مسئولان: خودرو گران نمی شود/خودرو گران شد

مسئولان: خودرو گران نمی شود/ خودرو گران شد
 ماه های انتهایی سال گذشته هر مسئولی در هر نشستی و گفتگویی از گران نشدن قیمت خودرو در سال 93 صحبت می کرد. اما قیمت خودرو در فرودین گران شد.
فریده عنایتی: یکی می گفت قیمت خودرو افزایش پیدا نمی کند. دیگری اما امیدوار بود تا سال 93 کاهش قیمت صنعت خودرو وجود داشته باشد. نفر بعدی اما تاکید می کرد که به هیچ وجه قیمت آن در سال جدید گران نخواهد شد. با تمام همین امیدواری ها و تاکیدهای مسئولان اما اتفاقی که افتاد این بود: خودرو در سال 93 گران شد.
ماه های انتهایی سال گذشته هر مسئولی در هر نشستی و گفتگویی از گران نشدن قیمت خودرو در سال 93 صحبت می کرد. هنوز یک ماه از صحبت های محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران نگذشته است. او گفت: قیمت خودرو در سال 93 تغییر پیدا نخواهد کرد و قیمت خودرو طبق تصمیم اتخاذ شده در پایان سال 91 ادامه پیدا خواهد کرد. البته تنها او نبود که صحبت های اینچنینی را بیان می کرد. در کنار وزیر صنعت، معاونش، محسن صالحی نیا هم همین موضوع را می گفت.
حتی بهارستان نشین ها هم خبر افزایش 2 الی 3 میلیونی خودرو در سال آینده را تکذیب کردند و شورای رقابت هم افزایش قیمت خودرو را شایعه خواند و از آنجایی که طبق قانون، دولت اختیار تعیین قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده شورای رقابت گذاشته و در طول سال گذشته هم خودروسازان قیمت خود را با توجه به فرمول این شورا تعیین کرده‌اند. رضا شیوا، رییس شورای رقابت گفت که درباره افزایش قیمت خودرو در سال 93 هیچ هماهنگی با شورای رقابت صورت نگرفته است.
اما خودرو گران شد. البته گرانی آن هم به چند دلیل عمده بود. یکی اعمال هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده بود. همان مالیاتی برارزش افزوده ای که سال 92، 6 درصد بود و الان در سال جدید به 8 درصد رسیده است. این دو درصد هم با حساب و کتاب مشخص می شود که در بیشترین حد خودش، برای خودروهای داخلی، 2 و نیم میلیون تومان تمام می شود. علاوه بر موضوع مالیات بر ارزش افزوده، تولید خودروهای مدل سال 93 با استاندارد یورو 4 بودند که مساله ساز قیمت ها شدند. چرا که به گفته کارشناسان، تبدیل خودروهای یورو2 به یورو4 به طور متوسط 2 میلیون تومان هزینه در بردارد. به عبارتی، بخشی از افزایش قیمت خودرو مربوط به اصلاح سیستم و استفاده از لوازمی مانند ایربگ است.
مساله دیگر هم به گفته احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان یکی در فرمول فعلی شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو و قراردادن قیمت پایه فروردین ماه 91 است و دیگری در مورد قیمت ارز. در مورد موضوع اول او گفته است که خودروسازان به این قیمت پایه اعتراض دارند. چرا که در سال 91 خودروسازان حدود 4 هزار میلیارد تومان با ضرر روبرو شدند و اصرار دارند که این قیمت پایه که حدود 14 درصد زیر قیمت واقعی است اصلاح شود و در مورد موضوع دوم هم به قول او، قیمت ارز در فرمول شورای رقابت ارز مبادله‌ای تعیین شده در حالی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند.
موضوع بعدی، بحث افزایش قیمت مواد اولیه است. به طوری که زمانی که فولاد و پتروشیمی افزایش قیمت پیدا کند، خودرو هم به تبع آن گران می شود. همین طور مساله اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها و افزایش دوباره قیمت حامل های انرژی خواهد بود که صنعت خودروسازی را مجبور می کند تا محصولات خود را با قیمت گران تری به فروش برساند.
البته به گفته کارشناسان، این افزایش قیمت خودرو باز هم ادامه خواهد داشت چرا که در هر سال، قوه قضاییه میزان دیه را افزایش می دهد. به این ترتیب، بیمه شخص ثالث هم بیشتر خواهد شد و دوباره قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال، می توان به لیست دلایل رشد قیمت ها، هزینه مربوط به شماره‌گذاری خودروها را هم اضافه کرد.
به هر حال، درست است که یک ماه پیش همه دم از گران نشدن خودرو در سال جدید می زدند، اما واقعیت چیز دیگری بود. خودرو در سال جدید گران شد.
قیمت جدید محصولات ایران خودرو با احتساب رشد دو درصدی میزان مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۳
محصول قیمت
وانت باردو جدید بنزینی با ترمز ضد قفل و یورو ۴ ۱۲ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان
وانت باردو جدید دوگانه‌سوز با ترمز ضد قفل ۱۴ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان
پژو ۴۰۵ بنزینی (GLX) با ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژو و یورو ۴ ۲۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز (GLX) با ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژ و یورو ۴
 
۲۹ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان
پژو ۴۰۵ بنزینی (SLX) با موتور ۱۶ سوپاپ (TU۵) و ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴
 
۲۹ میلیون و ۸۲۰۰ تومان
پژو پارس سال با ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و تریم بژ و یورو ۴
 
۳۲ میلیون و ۵۵۴ هزار تومان
پژو پارس معمولی دوگانه‌سوز با ترمز ضد قفل و ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴
 
۳۴ میلیون و ۸۱ هزار تومان
پژو پارس LX با موتور ۱۶ سوپاپ (TU۵) و ترمز ضد قفل و کیسه هوای راننده و سرنشین و غربیلک چرم و هندزفری و ایموبیلایزر و یورو ۴
۳۵ میلیون و ۹۹ هزار تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب ۳۵ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان
پژو ۲۰۶ صندوق‌دار (V۸) با کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب
۳۵ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان
سمند ال ایکس سال بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴
۲۷ میلیون و ۱۲۷ هزار تومان
سمند ال ایکس EF۷ پایه گازسوز با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴
۲۹ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان
سمند ال ایکس EF۷ بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و رینگ فولادی و یورو ۴
۲۸ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان
تندر ۹۰ E۲ با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ ۳۶ میلیون و ۱۵۲ هزار تومان
تندر ۹۰ E۲ اتوماتیک با کیسه هوای راننده و سرنشین و یورو ۴ ۴۶ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان
رانا LX با تریم مشکی و یورو ۴ ۳۰ میلیون و ۷۵۶ هزار تومان
سوزوکی گرند ویتارا اتوماتیک ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۳۳ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان
سوزوکی گرند ویتارا دستی ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۲۷ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان

برچسب : خودرو , قیمت , گران , مسئولان , باردو , پژو , پارس , 206 , سمند , تندر90 , رانا , سوزوکی , گرند ویتارا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: میرسجاد
3

خدا لعنتتون کنه که همش به فکر افزایش قیمت هستید نه افزایش کیفیت. این پولا چجوری از گلوتون پایین میره بی انصافا
16:58  1393/01/21
پاسخ دادن
خشایار
3

بله همین که شما گفتی درسته آقا میثم
همه متوجه شدیم چی گفتی!
13:48  1393/01/21
پاسخ دادن
میثم
0

من نمیخرم هیچ وقت ندارم ایران خودرو سایپا من دوست ندارم فقط خارجی ارزان میسازد
10:34  1393/01/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
حامدم : اقا اینجوری نمیشه باید بریم در کارخونه دادو بیداد کنیم من اول شهریور پرداخت کردم هنوز فاکتور نشده
تارا v1 : لطفاً هرکس 14و 15مهر هست فاکتور شد اعلام کنه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : سایپا شورشو دراورده حتی خودروهای وارداتی هم صداشون مثل خودروهای داخلی چرا با اعصاب روان مردم بازی میکنه شرکت سایپا
عباس بوعذار : تکمیل وجه شهریور هستم هنوز فاکتور نشده عزیزم
تارا : سلام تقریبا 45 روز مونده پیامک میاد 75 روز بعد تکمیل وجه تاریخ تحویل خودرو میشه
تارا : به سلامتی مبارک باشه
تارا : سود تاخیر فروش فوری 36 درصد میباشد سود تاخیر پیش فروش 12 درصد میباشد
تارا 403 : سلام.. لطف می کنیدبگید تاریخ تکمیل وجهتون کی بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رها دنا 6سرعته دستی 30 ابان پیش فروش : سلام همه یعنی پیش فروش‌ها یا فقط فروش فوریا ؟؟؟؟
سایناااا : سلام پذیرش 29 شهریور
محمدعلی : سلام فاکتورشده برات
بی نام : این پیام چندان مهم نیست ،بستگی به ماشین داره مثلا من یه دنا 6دنده داشتم دو ماه بعد از پیام و موعد تحویل اومد
ساینا شهریور : من پذیرش 26شهریورم
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : با سلام دوستان اطلاع دارین بعد 25شهریور چه روز هایی تکمیل وجه ساینا فروش فوق العاده داشتیم؟
20اردیبهشت واریز 31خرداد : ما هم تحویل 31 خردادیم واریز 20 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدیم
اتو تیر : اقا من حضوری رفته بودم سازمان فروش تو مخصوص دوباره خط تولید خوابیده و خبری از فاکتور شدن نیست باید یه فکری کرد امروز کسایی که تاکسی برقی ثبتنام کرده بودن جلوی وزارت صمت تجمع کرده بودن
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزجان دروغ میگن ما تحویل اول مهر بودن فروش فوری اول برج چهارم کل مبلغ رو واریز کردم ولی هنوز فاکتور هم نشده همش این ماه و ماه دیگه میکنن ...
فرهاد : سلام جناب سید سهیل امروز که چهارم هست هنوز زده انلاین ارسال مدارکم هیچی نزده یکم پلاک انلاین گرفته هنوز همون روال