نتیجه خودروی تمامی کسانی را که از پرداخت بدهی های خود سرباز زده بودند را غیر فعال ساخت. به علاوه این کار وی باعث ایجاد موجی از خشم بین مشتریان شرکت شد. وی که سرانجام دستگیر شد، توانست  برخی از نقطه ضعف های خودروهای جدید را که روز به روز بیشتر به کامپیوتر وابسته می شوند را آشکار سازد. اگرچه حملات لوپز توجهات زیادی را به خود جلب کرد، اما باید گفت حملات وی در مقایسه با نقاط ضعف گسترده ای که بعدها توسط اساتید دانشگاه کشف شد، حملات ضعیفی محسوب می شد. در واقع در سال 2010 طی تحقیقاتی که توسط محققین در دانشگاه های واشنگتن و کالیفرنیا واقع در سن دیگو صورت گرفت مشخص شد که آنها می توانند در رایانه خودرو ها نفوذ کنند و از طریق سیستم کنترل از راه دور خودروهاهم چیز - از ترمز گرفته تا دما و رادیو- را تحت کنترل بگیرند.

آلوده شدن خودرو به ویروس آلوده شدن خودرو به ویروس

محققین دانشگاه راتگرز و دانشگاه سوث کرولاینا نیز دریافتند که می توان به سیگنال های میزان بادی که چرخ ها به صورت بی سیم ارسال می کنند دست یافت و از این طریق هکر ها می توانند حرکت خودرو را زیر نظر بگیرند. با در نظر گرفتن این اتفاقات در می یابیم که چگونه هر روزه آسیب پذیری خودرو ها به ویروس ها و بد افزارهایی که هکر ها طراحی می کنند افزایش می یابد. هرچند که بر طبق اعلام محققین هکر ها هنوز افراد زیادی را هدف قرار نداده اند، اما این اطلاعات حساسیت هایی را بین رانندگان بر می انگیزد و البته این وقایع رو به رشد می باشند. دیمن پتراگلیا مدیر بخش اطلاعاتی-قضایی خدمات امنیتی در مرکز مشاوره چارتستون که در سابقه خود تربیت مامورین قضایی متخصص در جرایم رایانه را نیز دارد می گوید: اگر خودروی شما آلوده شده است تمامی اجزای متصل به رایانه خودروی شما نیز آلوده شده است. پس اگر رایانه خودروی شما شیشه ها و قفل ها را کنترل می کند آنگاه بد افزار رخنه کرده نیز می تواند شیشه ها و قفل ها را تحت سیطره ی خود درآورد. این مثال می تواند در مورد فرمان یا ترمز خودرو نیز صادق باشد.

 

 

ابزار های الکترونیکی بیشتر، به منزله  آسیب پذیری بیشتر

آلوده شدن خودرو به ویروس

تمامی مکانیک هایی که حرفه ی خود را 30 یا 40 سال قبل فراگرفته اند معترفند  که خودرو های امروزه هیچ شباهتی به آنچه آنها می شناختند ندارند. رایانه ها آنچنان این خودرو ها را فرا گرفته اند که تعمیر خودرو ها بیشتر به کار حرفه ای های رشته رایانه می ماند تا به کار مکانیک های همیشه روغنی! خودرو های نوین با اینکه شباهت چندانی با رایانه ها ندارند اما در جای جای آنها از رایانه کمک گرقته شده است.

آلوده شدن خودرو به ویروس

کامرون کمپ که از محققین شرکت ESET می باشد می گوید: خودروها به نسبت رایانه های خانگی از پردازنده های بسیار ساده تری بهره می گیرند که برای انجام وظایف خاصی مناسب می باشند. در واقع در اکثر خودرو های امروزی سیستم هایی تعبیه شده است که هرکدام از این سیستم ها جنبه ی خاصی از خودرو همچون بکارگیری کیسه هوا، کروز کنترل، سیستم ترمز ضد سرقت و یا صندلی های برقی را تحت اختیار خود می گیرد. در حالی که این سیستم ها ساختاری یکسان در مقایسه با رایانه های معمول دارند - بدین معنا که این سیستم ها دارای سخت افزار، نرم افزار، حافظه و پردازنده می باشند- اما از نظر پیچیدگی بیش از آن که شبیه یک لپ تاپ باشند شبیه تلفن های هوشمند هستند. رایانه های خودرو ها نسبت به هکر ها و ویروس ها آسیپ پذیری کمتری دارند زیرا که راههای دسترسی به آنها نسبت به رایانه های معمول کمتر می باشد.  به طور کلی وارد کردن یک ویروس مستلزم دسترسی فیزیکی به خودرو می باشد.

آلوده شدن خودرو به ویروس

رابرت هیل متخصص صنعت خودرو و از مدیران ارشد آموزش دانشگاه فنی یونیورسال می افزاید: در گذشته دسترسی به رایانه خودرو بدلیل انحصار دسترسی به آن به تجهیزات برنامه نویسی و عیب یابی شرکت سازنده، خیلی سخت بود. به بیان دیگر برای وارد کردن یک ویروس به خودرو نیاز به مکانیکی بود تا از طریق نرم افزار عیب یابی (دیاگ) ویروس را وارد رایانه خودرو کند. بر طبق نظر یکی دیگر از متخصصین شرکت ESET به نام آریه گرتسکی ساخت ویروس برای خودرو های متفاوت بسیار هزینه بر خواهد بود زیرا که در این صنعت از سخت افزار، نرم افزار و یا قوانین یکسانی برای رایانه ها استفاده نمی شود. «این عامل باعث سخت شدن ساخت ویروس  برای تعداد بالایی از خودروها می شود.» اما آسیب پذیری نسبت به هک و ویروس ها رو به افزایش است زیرا که خودروها به طور فزاینده ای در حال اتصال به شبکه های جهانی می باشند.

آلوده شدن خودرو به ویروس

کس مولین که متخصص و استراتژیست ICT در شرکت Bazic Blue می باشد می گوید: با افزایش خودرو هایی که به صفحات اینترنتی همچون Pandora و Facebook دسترسی دارند خودرو ها به مراکز ارتباطی دو طرفه ای اتصال می یابند که نتیجه  آن آسیب پذیری بیشتربرای آنها می باشد. همچنین با گسترش ابزار های سرگرمی و ارتباطی و قرار گیری درگاه های USB و MP3 راه های نفوذ بیشتری به خودرو ها باز می شود. ظهور ابزار های سرگرمی و ارتباطی هنوز به معضل بزرگی تبدیل نشده است. وی می افزاید: تا زمانی که سیستم چند رسانه ای خودرو از رایانه اصلی خودرو جدا بماند  بدترین اتفاق ممکن خراب شدن سیستم چند رسانه ای خودرو می باشد. البته به محض اتصال این دو جزء، دسترسی آزاد شده و دیری نخواهد پایید که هکری راهی برای نفوذ پیدا کند. این مشکل با افزایش ارتباطات بین خودرو ها به سرعت گسترش خواهد یافت. رابرت هیلز می گوید: تولید کنندگان برآنند تا راهی را برای تعامل در زمینه ایمنی، ترافیک و.. بین خودرو ها ایجاد کنند. بدیهی است که خودرو سازان اعلام می کنند که در حال تلاش برای پیشگیری از آلوده شدن خودرو ها توسط هکر ها می باشند اما هیچ آمار و اطلاعاتی از تلاش های آنها موجود نمی باشد.

آلوده شدن خودرو به ویروس

با تمام این احوال نظرات راجع به میزان خطر این موضوع متفاوت می باشند. آقای پتراگلیا از اعضای موسسه چارتستون معتقد است که اکنون زمان اقدام است زیرا که می توان اقدامات پیشگیرانه ای پیش از شیوع خطر رقم زد. با این وجود گرتسکی محقق ESET این موضوع را چندان نگران کننده ارزیابی نمی کند و می افزاید: ما هر روزه باید چه در زمینه استفاده از رایانه و چه خودرو نگران خطرات باشیم. قطعا خطر بالقوه ی سرایت یک ویروس رایانه به خودرو، من را از خریدن آن باز نخواهد داشت.



منبع

HowStuffWorks

برچسب : خودرو , ویورس , ECU , ابزار الکترونیکی , EST






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 آبان سفید اصفهان : برای ما یک ماه که سند اومده ولی خبری از ماشین نیست
Shayan : سلام لطفا اگر کسی میدونه بهم بگه سود تاخیر از تاریخ ثبت مدارک تا شاسی شدن ؟؟؟؟؟ یا نه من تاریخ ثبت مدارک ۱۴۰۳/۵/۶ بود صدور فاکتورم ۱۴۰۳/۰۸/۱۴ این محاسبه میشه یا نه ممنون میشم بهم بگید چون برای شکایت دفترقضایی نیازه که تعداد روزشو بگم ولی تاریخ قرارداد که پولمو دادم ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ بوده منو راهنمایی کنید
وحید : سلام تارا تیتانیوم موعد تحویل 30 بهمن زده باز عوضش کردن 28 اسفند کسی خبر نداره کی فاکتور میشه
آذر X5 : 🙏🙏🙏 بسلامتی انشاله
محمد j4 : من ۲۲آذرم تا پلاک حدود ۳هفته ای پیش رفت دیگ وایستاد
محمد j4 : حقیقتا ۳ماهه‌پلاک شده عین خیالشون نیس معلوم نیس ماشین کجاست !!
محمد j4 : 22اذر قسطی j4 الان سه هفتس منتظرم برسه شرکت برای تحچیل همه کاراش شده فقط تحویل مونده چکشم که 5روز پیش پاس شد
الهام آذر x5 : سلام واسه منم تو همین مرحله بیمه ست
ساسان : برادر الکی میگن..بنده ۱۱آذر ۵۹۴میلیون واسه شاهین پرداخت کردم..ولی هیچ خبری نیست...خداوند روسیاشون بکنه که اینجوری بازندگی مردم‌بازی میکنن..ما۶ماهه که وسیله نداریم با ۳تابچه وکلی مشکل...
تارا اتوماتیک v4 تحویل 30 اسفند : و دوباره سیاست تغییر رنگ در میز مشتری !!!!!!!! پس از گذشت دو ماه تاخیر گل بگیرید در این کارخونه رو برید بتمرگید خونه هاتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن تحویل 31 خرداد : امروز 29617000 تومان دیگه واریز کردم . هنوز فاکتور نشده
نیلوفر : دوستان عزیز من محل کارم به پارس خودرو نزدیک دیروز اتفاقی از جلوی درب یکی از پارکینگ هاش رد شدم خدا میدون بالای 1000 تا انواع کوییک پارک بود فکر کنم مسئولین سایپا معرض گرفتن....
سورن پلاس : سلام.همه کسانی که در چند روز گذشته خودروشون فاکتور شد،هزینه سنسور کمربند یعنی 2میلیون وخرده ای رو واریز کردن؟ افرادی که واریز داشتن ونداشتن لطفا اعلام کنن خودرو تولید کارخونه کدوم شهره؟بابل یا کرمانشاه؟ 31خردادی های فاکتور دیروز،کدوم سایت هستید؟واریزی برای سنسور نداشتید؟ چون برای ما که 31 خرداد هستیم،واریز وجه سنسور فعال شده.
محمد سلیمه : سلام مریم خانم من 6خردادمدهمچنان منتظر دهه سوم اردیبهشت دارن فاکتور میکنن ظاهرا
مهرداد : شرکت از خداشه انصراف بدین قطعات وارد شده با قیمت قبل، میغروشه با 30٪ افزایش قیمت . هنوز افزایش قیمت اعمال نشده این فقط دیونه
غیبت کبری اطلس : راست میگه تنهایی نمیشه یه دست صدا نداره
خسارت دیده از سایپا : یوقت یه بلا ملایی سرت میارن اقا محمد. این ادما ک با پول مردم رشد میکنن و با اشک مردم نون میخورن باکی از ریختن خونشون ندارن
رضا : در جواب حاجد،17بهمن تکمیل وجه کردم،روز23اردیبهشت فاکتور شدم اما فعلا پلاک نشدم داخل سایتم نوشته عدم نقص پرونده
X22 ali : سلام دوستان آیا کسی هست که از نمایندگی امنیت پرست تبریزخرید داشته باشه جمع شیم بریم واسه اعتراض جواب بده ممنون میشم هماهنگی کنید
Ali : سلام خدمت همه عزیزان تا جایی که من شنیدم و خبر دارم گویا اطلس جی براشون صرفه اقتصادی نداره به خاطر همین دیگه تولید نمیشه و بجاش اطلس جی ال و اتومات میخوان قالب کنن چون اطلس جی خیلی خوش قیمت و خوش امکانات هستش و برای مصرف کننده عالیه ولی برای شرکت خیییر اینو با قاطعیت میگم وقت کشی میکنن تا همه خسته شده وتبدیل بزنن ایران خودرو هم زمانی همین کار رو انجام داد تا دنا اتومات رو بورس کرد